جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر 206 شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    دکتر من چند سالی هستش این مشکل رو پیدا کردم ومتاسفانه درمان نشده.نمیدونم از وجا بگم فقط اینو میگم توی سال اول ودوم خودش می اومد وتوی یه دوره کوتاه ۲۰تا یکماه رفع میشد هیچ دارویی روش تاثیر نمیذاشت.وتوی این دوره زیاد دستشویی میرفتم مخصوصا توی خواب .وقتی بیرون بکدم کمتر دستشویی داشتم اما وقتی خونه بودم دستشویی رفتنم زیاد میشد.انواع سونو وآزامیش وحتی سی تی اسکن هم دادم الحمدولله چیزی مشاهده نشد.میگفتن عصبی .من استرسی هستم وکمی عصبی.دکتر در روز شاید ۱۰بار برم دستشویی .شبها ۲الی ۳بار .توی این دوسال اول ادرارم زیاد زیاد نبود ولی کم کم ویا دوشاخه شدن وحتی سوزش هم نداشتم.اما امسال دیگه توی این چند وقته درد زیادم دارم در انتهای آلت تناسلی.وادرارم هم دوشاخه میشه .اگر نرم دستشویی درددر انتهای آلت تناسلیم ومثانم ایقد زیاد میشه که مجبورم میکنه برم دستشویی.وقتی هم میرم ادرارم دوشاخه وکم هستش.تازگیها تقریبا دوروز پیش سونو دادم با مثانه پر اول گرفت موردی مشاهده نشد اما وقتی گفت برو خالی کن مثانم درست خالی نمیشد ۳بار به دستشویی رفتم ولی حجم ادرارم کم بود که مثانه ام خالی بشه.آخر هم توی مثانه ام ۹سی سی ادرار مشاهده شد.حالا چی تجویز وتشخیص میدین.سونو روهم براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      بهتر است تست موار مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      نوار
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر . شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    بنده ۲۳ سال دارم.تقریبا ۷ سال است که سوزش سر الت هنگام ادرار را داشتم که مدتیست کمتر شده و بعضی وقتا باز سراغم میاید
    در سن پایین خود ارضایی کردم و مایع شوینده فک کنم حساسیت باعث سوزش شده
    مشکل من این است که وقتی ادرار میکنم بعضی اوقات حس میکنم ادرار کامل تا سر الت میاد اما برای خروج باید فشار بدم و احساس میکنم یه چیزی چسبیده به هم و یهو باز میشه ادرار میاد
    گاهی انذاره ۱ سانت مثل خون در ادرار هست لطفا راهنمایی کنید
    از قرص های باکلوفن و انتی بیوتیکرهم استفاده کردمزتاثیری نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ع.ا جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام یکی از متخصصان جهت درمان شب ادراری قرص ویسول را تجویز کرده است آیا درمان آن دائمی است یا موقت و برای درمان زودانزالی قرص آسنترا را تجویز نمودند آیا درمان آن موقت است یا دائم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      هر دو را باید فعلا تا اطلاع ثانوی ادامه دهید
  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    پدرم 86 سال سن دارند، حدود 6 سال قبل پروستات جراحی شده ولی پوسته باقی مانده، مشکل ایشان عفونت و تکرر ادرار زیاد بوده و حدود دو ماه است که خونریزی مثانه هم اضافه شده که منجر به بستری شدن ایشان شد و دو روز بستری شدند و بدون درمان و داروی خاصی مرخص شدند. در حال حاضر پس از حدود دو ماه مجددا خونریزی ایجاد شده. واقعا نیازمند راهنمایی شما هستیم چرا که با خونریزی دفعه‌ی قبل به شدت ضعیف و بی‌بنیه شده‌اند، علت این خونریزی و درمانش چیست. سپاسگزارم اجرتان با امام حسین(ع)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. مدتی هست که قسمتی از سر آلتم بعلت ساییدگی در اثر استمنا پوست پوست شده و به رنگ صورتی پر رنگ درامده. از کرم های مرطوب کننده استفاده کردم ولی فایده نداشته و هربار پوسته جدید خشک میشود و میفتد. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر انسیه شنبه ۱۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر و خدا قوت🌷
    من خانمی ۲۲ ساله هستم که از ۱۴ سالگی بصورت قطره قطره و کج ادرار میکنم و تکرر شدید دارم.
    ۴بار سیستوسکپی کردم بعضی از دکترا گفتن تنگیه مجراس برات باز کردیم ولی من درمان نشدم.قرصای مختلفی هم خوردم ولی بدترشدم یااینکه سازگار نبود بهم. تست ارودینامیک گرفتم دکترم گفت مثانت خیلی عصبیه و ضخیمه.حالا دکتر میگه باید بوتاکس تزریق کنیم توی مثانت و باید برم بیوفیدبک.شاید چندین سال زمان ببره درمانم.روزی حدودا ۱۶ بار باید برم واسه ادرار کردن.اصلا دلم نمیخواد جایی برم خیلی اذیتم ارامش ندارم شبا حتما باید قرص خواب بخورم وگرنه تا صب باید برم دستشویی.زندگیم ریخته بهم.از قرص خوردن خسته شدم مخصوصا ازاینکه بافشار اب باید ادرار کنم.ممنون میشم راهنمایم کنید.اگه با عمل کردن خوب میشم که زودتر اقدام کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 3269 مشاهده پرسش
    من در حال نشسته بین بیضه و مقعد احساس قلقلک دارم و همچنین در موقع تخلیه ادرار یه سوزش یا قلقلک دارم اما هیچ خونی وجود نداره و همه چی نرمال و بعضی وقت ها انگار که تهدید بشه بند میاد اما بعدا دیگه احساس پری ندارم و این مسله همیشه نیست اما خوب ازیت میکنه دکتر عمومی بهم سفکسیم داد و یه امپول که تو سرم میزدم اما دوبار انگار مشکل دارم کارهای پر خطرم نکردم اصلا
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر گرامی
    چند روز پیش که من برای سنگ کلیه سونوگرافی انجام دادم رادیولوژیست به من گفت که یک مقدار رفلاکس ادراری خفیف دارم.(البته این را هم ذکر کرد که طی سونو معمولا این رفلاکس هارو فیزیولوژیک تلقی می کنند ولی مثانه من اونقدر پر نیست که برچسب فیزیولوژیک بزنن)
    به رادیولوژیست گفتم که لازمه vcug انجام بدم؟ که گفتن نه لازم نیست چون هم خفیفه هم سیستم کورتیکومدولاری نرماله
    البته نا گفته نماند که همین رفلاکس خفیف رو ایشان 2 سال پیش که ان موقع هم به دلیل سنگ کلیه سونو کرده بودم مشاهده کرده بودن و در جریان بودنند.
    می خواستم بپرسم به نظر شما لازمه که پیگیری بیشتری انجام بدم؟و اینکه چقدر احتمال داره که در آینده مشکل ایجاد کند؟
    بنده 23 سالمه و دانشجوی پزشکی نیز میباشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر کشکلی ندارید بررسی نمیخواهد
  • تصویر کاربر عسل دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دختر من 5 سالشه حدوده دوماهه در طول روز خیلی دستشویی میره حتی شده 11 بار هم رفته الیته تو خونه خیلی زیاد میره.ولی شبا اصلا از خواب برای ادرار بیدار نمیشه جاشم خیس نمیکنه .البته وقتی بیرون باشیم اداررشو نگه میداره غر میزنه ولی نگه میداره .آقای دکتر دو هفته بعد ازتکرر ادرارش سونوگرافی و ازمایش ادرار و خون انجام دادیم نرمال بود .وسطا بهتر شد دوباره شروع شد فقط تو طول روز .تا موقع خوابش .خیلی میره دیتشویی میگه ادارام کامل نمیاد میمونه.آقای دکتر البته دخترم پارسال دچار تب و استفراغ شد بعد از اون گزگز انگشتای دست وپا داشت که ام ار ای مغزو نخاع و سه بار نوار عصب و عضله شد نرمال بود و کلیه ازمایشات مربوبط به رماتیسم و لوپوس حتی ازمایش ویروس اچ تی ال وی نرمال بود.آقای دکتر خیلی نگرانم این میتونه علایم مثانه عصبی باشه.فقط تو وطول روز زیادمیره .البته.تو این مدت یک بار قبل از شروع تکرر ادارش خیلی ادرارشو نگه داشت ببخشید خودشو خیس کرد. یک بارم به هفته بعد از شروع تکرر ادرار داشت اب بازی میکرد اب سرد ریخت روش خودشو خیس کرد.وقتی هم مبزارم که زود زود بده دستشویی فاصله ی دستشویی رفتنش کمتر میشه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      باید به دکتر اطفال مراجعه ودر صورت نیاز باید نوار مثانه بگیرید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    بیماری 63 ساله با مشاهده توده در مثانه جهت بررسی و پیگیری های لازم درخواست ویزیت اورژانسی توسط پروفسور کرمی عزیز را دارد
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      02122642744 امروز ساعت 11 صبح تماس بگکیرید سریعا ببینم 09351142080

    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      02122642744 امروز ساعت 11 صبح تماس بگکیرید سریعا ببینم 09351142080

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر