جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در مورد کیست های کلیه چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

کیست کلیه

خانم مریم 45 ساله به علت درد پهلوی مبهم و جهت بررسی و چکاپ سلامتی کلیه ها به دکتر مراجعه می کند و در بررسیهای انجام شده توسط دکتر حسین کرمی در سونوگرافی یک کیست به اندازه 5 سانتی متر در کلیه چپ تشخیص داده می شود که باعث نگرانی مریم شده و جهت پیگیری بیشتر به دکتر کرمی مراجعه می کند. به خاطر نگرانی مریم از این موضوع سوالها و جوابهایی که بین ایشان و دکتر کرمی مطرح شده است را در زیر می خوانیم.

مریم می پرسد کیست کلیه چیست؟

دکترکرمی: کیست به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه ها کیست کلیه گفته می شود.

مریم: علامت وجود کیست در کلیه چیست؟

دکتر کرمی: کیستهای کلیه اغلب بی علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه ها می تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود.
اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

مریم: علت تشکیل کیست کلیه چیست؟

دکتر کرمی: در کلیه ها ما دو نوع کیست داریم، کیست ساده و کیستهای متعدد
کیست ساده که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی می باشد به علت سن بالا ایجاد می شود و 50درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیستهای ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

indexlkjh.

دومین کیست: کیست های متعدد می باشند که این کیستها باید دقیقاً بررسی شوند. بعضی از این کیست ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه ها منتقل می شوند. که به آنها (APCK) گفته می شود. نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها می باشد چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

BN. LLL

نوع دیگر کیست ها: کیستهای مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره های متعددی وجود دارد. این کیست ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد. جمع بندی اینکه در کلیه سه نوع کیست وجود دارد:

1- کیست های ساده
2- کیست های متعدد و ارثی
3- کیست های دیواره دار و نامنظم

مریم می پرسد آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

دکتر حسین کرمی ارولوژیست می گوید: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

مریم : آیا درمانی برای کیست های کلیه وجود دارد؟

دکتر حسین کرمی ارولوژیست: کیست های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه ها فعالیت کلیه ها را خراب می کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی می باشد.

در این روش با عبور دوربین و لوله های باریک به شکم و مشخص کردن کیست کلیه دیواره های آن بریده می شود و خارج می گردد.

انجام این عمل به صورت سرپائی و بدون بستری شب در بیمارستان و بدون شکاف بزرگ انجام می گردد مثل فیلم زیر .

در کیست های متعدد و ارثی، کیست ها در گوشت کلیه رشد کرده و باعث از بین رفتن کلیه ها می شود و نیاز به دیالیز می شود و باید با تشخیص به موقع آنها را درمان کرد.
کیست های مشکوک به سرطان باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرند. که بهترین روش جراحی آنها نیز عمل لاپاراسکوپی می باشند و ممکن است در این عمل جهت حفظ سلامتی بیمار کل کلیه برداشته شود .

اما توصیه های دکتر حسین کرمی ارولوژیست جهت جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع کیست های کلیه:

1- قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
2- هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
3- کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
4- کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

نگران نباشید امروزه همه کیستهای کلیه با لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی و به صورت سرپائی قابل درمان می باشند.
دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

3/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۰ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    اینجانب پس ازسونوگرافی متوجه دوسنگ به ابعاد۲.۴و۲.۸ درکلیه راست خودشدم آیااستفاده از پوسته داخلی سنگدان مرغ( به سفارش دوست بنده که نتیجه گرفته) و عرق خارخاسک وخارشتر وهمچنین قطره سنکل مفیداست ؟؟؟درضمن بنده روزانه ۲ تا ۳ لیترآب می نوشم و هندوانه وخربزه دربرنامه غذایی وجوددارد آیارژیم خاصی روشما توصیه میفرمایید؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      فقط مصرف آب و ورزش بقیه اثر ندارد
  • تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام. کلیه سمت راست ام سالی یکبار تولید سنگ میکنه. 2 بار هم تی یو ال کردم.مصرف آب هم دارم رژیم را هم رعایت دارم. الان هم درد بیضه سمت راست دارم . سونوگرافی هم کردم کلیه بدون سنگ نشون داد. اندازه کلیه سمت راست 11.24 و کلیه سمت چپ 10.2 بود.
    راه حلی مناسب برای پیشگیری ؟ علل درد بیضه سمت راست به کلیه مربوط میشه؟ آیا تفاوت اندازه دو کلیه طبیعی؟
    خیلی تشکر از حوصله و زکات علم تون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      فقط پی گیری و مصرف مایعات زیاد
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۶ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خسته نباشد خدمت شما، تو کامنت قبلیم که سوالم در رابطه با ورم پای مادرم بود فراموش کردم که بگم که فشار خون بالا نیز داشته و قرص های لوزارتان و اتنولول و تریامترن مصرف میکند، در کل سوالم این است که ورم پا بخاطر کار کرد کلیه است؟
    در کامت قبلی شما فرمودید که از پایش سونوگرافی انجام دهیم آیا سونوگرافی را باید دکتر متخصص کلیه تجویز کند؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سونگرافی کالر دابلر و هر دکتری می تواند
  • تصویر کاربر خزاعی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکترfullness چیه؟ درمانش چیه در نوزادان تازه متولد شده؟ چه خطری برای کلیه داره؟
    چه اقداماتی باید انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      با سنوگرافی ماهیانه کنترل شود اگر رفع نشد از نظر ریفلاکس و تنگی حالب باید بررسی شود
  • تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر برگه جواب سونوگرافی من به پیوست می باشد. برای دفع این سنگ باید چکار کنم؟ آیا دفع سنگ همراه با درد شدید است؟ چکار کنم که دفع سنگ با درد نباشد و سنگ به تکه های کوچکتر تبدیل شود و دفع شود. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      اب زیاد طناب بزن نمک کم بخورید
    2. تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر روزه هم بگیرم؟؟؟؟
      دفع این سنگ با درد هستش؟؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1028 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشیر خدمت شما با عرض شرمندگی بابت طولانی بودن سوال بخاطر اینکه از شهرستان زندگی میکنم مجبورم سوالم طولانی باشد.
    ما در شهرستان بجنورد زندگی میکنیم و پدر من 63 سال سن دازند ایشان حدود 8 سال پیش ناراحتی در مثانه و خون در ادرار داشتند که توسط دکتر دارابی در مشهد از طریق مجاری ادرار عمل جراحی صورت گرفته که داخل مثانه غده و سنگ ریزه وجود داشت بعد از یک سال دوباره مشکل برایشان ایجاد شد و باز به مشهد رفتند و این بار سنگ مثانه را خارج کردند .
    بعد از این قضایا پدرم دچار بیماری دیابت شد و تا هم اکنون این بیماری را دارند تا سال پیش ک باز داخل ادرارشان خون مشاهده کردند.
    حدودا نزدیک به 10 ماه پیش سگته خفیف مغزی کردند و دست چپشان تغریبا از کار افتاد و مجبور به خوردن رقیق کننده خون کردند . بعد از چند هفته دوباره به مشهد رفتیم و دکتر با انجام چند آزمایش روی ایشان گفتند باید عمل شود متاسفانه در سونو گرافی سه بعدی فقط یک غده مشاهده شد و دکتر در حین عمل غده های زیادی مشاهده نمدند و به دلیل اینکه قرص های رقیق کننده خون میخوردند و بخاطر خونریزی زیاد نتوانستند عمل را به اتمام برسانند و بعد از یک هفته دوباره عمل شدند و باز تعدادی از غده ها را بیرون آورند و بعد از چند هفته دیدیم ک دوباره در ادرارشان خون مشاهده شد اینبار در خود شهرستان خودمان توسط دکتر داریوش امیری تحت معالجه و عمل جراحی قرار گرفتند که عمل شان تقریبا موفقیت داشت دکتر امیری دارویی به اسم - ب ث ژ اینتراوزیکال (intravesical BCG)- به تعداد 10 عدد تجویز نمودند که در هفته اول با تزریق داخل مجاری رضایت داشتند و احساس میکردند حالشان بهتر شده حتی درد پهلو و حتی دید چشمشان بهتر شد ولی در هفته دوم بعد از تزریق و تخلیه دارو به مدت دو روز خونریزی با سوزش و هفته سوم بعد از تزریق و تخلیه دارو به مدت یک روز خونریزی همراه با سوزش داشتند که به گفته دکتر میگفتند که احتمال تب کردن هست ولی ایشان تب نکردند فقط سوزش و خونریزی بود .
    به نظر شما همین راه درمان را ادامه دهیم یا به پزشک دیگر یا راه درمان دیگری را در پیش بگیریم.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      درمانتان درست است ادامه بدهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر