جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (65 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من۳۰سالمه و آزمایش دادم آزمایشم یچیه سیاهی دیده میشه و۲ساله بچه دارنشدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر رضاحاتمپور پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    یکسال اقدام به بارداری کردیم طی این یکسال خانمم دوتا بارداری پوچ داشتن.طبق ازمایش هایی که انجام دادن خانمم هیچ مشکلی ندارن خداروشکر به همین دلیل پزشک ما جناب اقای دکتر علیرضا کساییان شیراز برام ازمایش اسپرم نوشتن و من انجام دادم خودشون ایران تشریف ندارن الان میخواستم لطفا شما جواب ازمایش منو ببینید و راهنمایی بفرمایید،تشکر از لطف شما.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
    2. تصویر کاربر رضاحاتمپور پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بفرمایید خدمت شما
    3. تصویر کاربر رضاحاتمپور پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بفرمایید خدمت شما.باتشکر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سرعت حرکت اسپرم ها کمی کم شده. سونوگرافی از جهت واریکوسل انجام شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز.من پسری 24 ساله و مجرد هستم.
    من مدتیه درد بیضه دارم.وقتی به مدت طولانی روی صندلی میشینم درد خفیفی همراه سنگینی در بیضه هام حس میکنم(به صورت نوبتی بین بیضه ها).در حالت ایستاده یا راه رفتن یا خوابیده به پشت معمولا درد ندارم.
    به متخصص اورو لوژی مراجعه کردم.
    در معاینه گفت بیضه چپت واریکوسل متوسط_شدید داره.
    سونو رنگی داپلر نوشت که عکس رو پیوست کردم.که وارکوسل شدید در هر دو بیضه گزارش کرد.
    آزمایش اسپرم هم دادم که عکس رو پیوست کردم.
    با توجه به نوشته های بالا و تصاویر ارسال شده چند تا سوال دارم که با شماره مینویسم تا راحتتر جواب بدید:
    ۱:ممکن هست که سونو اشتباه کرده باشه یا تو معاینه تشخیص غلط داده شده که با هم همخوانی ندارن؟

    ۲:اندازه و حجم بیضه هام:
    سمت چپ:22*32*44
    سمت راست:25*31*48
    حجم بیضه راست: 20cc
    حجم بیضه چپ:16.5cc
    آیا حجم بیضه چپ به علت واریکوسل دچار آتروفی و کوچکی شده یا طبیعیه این حجم در مقایسه با حجم بیضه راست؟

    ۳: با توجه به معاینه و سونو و آزمایش اسپرم آیا نیاز به عمل جراحی دارم؟عمل در بیضه چپ فقط یا هر دو بیضه؟

    ۴:اگر به عمل احتیاج نیست چند ماه دیگه باید دوباره آزمایش اسپرم بدم برا بررسی باروری؟

    من 24 ساله و مجردم و ممنون میشم به هر ۴ سوال جواب بدید.
    با تشکر...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      واریکوسل شدید دارین ولی ازمایش اسپرمتون خوبه. به نظرم فعلا دستکاری نکنید. سال دیگر ازمایش اسپرم دهید. بیضه ها خوبن
    2. تصویر کاربر میلاد جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر حجم بیضه ی چپ(16.5cc) غیر طبیعی نیست؟
      مقدار طبیعی حجم چقد باید باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      طبیعی است مشکلی نیست
    4. تصویر کاربر میلاد جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      یه دنیا ممنونم آقای دکتر.
      فقط این که من میترسم واریکوسل رو اسپرم ها تاثیر مخرب بزاره.به نظرتون تا یه سال دیگه کمی دیر نیست واسه آزمایش اسپرم دوباره؟ مشکلی پیش نمیاد؟ چون ممکنه ازدواج نکنم تا سال دیگه.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر این مساله خیلی نگرانتون میکنه میتونین ۶ ماه مجدد چک کنید. در حال حاضر آزمایشتون عالیه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ستاره چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.سوالم درباره آزمایش اسپرم همسرم می باشد.همشرم ۳۱ ساله وخودم ۲۶سال دارم.الان ۱۲ماه اقدام به بارداری کردیم ولی نتیجه نداشته.همشرم آزمایش اسپرم دادن درتاریخ۹/۰۳/۰۸که گفتن تحرکش کمه دکتربهش قرص تاموکسی فین دادروزی یک عدد باقرص ویتامین Eهرروزخورد بعدسه ماه گفتن دوباره آزمایش بده که دادبازم گفتن تغییری نکرده واین باردکتردیگه رفتیم اونم قرص تاموکسی فین روزی نصف قرص داد با ویتامین E واحد۱۰۰وآمپول hcg۴عدد هفته ای یک بار داد الان دوتا ازآمپولا روزدیم.الان سوالم اینه بااین داروها رفع می شه؟بایدچی کارکنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      تحرک اسپرم ها کم می باشد ولی قادر به بارور کردن می باشد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      توصیه میکنم همسرتون بررسی شن
    3. تصویر کاربر ستاره چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ازنظرواریکوسل منظورتون؟سونوبره کافی؟این داروهاتاثیری دارن.همین قرص تاموکسیفین باآمپول hcg؟
    4. تصویر کاربر ستاره چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام منظورتون ازنظرواریکوسل؟سونو برن؟اقای دکتراین داروهایی که ذکر کردن قرص تاموکسیفین وآمپول hcgتاثیری هم دربهتر شدن تحرک دارن؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام منظورم این بود که در کنار بررسی های آقا ، خانم هم باید بررسی شود. برای افزایش تحرک اسپرم میتونین آندروفرتایل و مولتی ویتامین ولمن استفاده کنین
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از جهت واریکوسل هم باید انجام شود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محجد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من ۱۷ سالمه و پوست الات تناسلی من شل هست و دو سه تا زخم سیاه کوچک روی الات تناسلی من هست و بیضه من هم شل هست ، ایا دکتر مشکلی دارم یا مریضی دارم ؟؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      عكسش؟
  • تصویر کاربر محمدامین یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده سونو داپلر بیضه انجام دادم سمت چپ ورید با حداکثر 3میلی متر دیده شد،درحالت rest مشاهده نشد ولی در حالت مانور والسالوا ریفلاکس بیضه چپ دیده شد
    می خواستم بدونم آیا نیاز به جراحی هست؟
    1. تصویر کاربر محمدامین جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر لطفا پاسخ بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نیاز به عمل پس از معاینه مشخص میشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Amir یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام ،بنده سونوگرافی داپلر انجام دادم
    ابعاد بیضه راست 43*22 وبیضه چپ 42*24
    واریکوسل درسمت چپ با حداکثر دیامتر وریدی 3mm,
    درحالت restشواهدی از refluxوریدی دیده نمیشه اما در مانور والسالوا در حالت ایستاده ریفلاکس shortperiod در سمت چپ دیده نمیشه
    می خواستم بدونم واریکوسل گرید چند دارم؟
    البته عکس سونو رو براتون فرستادم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید،۲۵ ساله ومجرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .خسته نباشید. مرد و ۳۸ ساله هستم.دو سوال دارم دکتر جان:۱-من سه سال پیش زگیل نوع ۶ و ۵۱ داشتم و دقیقا دوساله اصلا عود نداشتم .خانومم ۳۰ ساله هستن ویکساله ازدواج کردم.واکسن زدن .اول اینکه آیا میتونم امیدوار باشم که دو ساله علایم ندارم ویروس رو دفع کرده باشم واین احتمال بالاست یا کمه و اینکه بسیار نگران خانومم هستم و روح وروان منو خیلی ازار میده.چقدر ایشان با زدن واکسن و عدم عود من در خطره.هیچکدام هم اهل سیگار یا الکل نیستیم۲-دکتر با معاینه گفتن واریکوسل بین گرید ۱ و ۲ دارم .البته سونو ندادم و با معاینه گفتن.لطف میکنید جواب ازمایشمو ببینید وبفرمایید از لحاظ باروری مشکلی هست یا خیر.و اینکه اگر مشکلی نباشه آیا باز باید عمل کنم یا خیر.یعنی واریکوسل به مرور زمان شدید میشه و قطعا به گرید دو یا سه میرسه و گذشته از باروری آیا حتما باید در نهایت عمل بشود؟تشکر فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش اسپرم خوب است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      واکسن در این سن فایده ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علس سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام من اگه نتایج سونو گرافی رو بفرستم برا تشخیص مشکلات بیضه کافیه یا باید ازمایش خاصیم بفرستم؟(
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سونو کافی است
  • تصویر کاربر Karim.b سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام من واریکوسل گرید 2 سمت چپ دارم مدتی هست در هر دو پهلو احساس درد دارم و سمت راست نافم درناحیه تناسلی درد ندارم درد خفیفی بعضی اوقات در بیضه دارم خواستم ببینم علت دردادام واریکوسل یا بیماری دیگری مثل بیمارهای گوارشی است باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش اسپرم دهید بفرستید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر