جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام ووقت بخیر جناب آقای دکتر کرمی بعرض میرسانم اینجانب حدود 12 سال پیش
    باعمل بازپروستاتم را باوزن 230گرم برداشتند وخوش خیم بود گفتند پروستاتیت بود تاچند وقت پیش بعلت سوزش ادرار
    به دکترمراجعه کردم گفتند بد خیم شده اما به جایی سرایت نکرده نظر آقایون دکترها عمل ویا رادیوتراپی میباشد
    لطفا راهنمایی کنید کدوم روش بهتر است سنم 64 سال میباشد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      انتخاب با خود بیمار میباشد عمل جراحی مجدد سود چندانی نخواهد داشت تحت نظر اونکولوژیست درمان ادامه پیدا کند
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    در ضمن هیچگونه رابطه جنسی به جز با همسرم نداشتم.و لازم به ذکر است سونوگرافی پروستات مثانه فتخ و... دادم که همگی نرمال بود.بعد از دو ماه آزمایش کشت ادرار و خون دادم منفی بود.. اما همچنان درد خفیفی در داخل آلتم.و بین آلت و مقعد دارم که گاهآ اذیت میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    دو ماه قبل با دستگاه لارجر باکس برای مدت حدود 2 دقیقه کشش زیادی به آلتم در حالت خوابیده وارد کردم بعد از یک هفته ورزش دراژزو‌نشست رو به تعداد زیاد انجام دادم و از الان حدود دوماه است زیر دلم و بالای آلت درد خفیفی دارم . سونوگرافی که دادم ابعاد مثانه و پروستات طبیعی بودند و عفونت اداری هم در آزمایشم منفی بود ، لطفاً بفرمایید علت این درد چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سوزش ادراری هم دارید؟
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۶ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر....پروستات باحجم٢٥ccاکوی غیریکنواخت داردیعنی چی؟درضمن47ساله میباشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام psa باید چک شود
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    نظر حضرت عالی در مورد ضرورت انجام عمل جراحی و راه های جایگزین با توجه به توضیحات پیوست با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید لطفا
  • تصویر کاربر مرادی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    پدر من 5روز پیش عمل سیستوسکوپی داشتند برای خارج کردن سنگ مثانه و بزرگی پروستات که با این روش حل شد اما الان خیلی احساس ضعف و خستگی می‌کنند میخاستم بپرسم دلیل این ضعف و بی‌حالی چی میتونه باشه پدرم 78 سالشون هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عوارض داروهای بیهوشی و استرس وارده به بدن باعث ضعف و بیحالی میشود در صورت کاهش حجم ادرار و تب و لرز حتما به اورژانس مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام
    54 سالمه
    از اردیبهشت ماه مشکل ادرار داشتم
    تحت نظر پزشک اومنیک مصرف کردم
    که جواب نداد
    بعد از سونو گرافی اندازه پرستاتم
    47×45×43
    50سی سی
    ازمایشpsa انجام دادم
    Psa(cl) 0.86
    Free psa. 0.38
    به تشخیص دکترم عمل کردن در تاریخ
    28 مرداد 1401
    در حال حاضر بعد از عمل همیشه احساس ادرار دارم بعد از ادرار انگار یه چیزی داخل مجاری ادراری بازی میکنه
    بعضی وقتا فشار ادرار خوبه بعضی وقتا ضعیفه
    دقیقا بعد از ادرار انگار ادرار دارم
    شب ها بیشتر اذیتم میکنه
    لطف فرموده راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      جناب دکتر تاریخ عملم ۱۴۰۲ بود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام عمل باز بود یا بصورت تراشیدن پروستات بود ؟ باید سیستوسکوپی شوید و مجرا بررسی بشه
    3. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عمل لیزر بوده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      حتما باید سیستوسکوپی شوید و از نظر تنگی بررسی شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حبیبی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر.بنده ۵۵ ساله چند سالی است التهاب پروستات دارم وسالها قبل psa معادل ۵ بود که با درمان پایین آمد.اخیرا مجددا به ۵ رسیده که با اساس نظر پزشک تاوانکس۵۰۰ و ملوکسیکام ۱۵ هر کدام روزی یکی ۲۰ روز خوردم. آزمایش ادرار و خون و سونو گرافی و آزمایش فیزیکی رکتال نرمال بوده.الان بیشتر شبها تکرر ادرار دارم. و ادرا ا بتداپر فشار و سپس کم فشار شده و ظاهرا کامل تخلیه نمیشود وبعدش هم احساس ادرار در محرا دارم چند بار قبل از خواب به دستشویی میروم..ولی بعد از خواب تکرر ادرا ندارم. ندارم.البته هر شب ترازوسین ۲ میخورم‌.سوالات بنده این است ۱-آ‌یا شاک ویو میتواند درمانی برای پروستاتیت باشد ؟چون به بنده ارولوژیستی توصیه کرده که درمان قطعی است.۲-آیا با جایگزینی تامسولوسین به جای ترازوسین وضعیت دفع ادرار بهبود نمی یابد؟ر ضمن روزی یک عدد آسپیرین برای رقیق شدن خون میخورم‌.با تشکر از استاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام شاک ویو تاثیری ندارد . تاثیر تامسولوسین بهتر است . بعد از مصرف داروها یک ماه بعد ازمایش را تکرار کنید
  • تصویر کاربر میرحسینی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر
    جسارتا بنده به دلیل بزرگ شدن پروستات ادرارم خیلی به سختی میاد خصوصا صبح زود و عصرها تقریبا کامل بند میاد سونوگرافی انجام دادم نوشته پروستات با ابعادجزئی بزرگتر از طبیعی م م ۳۹*۴۳*۳۳ حجم تقریبی ۲۹.۵cc و اکوی غالبا هموژن فاقد کلسیفیکاسیون و توده فضاگیر واضح مشاهده شد.حال آیا مشکل حاد است و در ضمن باتوجه به ادرار که سخت میاد وگاهی بند میاد نیاز به سوند دارم یا خیر نگرانم که به کلیه ها و مثانه آسیب برسه لطفا راهنمایی بفرمایید بی نهایت سپاسگذارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام چند سالتون هست ؟ حتما باید سیستوسکوپی شوید و وضعیت مجرا رویت بشه 

    2. تصویر کاربر میرحسینی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام و عرض ادب ۴۰ سالمه آقای دکتر الان بعداز گذشت ۱۰ روز و مصرف ۱۰ عدد تامسولوسین و ۲۰ عدد سیپروفلوکساسین وضعیتم بهتر شده هرچی مایعات بیشتر میخورم ادرارم بیشتر میشه و میاددرضمن عفونت ادراری هم داشتم .حالا جساتا الان نیاز هست قرص هام رو ادامه بدم یا خیر ممنون و رحمت بر پدر مادرشمابزرگوار که وجودتون برکته
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      داروهارو فعلا تا یک ماه ادامه دهید مایعات بیشتری مصرف کنید 

    4. تصویر کاربر میرحسینی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بسیارسپاسگذارم .فقط جسارتا بعداز یک ماه مصرف داروها باتوجه به سن و سالم آیا نیاز به جراحی نیست و جای نگرانی نیست .و آنتی بیوک ها هم مصرف شود؟ببخشید و ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      بعد از یک ماه تصمیم گیری میشه 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر کاظم سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر 28 سالم مشکل ادرار دارم
    طول روز میمونم تو سرویس بهداشتی تو دفع ادرار زور میزنم 3.4دقیقه بعد ادرار احساس ادرار میکنم احساس میکنم تو مثانه مونده یا احساس میکنم تو آلت (حالب) مونده تو لگن ها درد دارم و کلیه سمت راست از جلو درد میکنه رفتم آزمایش و سونوگرافی این رو نشان داد
    دو سه تا دکتر رفتم یکیش گفت طبیعی،یکیش گفت تو آزمایشت سنگ کلیه وعفنت شدید نشون میده،ویکیشم گفت باید بری آزمایش PSA
    دکترPSA مگه آزمایش سرطان نیس لازم برم نگران شدم
    انشالله حجم پروستات به حالت طبیعی بر میگرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      شواهد عفونت رویت نمیشه . احتمالا التهاب پروستات است . تامسولوسین شبی یک عدد ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ساعت تا یک ماه . شب ها نیم ساعت در لگن اب گرم بنشینید . اگر بهبود نیافتید باید سیستوسکوپی شوید
    2. تصویر کاربر کاظم سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      ممنونم🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      خواهش میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر