جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جلالی یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    دکتر زمانی که بوی سیگار یا دخانیات بهم بخوره مشکل تکرار ادرار پیدا میکنم طوری که از دستشویی میام بیرون دوباره باید برگردم کلا آب بدنم خالی میشه پوست صورتم خشک میشه من قبلا قبیان میکشیدم الان یک ساله ترکش کردم اما این مشکل حل نشد واریکوسل داشتم فکر کردم از اونه عملش کردم بازم حل نشد.
    1. تصویر کاربر جلالی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام جواب ندادین دکتر
      یه مشکل دیگه ای هم داشتم یادم رفت بگم یه عروق درهم پیجیده زیر بیضه چپ نصف بیضه گرفتن خیلی هم بیضه ام درد میکنه.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      این ها با هم ترتباطی ندارند ازمایش اسپرم و سونو بیضه کنید بفرستید ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    باسلام .اقای دکتر پسرم از انجام سونوگرافی مشخص شد به ضخامت جداری کاملا افزایش یافته (4mmm)وکمی نامنظم است .لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهنام جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. بنده در آزمایش های روتین 6 ماهه که انجام میدم، برای اولین بار در قسمت آنالیز ادرار، جلوی گزینه blood نوشته شده بود trace. و جلوی R.B.C عدد 5-4 نوشته شده.به دکتر اورولوژی مراجعه کردم ایشون سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری و پروستات و مثانه نوشتند که انجام دادم همه موارد نرمال بود. سپس ایشون سی تی اسکن اسپیرال شکم و لگن بدون تزریق هم نوشتند که بازهم همه موارد نرمال بود.هیچ مشکلی هم از نظر سوزش، تکرر و درد و چیزه دیگه ای ندارم. آیا نیاز هست که سیستوسکوپی انجام بدم یا نه؟ آقا، 34 ساله.
    با تشکر از زحمات شما آقای دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من چون سونو توده ندارد مهم نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اب زیاد ونمک کم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض خسته نباشید و خدا قوت خدمت آقای دکتر بزرگوار امروز به خاطر درهای زیر شکم ومبهمی که داشتم سونو گرافی شدم همه چیز اوکی بود جز اینکه نوشته بود مثانه با ضخامت جداری افزایش یافته 4.5میلیمتر رویت شد وحجم پروستات 20 ودرازمایشات خون و ادرار چیزی به نفع عفونت و خون در ادرار و باکتری دیده نشد ودرکل همه چیز نرمال بود فقط ضخامت مثانه و اینکه چرا باید مثانه ضخامت روبه زیاد داشته باشه درصورتیکه که عفونت و باکتری وچیز غیر نرمالی دیده نشده و علت دردهای زیر دلم می‌تونه به خاطر این باشه ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر،،،
    1. تصویر کاربر محسن دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتراگربرآتون مقدور سوال مابه کد رهگیریp43mb5185848جواب بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر قدرت شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب ۵۷ ساله هستم مدکر سه ساله سرطان مثانه دارم و شیمی درمانی با داروی میتو مایسن میشوم و متاسفانه خوب نشدم و هر سه ماه دوبار توده دارم با اوجه به این که بیماری copdریوی دارم و جزو کاندید پیوند ریه هستم و له دلیل داشتن سرطان نمیتوانم و سنم نیز به سمت بالا میره چه راهی پیشنهاد میکنید تا نتیجه بگیرم
    1. تصویر کاربر قدرت دوشنبه ۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      N
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام
    کودک 20 ماهه ما از وقتی آخرین سونو بارداری را گرفتیم مشخص شد یکی از کلیه های او قطرش بزرگ تر از حالت نرمال است و از اون به بعد ما سونو رو تکرار کردیم و هر بار بین حالت نرمال و غیر نرمال تغییر وضعیت میداد تا اینکه با 2 سونو آخر دکتر دخترم گفته که ما تا حالا نخواستیم وارد مرحله عکس گرفتن بشیم و حالا دیگه باید انجام بشه.من و مادرش خیلی استرس داریم میشه راهنماییمون کنید و بگید اصلا عکس رنگی نیاز هست یا نه.من تصویر 2 سونو آخر رو برای شما میفرستم.لطفا راهنماییمون کنید.ممنونم از لطفتون
    1. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ضمنا دخترم ۳ یا ۴ روزه که سرما خورده
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهاری دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر
    پدر بنده دو سالی خون در ادرار داشتن اما دو سه بار بعلت سابقه سنگ کلیه جدی نگرفتن و تقریبا 22 روز هست که از طریق سیستوسکوپی و پاتولوژی ما متوجه کانسر شدیم. با توجه به اینکه حالب ها درگیر شده بودن دوتا کلیه نفروستومی شد و کلیه راست تقریبا ازکار افتاده
    کراتین بالای 3.5 داشتن که با نفروستومی بعد از سدو هفته 1.9 شد تشخیص دکتر جراحی و تخلیه هستش اما با توجه به کراتین بالا هنوز سی تی با تزریق انجام نشده و من نگران هستم که خدایی نکرده جاهای دیگه درگیر شده باشه محبت میکنید با توجه به مدارکی که ضمیمه میشه بنده رو راهنمایی کنید که زمان رو هم بیش ازین از دست ندیم و اینکه آیا سی تی رنگی انجام بشه یا نیازی نیست؟ و اینکه تمام خواستم از خدا اینه که بابام خوب شه
    آیا امیدی هست آقای دکتر؟ پدرم خوب میشه؟ایشون 64 سالشونه و سیگار مصرف داشتن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام در سونوگرافی از مثانه نتیجه به این صورت بود مثانه دارای شکل جدار و حجم طبیعی است ناحیه هیپراکو به قطر 4 میلیمتر در جدار طرفی تحتانی راست مثانه در محل ورود حالب به مثانه مشاهده شد که ضایعه مخاطی مطرح است در صورت شک بالینی سیستوسکوپی توصیه میشود سنگ در ان دیده نشد . هیچ مشکل و نشانه و دردی ندارم و توی چک اپ مشخص شد لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر H.j پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر روز بخیر من موقعی که برای تخلیه ادرار به دستشویی میرم ادرار میکنم و بعد از چند ثانیه دوباره ادرار میاد و دوباره باز همینطور به مدت ۴ الی ۵ مرتبه تکرار میشه و نمیتونم بلند شم باز هم ادرار میاد تیکه تیکه یا همان قطره قطره میاد و احساس میکنم کامل تخلیه نشدم و بعد از ده دقیقه که بلند میشم بیام بیرون احساس میکنم یکی دو قطره ازم خارج میشه ممنون میشم کمکم کنید و چه دارویی باید استفاده کنم و مشکل من پروستات هست یا مثانه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      استبرا کنید وپیگیری نکنید مهم نیست
  • تصویر کاربر ح. پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    من ۳۹ سال دارم و حدود پنج سال است که در مجرای ادرار، نزدیک به خروجی، یک زخم کهنه دارم. چند مرتبه آنتی بیوتیک مصرف کردم و بهتر شد، ولی باز بعد از مدتی سر باز می کند و لکه های چرک و خون بر روی لباس زیر مشاهده می شود. چه راهکاری توصیه میفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      باید عکسش را ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر