جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی پدر بنده سرطان پروستات داره تقریبا سه ماه پیش عمل پروستات انجام داده و بیضه ها ش برداشتن و PSA صد بود الان شده ۳۹ وامپول سه ماهه رو میزنه بابت سرطان ش ولی مشکل اینجاست که هر روز پاهاش دردشون بیشتر و بی حس تر میشن مشکل از آمپول هست یا کم خونیش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      اسکن استخوان برای بررسی متاستاز انجام شود
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام
    مدارک پزشکی بیمار 75 ساله به پیوست ارسال می گردد
    خواهشمند است در صورت امکان راهنمایی بفرمایید
    در این مرحله. عمل مناسب هست؟ یا پرتو درمانی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ، با توجه به جواب پاتولوژی رادیوتراپی ارجح است
  • تصویر کاربر بهجویی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    پدرم یه هفته هستش تکرر ادرار کاذب داره. یعنی ادرارش میاد ولی دوباره میگه برم دستشویی. قرص امونیک و پروستاتان میخوره. مریض شما هم هست پدرم یه هفته هستش تکرار ادرار کاذب داره. یعنی ادرارش میاد ولی دوباره میگه برم دستشویی. قرص امونیک و پروستاتان میخوره. مریض شما هم هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      قرص یوریناسین ۱۰ روزی یک عدد ، سونوگرافی پروستات
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    جراحی جراحی الت تناسلی بزرگسال بد ختنه شدن مشکلی پیش نمیاد و عوارض دارد‌ چه زمان طول میکشه خوب بشه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      عمل اصلاح ختنه بزرگسال حدود کمتر از یک ساعت زمان میبرد و مشکلی نیست
  • تصویر کاربر شعلی شنبه ۳۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    آقایی ۷۳ ساله با سابقه خانواده گی مثبت از طرف برادر با PSA 11/45 با جواب پاتولوژیک. زیر. سابقه smoking بهترین پیشنهاد درمانی چیست آیا امکان متاستاز می‌رود
    اساتید شیراز درخواست اسکن استخوان و سی تی کردند
    و فرمودند یا عمل یا پرتودرمانی. نظر شما برایمان بسیار مهم است. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا باید برای بررسی متاستاز به استخوان اسکن هسته ای انجام شود
  • تصویر کاربر Hamidreza سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    درد و کمی سوزش در هنگام دفع ادرار و نیاز مداوم ب دستشویی همچنین درد زیر شکم و گاهی اوقات احساس اینکه درون شکم یک زائده وجود داره آیا صرفا به بزرگی پروستات مربوط میشود؟آیا با دارو قابل درمان است؟یا باید جراحی شود؟ همچنین احساس کلافگی و خوب کار نکردن شکم و نداشتن میل به غذا هم وجود دارد.لازم به ذکر است ک فرد 65 ساله است و از مدتی قبل این مشکلات را به صورت خفیف داشته و حالا تکرر ادرار و درد شدیدتر شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر توکلی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر 58 سالم10ساله علایم بزرگی پروستات دارم اندازه آن حدود 65سی سی
    1- باتوجه به اینکه دارو تاثیر نداردجراحی بسته برای این حجم بطور موثری قابل انجام است
    2- خیالم از عوارض عمل بی اختیاری ادرار.عود مجدد و تنگی گردن مثانه راحت باشد یانه من از راه دور میخواهم خدمت برسم اگر جواب مثبت است بفرمایید من خدمت برسم باتشکر توکلی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر به دارو پاسخ نداده ، باید عمل شوید ، هر عملی عوارض دارد ، ولی ایشالا مشکلی پیش نمیاد ، مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام
    یک هفته بعد از عمل پروستاتکتومی توسط خودتون، خون بسیار زیادی در طی یک شبانه روز به همراه ادرار هستش.
    اگر نیاز به مراجعه هست،چطوری به شما دسترسی پیدا کنیم آقای دکتر چون پدرم خون ریزی زیادی تو یک شبانه روز داشته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ادرارش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر ن.الف سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده پنجاه و هفت سال دارم که با توجه به داشتن سرطان پروستات گرید یک چهل روز پیش عمل کردم، دکتر پس از عمل گفت با توجه به اینکه سرطان مرحله اولیه بوده و از پروستات خارج نشده بود، خوشبختانه دچار عوارضی مانند بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی نخواهم شد، ولیکن هنوز قدری بی اختیاری ادراری به صورت قطره ای دارم و نیز دچار عدم نعوظ و ناتوانی جنسی شدم اگر چه در طی ابن مدت سه بار انزال صورت گرفته ولی خشک و البته میل جنسی هم دارم، حال به نظر جنابعالی مشکل من برطرف می‌شود ؟ و تا چه مدت این وضعیت ادامه دارد؟
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تا یک ماه بعد از خروج سوند صبر کنید اگر بهتر نشد از داروی دولوکستین استفاده شود
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و خسته نباشید

    دکتر کرمی عزیز بنده 34 سال سن دارم و حدودا 14 سال پیش در 19 سالگی ..با علامت های ادراری (ترشح بعد ادرار و عدم تخلیه کامل و تکرر) و درد در ناحیه کمر و نوک آلت به پزشک(متخصص عفونی) مراجعه داشتم که بعد از گذشت 2 ماه با برسی های مختلف و در نهایت با برداشت ترشحات بعد از ادرار با سواپ متوجه عفونت و به گفته ایشون عفونت پروستات شدند.

    درمان بنده رو با قرص سیپروفلاکساسین و ناپروکسن پیش بردند و تا شاید 4 ماه ادامه یافت و همچنان علامت ها باقی بودند تا تزریق وریدی آمپول سفتریاکسون رو در ادامه تجویز کردند که آن هم باعث نشد بهبودی حاصل شود و سیستوسکوپی انجام دادم که مشکلی گزارش ندادند و در نهایت با ارجاع به متخصص اورولوژی به بنده قرص اعصاب دادند که آن هم کمی استفاده کردم و موثر نبود...

    و با این مشکل که عادت شده بود به خدمت سربازی رفتم نهایتا رفته رفته بعد از گذشت 1 سال بهبودی خود به خود حاصل شد.!!!!

    در مدت 14 سال گذشته تقریبا به فاصله هر دو سال عود علایم بیماری رو داشتم(بدون نشانه های عفونت مانند ترشح یا بوی ادرار و... ) صرفا علایم ادراری و درد در پایین کمر بودکه هر دفعه به مدت 3 تا 6 روز علامت داشتم که یا به خودی خود درمان شد و یا با مراجعه به پزشک و مصرف قرص ایمی پرامین که تجویز شدبهبودی حاصل میشد در نهایتا 1 هفته ...

    تا اینکه چند روز پیش علامت ها مجدد ضاهر شدند و منتها اینبار صرفا بوی بد ادرار و منی در ابتدا بود که باعث شد کشت ادرار بدم (همسرم در آزمایشگاه فعال است) که درون آزمایش تعداد بسیار فراوان موکوس و rbc دیده شد که به متخصص اورولوژی (آقای الهیاری)مراجعه کردم و سیپرو فلاکساسین به مدت 20 روز تجویز کردند وهمچنین در مراجعه هفته بعدی 20 عدد تامسوسولین تجویز شد..

    در سونوگرافی درخواستی ایشان هم همه موارد طبیعی بود.

    امروز مصرف 20 روزه سیپروفلاکساسین پایان یافت و فقط 10 عدد تامسولوسین باقی است. و نه تنها بهبودی حاصل نشده است بلکه تشدید شده است تکرر ادرار.. اصلا شب ادراری ندارم حتی 1 بار

    حال با توجه به علایم ادراری الان که شدت و ضعف دارد مثل درد در پایین کمر و یا درد لگن با نشستن های زیاد و جریان ادرار ضعیف. احساس ادرار سریعا پس از ادرار کردن ودر پایان ادرار با تحریک با آب گرم ادرار کامل خارج می شود. و به ندرت 3 یا 4 بار... 2 شاخ شدن ادارر در اول ادرار دیده می شود.**البته اصلا شب ادراری ندارم حتی 1 بار**
    آیا نیاز به آزمایشات و بررسی های تکمیلی تر مانند (نوار مثانه و مجاری ادرار وسیستوسکوپی....)جهت مشخص شدن عامل ایجاد عفونت جهت تشخیص بهتر و نوع درمان هست یا تشخیص شما پروستاتیت می باشد؟

    آیا مشکلات عصبی می تواند در میان باشد و ایجاد کننده با توجه به وجود موکوس فراوان در ادرار یا می تواند تاثیر گذار باشد؟

    و نوع درمان فعلی با این پزشک را مناسب می دانید و درمان را با این پزشک ادامه دهم؟

    (دکتر اگر تشخیص شما پروستاتیت می باشدبا توجه به اینکه شما در مشاوره هاتون جهت درمان پروستاتیت 3 قرص افلکساسین و تامسولوسین و ملوکسیکام رو توصیه داشتین...
    با توجه به استفاده سیپروفلاکسین و تامسولوسین طی 20 رو باید نوع داروها عوض شوند؟؟

    و اگر نیاز به مراجعه و تعیین وقت جهت معاینه حضوری می باشد چطور می توانم از مطب نوبت بگیرم؟؟(چون در تماس تلفنی شماره بیمارستان نیکان را دادند..

    ممنون میشم از راهنمایی شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سوال خود را به صورت مختصر بیان کنید
    2. تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد--14 سال پیش دچار عفونت پروستات شدم و در این مدت هر دو سال یک بازگشت (عود ) یک هفته ای داشت که حالت عصبی داشت و خود به خود یا با قرصی مثل ایمی پرامین حل می شد ---حال اینبار بعد از 14 سال برای بار اول بدون هیچ علامتی صرفا با احساس بوی بد در ادرار و منی به پزشک مراجعه داشتم که در آزمایش موکوس بسیار دیده شد--
      و بعد از گذشت 1 هفته علایم قبلی شروع شد با توجه به علایم ادراری که شدت و ضعف دارد مثل درد در پایین کمر و یا درد لگن با نشستن های زیاد و جریان ادرارکمی ضعیف . احساس ادرار سریعا پس از ادرار کردن ودر پایان ادرار که بعضی وقت هاهست و بعضی اوقات نیست -انتهای ادرار با تحریک با آب گرم اداربیشتر خارج می شود خصوصا در مواقع دفع مدفوع. و به ندرت 3 یا 4 بار... 2 شاخ شدن ادارر در اول ادرار و یا بعد انزال دیده می شود.**البته اصلا شب ادراری ندارم حتی 1 بار**
      آیا نیاز به آزمایشات تکمیلی تر مانند (نوار مثانه و چکاب کامل تراز نوع باکتری عامل عفونت با سواپ و...)جهت مشخص شدن عامل ایجاد عفونت جهت تشخیص بهتر و نوع درمان هست یا تشخیص شما پروستاتیت می باشد؟اگر هست پروستاتیت مزمن عفونی یا عصبی؟؟
      آیا مشکلات عصبی می تواند در میان باشد وتغیر دهنده - با توجه به وجود موکوس فراوان در ادرار یا می تواند تاثیر گذار باشد؟

      دکتر معالج سیپروفلاکسین و تامسولوسین تجویز نمودند برای 20 رز که رو به پایان است و علایم بهتر است کمی اما هنوز هست.
      شما در درمان این مورد سیپروفلاکساسین رو موثر تر می دانید یا افلاکساسین ؟؟ممنونم از پاسخگویی
    3. تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد--14 سال پیش دچار عفونت پروستات شدم و در این مدت هر دو سال یک بازگشت (عود ) یک هفته ای داشت که حالت عصبی داشت و خود به خود یا با قرصی مثل ایمی پرامین حل می شد ---حال اینبار بعد از 14 سال برای بار اول بدون هیچ علامتی صرفا با احساس بوی بد در ادرار و منی به پزشک مراجعه داشتم که در آزمایش موکوس بسیار دیده شد--
      و بعد از گذشت 1 هفته علایم قبلی شروع شد با توجه به علایم ادراری که شدت و ضعف دارد مثل درد در پایین کمر و یا درد لگن با نشستن های زیاد و جریان ادرارکمی ضعیف . احساس ادرار سریعا پس از ادرار کردن ودر پایان ادرار که بعضی وقت هاهست و بعضی اوقات نیست -انتهای ادرار با تحریک با آب گرم اداربیشتر خارج می شود خصوصا در مواقع دفع مدفوع. و به ندرت 3 یا 4 بار... 2 شاخ شدن ادارر در اول ادرار و یا بعد انزال دیده می شود.**البته اصلا شب ادراری ندارم حتی 1 بار**
      آیا نیاز به آزمایشات تکمیلی تر مانند (نوار مثانه و چکاب کامل تراز نوع باکتری عامل عفونت با سواپ و...)جهت مشخص شدن عامل ایجاد عفونت جهت تشخیص بهتر و نوع درمان هست یا تشخیص شما پروستاتیت می باشد؟اگر هست پروستاتیت مزمن عفونی یا عصبی؟؟
      آیا مشکلات عصبی می تواند در میان باشد وتغیر دهنده - با توجه به وجود موکوس فراوان در ادرار یا می تواند تاثیر گذار باشد؟

      دکتر معالج سیپروفلاکسین و تامسولوسین تجویز نمودند برای 20 رز که رو به پایان است و علایم بهتر است کمی اما هنوز هست.
      شما در درمان این مورد سیپروفلاکساسین رو موثر تر می دانید یا افلاکساسین ؟؟ممنونم از پاسخگویی
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای سیپروفلوکساسین و تامسولوسین و ملوکسیکام استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر