درمان صد در صد زگیل تناسلی مردان و بهترین دارو برای زگیل تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در مردان یا genital warts یک نوع عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد زائده های کوچک و همرنگ پوست یا صورتی رنگ در بخش بیرونی آلت تناسلی، مقعد، در مجرای ادراری، کشاله ران، اطراف بیضه و در روابط جنسی دهانی، باعث ایجاد زگیل بر روی لب و داخل دهان می شود.  زگیل ها ممکن است صاف و مسطح باشند یا اینکه گاهی بافت خشن و برجسته ای داشته باشند.  شما به ندرت ممکن است در ناحیه تناسلی خود، احساس خارش، سوزش یا حساسیت داشته باشند.

آیا برای درمان زگیل تناسلی مردان راهی وجود دارد؟

 در ادامه با هم خواهیم دید که آیا درمان صد در صد زگیل تناسلی بدون عود مجدد امکانپذیر است یا خیر؟! و بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان کدام است؟

درمان صد در صد زگیل تناسلی چیست؟

به این نکته توجه داشته باشید که در فیلم، مراجعه کننده ی ما در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرده است با این حال از آنجا که کاندوم نمی تواند تمام ناحیه تناسلی را پوشش دهد، به راحتی مبتلا به زگیل تناسلی شده است.

لیزر:

لیزر به کمک انرژی نور، زگیل ها را از بین می برد. پزشکانی که برای درمان زگیل تناسلی از لیزر درمانی استفاده می کنند، به آموزش خاص و همچنین تجهیزات تخصصی نیاز دارند. این روش درمانی، در مطب انجام می شود و برای جلوگیری از درد، از بی حسی موضعی استفاده می گردد.این روش عوارض خاصی ندارد ولی در برخی افراد سبب ایجاد درد و زخم کوچک می شود که به مرور از بین خواهد رفت.

اگر زگیل ها در ناحیه وسیعی پخش شده باشند، لیزر درمانی، نسبت به سایر درمان ها، گزینه مناسبی است. مخصوصا در موارد زیر:

عکس زگیل تناسلی قبل و بعد
لیزر زگیل تناسلی خفیف

در ادامه سایر روش های درمان زگیل تناسلی مردان را به صورت خلاصه به شما معرفی خواهیم کرد:

کرایوتراپی:

در کرایوتراپی از یک ماده شیمیایی برای فریز کردن و انجماد زگیل استفاده می شود. این روش درمانی را می توان در مطب انجام داد و معمولا نیاز به بیهوشی ندارد. انجام عمل کرایوتراپی، اغلب با احساس درد همراه است. سایر عوارض جانبی این روش می تواند شامل تحریک پوست، تورم، تاول و زخم باشد. در دوران بارداری، می توان از روش کرایوتراپی استفاده کرد.

الکتروکوتر:

کوتر الکتریکی از انرژی الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می کند. این روش درمانی معمولا در اتاق عمل انجام می شود و برای جلوگیری از درد، از بی حسی موضعی استفاده می کنند.

جراحی زگیل تناسلی:

این روش شامل برداشتن زگیل است که توسط عمل جراحی انجام می شود. برای انجام این عمل و جلوگیری از درد، از بیهوشی استفاده می شود. به ندرت برداشتن زگیل ها، باعث درد پس از آن، زخم و عفونت می شود.

مشاوره زگیل تناسلی
توجه داشته باشید که هر برجستگی گوشتی زگیل تناسلی نیست. برای مشاوره مستقیم با دکتر جباری عکس زگیل و علایم خود را از طریق لینک زیر ارسال کنید و به کمک پزشک بهترین درمان را انتخاب کنید.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

داروهای زیادی برای درمان قطعی زگیل تناسلی زنان و مردان وجود دارد: برخی از آنها به صورت قرص برای افزایش سیستم ایمنی بدن فرد و برخی دیگر به  شکل محلول هستند. توجه داشته باشید که استفاده از دارو برای درمان زگیل تناسلی، قطعی نیست و ممکن است پس از درمان، زگیل ها در عرض چند هفته یا چند ماه بعد از آن، مجددا عود کنند. این مساله به این دلیل است که درمان زگیل تناسلی با دارو لزوما به معنای خلاص شدن از شر تمامی ویروس های HPV که باعث ایجاد زگیل ها می شوند، نیست.

معمولا برخی افراد ترجیح می دهند به جای انجام درمان هایی که در یک جلسه تمامی زگیل ها را از بین می برد به درمان های خانگی زگیل تناسلی و یا استفاده از کرم ها و پمادها روی آورند. در ادامه تعدادی از روش های درمان زگیل تناسلی  با قرص و دارو آورده شده است:

ایمی کیمود و زگیل تناسلی

پودوفیلین

پودوفیلین یکی از داروهایی است که برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود و بافت زگیل را از بین می برد. پزشک معالج شما یا پرستارتان، محلول را مستقیماً با یک سواب پنبه ای روی زگیل ها می مالد و شما باید یک تا چهار ساعت بعد، آن ناحیه آغشته شده به محلول را بشویید. درمان هر هفته و به مدت چهار الی شش هفته انجام می شود یا اینکه درمان باید تا زمانی که ضایعات از بین بروند تکرار شود. عوارض جانبی این روش، از تحریک خفیف پوست تا درد و زخم های پوستی متغیر است و هر بیمار ممکن است برخی یا همه این علائم را نشان دهد. پودوفیلین در بیماران باردار استفاده نمی شود.

پودوفیلوکس

روش درمانی با پودوفیلوکس شبیه پودوفیلین است، اما می توانید پودوفیلوکس (کوندیلوکس) را در خانه نیز استفاده کنید. با استفاده از یک سواب پنبه ای، ژل یا محلول مایع را دو بار در روز به مدت سه روز متوالی روی زگیل(ها) بمالید. سپس تا چهار روز آینده از هیچ درمانی در این ناحیه نباید استفاده نکنید. می توانید این پروسه درمانی را تا چهار بار تکرار کنید تا زمانی که زگیل ها به طور کامل از بین بروند. پودوفیلوکس نیز شبیه پودوفیلین، در بیماران باردار استفاده نمی شود. عوارض جانبی پودوفیلوکس مشابه عوارض جانبی پودوفیلین است.

اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک

هر دو این اسیدها یعنی اسید کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA) اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین می برند. TCA برای درمان زگیل تناسلی بیشتر از BCA مورد استفاده قرار می گیرد و باید حتما توسط پزشک یا پرستار استفاده شود. پزشک یا پرستار شما، اسید را یک بار در هفته و به مدت چهار الی شش هفته روی زگیل ها استفاده می کند، یا اینکه از این درمان باید تا زمانی که زگیل ها از بین بروند، استفاده کرد. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش است. TCA برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است.

ایمی کیمود

ایمی کیمود با نام تجاری آلدارا یا زیکلارا، کرمی است که سیستم ایمنی را برای خلاص شدن از شر زگیل ها، تحریک می کند. برای درمان زگیل تناسلی، می توانید کرم را مستقیماً روی زگیل ها بمالید، بهتر است قبل از خواب از این کرم استفاده کنید و پس از گذشت ۶ الی ۱۰ ساعت، این ناحیه را با آب بشویید. کرم آلدارا را سه روز در هفته به مدت 16 هفته استفاده کنید و کرم زیکلارا را روزانه و به مدت ۸ هفته استفاده کنید. سوزش و قرمزی خفیف هنگام استفاده از ایمی کیمود طبیعی است و به این معنی است که درمان موثر واقع شده است. استفاده از ایمی کیمود در دوران بارداری توصیه نمی شود.

اینترفرون

اینترفرون دارویی است که باعث پاسخ ایمنی می شود. این دارو در چندین شکل درمانی اعم از تزریق یا ژل موضعی در بازار موجود است، اما مطالعات نشان داده است که استفاده از شکل تزریقی آن به صورت مستقیم در زگیل، برای درمان زگیل موثرتر است.

عوارض جانبی اینترفرون شامل علائمی شبیه آنفولانزا، خستگی، بی اشتهایی و همچنین درد است. اینترفرون معمولاً به عنوان اصلی ترین روش درمان، برای از بین بردن زگیل های تناسلی توصیه نمی شود. بهتر است این روش در ترکیب با عمل های جراحی و برداشتن زگیل و یا سایر روش های درمانی پزشکی، به‌ ویژه در مورد زگیل‌ هایی که با درمان ‌های دیگر بهبود نمی ‌یابند، استفاده می شود. استفاده از اینترفرون در دوران بارداری بی خطر نیست.

سینکاتچینز

سینکاتچینز یا ورجین، یک پماد گیاهی است که شما می توانید بدون نسخه آن را تهیه کنید. مکانسیم دقیق اثر کاتچینز هنوز ناشناخته است، اما دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. باید این پماد را بر روی زگیل هایی که روی سطح پوست قرار دارند (فقط زگیل های بیرونی)، سه بار در روز و به مدت ۱۶ هفته، استفاده کنید. دارو را نباید در داخل واژن یا داخل مقعد و همچنین برای افراد دارای نقص ایمنی و یا در افراد مبتلا به تبخال فعال استفاده کنید. قبل از برقراری تماس جنسی یا قبل از قرار دادن تامپون در واژن، باید دارو از روی پوست شسته شود. این دارو می تواند لاتکس موجود در کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند.

در آزمایش های انجام شده برای این روش درمانی، حدود ۵ درصد استفاده کنندگان از این دارو، استفاده از آن را به دلیل عوارض جانبی قطع کرده اند و تقریبا ۹۰ درصد از استفاده کنندگان، واکنش های موضعی در محل استعمال دارو را گزارش داده اند. برخی از واکنش های موضعی این دارو شامل خارش، قرمزی، درد، التهاب، زخم، تورم، سوزش  و تاول های کوچک است.

علائم زگیل تناسلی

در رابطه با علائم زگیل تناسلی باید گفت که زگیل ها زائده های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید می باشند. زگیل های تناسلی اغلب ظاهری شبیه به گل کلم و در برخی موارد مسطح دارند. این زائده ها معمولاً دردناک نیستند؛ اما گاهی اوقات باعث بروز موارد زیر می شوند:

  • خونریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
خارش بیضه

برخی از زگیل ها بسیار کوچک می باشند، با این وجود شما معمولاً می توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. زگیل های تناسلی ممکن است به صورت تکی یا چند تایی ایجاد شده و یا بسیار بزرگ شوند. اکثر زگیل ها به صورت برآمدگی های نرم و ریزی هستند که ممکن است در ابتدا حتی متوجه وجود آنها نشوید.

زگیل تناسلی معمولاً روی سر یا بدنه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد می شود. این زگیل ها همچنین می توانند در دهان یا گلوی فردی که با فرد آلوده رابطه جنسی دهانی داشته است به وجود بیایند.

پیشگیری از زگیل تناسلی اقایان

واکسن زگیل تناسلی گارداسیل

1-واکسن زگیل تناسلی را دریابید!

HPV دو مدل واکسن دارد. یک مدل ۴ ظرفیتی با نام تجاری گارداسیل و دیگری واکسن ۹ ظرفیتی با نام تجاری گارداسیل-۹، که برای جلوگیری از زگیل تناسلی کاربرد دارند. واکسن  گارداسیل به جلوگیری از ابتلا به ۴ نوع ویروس HPV به شماره های ۶،۱۱،۱۶، و ۱۸ کمک می کند و واکسن گارداسیل-۹ علاوه بر انواعی که واکسن گارداسیل پوشش می دهد، پنج نوع دیگر را نیز اضافه می کند. واکسن گارداسیل-۹ فقط در آمریکا موجود است. 

واکسن ها نمی توانند عفونت ها و زگیل های تناسلی که قبلا به وجود آمده اند را درمان کنند.

واکسن دیگری برای پیشگیری از HPV به نام سرواریکس بیشتر برای خانم ها وجود دارد. این واکسن به جلوگیری از دو نوع ویروس HPV به شماره های ۱۶ و ۱۸ کمک می کند، بنابراین این واکسن به پیشگیری از انواع ویروس های به وجود آورنده سرطان دهانه رحم نیز کمک می کند. (اما نه همه ویروس های عامل زگیل تناسلی). همه این واکسن ها کاملا بی خطر هستند.

2- تماس جنسی با هر کسی ممنوع!

اجتناب از برقراری رابطه یا تماس جنسی با افراد مبتلا به HPV می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد. با این وجود، این کار دشواری است. زیرا خیلی از افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند و عملا ناقل آن به حساب می آیند، فاقد هر گونه علامت بالینی هستند و از طرفی استفاده از کاندوم نمی تواند به طور کامل از شما در برابر HPV محافظت کند، زیرا مناطقی که با کاندوم پوشانده نمی شوند می توانند زگیل تناسلی را به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل کنند.

و در نهایت اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده اید و هنوز برای انتخاب درمان مناسب مردد هستید و یا شک دارید که زگیل هستند یا خیر، می توانید عکس آنها را در بخش پرسش و پاسخ برای من ارسال کنید تا در این باره با هم بیشتر صحبت کنیم.

دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (150 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    در خصوص سوال قبل که عکس هم فرستادم محضرتون ممنون میشم راه درمان زگیل تناسلی و التهاب پوستی رو بفرماید. اینکه آیا دارو یا پمادی لازمه هم برای زگیل تناسلی هم التهاب کلاهک.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام

      برای درمان التهاب کرم فلوئوسینولون بزنید ۱۰ شب اول هر شب ۱۰ شب دوم یک شب در میان سپس دوشنبه‌ها و پنجشنبه ها برای 6 ماه هر روز صبح پماد وازلین یا ویتامین آ-د بزنید و هنگام استحمام از صابون گلیسرین برای شستن ناحیه تناسلی استفاده کنید.

      برای درمان زگیل تناسلی لیزر تراپی را پیشنهاد می کنم 

  • تصویر کاربر ک دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    2تا سوال داشتم قبلا تایپ 6 داشتم الان 18 ماه عود نداشتم میتونیم بگیم ویروس تحت کنترل ؟
    سوال بعدی وقتی روی سطح پوست زگیل نیست احتمال ابتلا کم تر نمیشه یا تفاوتی نداره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام 

      ۲تا سوال داشتم قبلا تایپ ۶ داشتم الان ۱۸ ماه عود نداشتم میتونیم بگیم ویروس تحت کنترل ؟...... بله 

      سوال بعدی وقتی روی سطح پوست زگیل نیست احتمال ابتلا کم تر نمیشه یا تفاوتی نداره ؟....... احتمال انتقال کمتر می شود 

  • تصویر کاربر طاهره دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید همسرم زیگیل تناسلی زده رفتیم دکتر ی دارو مایع داد براش استفاده کردیم الان زخم شدن ولی امروز دوباره دوتا دیگه زده علتش چبه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      بدلیل زگیل های نهفته ای است که  بتدریج رشد کرده و نمایان می شوند

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    باسلام.از آقاي دكتر تقاضا دارم نام محلولي كه در جواب سوال قبلي براي از بين بردن زيگيل تناسلي بايد مصرف كنم را اعلام كنيد. با تشكر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      پودوفیلین
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۰ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من قبلا اومدم مطب شما در باره زیگیل تناسلی شما به من دارو دادید من استفاده کردم ولی هیچ اتفاقی نیفتاده از زیگیل ها کم نشده فقط الان چرک کرده و بسیار درد میکنه و میسوزه چیکار باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      در صورت تمایل و عدم مشکل هزینه ای می توانید لیزر کنید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر