جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات بدخیم با رادیکال پروستاتکتومی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بدخیم شایع ترین سرطان منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه و کولون می باشد. علیرغم شیوع نسبی بالای سرطان پروستات، اگر به موقع تشخیص داده شود و کامل درمان گردد، هیچ خطری برای بیمار ندارد. درمان قطعی سرطان پروستات چیست؟

همچنانکه در مباحث گذشته عرض کردم قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد و با استفاده از سونوگرافی است. پس از تشخیص قطعی سرطان پروستات بدخیم درمان آن بسته به درجه ی آن متفاوت است.

جراحی پروستات بدخیم

اگر سرطان پروستات بدخیم در مرحله اولیه که داخل غده است و مقدار کمی از پروستات را درگیر کرده است و چسبندگی زیاد به اطراف نداشته باشد، درمان قطعی آن، عمل پروستات بدخیم است. در این روش با یک الی دو شب بستری در بیمارستان و بدون بیهوشی عمومی و با برش چندسانتی زیر ناف غده پروستات به همراه مخلفات آن از قبیل کیسه های منی و لوله های منی بر کاملاً برداشته و پاکسازی می گردد. پس از برداشتن کامل غده پروستات گردن مثانه را به مجرا پیوند می زنیم که در فیلم زیر می بینید.

نکته مهم در جراحی رادیکال پروستات برداشتن کامل غده پروستات و پاکسازی محل و از طرفی دقت در حفظ اعصاب آلت تناسلی برای جلوگیری از ناتوانی جنسی و حفظ نسبی دریچه ادراری جهت جلوگیری از بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی می باشد که دو عارضه عمل جراحی سرطان پروستات بدخیم می باشد.

عود سرطان پروستات بعد از جراحی

برخلاف عمل جراحی ساده و خوش خیم پروستات که مثل گردو در آن فقط هسته را برمی داریم در جراحی سرطان پروستات بدخیم مجبور به برداشتن کل غده پروستات جهت جلوگیری از عود بیماری و درمان کامل آن هستیم و لذا شانس عوارض ذکر شده در این عمل با درصد بالاتری نسبت به عمل ساده پروستات همراه می باشد.

عمل رادیکال پروستات

بعد از عمل موفقیت آمیز جراحی سرطان پروستات که بین 45 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد یک سوند به مدت 20-15 روز در مثانه و مجرا جهت گرفتن موفقیت آمیز پیوند مثانه به مجرا گذاشته می شود و شما 48 ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شوید و بهتر است هر چه زودتر علیرغم داشتن سوند فعالیت های روزمره و تحرک لازم را داشته باشید تا از بعضی از عوارض جراحی لگنی از قبیل لخته شدن خون در اعضا و … جلوگیری شود.

تنها توصیه بعد از عمل نگهداری کامل از سوند به مدت 2 الی 3 هفته می باشد. بعد از یک هفته بخیه محل عمل و سه هفته بعد سوند شما خارج می شود. جواب قطعی از نظر شدت درگیری به سرطان پروستات و نوع آن از نظر قدرت تهاجمی یک هفته بعد از عمل توسط پاتولوژی به دکتر شما گزارش می شود و بسته به اینکهدرجه درگیری چقدر است؟ و یا بافت های اطراف درگیر شده اند، یا نه، ادامه درمان بر اساس گزارش پاتولوژی عبارت است از:

  • اگر سرطان پروستات بدخیم محدود به غده باشد و نسج اطراف درگیر نباشد، همان عمل پروستات بدخیم برای برگرداندن سلامتی شما کامل بوده و نیاز به درمان اضافه ای نیست.
  • اگر بافت های اطراف پروستات درگیر شده باشد، باید از رادیوتراپی یا داروهای ضد هورمونی تستوسترون که به صورت آمپول و قرص در بازار است با دستور متخصص ارولوژی برای تکمیل درمان استفاده نمایید.

عوارض عمل پروستات بدخیم

بعد از خارج کردن سوند مجرا ممکن است شما به درجاتی خروج غیرطبیعی ادرار داشته باشید که با گذر زمان اغلب بهتر می شوند. بهترین ورزش تقویت دریچه ادرار بعد از عمل، منقبض کردن عضلات باسن می باشد که توصیه می گردد در طول روز مرتب انجام شود که اغلب با گذر زمان در حدودی که عملکرد مثانه نرمال باشد و آسیب جدی به اسفنکتر وارد نشده باشد، با گذر زمان و انقباض عضلات باسن که توصیه می گردد چندین بار در روز انجام شود بهتر خواهد شد.

 جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خواهشا با دقت بخونید: 35 سال سنمه حدود 10 سال پیش رابطه نامشروع داشتم...این رابطه ی من با اون خانم با دست صورت گرفت...بعد از 48 ساعت دیدم ک به شدت ازم چرک میاد بیرون...به دکتر مراجعه کردم امپولی داد و مقطعی خوب میشدم اما با هر بار سرما خوردن دوباره عود میکرد این روند دکتر رفتنها تا الان ک 10 ساله ادامه داره... پس از مراجعه به دکتر عفونت در برج 2 سال 97.. ایشون با تجویز سونوگرافی و ازمایش از ترشحات، مشخص شد که پروستاتیت مزمن دارم و تو سونو نوشته که اکوژنیسیته ناحیه ieener gland مختصر کاهش یافته و ناهمگن و کانون کلسیفیه در سمت چپ مشاهده میشود... پس از انجام سونو دوباره به دکتر عفونت مراجعه کردم و قرصهایی رو برام تجویز کرد، روزی 1عدد قرص سفیکسان 400 و شبی هم 1 عدد تاموسین 0/4....بعدش بهم گفت تا 6 ماه باید دارو مصرف کنی... خواستم بدونم این قرصها در اقدام کردن به بارداری تاثیری داره در مدت زمان استفاده کردن 6 ماهه؟ ایا در این مدت زمان 10 ساله این چرک باعث عقیم شدنم شده؟ این مریضی اصلا درمان داره؟؟ شما رو به خدا ی راهنمایی بکنید ممنون میشم به سوالاتم جواب بدید🌹🌹🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش مني بدهيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    سلام و درود , سپاس جناب دکتر کرمی عزیز
    با عرض پوزش
    بعد از استفاده از کرم موبر، مدتیست روی کلاهک آلت تناسلی من قرمز و ملتهب و شبیه به زخم شده است.
    قبلاً هم گاهی این اتفاق میافتاد، ولی حداکثر ظرف یکهفته بهبود میافت
    اخیراً خیلی طولانی شده است و بیشتر از یک ماه است. دیروز رابطه جنسی داشتم و اذیت شدم، بعد که کنترل کردم دیدم بر روی خود آلت هم (قضیب ) همانطور قرمز شده است.
    خارش یا ترشحاتی ندارد ولی گاهی که لباس زیر بر روی آن کشیده میشود حساس میشود.
    با عرض پوزش و شرمندگی
    آیا حتماً باید به پژشک مراجعه کنم ؟(راستش خجالت میکشم!) یا میشود با داروهایی برطرف کرد؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      قطع کنید حساسیت داده است
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۶ سالمه پرستاتم ۲۹ سی سی مشکل من چی می باشد آیا خطری من را تهدید می کند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نه طبيعي است
  • تصویر کاربر مسعودعلیزاده یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام بنده۳۵ سال سن دارم و مجرد هستم از۵سال پیش بعد از یکسال عمل آپاندیس دچار سوزس ادرار شدم و این سوزش الان تشدید شده وقتی آب زیاد میخورم راحت ادرار میکنم اما اگر آب نخورم به سختی و کج و بطور قطع و وصل وزرد رنگ ادرار میکنم که سوزش بیشتری هم داره و زودانزالی هم دارم نمیدونم مشکلم چیست لطفا راهنمایی کنید حتی بعد از انزال هم سوزش شدید میشود وادرار به سختی وباسوزش شدید تخلیه میشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      تنها درمان مصرف الزياد وورزش است دارو نميخواهد
  • تصویر کاربر سپهر جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام
    من پسری 18 ساله هستم،به تازگی بیماری ام اس گرفته ام و در مرحله درمان با داروی ریتوکسیماب هستم.
    حدود 40 روزی هست که یک تا دوبار ادرار میکنم با حجم کم.دکتر مغز و اعصابم داروی Glenwood 10 میلی سه بار در روز استفاده میکنم ولی همچنان دفع ادرار دوبار در روز و گاهی یکبار با مقدار کم.
    سوال من این است که این دارو را میشود بیشتر استفاده کرد و ایا این مشکل به مرور زمان با اثر کردن داروی ام اس،بهتر میشود؟
    ممنون از وقتی که گذاشتید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام وتبریک سال نو وپوزش از تاخیر در جواب به علت مسافرت به مرور بهتر میشود
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۱۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام
    38 ساله هستم
    پس از سونوگرافی اندازه پروستاتم 32*30*44 هستش و 21 سی سی
    پس از مراجعه به متخصص ترازوسین 2 شبی یکی تجویز کردند.
    الان نگرانم که پروستاتم بزرگ تر نشه
    در چه مرحله هست؟
    و چی کنم که وضعیت بهتر بشه یا لااقل بدتر نشه؟ ⏩ تمام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      دارو در این سن برای شما ضرر دارد باید بیایید از نظر تنگی مجرا وپمپاژ مثانه بررسی شوید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    پرستات داشتم در تاریخ 16295 عمل کردام.
    هیچ گونه مشکلی نداشتم تا 18 روز پیش ک در ادرار خود خون مشاهد کردم
    ب دکتر مراجعه کردم وازمایشات زیر را ک در تصویر برا شما فرستادم مشاهد میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدمهدی جمعه ۱۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 686 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود ۱۰ ماه پیش ورم معده گرفتم (بدلیل خوردن غذاهای سرد و دیرهضم‌ که باشگاه میرفتم) و درد داشتم‌ چندین مرتبه به متخصص داخلی مراجعه کردم و دارهایی مصرف کردم(پنتوسک،دومپریدون،نولپازا،.) بهتر شدم اما کم و بیش باز هم مشکل دارم اگر مراقبت نکنم ولی یک یا دو ماه میشود که احساس میکنم شکم روده ها و زیر شکمم هم باد داره و با اینکه شکمم هم اگه خالی باشه اما بادکرده هست و گاهی فکر میکنم ادرار دارم اما اینطور نیست بعضی وقت ها هم تیر کشیدن های خفیف دارم(جای خاصی نداردپهلو هاکلیه،دوطرف زیر شکم مثل دوتا رگ،)و گاهی هم درد و احساس سردی در دوطرف زیر پایین قفسه سینه
    ممنون میشم اگه بگید چیکار باید بکنم و اینکه آیا اینها با ورم و باد معده و اسید معده ارتباط دارد یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      شما بايد به دكتر گوارش مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر جهانگیر شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر

    چند سالی هست که حس کردم حجم ادرار من کمتر شده و سرعت اولیه رو نداره، اونقدر کم نشده که ادرارم قطره قطره بیاد، ولی سرعت خروجش کمتر شده!

    میترسم بخاطر بزرگ شدن پروستات باشه!
    من 26 سالمه

    اگه علتش پروستاته عمل کنم، نابارور میشم؟ سلام دکتر وقت بخیر

    چند سالی هست که حس کردم حجم ادرار من کمتر شده و سرعت اولیه رو نداره، اونقدر کم نشده که ادرارم قطره قطره بیاد، ولی سرعت خروجش کمتر شده!

    میترسم بخاطر بزرگ شدن پروستات باشه!
    من 26 سالمه

    اگه علتش پروستاته عمل کنم، نابارور میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سيما سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    همسر بنده با psa 59 ونمونه بردارى به كنسر پروستات مبتلا شده و دكترها بنا به سن 54 ساله براى ايشان عمل تجويز كردن
    سوال بنده اين است كه برداشتن پروستات ايشان بطور كامل با عمل لاپراسكوپى انجام پذير هست؟؟؟يا با عمل قديمى امكان دارد و ايا بعد از عمل امكان بى اختيارى ادرار و ناتوانى جنسى صد در صد وجود دارد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر