جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قدرت سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    پروستات من نشون میده که در آزمایش خون و سونو گرافی بزرگ شده p s a من 6.44 و در سونو گرافی هم پروستاتم طبق گفته دکتر سه برابر شده در ضمن در قسمت چپ و راست کلیه هام سنگ وجود داره یه بار خدمتتون رسیدم و سنگ کلیه سمت چپ من 9 میل بود و فرمودی این سنگ مشکلی برا شما ایجاد نمیکنه الان سمت راست سنگ سه و نیم میلی گرم ایجاد شده در ضمن سنگ کیسه صفرا به قطر چهار و نیم میلی گرم دارم هراز گاهی بیضه هام شدیداً درد میگیره سنو گرافی بیضه انجام دادم نوشته سمت چپ واریکوسل داره می‌خوام هر چه سریعتر حضورا خدمتتون برسم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید نمونه برداری از پروستات بشه
  • تصویر کاربر ناشناس۱ دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سرطان پروستات و یا بزرگی پروستات در سنین ۲۰تا۲۵اتفاق میفته؟؟ علائمش چیه؟؟

    چند وقتیه آلت جمع میشه میخواستم ببینم علتش چی میتونه باشه قبلن همچین اتفاقی افتاده ولی اونموقع ادرار خونی بوده و سنگ گیر کرده بود الان همچین علائمی ندارم
    ممنون میشم هر دو سوال رو جواب بدید
    1. تصویر کاربر ناشناس۱ شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر سوالم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر،التهاب پروستات رخ میده ولی سرطان نه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میرزایی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب اقای دکتر
    پدر بنده 78 سال سن دارند و 6 ماه پیش سکته مغذی کردند حدود 4 ماه هست که از بیمارستان بعثت همدان مرخص شدند
    قبلا قرص پروستات مصرف میکردند اما بعد از سکته چون عمل جراحی هم شدند سوند ادراری قرار گرفت و پروستات ایشان با مراجعه به پزشکهای همدان اگفتند که پروستات بسیار بزرگ شده و باید عمل شود اما چون پدر بنده سمت چپ بدن بعد از سکته درگیر شده و هنوز قادر به راه رفتن نیست دکتر گفتند تا زمانی که قادر به راه رفتن نباشند نمیشود عمل کرد

    اقای دکتر سوند ادراری عفونت شدیدی به بدن پدرم وارد کرده و در حال کنترل کردن هستیم
    ایا میشود پدر بنده را عمل کرد یا حتما باید راه بیافتند بعد عمل شوند؟ بعد از عمل دوباره غده پروستات احتمال رشد کردن دارد؟
    و شما وقت عمل ایشان را دارید بنده تعیین وقت کنم؟
    سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید سوند تعویض و آنتی بیوتیک تزریقی دریافت کنند
  • تصویر کاربر کیماسی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام سونوگرافی انجام شده را خدمتتان می فرستم لطفن در خصوص پروسات راهنمایی فرماید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عمس ارسال نشده،مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکس
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کاظم پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام من 56 سال سن دارم با انجام آزمایش و چکاپ کلی متوجه عدد 6.6 PSA شدم ولی هیچ علائم و مشکلی ندارم لذا برگه آزمایش و سونوگرافی از پروستاتم رو برایتان ارسال می کنم خواهشمند است اعلام نظر کنید من باید چه کاری انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      حجم پروستات 3 برابر نرمال و PSA بیشتر از حد طبیعی هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید یک ماه دارو مصرف کنید و سپس مجدد تست PSA تکرار بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین 0.4 هر شب یک عدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مولا پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من ۴۹سال سن دارم،چند سال پیش پروستاتیت داشتم ،ولی مدت چند ماه است که در شب تکرر ادرار دارم و حس میکنم مثانه ام خوب خالی نمیشه و سنگینه،سونوگرافی گرفتم که عکسش را برای شما میفرستم،رفتم دکتر برام قرص پروترال۴درصد شبی یکعدد قرص وتروتودین و قرص باکلوفن هر۱۲ساعت نصف استفاده کردم،شب ادراریم خوب شد و دوباره سونو گرفتم که عکسش را برای شما میفرستم، خواستم ببینم که پروستاتم و مثانه ام در چه وضعیتی است و چه دارویی مصرف بکنم،متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پروستات بزرگتر از حد طبیعی هستو اگر با مصرف دارو خوب هستید همونا رو ادامه بدید و نیاز به جراحی نیست
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1137 مشاهده پرسش
    با سلام - من 55 سالمه و در سال 1395 رادیکال پروستاتکتومی شدم - تا بعد از 20 ماه پس از عمل PSA من صفر بود و لی بعد بتدریج زیاد شد و الان به 0.2 رسیده .
    مینواستم ببینیم آیا سرطان من عود کرده یا خیر؟

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید یک ماه دیگه تکرار کنید و اگه باز هم روند افزایشی داشت باید بررسی بشید
    2. تصویر کاربر مهرداد شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      با سلام - من 55 سالمه و در سال 1395 رادیکال پروستاتکتومی شدم - تا بعد از 20 ماه پس از عمل PSA من صفر بود و لی بعد بتدریج زیاد شد و الان به 0.2 رسیده .
      میخواستم ببینیم آیا سرطان من عود کرده یا خیر؟

      با تشکر

      پاسخ شما: اید یک ماه دیگه تکرار کنید و اگه باز هم روند افزایشی داشت باید بررسی بشید

      من پس از پاسخ شما اسکن استخوان انجام دادم که البته منفی بوده و متاستاز نشون نداده . من 5 روز پیش آمپول Diphereline تزریق کردم . الان چطوری میتونم بیماریمو رصد کنم ؟ با توجه به اینکه احتمالا PSA من صفر خواهد شد؟ توصیه شما چی هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      روند PSA نشون دهنده عود بیماری هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    ۲۹ سالمه
    چندین ساله احساس سوزش زیر پوست روی مفاصل زانو ،مچ دست، طرفین لگن و احساس سوزش ودرد نسبتا بد دنبالچه دارم - گاهی اوقات بیضه هام تیر میکشن
    از نظر جسمی هم خیلی ضعیف شدم و چشام خیلی گود رفته و انگار عضلاتم شل شدن و درد میکنن و خیلی خسته و ناتوان و بی تمرکزم و خیلی وقتا موقع راه رفتن نفس نفس میزنم و قلبم سنگین میزنه
    و تمام این علاعم میرن و میان و خیلی کم پیش میاد که حالم خوب باشه
    ۴۵ روز پیش کرونا گرفتم و الان نزدیک ۳ هفته خوب شدم
    دکتر واسه کرونا ناپروکسین داد و ۲ هفته خوردم همچنین تززیق ویتامین d و c هم زیاد داشتیم
    تو اون مدت علی رغم مریضی کرونا توان بدنی و تمرکز بی نهایت بهتری نسبت به حال متداولم داشتم و متوجه شدم که چن سال حالم چه بد بوده
    حدودا تا یکسال پیش ادرارم سخت شروع میشد و سوزش داشت که از وقتی فلوکسیتین واسه افسردگیم خوردم  کاملا خوب شد و درد زیر شکمم هم بعد مصرف ناپروکسن کاملا خوب شده
    آیا دلیل صعف جسمی و تیر کشیدن بیضه ها واسه عفونت یا التهاب پروستاته
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید
    واقعا توان ادامه ندارم
    خیلی ممنونم
    تصاویر آزمایشات خون دوران کرونا را ارسال میکنم
    شاید به دردتون بخوره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی جهت بررسی سایز پروستات انجام بدید
  • تصویر کاربر F شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، آیا جراحی پروستات ، باعث ناتوانی جنسی می گردد؟
    و آیا میشود جراحی نکرد و با دارو زندگی کرد؟
    قبلا از زحمات شما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      جراحی باز میتونه کمی ناتوانی در نعوظ بده
  • تصویر کاربر رامین شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید خدمت آقای دکترپدرم۸۶ساله هست ۲۰سال هست مشکل پروستات داره بعضی وقتها دارو میخوره بعضی وقتا نمی خوره تکراره ادرار داره بردیم چکاب اندزه پرستاتش ۱۲.۱هست سونو وآزمایش را برای شما می فرستم لطفا راهنمایی بفرمایید درضمن دیابتی هست یک سال پیش عمل قلب انجام دادیم گرفتگی رگ داشت فشار بالا هست پیش یک متخصص بردیم بستری نوشته و می خواهد نمونه برداری کنه بخاطر کرونا میترسیم لطفا رهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در سن ۸۶ سالگی نیاز به نمونه برداری نیست. تامسولوسین شبی یک عدد ، فیناستراید روزی یک عدد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر