جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چند وقت بعد از عمل واریکوسل باردار میشویم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آقای علی 28 ساله و خانم زهرا 22 ساله که از 4 سال پیش ازدواج کرده اند و از دو سال پیش بدون استفاده از وسایل جلوگیری اقدام به باروری کرده اند و بچه دار نمی شوند، برای پیگیری مشکل شان به مطب دکتر کرمی مراجعه نموده اند که سوالات و جواب دکتر کرمی را در رابطه با مشکل ناباروری زوجین نامبرده مرور می کنیم:

زود انزالی در زنان

چند وقت بعد از عمل واریکوسل باردار میشویم؟

بعد از اقدام به باروری بدون استفاده از وسایل جلوگیری، چند مدت باید صبر کرد و یا چند مدت اگر بچه دار نشویم طبیعی است؟

دکتر کرمی: اگر بعد از 12 الی 18 ماه اقدام به باروری مؤثر و داشتن روابط جنسی منظم و بدون جلوگیری از زوجین بچه دار نشوند باید از نظر علت ناباروری بررسی شوند.

در ادامه بقیه سوالات این زوجین از پروفسور حسین کرمی را مرور می کنیم.

چه زمانی برای باردار شدن مناسب است؟

دکتر کرمی: 2 فاکتور در اقدام به باروری بسیار مهم می باشد:

  • باید روابط جنسی منظم و موفق داشته باشید.
  • بهترین زمان اقدام به باروری زمان تخمک گذاری خانم ها می باشد و لذا بهترین زمان دهمین روز تا بیستمین روز بعد از قطع عادت ماهانه می باشد و اوج تخمک گذاری در روزهای 15-20 می باشد و لذا زوجین باید در این فاصله یک الی دو شب در میان رابطه جنسی داشته باشند.

ناباروری زوجین

اگر بعد از مدت ذکر شده بچه دار نشدیم چکار باید کرد؟

دکتر کرمی: باید به پزشک ارولوژی و متخصص زنان مراجعه نمایید. علت ناباروری 40 درصد منشاء زنانه و 40 درصد منشاء مردانه و 20 درصد منشاء مشترک دارد و لذا هم زن و هم مرد باید بررسی شوند.

چه عللی باعث ناباروری با منشاء زنانه می شود؟

دکتر کرمی: کم کاری تخمدان ها، چسبندگی لوله های تخمدان ها، رحم دوشاخه و مشکل دار، سابقه شیمی درمانی، اختلالات هورمونی زنانه و خونریزی های نامنظم، بیماری های تیروئیدی و چاقی مفرط خانم ها و کیست های متعدد و بزرگ تخمدان ها از علل شایع ناباروری زنانه می باشد.

علل ناباروری با منشاء مردان کدامند؟

دکتر کرمی: شایعترین علت ناباروری با منشاء مردان که خوشبختانه قابل درمان می باشد وجود واریکوسل است. ولی کم کاری غده فوق کلیه، بیضه های نزول نکرده، کم کاری بیضه ها و سلول های نطفه ساز و یا آسیب آنها با شیمی درمانی و رادیوتراپی، چسبندگی لوله های منی بر، بستن لوله های منی بر با جراحی و مصرف زیاد سیگار، الکل، اختلالات در نعوظ و انزال زودرس و عدم داشتن سکس موفق می تواند از علل شایع ناباروری بامنشاء مردان باشند.

واریکوسل

علت ایجاد واریکوسل در مردان چیست؟

دکتر کرمی: علت ایجاد واریکوسل مشخص نیست و 20 درصد مردان مادرزادی واریکوسل دارند. در بیماری واریکوسل دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و لذا برگشت خون سیاهرگی از بیضه ها مختل می شود و باعث می شود که رگ های طناب بیضه گشاد شده و مثل یک کیسه کرم برجسته به نظر برسند.

این اختلال در برگشت خون باعث اختلال در سلول های نطفه ساز بیضه شده و باعث می شود که نطفه هایی تولید شود که شکل غیرطبیعی دارند، حرکت آنها مختل است و تعداد شان کم شده و لذا این افراد قادر به نعوظ و بارور کردن تخمک زنانه نبوده و باعث ناباروری می شود. واریکوسل در 90 درصد مواقع در بیضه چپ دیده می شود.

درمان واریکوسل چگونه است؟

دکتر کرمی: تنها راه قطعی درمان واریکوسل بستن رگ های خراب شده به روش جراحی است و بهترین نوع عمل آن میکروسرجری می باشد که در آن رگ های خراب را زیر دستگاه میکروسکوپی و با بزرگ نمائی مشخص و می بندیم.

آیا درمان های دارویی و زالو درمانی در درمان واریکوسل موثرند؟

دکتر کرمی : همچنانکه عرض کردم در بیماری واریکوسل سیاهرگ های بیضه خراب می شوند و لذا قطعی ترین درمان بستن رگ ها ی خراب به روش جراحی است و لذا زالودرمانی کاملاً اشتباه و خرافی و در کتاب های معتبر پزشکی و مراکز پزشکی در دنیا اصلاً جایگاهی ندارد و توصیه نمی شود.

عمل واریکوسل چند درصد جواب میدهد؟

دکتر کرمی: بر اساس آمارهای ثابت شده دارو 5 درصد و عمل جراحی 50-60 درصد، یعنی 10 برابر دارو درمانی عمل جراحی باعث موفقیت و افزایش کیفیت اسپرم و بهبود باروری می گردد. از این رو درصد زیادی از زوج ها می توانند نتایج موفقیت آمیز بارداری بعد از عمل واریکوسل را تجربه کنند.

ناباروری

بعد از چند مدت اثرات موفقیت آمیز عمل واریکوسل مشخص می شود؟

دکتر کرمی: 6 ماه بعد از عمل جراحی اوج درصد موفقیت جراحی واریکوسل خود را نشان می دهد و درصد زیادی از زوجین بارداری بعد از عمل واریکوسل را تجربه می کنند.

بهترین روش جراحی واریکوسل کدام است؟

دکتر کرمی: عمل میکروسرجری و لاپاراسکوپی دو روش ارجح امروزی درمان واریکوسل می باشد که هر دو به صورت سرپایی و بدون بستری انجام می شود و باعث برش کمتر با درد کم و مرخصی سریع و بدون بستری در بیمارستان انجام می شوند.

اینجانب روش میکروسرجری را به صورت روزمره برای بیمارانم و به صورت سرپائی انجام می دهم و با رضایت زیاد بیماران همراه می باشد.

عوارض عمل واریکوسل چیست؟

عوارض احتمالی عمل جراحی واریکوسل آب آوردن بیضه یا هیدروسل و کوچک شدن احتمالی بیضه بعلت آسیب به شریان آن می باشد که خوشبختانه در روش میکروسرجری و لاپاراسکوپی درصد آنها بسیار پایین است.

پیگیری بعد از عمل بیماران چگونه است؟

این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و 3 ساعت بعد از عمل بیمار به خانه بر می گردد و 24 ساعت بعد پانسمان کوچک را برداشته و دوش می گیرید و من توصیه می کنم که

  • یک هفته در خانه استراحت نسبی داشته باشید
  • بیخودی سرپا نایستید 3) 24-48 ساعت با حوله سرد زیر بیضه آن را بالا نگاه دارید تا ورم آن کم شود.

فردای روز عمل می توانید دوش بگیرید. در یک هفته اول ورم بیضه طبیعی است و دلیل آب آوردن یا هیدروسل نمی باشد. از شب بعد از عمل مقاربت بلامانع می باشد.

ضمناً جهت دیدن فیلم میکروسرجری واریکوسل و لاپاراسکوپی واریکوسل فیلم های عمل جراحی دکتر کرمی را در زیر با توضیحات می بینید.

در صورت داشتن ناباروری و واریکوسل جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
4/5 - (133 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام به جناب دکتر عزیز ، من ۴۲ سالمه و حدود بیست سال هست که داروهای روانپزشکی طبق تجویز پزشک متخصص مصرف میکنم ، از طرفی حدود بیست سال پیش سونوگرافی انجام دادم (سیاه و سفید) همه چی نرمال و طبیعی بود ( اندازه بیضه ها ، عدم وجود توده یا واریکوسل و غیره)، سیگار هم زیاد میکشم ، ورزش و تغذیه رو هم از دوران نوجوانی رعایت میکنم ( با وجود سیگاری بودن)، به اندازه کافی و مناسب مکمل های غذایی هم میخورم ،و رگهای بالای بیضه من با سمت راست فرق داره و ضخیم تره ، سوالم اینه که آیا با این شرح حال باید نگران باشم یا دوباره پیش پزشک متخصص برم ، و شما چه توصیه ای دارید ، از وقت و انرژی و توجهتون ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 2 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی بیضه ها انجام شود و همینطور بهتره از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر نیما یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من ۲۵ سالمه و مجرد هستم و متاسفانه اخیرا طبق گفته های پزشک متوجه شدم که واریکوسل گرید ۳ دارم(بیضه چپ). دکتر گفت که آزمایش اسپرمت مشکلی نداره ولی باید مراعات کنی و کارهای سنگین نکنی حتی از باشگاه رفتن هم منو منع کردن و گفتن فقط در حد نرمش میتونی انجام بدی وگرنه اسپرمت کم میشه. قرص ویتامین E هم برام تجویز کردن به مدت یکسال هر روز مصرف کنم.
    اما خب واقعا نتونستم باشگاهو ول کنم چون تو یه ماهی که باشگاه رفتم(قبل از اینکه بفهمم واریکوسل دارم) واقعا سبک زندگیم تغییر کرد و خیلی بهتر شد.
    اما امروز که بعد از یک ماه رفتم باشگاه( به دلیل منع پزشک یک ماه نرفتم) هنگام تمرین احساس درد یا فشاری روی بیضه هام نکردم اما در یکی دو حرکت فشار روی شکم احساس کردم و حدود دو ساعت بعد از باشگاه تورم بالای بیضه چپم احساس کردم که قبلا محسوس نبود.
    آیا این طبیعیه؟ و مثل واریس پا دوباره تورمش کم میشه؟
    به نظر شما کلا بدنسازیو بذارم کنار یا مشکل خاصی ایجاد نمیکنه؟(با توجه به اینکه ماهیچه های ضعیفی دارم و نیاز به تقویتشون هست)
    یا راهکارهایی هست که از تاثیر بدنسازی بر واریکوسل جلوگیری کرد مثل حرکات خاص ورزشی برای افزایش گردش خون؟
    اگر ادامه دادن باشگاه مشکلی نداره قرص ال آرژنین که یه دکتر دیگه به عنوان مکمل بهم دادن تاثیری بر واریکوسلم نداره؟

    پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      میتونید ورزش کنید قرص هم لازم ندارید عمل هم لازم ندارید
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۱ سال سن دارم یک ساله ازدواج کردم بچه دار نمیشیم سنوگرافی گرفتم واریکوسل خفیف داشتم ازمایش اسپرم هم دادم ضعیف بود الان یک ماهه قرص فرتیل اید میخورم باز رفتم ازمایش اسپرم دادم ضعیف بود و تغییری نکرد به نظرتون باید عمل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      آزمایشتون رو ارسال کنید
  • تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده برای ریزش مو به دکتر مراجعه کردم و قرص دوتاستراید هم برام تجویز کردن که به مدت دو ماه مصرف کنم بنده ورزشکار هستم واریکوسل خفیف دارم راجع به این قرص مطالعه کردم و یکم موضوع برام گنگ و ترسناک شده بنده متاهل هم هستم و نمیدانم چه کنم؟،ممنون از پاسخ و مهربانیتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      چرا ترسناک شده؟
    2. تصویر کاربر رسول یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بابت عوارضی که نوشته بودن این قرص داره یکم نگران شدم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      هر دارویی عارضه ای داره اگر ریزش مو لراتون مهمه با چشم پوشی از عوارض مصرف کنید
    4. تصویر کاربر رسول دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      عوارض موقتی هستن آقای دکتر و اینکه باعث تشدید واریکوسل نمیشه؟ممنونم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بله با قطع دارو عوارض برطرف خواهند شد خیر مرتبط نیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر شوهرم بعداز عمل بیضه چپ کمی آویزان شده شورت تنگ بیضه بند نبایداول استفاده کنه دکتر که چیزی نگفت به ما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      چه عملی شده
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قبلا سوال مطرح کردم شما گفتید مشکل از اسپرم شما نیست میتوانید در مراکز درمانی ناباروری اقدام ب بچه کنید ولی تو شهر خودمون میگن اسپرم ضعیفه ک بچه قلب تشکیل نمیشه یا بعد ۴ ماه بار داری قلب از کار افتاده من الان آزمایشات میفرستم یه جواب بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      اسپرم ضعیف باعث حاملگی نمیشه نه که بعد چن ماه از بارداری باعث سقط بشه
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      حرکت و جهشش ضعیفه آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله ولی این برای ناباروری مهمه نه حفظ باروری
    4. تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      یعنی آقای دکتر مشکل از خانمم هست
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      باید بررسی بشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    اقای دکتر چن باری پیام دادم ولی کد رهگیری مینویسه یافت نشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر همسرم واریکوسل خفیف داره هر کاری میکنیم تحرکش بالا نمیاد رفته رفته بدتر شده بنظرتون عمل جواب میده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      واریکوسلش باید عمل بشه
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ازمایششونو دیدین آقای دکتر؟
    3. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      اقای دکتر ازمایش همسرمو دیدین؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله دیدم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مورفولوژی اسپرمم۲هست ایا با قرص اسپریژن میشه درمان شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      عکس آزمایشات رو بفرستید
  • تصویر کاربر Sepehr جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    : سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما دارم اقای دکتر ✨
    من ۲۳ ساله هستم دیشب دچار درد در ناحیه بیضه چپ شدم(البته درد بیضه ام به صورتی بود که با تغییر پوزیشن درد می کرد و در صورت ثابت بودن درد نمی کرد و این اتفاق ده سال پیش هم برام پیش اومد و پیش دکتر رفتم و حین چک کردن بیضهایم دردم قطع شد و دکتر گفت هیچی نیست بعد این اتفاق دیشب، روز شد و من پیش دکتر رفتم سنو داپلر برام نوشتن رفتم انجام دادم(البته من به جواب سنو یذره مشکوک چون نه الان نه دردی دارم نه ورمی نه ورم رگ های بیضه و نه مشکل در گردش و چرخش ان، حتی تناسب جفت بیضه هایم هم خوبه و سایزشون نرماله) بعد این که سنو رو انجام داد دقیقا مال ده سال پیش که بهش دست زد خوب شد این هم خود به خود برطرف شد البته بگم شیاف دیکلوفناک سدیم هم دکتر قبلی دادن و استفاده کردم.
    حالا در جواب ازمایش نوشته گرید ۴ بیضه چپ و گرید ۲ بیضه راست واریکوسل و عفونت بیضه چپ
    الان :
    به نظرتون من چکار کنم یه بار دیگه ازمایش بدم ❓(ازمایش سنو رو کامل براتون فرستادم اگه از نظر شما اوکی که هیچی)
    همچنین اگه باید عمل کنم میشه به سوالات پایینم پاسخ بدید 🙏✨👇
    1- ایا در ورزش بدنسازی تاثیر داره یعنی باید در حرکات بدنسازیم تغییر بدم یا سبک تر کنم اگه نکنم مشکلی پیش می اید ❓
    2-ایا اگه دیر عمل واریکوسل رو انجام بدیم در ناباوری تاثیر داره یا مشکلی بوجود می اره مثلا احتمال داره بیضه هامو از دست بدم ❓
    ۳-درصورت عمل ایا دستگاه تناسلی به شرایط کاملا نرمالش برمی گرده ❓
    ۴-چه چیزهایی رو بهتره رعایت کنیم و اگر رعایت نکنیم مشکلمان خیلی بد میشه❓
    ۵-ایا بهتره هر چه زودتر یه معاینه حضور هم داشته باشم ❓
    ۶-شنیدم ورزش کردن خوبه چون جریان خون اونجا رو بالا می بره ایا ورزش های دو و طناب زنی بده❓ ۷-نمیدونم چرا ولی احساس می کنم متخصص رادیولوژی خوب بررسی نکرد 🧐 به نظرتون یه بار دیگه جهت اینکه بدونم گرید هاش چقدره اقدام کنم ❓
    ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏✨
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام ابتدا آزمایش مایع منی انجام دهید
    2. تصویر کاربر Sepehr جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      اقای دکتر جواب بقیه سوالام چی ورزش اینا و مراقبت ها تا وقتی که می رم عمل ورزش کنم نکنم
      ایا عمل خیلی اورژانسی یا نه
      ممنون میشم به جواب سوالای دیگم که قبلا پرسیدم جواب بدید
      ممنونتون میشم 🙏✨🙏
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      جواب بقیه ی سوالات با انجام آزمایش مایع منی مرتبط است نیاز به عمل با آزمایش و معاینه بالینی است نه یافته سونوگرافی هیچ ورزش یا حرکتی مرتبط با بدتر شدن یا بهتر شدن وارکوسل نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر