جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Amin پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین این نتایج آزمایش خون و سونوگرافی پدرم هست بی زحمت اگه میشه چک کنین ببینین مشکلی در پروستات یا مثانه هست یا خیر ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      آزمایش psa انجام بدین
    2. تصویر کاربر Amin پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      طبق آزمایشات بقدری بزرگ شده که نیاز ب عمل باشه یا با دارو حل میشه؟و اینکه اگر psa زیاد بود چکار باید کرد
    3. تصویر کاربر Amin پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      طبق آزمایشات بقدری بزرگ شده که نیاز ب عمل باشه یا با دارو حل میشه؟و اینکه اگر psa زیاد بود چکار باید کرد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      اگر psa زیاد بود باید نمونه برداری بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آیهان یکشنبه ۲۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر ، من پسر ۱۹ ساله ای هستم ، میل جنسیم از همون ۱۵ سالگی بالا بود و هفته ای شاید چندین بار مجبور به خودارضایی بودم ، این اواخر به تعداد بالایی هم رسیده بود ولی مشکل جدی ای نداشتم ، خواب و ورزشم هم درست بود ، ولی بنا ب دلایلی و مشغله ی بالای درسی و کاری قصد دارم حدود چند ماهی به ارگاسم نرسم و انزال رو بذارم کنار ، خواستم بدونم آسیبی به بدنم وارد میشه ؟ چون خیلی از اطلاعات بی اویدنس درست میگن باعث واریکوسل و ... میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      خیر مشکلی نخواهید داشت
  • تصویر کاربر ماصر سه شنبه ۲۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. مشکل ادراری ندارم ولی سونوگرافی اعلام کرده پروستات بزرگ هستش .در تخلیه ادرار مشکلی ندارم ولی درد کشاله ران و لگن و کمر درد دارم . خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      نیاز به اقدام ارولوژیک ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      چک psa انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترخسته نباشین من بعداز 8سال خوردن سیپروهپتادین ودکزا متازون یک هو ول کردم ودرد الت بعضه کشاله ران الان 4ساله اذیتم مکنه پیش دکترزیاد رفتم میگن پروستات التهاب داره الانم در حال حاضر چند روزی هست کوتریموکسازول با الفاایکس100میخورم یک‌کمکی کن دکتر جان زندگیمو مختل کرده اگه نیاز حضوری خدمت برسم در ضمن من از گلستان مزاحم میشم ممنون میشم جواب بدین خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام و درور
    اقای دکتر من قبلا بیماری های منتقله جنسی گرفتم دارو های سیپروفلوکساسین و داکسی‌سایکلین و پنی سیلین و تاوانکس از چندین پزشک عفونی گرفتم و در اخر همکارشما که پزشک اورولوژی بودن التهاب پروستات رو تشخیص دادن و قرص افلوکساسین 300 یک عدد و ملوکسیکام15 هر 12ساعت یک عدد برای یک ماه برام تجویز کردن بعد از اتمام دوره مصرف اصلا تاثیر نداشتن و هنوز علاعم تکرر ادرار و سوزش بعد از تخلیه ادرار دارم من فوریت ادراری دارم باید زود ادرامو تخلیه کنم و بعد از تخلیه ادرار در الت سوزش دارم الان باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر، در پاسخ به سوال قبلی به شماره 220709 فرموده اید :مجددا در مرکز معتبر ام آر آی پروستات انجام شود و توسط دو رادیولوژیست ریپورت شود".
    ممنون می شوم لطفا در صورت امکان مرکز انجام ام آر آی معتبر یکی دو محل را در تهران معرفی بفرمایید. همینطور رادیولوژیست های معتمد را معرفی بفرمایید.
    جسارتا آیا امکان دارد هزینه پرداخت کنم درخواست ام آر آی را در سامانه زحمت بکشید؟
    کدملی اینجانب 1533872295 و بیمه خدمات درمانی (سلامت) دارم.
    ضمنا آیا مهم است ام آر آی 1.5 تسلا یا 3 تسلا باشد؟ ظاهرا جایی با 7 تسلا هم تبلیغ می شود. نکته دیگر اینکه Multiparametric باشد یا MRS؟ مرکز قبلی ادعای MRS داشت ولی دلایل تردید به گزارش را قبلا عرض کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      مرکز تریتا دکتر حقیقت خواه متاسفانه امکان ثبت نسخ اینترنتی وجود ندارد
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    با سلام.

    بیمار، حسین رسولی، 72 ساله، سرطان پروستات گرید 9 دارد که ابتدای سال 1400 تشخیص داده شده. پروستات او به علت سن بالایش هنوز عمل نشده و هیچ دکتری در بندرعباس حاضر به عمل او نیست.

    شرح حال کنونی او:
    • از سوند فولی استفاده می‌کند و بدون آن قادر به دفع ادرار نیست. هماچوری دارد. در مثانهٔ او لخته ایجاد می‌شود و سوند او باید مداوم شست‌وشو شود؛
    • هر دو کلیهٔ او یک هفته است که نفروستومی دارد. کلیهٔ سمت راستش بسیار ضعیف است؛
    • پای راستش اِدِم و DVT دارد؛
    • برای پروستات هر سه ماه یک آمپول دریافت می‌کند.

    مدارک پزشکی او در یک فایل پی‌دی‌اف ضمیمه می‌شود. خواهشمند است بررسی بفرمایید.

    مشاهده و دانلود پی‌دی‌اف:
    https:drive.google.comfiled126XorPFlRc_iBx4QKLcfeZMhJcNp9a_aview

    سؤال: آیا می‌شود پروستات او را عمل کرد؟ درصورتی که عمل ممکن نیست، چه مسیری توصیه می‌شود؟

    درمان‌های بی‌نتیجهٔ بیمار پس از گذشت چند سال از تشخیص اولیه و همچنین مشکلات اخیر (اِدِم شدید پا و مشکلات کلیوی) باعث شده امید به زندگی او تا حد خطرناکی پایین آید. تمام امید ما به عمل و درمان قطعی مشکل اوست. با سپاس از وقت و توجه شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با توجه به شرایط بالینی، ایشون قابل عمل نیست
  • تصویر کاربر اجمدی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام پیرو سوال شما در مورد نتیجه psa جدید پدرم؛
    بله در حدود یک ونیم ماه از داروی فینوپروست و omnic 0/4استفاده کردن و نتیجه psa 2/49 میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      Psa قبلی چند بود؟
    2. تصویر کاربر اجمدی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      نزدیک ۷ بود
    3. تصویر کاربر اجمدی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      نزدیک ۷ بود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      داروها رو ادامه بده ۶ ماه بعد مجددا psa چک بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من42 سال سن دارم سه ماه پیش متوجه خون در منی شدم و بعد از اون دچار درد در ناحیه لگن کشاله ران و بیضه شدن. سونو گرافی کلیه مثانه و پروستات انجام دادم و اندازه پروستات ۲۶ سی سی و حجم باقی مانده ادرار ۹ میل بود و آزمایش کشت ادارهم مشکلی نبود. دکتر تشخیص عفونت پروستات داد و به مدت دو هفته قرص سفیکسیم ۴۰۰ تجویز کرد و بعد اون خوب شدم و بعد از تقریبا یک ماه و نیم دوباره علایم برگشت و قرص آنفوکساسین ۳۰۰ روزی دو عدد به مدت ۱۵ روز مصرف کردم که به تازگی کمی تب و کف دستام سوزن سوزن می شه احساس نا خوشایند در دور نافم دارم و الان یک روز هست قطع کردم. آقای دکتر به نظر شما من عفونت پروستات دارم و آیا این قرص رو با این علایم ادامه بدم و اگه نه چه قرصی بجاش بخورم. وقتی سفیکسیم خوردم عوارضی نداشت و زود علایم برطرف شد و لی آنفوکساسین این علایم و دارم. در ضمن من به قرص مترونیدازول به شدت حساسیت دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      اخیرا خون در منی دیده شده؟
    2. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      بله ولی کمتر از قبل شده. قبلاً کلا خون بود ولی الان رگه خون هست و علایم هم کمتر شده
    3. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      بله دیده شده ولی نسبت به قبل که همش خون بود الان رگه های قهوه ای دیده میشه و اینکه علایم درد کشاله ران و بیضه و لگن بهتر شده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۲( 3 ماه پیش)
      نیاز به اقدامی نداره اگر تا ۳ ماه چندین نوبت تکرار شد باید ام آر آی انجام شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر لطیف جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    با سلام پدر بنده سرطان پروستات دارن لذا دکتر سی تی اسکن+طب هسته ای براش نوشتن الان که نوبت گرفتیم نوبتشون تو ی یک روز افتاده سی تی ساعت 9وطب هسته ای ساعت 12میخاستم بدونم هر دوتا رو تو یک روز انجام بدیم اشکال ندارد ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش)
      سی تی بدون تزریقه؟
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر