جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نظری یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    اینجانب با 62 سال سن حدود 4 سال پیش به دلیل بدخیمی پروستات عمل برداشتن پروستات انجام شد .ولی از ان زمان دچار تنگی مجرای ادرار شدم .و دفع ادرار به صورت ناقض و قطره ای ودر صورت تغییر حالت دادن الت کمی بهتر میشود. اما مشکل دیگر وجود سنگ در هر دو کلیه و تعداد زیاد در مثانه می باشد. در حال حاضر داروی پودر پتاسیوم سیترات و قرص نالیدیکتیک اسید می خورم ولی دچار درد در مجرای ادرار ومثانه هستم .ضمنا به دلیل تنگی مجرای ادرارقادر به دفع سنگ نمی باشم .تقاضا دارم راهنمایی بفرمایید. به پیوست اخرین سونوگرافی ارسال میگردد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ادرارشون خونی نیست؟
    2. تصویر کاربر نظری دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      خیر ادرار خونی نیست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید برای تنگی مجرا جراحی بشن
    4. تصویر کاربر نظری سه شنبه ۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر فراموش کردم بعد از جراحی پرتو درمانی روی مثانه هم انجام شد وبنا به اظهار دکتر بر اثر این عمل گردن مثانه سوخته و تنگ شده است.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید RUG و VCUG انجام بدید و بیارید ببینم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام شوهر من ۴۷ سالش هست و برای چکاپ پروستات آزمایش داده و psa اون ۴.۲ بوده و بعد از مصرف آنتی بیوتیک به ۲.۹ رسیده سوال من اینه احتمال سرطان پروستات در همسرم چقدر است و آیا نیاز به پیگری بعدی داردداره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      یک ماه بعد آزمایش رو تکرار کنید
  • تصویر کاربر سام چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من سام نیا هستم پدرم ۷۷ ساله هستند برای عمل پروستات میخواستم بدونم این عمل چند روز بستری میشه و چقدر هزینه خواهد داشت؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر م شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده ۴۳ سالمه و لاغر اندام دوسال پیش در پی اقدام به بارداری متوجه رنگ زرد منی و سوزش هنگام انزال بودم که با دو دوره یک ماهه تاوانکس مشکل حل شد دوماه پیش دچار ادرار شبانه و کم بودن فشار ادرار شدم پس از سنوگرافی متوجه سنگ کلیه در هر دوکلیه و یک ناحیه کلسیفیه به ابعاد ۹×۱۷ در مرکز پروستات شدم و اندازه پروستات۲۵میل ازمایش psa 0.6 و freepsa 0.25 پس از معاینه پزشک گفت التهاب پروستات دارم و اندازه حدود ۵۰ میل است بافت پروستات نرم و یک ناحیه کمی سفت در مرکز پروستات شد یک ماه تاوانکس۷۵۰ و امنیک تجویز شد پرشک گفت که یک ماه دیگه mri بدهم بعد از مشورت با همکاران شما اکثرا گفتند احتیاج نیست ایا به نظر شما نیاز به این کار هست چون بسیارنگران کننده شده برام و برای اینکه عفونت را ازبین ببرم لازمه که انتی بیوتیک را برای یک ماه دیگه ادامه بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      داروها رو مصرف کنید،نیاز به انجام MRI نیست
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر کرمی/من دیابت تیپ 1 داشته وتحت درمان با انسولین هستم /3 سال پیش بعد از یبوست شدید دچار انزال دردناک شده و ارگاسم گاها خشک می شود البنه نه همیشه /هیچ کدام از علایم تکرر ادرار یا سوزش ادرار یا ادرار قطره قطره را ندارم فقط انزالم دردناک هست /سونوگرافی کلیه و مثانه و پروستات و آزمایش semen analysis را خدمت شما ارسال می کنم لطفا راهنمایی بفرمایید /با تشکر از آقای دکتر 32 ساله هستم از تبریز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      علایم التهاب پروستات دارید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید یک ماه دارو مصرف کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      قرص سیپروفلوکساسین هر ۱۲ ساعت
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      قرص ملوکسیکام ۷.۵ هر ۱۲ ساعت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضایی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام.پدر من۶۰سالشه و در سونوگرافی هیدرونفروز شدید در سمت چپ و خفیف در سمت راست دارد و غده با اندازه های۵ و ۵ و۶سانتی در پروستات. اندازه پروستات۴۲ccو هتروژن هست.آیا نیاز به عمل جراحی دارن؟یا با دارو برطرف میشود؟لطفا کمکم کنید من تازه امروز فهمیدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      بله نیاز به جراحی هست
  • تصویر کاربر ارون شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    من پنج ساله دچار تکرر ادرار و و کاهش جریان ادرار هستم . پنج سال قبل پیش دکتر رفتم پروترال دادن و خیلی خیلی بهتر شدم . اما گفت جهت نبود گرفتگی .عکس با ماده حاجب بگیرم که با ورود سوند حالم بدتر شد. بعدش هر چی پروترال استفاده کردم خوب نشد مثل روز اول. تااینکه چند ماه قبل فتم دکتر بخاطر تکرر ادرار.و جریان ضعیف. و اگر ادرار در خود نگه میداشتم دو طرف کلیه هام درد خفیف و انگشتان پاهام مور مور و کمی کرخت میش در موارد خیلی کم. و انگار مایع به زیر پوست بدنم و سرم انتقال میافت . گفت باید سیستوسکوپی کنم تا مشخص بشه. سیستو کردم و گفتند مجرای تون خوبه و تنگی نداری و قرص سیپرو فلوکساسیین دادن و قرص مثانه عصبی. که همون روال بود تااینکه یک هفته قبل رفتم دکتر به اصرار هم آهان . گفتند باید نوار مثانه کامپیوتری بدی و من دادم که در حین وارد کردن سوند ناله شدیدی کردم انگار که دست و پا هام سست شد و بعد از تست گفتن که جریان ادرار تون خوبه. و کپسولی که شامل تامسولوسین و دوتاستراید بود دادند. شب اون روز من جنب شدم. و روز بعدش بعد از ناهار کپسول را خوردم. یک روز بعد دچار سردر گمی در مغز شدم که انگار یه چیزی در نواحی تناسلی کم دارم. تغییر حالت در ناحیه پرینه بین مقعد و بیضه مشاهده میکنم انگار فاصله کم شد . و همچنین جان تیک در سر و لرزش در ناحیه کمر به پایین هر از گاهی دارم. وسط سرم انگار یک چیزی گم کردم انگار پروستاتم را گم کردم. دیشب بعد از دستشویی بدنم سرد شد پاهام دستام وبعد یهو گرم شد انگار آبی زیر پوستی به مغزم برسه قسمت وسط سرم هم سرد و گرم شد و دچار لرزش انگار میخواستم تشنج بگیرم.و شروع به گریه کردم. بعد یه کم خوارکی دادن بهتر شدم. اما دستام پاهام سرم سرد و یهو گرم میشه انگار یه چیزی گم کردم .حاتم هم هر از گاهی نیمه نعوظه بی هوس. دارم کلافه میشم لطفاً راهنمایی بفرمایین. چیکار کنم. از آسیب عصبی مثانه است؟؟ از آسیب دیدن مجرا است؟؟؟ از کپسول دوتاستراید است؟؟؟؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید. ممنون🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر پدر چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 531 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خواهش می کنم راهنماییم کنید
    پدر من حدودا سه سال پیش عمل کنسر پروستات داشتن که کامل برداشتن. بعدش کمی به قسمت لگن متاستاز داده بود.پرتو درمانی کردن. بعدش تا مدتها بی اختیاری ادرار داشتن. یکسال پیش دچار احتباس ادراری میشدن. که میرفتن سوند میزدن. حدودا یکسال هیچ مشکل نداشتن.الان باز یک هفته هست دچار احتباس ادراری میشن که درد زیاد دارن. دکتر خودش گفته که اصلا سوند نزن.بذار تا ادرار خودش بیاد.
    آقای دکتر پدر من مشهد هستن
    من میخوام کمکش کنم. خواهش می کنم بمن کمک کنید. من تهرانم برای همین اطلاعات دقیق از جزئیات ندارم.فقط همینا که گفتم. دارم داغون میشم پدرمو اینجوری میبینم. لطفا کمکم کنید.چکار میشه کرد؟
    1. تصویر کاربر پدر شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر در واقع لخته خون راه ادرارو میبنده
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید زیر نظر دکتر انکولوژی ادامه درمان رو انجام بدهند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سرو شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با توجه به مدارک پزشکی لطف بفرمایید نظرتون رو در مورد سیر درمان بفرمایید ایا جراحی پیشنهاد میکنید؟ و نیاز به شیمی درمانی و برق هم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      باید بیوپسی از پروستات انجام بدید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدودا 20 روز هست دچار تکرر ادرار بودم و هنگام نغوظ آلت تناسلی دچار سوزش شدید در پشت مثانه یا پشت آلت تناسلی مایل به سمت راست میشدم با مراجعه ی پزشک عمومی برایم لووفلوکساسین به صورت تجربی تجویز کردند 10 روز استفاده کردم علائم تا 70 درصد بهبود پیدا کردم و تکرر ادرارم کامل رفع شد منتها بعد از 3 روز از قطع آنتی بیوتیک هنگام نغوظ دچار سوزش شدید میشدم با مراجعه به اورولوژیست و گرفتن سونوگرافی که سونوگرافی کلیه و مثانه و پروستات کاملا نرمال بود حجم پروستات هم‌24ccبود ایشان تشخیص دادند که دچار التهاب پروستات شده ام و گفتند دوباره لووفلوکساسسین رو تا 21 روز دیگر ادامه بده .الان تنها مشکلی که دارم همین سوزش و درد پشت آلت و مثانه متمایل به سمت راست هست .احتباس ادرار ندارم و فشار ادرارم هم مناسب هست و هنگام ادرار دچار سوزش نیستم .ولی این سوزش و درد متمایل به سمت راست منقطع هست و در طول روز میاد و میره واقعا من رو افسرده کرده ناراحتم داروهای پزشک هم لووفلوکساسین 500 و فسفومایسین دو دوز در فاصله ی 3 روز و قرص آلفن ایکس ال_100 هر 12 ساعت می باشد.با توجه به تجربه ی شما اگر داروی مناسب تر و آزمایش تکمیلی تری هم هست بهم بگین تا انجام بدم.همش میترسم مشکل خاصی باشه. ⏪
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد،قرص ملوکسیکام 7.5 هر 12 ساعت یک عدد،قرص تاوانکس 500 هر روز یک عدد تا یک ماه مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر