جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترخسته نباشین من بعداز 8سال خوردن سیپروهپتادین ودکزا متازون یک هو ول کردم ودرد الت بعضه کشاله ران الان 4ساله اذیتم مکنه پیش دکترزیاد رفتم میگن پروستات التهاب داره الانم در حال حاضر چند روزی هست کوتریموکسازول با الفاایکس100میخورم یک‌کمکی کن دکتر جان زندگیمو مختل کرده اگه نیاز حضوری خدمت برسم در ضمن من از گلستان مزاحم میشم ممنون میشم جواب بدین خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام و درور
    اقای دکتر من قبلا بیماری های منتقله جنسی گرفتم دارو های سیپروفلوکساسین و داکسی‌سایکلین و پنی سیلین و تاوانکس از چندین پزشک عفونی گرفتم و در اخر همکارشما که پزشک اورولوژی بودن التهاب پروستات رو تشخیص دادن و قرص افلوکساسین 300 یک عدد و ملوکسیکام15 هر 12ساعت یک عدد برای یک ماه برام تجویز کردن بعد از اتمام دوره مصرف اصلا تاثیر نداشتن و هنوز علاعم تکرر ادرار و سوزش بعد از تخلیه ادرار دارم من فوریت ادراری دارم باید زود ادرامو تخلیه کنم و بعد از تخلیه ادرار در الت سوزش دارم الان باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر، در پاسخ به سوال قبلی به شماره 220709 فرموده اید :مجددا در مرکز معتبر ام آر آی پروستات انجام شود و توسط دو رادیولوژیست ریپورت شود".
    ممنون می شوم لطفا در صورت امکان مرکز انجام ام آر آی معتبر یکی دو محل را در تهران معرفی بفرمایید. همینطور رادیولوژیست های معتمد را معرفی بفرمایید.
    جسارتا آیا امکان دارد هزینه پرداخت کنم درخواست ام آر آی را در سامانه زحمت بکشید؟
    کدملی اینجانب 1533872295 و بیمه خدمات درمانی (سلامت) دارم.
    ضمنا آیا مهم است ام آر آی 1.5 تسلا یا 3 تسلا باشد؟ ظاهرا جایی با 7 تسلا هم تبلیغ می شود. نکته دیگر اینکه Multiparametric باشد یا MRS؟ مرکز قبلی ادعای MRS داشت ولی دلایل تردید به گزارش را قبلا عرض کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      مرکز تریتا دکتر حقیقت خواه متاسفانه امکان ثبت نسخ اینترنتی وجود ندارد
  • تصویر کاربر لطیف جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    با سلام پدر بنده سرطان پروستات دارن لذا دکتر سی تی اسکن+طب هسته ای براش نوشتن الان که نوبت گرفتیم نوبتشون تو ی یک روز افتاده سی تی ساعت 9وطب هسته ای ساعت 12میخاستم بدونم هر دوتا رو تو یک روز انجام بدیم اشکال ندارد ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش)
      سی تی بدون تزریقه؟
  • تصویر کاربر H.D شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام.بنده ۵۱ساله دوروزپیش آزمایش گرفتم خدمتتان ارسال می کنم ودرسونو هم حجم پروستات ۳۵ میباشدودرحال حاضرهیچ مشکلی درادرارندارم فقط بعضی مواقع احساس دردزیرناف دارم خواهش می کنم آقای دکتر نظرتان رابفرمایید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر H.D شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سلام آقای دکترمشکل جدی است آیا بادارودرمان می شود خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر H.D شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بجای نمونه برداری راه دیگری هم هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      میتونید ام آر آی پروستات انجام دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر دلاور جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر
    پدرم ۳/ ۹/ ۱۴۰۲ عمل باز پروستات رو انجام دادن بعد برداشتن سوند فولی روز اول حالشون بسیار خوب بود و در ۱ تا ۱.۳۰ دقیقه نیاز به ادار کردن پیدا میکردن ولی از روزدوم هر نیم ساعت باید بره دستشویی آقای دکتر پدرم روحیشو از دست داده که عمل من خوب نبوده این تکرر ادرار خوب میشه یا نه و اینکه چقدر طول میشه ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بنده عملشونو انجام دادم؟
    2. تصویر کاربر دلاور جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      خیر
    3. تصویر کاربر دلاور جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      تو شهر خودمون عمل باز پروستات و سنگ مثانه رو انجام دادیم که الان بعد برداشتن سوند روز اول خوب بودن ولی از روز دوم هر نیم ساعت نیاز به دستشویی دارند و خیلی کم بی اختیاری ادرار
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      به جراح معالج خود مراجعه کنید عارضه ی بعد عمل تا یکماه خود بخود قابل رفع است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    درود بر شما جناب دکتر.. بنده در موقع انزال هیچ لذتی احساس نمیکنم و همچنین مانند قبلا مایع به بیرون پرتاب نمیشه و به سختی مایع منی به بیرون رانده میشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      آنالیز مایع منی انجام بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      دارویی مصرف میکنید؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نوید پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام اقاي 33سالم هست دكتر
    التهاب پروستات مزمن سرطانيه؟
    يه دكتر بهم گفت كورتون بايد بزني ايا شما تاييد ميكنيد
    تلفني هم تماس گرفتم براي وقت گرفتن اما منشي تون گفتند به اينجور مريضا وقت نميديم فقط اورژانسي
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر کورتون لازم نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام ، من ساکن کرج هستم و بزرگی خوشخیم پروستات دارم و میخواهم عمل غیر باز کنم ، آیا شما تحت پوشش بیمه صندوق بازنسستگی نفت هستید و بیمارستان ی که شما در آن عمل میکنید طرف قرارداد هست ، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      همکاران مطب با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر رضاانصاری پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام
    اندازه پروستاتم۴۲هست سنم ۳۷ساله
    دکترامیگن خیلی بزرگه
    داروی پروستاباریچ و قرص پروترال اوپاس۰۴تجویز،شده ولی هنوز بعد۲ماه خوب
    نشدم دوستانم میگن از داروی شرکت فران شربت هست استفاده کنم بنظر شما چیست
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      علائم ادراری دارید؟
    2. تصویر کاربر رضاانصاری پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله ادرارم باریک شده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      آزمایش psa هم انجام دادین؟
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر