جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mrdarabi چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 4202 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من در قسمت سمت چپ بالای الت تناسلیم زیر شکم , اون قسمتی که موهای زائد هستن یک تورمی وجود داره که وقتی لمسش میکنی و کمی فشار میدیم انگار جابه جا میشه و بعد دوباره برمیگرده سر جاش یکم هم احساس درد داره وقتی فشار میاد بهش , مثل حالت ضعف رفتنه دردش , مشکلی در ادرار و این چیزا هم ندارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممکنه فتق دارید،باید معاینه بشبد
  • تصویر کاربر فولادی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام
    من حدود چهل روز پیش مبتلا به کرونا شدم و همزمان با علائم کرونا مشکل دفع ادرار ، کمی سوزش و تکرر ادرار پیدا کردم
    پس از بهبودی کرونا علائم از بین نرفت، به دکتر مراجعه کردم، برام آزمایش نوشتن که نتیجه psa 7/032 و نتیجه free psa /532 بود ، دکتر برام آنتی بیوتیک تجویز کرد حدود ۲۵ روز مصرف کردم الان دوباره تست دادم psa نرمال است و شده ۲/۴۱۷ اما free psa شده 0/186
    نتیجه فری پی اس ای به توتال پی اس ای شده ۷/۷
    هنوز هم مقداری سوزش و درد خفیف در آلت تناسلی دارم
    آیا وقتی پی اس ای نرمال است پائین بودن فری پی اس ای خطرناک است؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      PSA خوبه و جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام قبلا هم از شما پرسیدم درد دیرینه داشتم که فرمودین التهاب پروستات داروی سپرو ملوکسی کام وتامسولوزبن تحویرکردین مصرف کردم بهترشد ولی به محض اینکه نزدیکی داشتم با همسرم دوباره درد شدید شد میخواستم بدونم آیا من یه مدت اصلا نزدیکی نداشته باشم وآیاا نزدیکی ضرر داره واسه التهاب پروستات؟ آیا نیاز هست سیستوسکوپی کنم؟اقا دکتر ازعلایم التهاب پروستات فقط درد پرینه دارم مابقی علایم روندارم فقط گاهی ادرارم حالت ابری مبشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      در شرایطی که التهاب پروستات کامل خوب نشده نزدیکی باعث تشدیدش میشه
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام، وقت شما بخیر ،مدت دو ماه هست که دچار التهاب پروستاتیت شده ام و در طول این دو ماه داروهای تامسولیسین ،پروستات باریج ،پروستاتان را بمدت 50 روز مصرف کردم تا اینکه کمی علائم من کمتر شد و درد کمتر شد.از دو هفته پیش مجددا درد سراغم اومده و با شدت بیشتر از از قبل به لگن ،مقعد ،بیضه ها هم سرایت کرده به طوری که فعالیت اجتماعی رو برام مختل کرده ،با مراجعه مجدد به متخصص داروهای زیر رو پیشنهاد دادن ،لووفلوکساسین 750 ،ناپروکسن 250 ،و آمنیک 0.4 و نشستن توی لگن آب گرم این دارو ها رو هم مصرف کردم ولی نتیجه ای نگرفتم

    مدت یک هفته هست که دارم این داروها رو مصرف می کنم اما تا به حال تاثیر مثبتی نداشته ،الان درد شدیددر لگن و پروستات و پرینه دارم ،لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم.ممنون
    1. تصویر کاربر حامد سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا جواب بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این دارو ها رو به مدت یک ماه مصرف کنید تامسولوسین هر شب یک عدد ملوکسیکام 7.5 هر 12 ساعت یک عدد تاوانکس 500 روزانه یک عدد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الف چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 509 مشاهده پرسش
    پدر بنده از مراجعین شما هستند و ۱۰ سال پیش پروستات ایشون رو عمل لیزر کردید. طی این چند سال هیچ مشکلی نداشتند فقط آزمایش پی اس آ بالا رفته بود و شما فرمودید آمپول دیفرلین تزریق کنند البته ناگفته نماند که پدرم سرطان نداشتند. تزریق آبان ۹۹ انجام شد و تا الان که نزدیک یک سال هست عوارض تعریق و گر گرفتگی اذیت می کند. دلیل چیست و چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      PSA آخر چند هست؟
    2. تصویر کاربر الف سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      Total psa: 3.64
      Free psa: 0.81
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      حضوری مراجعه کنید باید دارو تغییر دوز داده بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر ۲۷ سالمه سایز پروستاتم ۲۸ شده الان تقریبا ۴ ماه هست
    ۲ ماه دارم افلوکساسین ۲۰۰ میخورم ولی همچنان درد دارم
    خیلی میترسم اتفاقی بیفته،شما چه دستور میدین و چه قرصی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ملوکسیکام ۷.۵ هر ۱۲ ساعت یک عدد کپسول تامسولوسین ۰/۴ هر شب یک عدد قرص تاوانکس ۵۰۰ هر روز یک عدد تا یک ماه
  • تصویر کاربر روح دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدر بنده ۷۲سالشه،آزمایش چکاب خون دادن psaرو ۱۰ میباشد.سونو هم ندادیم،خودشون میگن علائم ادرار ندارن.آیا خطرناک هست یا باید اقدام دیگری انجام دهیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک ماه بعد مجدد تست psa تکرار کنند و اگه بالا بود حتما نیاز به نمونه برداری هست و به علایم ادراری ارتباطی نداره
    2. تصویر کاربر روح پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      جواب آزمابش رو براتون فرستادم
    3. تصویر کاربر روح پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      جواب سونوگرافی
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      تکرار PSA یک‌ ماه بعد
    5. تصویر کاربر روح جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      پس تا یک ماه آینده نیاز به هیچ دارویی نداره؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    آیا نیاز به عمل دارم و جواب آزمایشم را میخوام بدونم؟؟؟؟درد هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      باید نمونه برداری وسیع تر از پروستات انجام شود. همچنین MP-MRI انجام شود
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ام ار ای انجام شد این اخرین مرحله بود دیگه باز وسیع تر از این دیگه نداره همین منو فرستادن الان در جواب چی نوشته؟؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک هست ، نیاز به نمونه برداری وسیع تر هست.
    4. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ۱۵تا کیت نمونه از من برداشتن تو بیمارستان عمل کنم اخه دیگه نمونه برداری واقعا برام مشکله درد هم دارم و خونریزی
    5. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ۱۵تا کیت نمونه گرفتن از بیمارستان درد و خونریزی دارم بدخیمه؟؟؟ عمل کنم دیگه طاقت نمونه برداری ندارم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      اگر نمونه برداری به صورت extended بوده باشه ، ۶ ماه بعد مجدد psa چک شود . نمونه تون مشکوک به بدخیمی در مراحل اوله
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 12182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    پدر من 67 ساله هستند. در سال گذشته سونوگرافی و آزمایش پروستات انجام دادند که اندازه پروستات 65 گرم، و میزان آن در آزمایش خون 7.35 بود و پس از یک دوره پرهیز غذایی و مصرف روزانه یک عدد تامسوور و فیناید5 و مصرف یک روز در میان پروستا باریج ، مجددا آزمایش خون انجام دادند که مقدار پروستات 4.68 نشان داده شد. با توجه به توضیحات بالا و عکس های پیوست آیا ایشان مجاز به روزه داری هستند؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با توجه به عدد پروستات نمونه برداری از پروستات باید انجام شود
    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر
      جسارتا با وضعیتی که دارند آیا روزه داری برای ایشان ضرر دارد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      توصیه نمیشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر آقایی هستم 47 ساله، گاها میشد که چند قطره ادرار به صورت بی اختیار بدون این که متوجه شوم از من خارج میشد و من فقط میدیدم لباس زیرم به صورت جزئی مرطوب شده. به تازگی مشکل جدیدی پیدا کرده ام که بعد از ادرار کردن و تخلیه مثانه، در هنگام خروج از توالت به ناگاه احساس ادرار شدید میکنم که به ناچار دوباره بر میگردم اما ظاهرا مثانه خالی هست ولی اون احساس ادرار وجود داره، در همین حالت بدون این که هیچ گونه حالت برانگیختگی پیدا کنم از من مقداری مایع منی خارج شده و بلافاصله مقداری ادرار تخلیه میشود. ضمنا این نکته رو هم یاداور بشم که حجم مایع منی در زمان انزال حدودا نصف شده خواهشمنم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      قرص وزیکر روزی یک عدد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر