جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من از طریق تلگرام از شما سوال کردم وهزینه رو واریز کردم شما جواب ندادید کد رهگیری ۲۷۳۹۶۲۲۹۵۰۱ بازهم سوال خود را تکرار میکنم بنده ۳۷ سالمه قبل از عید دچار سوزش ادرار شدم به دکتر اورولوژ مراجعه کردم برام ازمایش cbc و psa و ازمایش ادرار وسونو گرافی از پروستات و مثانه پر وخالی و کلیه ها و مجاری ادراری نوشت وهمه را انجام دادم وجواب همه نرمال بودم بهم داروی سیپروفلاکساسین و فنازومکس و پروستاتان داد مصرف کردم سوزش کمی بهتر شد ولی در ماه رمضان امسال دچار درد الت و داخل مقعد و پروستات شدم دکتر از راه مقعد پروستات و معاینه کرد و گفت دچار پروستاتیت شده ای بهم داروی سفکسیم و تامسولوسین داد زیاد تاثیری نداشت به دکتر اورولوژ دیگر مراجعه کردم بهم قرص کوتریموکسازول وفینو پروست وتامسولوسین و فنازومکس و سلکسیب داد مصرف کردم درد التم خوب شد ولی داخل مقعد درد میکرد دوباره به دکتر مراجعه کردم بهم ناپروکسن وشیاف دیکلوفناک داد یه کمی درد کمتر شد ولی بازهم درد پروستات داشتم به دکتر دیگر مراجعه کردم بهم قرص افلوکساسین ۳۰۰ داد گفت تا سه ماه مصرف کن بعد از چند روز خوب شدم و هیچ دردی نداشتم بعد از دوهفته درد در ناحیه دنبالچه پیدا کردم وگاهی خوب میشود وگاهی به سمت راست باسن هم میزند حالا نمیدانم این درد به عفونت پروستات ربطی دارد یا نه در ضمن به گفته یکی از همکارانم قرص تاوانکس ۷۰۰ مدت چند روزه که روزی یک عدد مصرف میکنم لطفا شما راهنمایی کنید و فعلا سوزش ادرار ندارم بعد از نزدیکی هم مشکلی ندارم و حمام که میروم درد کمتر میشود لطفا شما بگید با این درد در ناحیه دنبالچه چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      مجدد سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری و مثانه و پروستات و تست U/A و‌ U/C انجام بدید
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام.پدربنده ۷۹ ساله ۶ سال تحت درمان‌کننده متاستاتیک‌پروستات در حال حاضر مقاوم به هورمون درمانی و با درگیری استخوانها ده جلسه رادیوتراپی تسکینی انجام دادند.۶ سال پیش کموتراپی هم انجام شد.. آقای دکتر مرحله بعد چه باید کرد لوتشیوم درمانی چقد موثر هست و آیا عوارضش طوری هست که تحمل کنند؟ و آیا از اولاپاریب هم میشه استفاده کرد؟ سپاسگزارم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بسته به درجه پاتولوژی و میزان متاستاز متفاوت هست به دکتر رادیوانکولوژی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ستار چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ، در خصوص مشکل پروستات ، عکس مربوط به پاتولوژی رو ارسال کردم . لطفاً در خصوص تفسیر فایل مورد نظر راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سرطان مثانه خفیف نشون داده یک ماه بعد مجدد سیستوسکوپی بشن
  • تصویر کاربر افشین دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 595 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت به خیر
    پدرم بعد از تست psa = 25 و انجام بایوپسی با گلیسون ۴+۵ تحت عمل رادیکال پروستات قرار گرفتن. نتیجه اسکن استخوان و mri هم سرایت سرطان به جایی رو نشون نداده بود. بعد از عمل، پاتولوژی انجام شد که نتیجه رو خدمتتون ارسال میکنم. امروز بعد از سه ماه از عمل اولین تست psa عدد ۱.۲۳ رو نشون داده.
    اقای دکتر میخواستم بپرسم با وجود رضایت دکتر معالج بعد از عمل، در شرایط فعلی چکار باید انجام بدم؟ بالا بودن این عدد بعد از سه ماه از عمل نشونه چی هست؟
    و ایا در شرایط فعلی شما پت اسکن و استفاده از داروی لوتشیوم رو توصیه میفرمایید؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر افشین شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ضمنا سن پدر بنده ۷۰‌ سال هست
    2. تصویر کاربر افشین شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      پاتولوژی بعد از عمل
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نتیجه پاتولوژی بعد عمل هم سرطان پروستات گزارش کرده بهتره هر ۳ ماه تست PSA تکرار بشه تا به حد نرمال برسه زیر نظر دکتر رادیوانکولوژی نیاز به رادیوکموترارپی‌ دارند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام. لطفا نظرتون رو درمورد نتیجه آزمایش پاتولوژی بعد از عمل پروستات بفرمایین
    عکس جواب پیوست شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سرطان پروستات هست ولی خفیف میباشد و باید هورمون درمانی بشن
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز، پدرم ۶۶ سالشونه نتیجه MRI مشکلی نشون نداده ولی نتیجه نمونه برداری گرید I و درجه ۶ را نشان داده و در نمونه های سمت چپ پروستات ضایعه دیده شده دکتر عمل رادیکال را توصیه کرده ولی گفته دو ماه بعد از نمونه برداری عمل رادیکال انجام شود؟
    ضمنا bone scan و عکس قفسه سینه هم نوشته است.
    در خصوص متاستاز بودن و همچنین نتیجه عمل نگرانم؟
    آیا با برداشتن پروستات همه موارد مرتفع می شود؟
    آیا نیازی به برداشتن بیضه ها هست؟
    بسیار بسیار سپاسگزار خواهم شد راهنمایی بفرمایید🌺🌺
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اسکن استخوان از جهت بررسی متاستاز انجام شه
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    لطفا نظر خودتون رو راجع به نتیجه پاتولوژی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به سرطان پروستات ، اسکن استخوان جهت بررسی متاستاز انجام شود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 2115 مشاهده پرسش
    سلام آیا دوشاخه شدن انتهای ادرار دلیل بر پروستاتیت هست یا تنگی مجرا؟فقط چند لحظه آخر دوشاخه میشود..حتی موقع استبرا بعد از ادرار و انزال هم از همان قسمت بالا و پایین نوک آلت تخلیه میشود البته سالهای زیادیست که اینجور هستم و بر اساس آزمایش خون و سونوگرافی هیچ مشکلی تا بحال پیش نیامده؟؟به نظرتون نیاز به پیگیری هست؟ماه پیش هم بعد از انزال احساس سوزش میکردم که با قرص افلوکساسین برطرف شد الان برای این مشکلم پروستا هلث و ترازوسین تجویز شده..به نظرتون با اینکه فشار و قطر ادرارم خوبه امکان تنگی مجرا هست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر فشار و قطر ادرارتون خوبه نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    پدرم سه ماهه عمل پروستات بدخیم انجام داده وبه تشخیص دکتر گفتند که بعد از سه ماه آمپول هورمونی تزریق شود و هر سه ماه یکبار تکرار شود
    الان از وقتی که آمپول ترزیق شده دست و پاهاش ورم خیلی بدی کرده و خیلی درد میکنه
    امکان داره از عوارض آمپول باشه ؟ یا اینکه مشکلش بدتر شده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      باید بررسی شه ، به متخصص داخلی مراجعه کنید جهت بررسی این قضیه
  • تصویر کاربر حامددولت دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من احساس التهاب و سوزش تو مثانم داشتم اوایل هم تکرر ادرار رفتم دکتر سونو نهایت نرمال بود پروستاتم 24و خورده ای سی سی 1 ماهه میرم و قرص مصرف میکنم ولی باز احساس التهاب و سوزشو دارم پهلوهامم خیلی کم درد دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر