جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دخانیات و سیگار شایعترین علت سرطان مثانه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از سرطان هایی که با مصرف سیگار شیوع آن چندین برابر می شود و سیگار به منزله کبریت روی بنزین در جهت شعله ور کردن آن عمل می کند، سرطان مثانه است. امروزه در جامعه افراد زیادی را می بینیم که به هر علت محرک خارجی از قبیل احساس عصبانیت و یا اضطراب و یا احساس خوشی، اولین اقدام آنها روشن کردن سیگار و پک زدن های عمیق به آن است.

متأسفانه در بسیاری از مراکز تفریحی و خوش آب و هوا افرادی را می بینیم که به جای استنشاق هوای خوب از قلیانها با طعم های مختلف ریه هایشان را پر می کننند غافل از اینکه امروزه ثابت شده است که شایعترین علت خیلی از سرطان ها از قبیل مثانه، کلیه و ریه استفاده از دخانیات با شکل های مختلف از قبیل: سیگار، قلیان، تریاک و … می باشد.

5images

سرطان مثانه ششمین سرطان شایع کشور ما می باشد. عوامل دیگر از قبیل کار کردن در صنایع رنگ، لاستیک سازی، نقاشی ساختمان و صنعت چرم به علت سرطان زایی بودن آنها در ایجاد سرطان مثانه دخیل هستند ولی هیچکدام از آنها به اندازه مصرف سیگار خطرناک نیستند.

مصرف سیگار به تنهایی شانس سرطان مثانه را تا 4-5 برابر افزایش می دهد. در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است، بهترین روش جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه قطع سیگار و انواع دخانیات می باشد.

علائم هشدار دهنده سرطان مثانه عبارتند از:

  • خونریزی متناوب و دوره ای بدون درد که فرد هراز چندگاهی متوجه دفع خون و لخته از ادرار می شود و به علت دوره ای بودن آن اغلب افراد اهمیت نمی دهند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است و لذا باید وجود خون در ادرار را جدی گرفت.
  • در نوعی از سرطان مثانه که به آن اینسایتو مخاطی گفته می شود ممکن است همزمان با دفع خون، تکرر و سوزش ادراری شدید خود را نشان دهد.

در صورت مشاهده خون در ادرار و شک به سرطان مثانه چه کار باید کرد؟

در صورت مشاهده خون در ادرار چه به صورت روشن و دفع لخته و یا دفع میکروسکوپی خون در آزمایش ادرار باید بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید. در مرحله اول دکتر معالج از شما سونوگرافی و آزمایش خون و ادرار درخواست خواهد کرد.

در صورت مشخص شدن ضایعه مشکوک باید آندوسکوپی مثانه یا سیستوسکوپی انجام شود که روش صد در صد و قطعی تشیخص سرطان مثانه می باشد.

سرطان مثانه با سیگار

قدم بعدی بعد از تشخیص آندوسکوپی تومور مثانه درمان آن به صورت آندوسکوپی و نمونه برداری و تراش تومور به وسیله دستگاه آندوسکوپ می باشد که در فیلم زیر می بینید .

در این روش با دستگاه تراش دهنده ی سرطان، کاملاً از مخاط مثانه با تراش بر می داریم و نمونه را به پاتولوژی می فرستیم که جواب قطعی آن آماده شود. اگر تومور بزرگ و عضله مثانه را درگیر کرده باشد اقدام بعدی برداشتن کل مثانه بیمار است که عمل بزرگ و پرعارضه می باشد.

ولی اگر تومور سطعی باشد باید بر اساس شدت تهاجمی بودن آن از تزریق داخل مثانه ای مواد ضد سرطان از قبیل BCG یا میتومایسین استفاده می کنیم و هرماه با آندوسکوپی مثانه بیمار را از نظر عود تومور تحت نظر می گیریم.

با توجه به ماهیت آزار دهنده سرطان مثانه بهترین راه پیشگیری، قطع دخانیات می باشد و لذا اینجانب توصیه می کنم:

  • از مصرف هر گونه دخانیات از جمله سیگار، قلیان، تریاک و … جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه خودداری نمایید.
  • اگر امروز اهل دخانیات هستید تا دیر نشده نسبت به ترک آن اقدام نمایید.
  • در صورت مشاهده خون در ادرار مخصوصاً اگر دوره ای و بدون درد است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (12 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من مدتیه تو ادرارم خونه ازمایش دادم فهمیدم بعد رفتم سونوگرافی پروستاتو مثانه کلیه دادم سالم بودند چیزی مشخص نشد تو این مدتم ادرارم بوی بد میده دقیقا همون بو تو دهنم میپیچید هنوزم بهتر نشده دکترم رفتم گفت فقط آب بخور یکی دوتا قرصم داد ولی هنوز ادرارم خونه همون بو داره مشکل چیه چیکار کنم فقط نمیدونم مشکل از مثانست یا کلیه یا پروستات .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش انالیز ادرار و کشت ادرار جدید انجام شود
  • تصویر کاربر گیت جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی،
    مادر من 79 ساله، که بهمن 97 با تشخیص تعدادی تومور بدخیم مثانه و تشخیص mid risk بودن آنها و بدون دست اندازی به عضله، TURB شدند و جواب پاتولوژی، low grade carcinoma بود که درمان با واکسن BCG هفتگی شروع شد و هر 3 ماه سیستوسکوپی و تزریق 3 عدد BCG هفتگی بعد از هر بار سیستوسکوپی انجام شد و فقط یکبار بعد از 6 ماه، یعنی شهریور 98 با یک تومور عود داشته که باز هم low grade بوده و دوباره درمان با 6 واکسن شروع شده و هر سه ماه سیستوسکوپی و تزریق 3 واکسن هفتگی شده و در دو چکاپ قبلی عود نداشته.
    پرسشم اینست که با توجه به شرایط فعلی بيمارستان ها و شیوع کرونا و سن ایشان می‌شود نوبت سیستوسکوپی 30 اردیبهشت 99 و تزریق 3 عدد واکسن هفتگی را به تاخیر انداخت و با نوبت بعدی، یعنی 30 مرداد 99، انجام داد؟
    ممنون میشوم اگر جوابم را بدهید.
    در صورتی که می‌شود سیستوسکوپی را فعلا انجام ندهیم، تزریق واکسن این نوبت را چه طور؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، خیر جهت ادامه درمان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Naser پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    من چند سالی است که در بیضه سمت راست درد دارم
    دوبار به متخصص مراجعه کردم هر بار سنوگرافی و آزمایش اسپرم و آزمایش خون دادم
    که گفته اند خوب است و مشکلی نداری
    اما درد همچنان هست
    فقط من در سمت چپ هم واریکوسل گرید 3 دارم که دکترها فقط به عمل کردن این سمت اشاره دارند و تا بحال در مورد سمت راست به نتیجه ای نرسیده ام
    اما امروز صبح زود قبل از بیدارشدن یک لحظه احساس کردم بیضه راستم کاملا بی حس شده و مثل یک سنگ می ماند که من رو از خواب پراند
    خیلی نگرانم هستم ، حجم آن به نظرم کوچکتر شده است ، کمی حالت بی حسی هم دارد
    در ضمن من 38 ساله و مجرد و اصلا ازدواج نکرده وتابحال سکس نداشته ام اما در سن 16 سالگی خودارضایی به مدت 3 سال مداوم و پس از آن خیلی کم تا بجای که الان تقریبا ترک کرده ام البته در سال شاید تا پنج بار دوبار این کار را کرده باشم.
    لطفا به من کمک کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایش شما عالی است
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    لکه های روی بیضه نگرانم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      02122642744 بیایید با کرایو درست میکنم
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام. یک چیز زده سرش سفید مثل جوش ولی سفته .فشار میدی مثله غده اس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    من 32 ساله هستم و تازه مبتلا به دیابت شدم و اسید اوریکم هم بالاست قند ناشتام 334 بود و اسید اوریک 10.2
    تازه مصرف دارو رو شروع کردم زیپمت و دیابزید 30 و آلوپورینول و مداسین هر کدام روزی یک عدد
    بعد از اولین روز مصرف دارو، نیمه های شب احساس خارش شدید و تورم در کیسه بیضه پیدا کردم و الآن تا قبل از ظهر تورم تا زیر کلاهک آلت هم به وجود آمده
    میخواستم بدونم این تورم (همراه با خارش و بدون درد) ممکنه به دلیل حساسیت به این داروها بوده باشه یا اینکه ممکنه بخاطر اسید اوریک باشه یا دلیل دیگه ای داره و باید چه کار کنم ؟؟؟
    ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو کنید یا بیایید ببینم
  • تصویر کاربر هانیه پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    برادرم میگه 2سالی میشه بیضه هام یکیش بالاس ودیگری پایین حدودا 1 ماهی میشه گاه گاهی زیر شکمش درد داره امشبم درد داشت بیضه هاشم درد داره و کمی حالت تهوع دستشویی داشت وقتی رفت ادرارش کم بود دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو کنید سالم باشد مشکلی نیست
  • تصویر کاربر ح پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده پسری 29 ساله و مجرد هستم که درد در ناحیه بیضه چپ دارم وبعضی اوقات هم کمی هم سوزش ادرار دارم و بعضی اوقات خیلی کم درحین انزال سوزش کمی دارم و به پزشک مراجعه کردم که بدون اینکه بیضه هایم را معاینه کند برام سونوگرافی بیضه و عکس rug نوشت.سونوگرافی را انجام دادم(که رادیولوژیست گفت واریکسل خفیف در بیضه چپ دارم)ولی عکس rug را میترسم انجام بدم چون مایعی وارد مجرای تناسلی میشود و میترسم برام خطرناک باشه و حساسیت ایجاد کنه برام میخواستم بدونم آیا ممکنه عکس rug برام مشکل ایجاد کنه بعدها و باعث تنگی مجرای ادراری شود؟ واینکه اصلا نیازی به این عکس هست؟
    میتونم به شما مراجعه کنم؟
    با تشکر از شما و عذرخواهی بابت طولانی شدن پیام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      نیازی به عکس نیست
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۲ سال سن دارم ۳ سال پیش برای سوزش ادرار و تکرر ادرار ازمایش دادم کمی عفونت داشتم اما مشکل با دارو حل نشد تا ۲ ماه پیش برای سوزش و تکه تکه امدن ادرار و گیر کردن ادرار و چند قطره خون صورتی رنگ در انتهای ادرا پیش دکتر رفتم نتیجه سونو مثانه با دیواره ضخیم و نا منظم و مقدار ادرار باقیمانده ۵۸ بود دکتر انتی بیوتیک و توماسین و پروستابروج داد و بعد ۱ ماه سی تی اسکن دادم دیواره مثانه بازم ضخیم بود اما از مشکلاتم فقط سوزش ابتدای ادرار و درد و سوزش هنگام انزال رفع نشد الان بازم بهم انتی بیوتیک دادن levofloxacin 500و تامسولسین و پروستابروج از وقتی که دارو های جدید و خوردم موقع انزال مایع منی خارج نمیشه و ادرار بعد از انزال برام سخت شده اما حس میکنم سوزش ادرارم بهتر شده لطفا راهنمایی کنین ایا ممکن مشکل عفونت نباشه ؟
    1. تصویر کاربر امیر جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      این هم جواب سی تی اسکن
    2. تصویر کاربر امیر جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      جواب سی تی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      باید از نظر تنگی مجرا سیستوسکوپی کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علي یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد
    بنده به دكتر ارولوژي مراجعه كردم واريكوسل شديد داشتم بايد عمل كنم
    ١٨ سالم هست و بدنسازي و جودو را به طور حرفه اي دنبال ميكنم
    دكتر به من گفت ميتوني بعد از يك ماه دوباره شروع كني و مشكلي نداره
    اقاي دكتر ميتونم ورزشم رو ادامه بدم
    خيلي نگران اين موضوع هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر