جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رنج نرمال free psa و مقدار psa در سرطان پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
سرطان پروستات دومین سرطان شایع منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه می باشد. مقدار psa در واقع چراغ هشدار دهنده ی سرطان پروستات است. در این مقاله به شما می گوییم نسبت free psa به total psa چقدر باید باشد. 

زمانی که سرطان پروستات خود را با کم خونی، درد منتشر استخوان ها، شکستگی خودبخود استخوان ها و یا سوراخ های حالب و از کار افتادن کلیه ها نشان می دهد که کار از کار گذشته و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و لذا با توجه به اهمیت سرطان پروستات و تشخیص به موقع آن، سوال و جواب های رایج درباره PSA که نقش چشمک زن در شروع سرطان پروستات مردان را برعهده دارد، با هم مرور می کنیم.

سرطان پروستات مردان

psa چیست؟

PSA یک ماده پروتئینی است که از سلول های پروستات مردان ترشح و اغلب وارد مایع منی شده و در جهت سیال بودن مایع منی و نطفه های مرد و بالغ شدن نطفه ها عمل می کند و در حالت طبیعی مقدار کمی از آن وارد جریان خون می شود.

علت بالا بودن psa در آزمایش خون چیست؟

  • سرطان پروستات که شایع ترین علت بالا بودن psa است. مشخصه سرطان پروستات افزایش بالارونده ی PSA است یعنی به صورت مداوم در هر اندازه گیری، سطح آن بالا می رود.
  • بزرگی خوش خیم پروستات و التهاب پروستات نیز از عوامل بالارونده PSA می باشند ولی وقتی علت بالارونده PSA سرطان پروستات نباشد افزایش PSA در این موارد خیلی زیاد نیست و حالت صعودی با گذر زمان ندارد.

بزرگ شدن پروستات چه تاثیری بر روی ادرار کردن، توانایی جنسی و نعوظ مردان می گذارد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

بزرگ شدن پروستات

در چه سنی باید PSA خون را اندازه گرفت؟

اصولاً سرطان پروستات بیماری مردان بالای 50 سال است و لذا بهترین زمان شروع به چکاپ سرطان پروستات، بالای 50 سال می باشد. در مردانی که عمو، برادر و پدرشان به سرطان پروستات مبتلا شده اند بهتر است، سطح PSA خون در آنها بالای 40 سال اندازه گیری شود.

مقدار نرمال پی اس ای چقدر است؟

منظور از رنج نرمال آزمایش psa چیست؟ مقدار psa در سرطان پروستات چقدر است؟ باید گفت که اندازه PSA در خون با توجه به حجم، مقدار بزرگی پروستات و سن بیمار تفسیر می شود. مثلاً برای پروستاتی حجیم که اندازه آن 100 گرم است، PSA 4-6 اغلب طبیعی است و همین مقدار 6-4 اگر حجم پروستات 30 گرم و سن بیمار پایین باشد، می تواند نشان دنده سرطان پروستات در فرد مذکور باشد.

بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن به صورت زیر است. گرچه بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ٤ نانو گرم بر میلی لیتر در نظر می گیرند.

  • مردان تا سن ٥٠ سال کمتر از 3ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال کمتر از 4ng/ml
  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشترکمتر از 5ng/ml
سرطان آلت

نکته مهم در اندازه گیری PSA و تشخیص سرطان پروستات برحسب آن، سطح بالارونده مداوم PSA در خون است، یعنی اگر در آزمایش های سریالی و در پیگیری های هر سه ماه سطح PSA خون منحنی بالارونده تدریجی داشته باشد تحت عنوان PSA Rizing و با شک قوی به سرطان پروستات، بیمار حتماً باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

رنج نرمال free psa چقدر است؟

psa پروتئینی است که از غده پروستات ترشح می شود. psa در خون به صورت آزاد و کل وجود دارد. free psa چیست؟ free psa یعنی به صورت آزاد و بدون ترکیب با پروتئین وجود دارد.

در مواقعی که به سرطان پروستات مشکوک باشیم، علاوه بر psa total، مقدار free psa را نیز اندازه گیری می کنیم. مقدار نرمال آزمایش free psa چقدر است؟ رنج نرمال free psa حدود 0.25 است. هر چقدر این عدد کمتر شود، شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است.

تفاوت free psa با total psa چیست؟

PSA ترشح شده از پروستات به دو شکل آزاد و ترکیب با پروتئین در خون جریان دارد. هر چه مقدار PSA کل (TOTAL PSA) بالاتر و سطح PSA آزاد (Free PSA) کمتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پروستات بالا می رود.

اگر پی اس ای خون بالاتر از طبیعی و یا حالت صعودی داشته باشد تکلیف بیمار چیست؟

شما باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دومین قدم معاینه انگشتی پروستات شما توسط پزشک جراح کلیه و مجاری ادرار می باشد که اگر در معاینه انگشتی قوام پروستات سفت و سخت باشد شک به سرطان پروستات را بالا می برد ولی روش قطعی تشخیص سرطان پروستات نیست و حالت کمک کننده دارد.

قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات چیست؟

در هر بیماری که سطح پی اس ای خون آن بالا باشد یا حالت افزاینده دائم داشته باشد و یا در معاینه مقعدی پروستات سفت شده باشد باید نمونه برداری پروستات انجام شود.

نمونه برداری پروستات به کمک سونوگرافی و از راه مقعد قطعی ترین و دقیق ترین روش تشخیص سرطان پروستات می باشد که در آن به کمک سونوگرافی پروستات را از مقعد مشخص کرده و تعداد 12 قطعه از نقاط مختلف و مشکوک پروستات نمونه برداری جهت فرستادن به آزمایشگاه پاتولوژی گرفته می شود و پس از اعلام جواب آزمایشگاه که حدود یک هفته طول می کشد تکلیف بیمار و پزشک در رابطه با سرطانی بودن و یا نبودن پروستات مشخص می گردد.

در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی پروستات را با توضیحات دکتر کرمی مشاهده می فرمایید.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (120 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من ۵۵ سال دارم وشش ماه پیش نزد شما سونوگرافی مثانه انجام دادم وشما فرمودید مشکلی نیست و خوردن قرص تاموسین را ادامه بدم.هفته پیش ازمایش psa انجام دادم و مقدارش۶.۷ وفری آن ۲.۸ بود.میخواستم بپرسم که احتیاج به نمونه برداری برای تشخیص خطر ابتلا به سرطان پروستات هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      Psa شش ماه قبل چند بوده؟
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      آزمایشpsa قبلی بعد از سونوگرافی مثانه در تاریخ ۲۸ خرداد انجام شده و مقدارش ۱.۷=psa و۰.۵=free بوده
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      آزمایش psa قبلی در تاریخ ۲۸ خرداد بوده ومقدارش۱.۷ برای psa و0.5 برای free psa بوده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      حتما باید نمونه برداری انجام بشه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      جهت هماهنگی های لازم همکاران مطب با شما تماس خواهند گرفت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خدمتتون عارضم چندین مدته متاسفانه با عرض معذرت مثانم بطور کامل تخلیه نمیشه چندین متخصص هم رفتم آزمایش . سونوگرافی . نوار مثانه و عکس رنگی هم گرفتم مورد خاصی مشاهده نشد و یکسری دارو برای التهاب پروستات برام نوشتند که روزی یک عدد میخورم منتهی افاقه نکرده و بیشتر مواقع اذیتم و احساس ادرار دارم و خیلی باید به خودم فشار بیارم تا دفع صورت بگیرد ضمنا آب خیلی کم میخورم و هیچ احساس عطش و تشنگی نمیکنم چه راهکاری پیشنهاد میفرمایید .
    داروهای عطاری زیادی هم پیشنهاد دادند و مصرف کردم . ضمنا میل جنسیم به شدت کاهش یافته و دچار زود انزالی شدم . چکاب کلی هم انجام دادم و آزمایش psA
    85. هست آقای دکتر چه راهکار درمانی و دارویی تجویز میفرمایید .
    اگر یک متخصص حاذق هم توی اهواز معرفی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      چند سالتونه؟
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      پنجاه و دو
    3. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      پنجاه و دو
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش)
      امکان حضورتون در تهران هست؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جاوید جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    باسلام ،آقای دکتر من در ۲۲ آذر آزمایش خون دادم نتیجه P.S.A ( Total cl) من ۰/۴۲ و P.S A( Free) من ۰/۱۴ سنم هم ۵۰ سال هست لطفا راهنمایی ام کنید.
    ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      نیاز به اقدامی ندارد
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    امروز 1402/9/22 آزمایش PSA من نسبت به 1401/6/22 از 5/5 به 6 افزایش داشته سن من هم 68 سال است چه دستوری میفرمائید؟ فقط شب ها 3 بار برای دفع ادرار بلند می شوم و تکرر ادرار هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      داروی پروستات مصرف میکنید؟
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر گرامی.جناب دکتر من ۳۳ سال سن دارم از ۴ سال قبل سالی یه بار سوزش ادرار میگرفتم و یک روز یا دو روزه خوب میشد ..سوزش از زیر مقعد شروع تا نوک آلت تناسلی یعنی باید هر ۱۰ دقیقه میرفتم دستشویی و خیلی شدید بود ..ولی امسال از برج ۴ سوزش شروع شد پیش متخصص رفتم آزمایش ادرار و سونو گرفتم گفتن التهاب پروستات ولی با اینکه دارو مصرف میکنم یه مدت خوب شد ولی الان هر دو یا یه هفته یه روز سوزش دارم ولی کمتر شده داروها هم سیپر۵۰۰ و قرص فنازوپ و پروستاتان..اگه امکانش هست سونو و آزمایش رو بررسی و راهنمایی م کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    2. تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      جناب دکتر حالا مشکل من همین پروستاتیت هست?? و اینکه علتش چیه..چون من تعریق بدنم بالاست و محل کارم هم آب نسبتا خوبی نداره امکانش هست از سنگ ریزه باشه علت عفونت یا سوزش یا اینکه اصلا علتش چیزی دیگه یی هست؟؟ بازم ممنونم بابت راهنمایی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید بررسی کامل بشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    همسرم 49سال دارد واز یکسال پیشpasدر حال افزایش هست در آخرین آزمایش
    Psa total:6.63
    Free pas:3 020
    Pas index:0.46
    و در سونوگرافی پروستات به ابعاد 39*43*41 mmوحجم تقریبی 37دیده شده
    اکوپاترن آن هتروژن است
    لطفا برای انجام درمان راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام باید از پروستات نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر لیلی دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و روز بخیر ما گرگان هستیم برای ثبت نوبت و انجام نمونه برداری باید چیکار کنم ...ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      شمارتون به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
    4. تصویر کاربر لیلی سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سلام و روز بخیر در مورد پرسش قبلی برای همسرم که در آخرین آزمایش 63.pas total:6
      020.Free psa:3
      Psa index:0.46
      با حجم پروستات 37عنوان شد ...آیا غیر از نمونه برداری که فرمودید روش دیگه ای هم هست که بتوان تشخیص داد تا درصورت خدای نکرده روند بیماری در مراحل بعدی نمونه برداری انجام شود ....
      با توجه به روند افزایش psa همیشه indexغیر از یکبار بالای 0.10بوده ....ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ...
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بله میتونید mri پروستات انجام دهید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من پدرم ۶۴ سالشه و سونوگرافی دادن گفت ادرار کامل تخلیه نمیشه و ازمایش psaدادن
    Psa 1.05
    دهمFree ps .34
    Free psa/Total psa 32.4
    براتو ازمایشو هم ارسال میکنم
    خودم روز سونوکرافی بودم ادرار هم کردن ولی گفت نه مثانه پره.
    فقط شبا کمی جاشونو خیس میکنن.
    روزا نه
    کلیه و مثانه و همه چی نرمال بود فکر میکنم پروستات هم ۴۱سی سی بود
    ممنون میشم بگید بادارو حل میشه یا چی خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      مجددا سونوگرافی انجام شود؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      برای پروستات دارویی مصرف میکنند؟
    3. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      نه اقای دکتر تازه ازمایش و سونو دادن هنوز دارویی مصرف نکردن تاحالا.
    4. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      اقای دکتر فقط بگید اگه باز سونوگرافی دادن و همین بود جوابش.بگید بهم چی میشه خوبه بده؟ قبلا هم دارو مصرف نمیکردن و دوهفتس اینجوری شدن.چندسال پیش اینجودی بودن خوب شده بودن تا این ماه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      شب ها یک عدد قرص تامسولوسین مصرف کنند ۶ ماه بعد آزمایش و سونو و شرایط بالینی کنترل شود
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      به متخصص گوارش نیز مراجعه کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر عنایت جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    لطفاً آزمایشات را مشاهده کنید و نتیجه رابه بنده اعلام بفرمایید آیا نیاز به مصرف دارو یا عمل هست به بنده اطلاع دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بفرستید
  • تصویر کاربر لیلی شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    پدر من ۷۷ سالشونه قرص امنیک میخورن
    درد ندارن ولی تکرر ادارار دارن شبها ۲ ساعت به ۲ ساعت میرن دستشویی میخواستم بدونم با جراحی میکروسکوپی این مشکل حل میشه اگر بله لطفا وقت نوبت بدین برسیم خدمت شما از رشت مزاحمتون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سونوگرافی سایز پروستات رو چقدر گفته؟
    2. تصویر کاربر لیلی جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام اخرین سونوگرافی تاریخش ۱۴۰۰ هستش ولی اخرین آزمایش تاریخش یکماه پیش هستش مشکل هم همون کرر ادارا خصوصا در شب هستش
    3. تصویر کاربر لیلی جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      حجم پروستات ۴۷ سانتیمتر مکعب
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      Psa و سونوگرافی جدید انجام بدین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقاي دكتر كرمي
    من از اسنفد پارسال متوجه شدم سرطان پروستات دارم باgrade 9 فروردين ماه جراحي انجام شد و كاملا پروستات و يكسري غدد لنفاوي تخليه شد كه درگيري مريوط به پروستات بود و نه غدد لنفاوي و نواحي اطراف درگير نشده بودن
    ارديبهشت يك ماه بعد از عمل psa./8 بود
    خرداد ماه psa 1/1 بود ولي پت اسكن كه انجام شد تمام نواحي پاك بودن
    مرداد ماه psa ./01 رسيد
    مهرماه psa ./06 بود
    علت اين روند كاهش و افزايشي چيست؟
    آزمايشگاه در اعلام نتيجه موثر است چون دو آزمايش اول در شهرستان انجام شد؟
    پيگيري ديگري بجز آزمايش psaبايد انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      احتمال داره باقیمونده پروستات داشته باشید با دارو کاهش یافته است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر