جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت و درمان سوزش ادرار در آقایان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد یا سوزش دستگاه تناسلی در هنگام ادرار، ممکن است در نواحی مجاری ادرار، یا (به ندرت) در بالای مثانه (لگن و زیر شکم) احساس شود. سوزش ادرار یک مشکل شایع بین زنان است، اما ممکن است گاهی اوقات برای مردان هم اتفاق بیفتد. این مشکل مربوط به گروه سنی خاصی نیست و می تواند در هر سنی ایجاد شود. 

علل درد و سوزش ادرار

درد یا سوزش ادرار معمولاً به علت التهاب مجاری ادراری یا مثانه رخ می دهد. در زنان، وجود التهاب در واژن یا نواحی اطراف دهانه واژن (که ولوو واژینیت نامیده می شود) می تواند باعث ادرار دردناک شود. التهابی که باعث سوزش ادرار می شود معمولاً به علت عفونت است.

در برخی موارد، این التهاب می تواند به علت شرایطی غیر از عفونت ایجاد شود. برخی از غذاهای اسیدی (مثل مرکبات) و نوشیدنی های خاص (مثل الکل و کافئین) به عنوان محرکی برای سوزش ادرار شناخته می شوند.

علل درد و سوزش ادرار

به طور کلی، رایج ترین علت سوزش ادرار عبارتند از:

✔️ عفونت مثانه (التهاب مثانه)

✔️ عفونت مجاری ادراری (اورتریت) به دلیل بیماری های مقاربتی (STD)

علائم هشدار دهنده برای سوزش ادرار

در افرادی که سوزش ادرار دارند، این علائم باید جدی گرفته شود:

  • تب
  • احساس درد در پشت یا پهلو (پهلو درد)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اگر اخیراً سابقه ی استفاده از سوند یا ابزار دیگر پزشکی را داشته اید.
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن
  • سابقه ی بیماری های مکرر (مانند عفونت های مکرر در دوران کودکی)
  • ناهنجاری های تشخیص داده شده در سیستم ادراری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی و زنان باردار، در صورت وجود علائم هشدار دهنده ی ذکر شده باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. زیرا عوارض عفونت مجاری ادراری در چنین افرادی ممکن است بسیار جدی باشد. سایر افرادی که علائم ذکر شده را دارند باید در عرض یک یا دو روز به پزشک مراجعه کنند. افرادی که این علائم را ندارند و علائمشان خفیف است، باید حداکثر بعد از 2 تا 3 روز ویزیت شوند.

زنانی که به طور مکرر به عفونت مثانه مبتلا می شوند، بهتر است با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است این مشکل هشداری برای یک بیماری دیگر باشد. پزشک ابتدا سؤالاتی در مورد علائم و سابقه ی پزشکی بیمار می پرسد و سپس معاینه ی فیزیکی انجام می دهد. چیزی که دکتر می خواهد متوجه شود، علت درد یا سوزش دستگاه تناسلی شما و آزمایشاتی است که باید برایتان تجویز کند.

سؤالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد شامل موارد زیر است:

این معاینات به علت بررسی احتمال بیماری های مقاربتی صورت می گیرد. در مردان، آلت تناسلی به منظور وجود هر گونه ترشحی معاینه می شود. پزشک معمولاً برای بررسی مشکل پروستات، معاینه ی دیجیتال مقعدی را انجام می دهد.

پزشک گاهی اوقات می تواند بر اساس شدیدترین علائم شما، علت مشکل را تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر شدیدترین علامت شما دقیقاً در بالای استخوان ناحیه تناسلی است، ممکن است علت سوزش ادرار شما عفونت مثانه باشد. یا اگر شدیدترین درد شما دقیقاً در ناحیه ی باز شدن مجرای ادرار است، ممکن است علت آن اورتریت باشد. در مردانی که از آلت تناسلی آنها ترشحاتی خارج می شود، بیشترین احتمال سوزش ادرار بیماری اورتریت است.

اگر سوزش شما بیشتر ناحیه ی واژن را تحت تأثیر قرار داده و ترشحات شما زیاد شده است، علت آن می توان واژینیت (التهاب واژن) باشد. ترشحات دهانه ی رحم می تواند نشان دهنده ی سرویسیت (التهاب دهانه ی رحم) باشد. پزشک همچنین ممکن است سؤالاتی در مورد رژیم غذایی شما بپرسد، تا غذا یا نوشیدنی هایی که می توانند باعث به وجود آوردن این علائم شوند را بررسی کنند.

آزمایشات

پزشکان معمولاً برای زنانی که علائم مشخص عفونت مثانه را دارند، آزمایش تجویز نمی کنند. برخی از پزشکان آزمایش ادرار انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر بدون انجام آزمایش، مراحل درمان را آغاز می کنند. همه ی پزشکان در مواردی که علت دقیق بیماری مشخص نیست، آزمایشاتی را انجام می دهند.

اولین آزمایش معمولاً آزمایش تجزیه و تحلیل ادرار است. در بسیاری از موارد، پزشک برای تشخیص ارگانیسم های عامل عفونت و تجویز آنتی بیوتیک مؤثر، کشت ادرار را انجام می دهند. برای زنانی در سنین بارداری که از بارداری خود مطمئن نیستند، تست بارداری تجویز می شود. از مردان دارای ترشحات آلت تناسلی و زنان دارای ترشحات مشکوک واژن، تست STD گرفته می شود.

ممکن است برای بررسی ناهنجاری های آناتومیکی یا سایر مشکلات، نیاز به سیستوسکوپی و عکس برداری از مجاری ادراری باشد. به ویژه اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نبوده باشند. مردان، افراد مسن، یا زنان باردار ممکن است نیاز به بررسی و معاینه ی دقیق تری داشته باشند.

درمان درد و سوزش ادرار

درمان این مشکل با درمان علت آن انجام می شود. در اغلب اوقات، علت سوزش ادرار عفونت است و تنها با مصرف آنتی بیوتیک -به مدت یک یا دو روز- علائم آن به میزان قابل توجهی رفع می شود. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروی فنازوپیریدین را برای تسکین درد و ناراحتی تجویز کند. مصرف این دارو به مدت یک یا دو روز قبل از شروع مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. فنازوپیریدین موجب نارنجی شدن ادرار، و در برخی موارد باعث لک شدن لباس زیر شما می شود.

3.5/5 - (57 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۴ فروردین ۳( 5 روز پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 27سالمه تقریبا 5رور عفونت ادراری داشتم قسمت پایین شکمم همراه با بیضه هام درد میکرد البته واریکوسل هم دارم رفتم دکتر آمپول جنتامایسین پنی‌سیلین و قرص فنازومکس 100تجویز کرد خیلی خوب شدم ولی هنوز پایین شکمم تیری می‌کشه و امروز سر آلتم خیلی کم شورش دارم ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۳( 5 روز پیش)
      فنازوپریدین هر ۱۲ ساعت مصرف کنید
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۴ فروردین ۳( 5 روز پیش)
      دکتر ببخشید امکان التهاب پروستات هست آخه من بیضه سمت چپم واریکوسل داره ولی بیشتر بیضه راستم درد میکنه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۳( 5 روز پیش)
      دردهای ارجاعی هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر دانیال سه شنبه ۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۵ سالم سه روز هست حالت تناسلی من وقتی ادارا تخلی میکنم سوزش و درد کوچیکی در حالتم اذیتم میکنه و یه وقتای حس خارش بهم میده دقیق نمیدونم بخاطر خود ارضای زیاد این مشکل برام پیش اومده ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش)
      با مواد محرک شیمیایی خودارضایی نکنید
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام ، من حدود ۲۰ روز پیش رابطه با کاندوم داشتم ، نوک التم خود به خود سوزش حس میکنم ، سوزش موقع ادرار ندارم و چرکی هم خارج نمیشه ، آمپول سفتریاکسون یک گرم زدم و دو تا قرص ازیتروماسین پانصد خوردم ، خوب نشدم ، دیروز آمپول سفازولین یک گرم زدم به اضافه قرص تیووکسا ۷۵۰ رو روزی یکی شروع کردم ، به نظرتون سوزاک هست ؟ و اینکه آیا همینا کافیه یا درمان دیگه ای پیشنهاد میکنین ؟ و اینکه چون با کاندوم ارتباط داشتم آزمایش اچ آی وی باید بدم؟ مطمئن هستم کاندوم پاره نشده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      خیر نیاز به آزمایش نیست سوزاک نیست جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر گل جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    مدتی بود سوزش داشتم .پیش پزشک اورولوژی رفتم کلیه ها وپروستات چک شد .(سونو وازمایش
    در هردو کلیه دو یا سه کیست ساده داشتم
    پزشک دارویی نداد و گفت مشکل جدی نیست و دارو هم نداد .اما سوزش منهم قطع نشده
    نظر جنابعالی چیست
    64 سالم هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      مدارکتون رو بفرستید
    2. تصویر کاربر گل جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      تصاویر مربوطه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      احتمالا دجار التهاب پروستات شدین بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود داروها تا یکماه مصرف شود
    4. تصویر کاربر گل جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      از لطف جنابعالی ممنونم در مورد کیستها نفرمودید . اگر صلاح می دانید حضوری خدمت برسم. هر طور شما بفرمایید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      کیست های ساده نیاز به اقدامی ندارند یکسال بعد سونوگرافی کنترل انجام شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر کریمی جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    باسلام ۲۳ ساله مجرد هستم سردلم درد میکرد و یبوست داشت گلمحمدی خوردم رفتم دستشویی دار خونی داشتم رفتم ازمایش ادرار دادم تایید شد سونوگرافی کلیه و مثانه پر دادم نرمال بود بعد چندبار تکرار شد و یک بار منی خونی داشتم و سی تی اسکن هم دادم یک لخته خون هم دفع شد بعد ازمایش ادرار بعد ۲ هفته دادم خون دیده نشد الان ۲۳ روز هست که ندیدم چیزی و اوایل هم چیز سیاه رنگ میدیدم الان خیر
    و استرس زیادی دارم و ادرار قطع وصل میشه و وقتی هم بدون استرس میرم یک دفع میاد ولی الان دو روز هست که احساس سوزش دارم وقتی دستشویی میرم و وقتی هم در خونه نشستم هم سوزش دارم
    1. تصویر کاربر کریمی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      آب هم زیاد میخورم
      فقط پرسش را محدود نکنید
    2. تصویر کاربر کریمی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      ادرار زد رنگ هست و بو تند میده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید سیستوسکوپی و ارسال سیتولوژی ادراری انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۷ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسر ۲۴ ساله هستم
    لطفا کمکم کنید / من دقیقا ۷ روزه سوزش شدید نوک الت تناسلی هنگام ادرار دارم
    انتی بیوتیک تاوانکس دارم میخورم پنج روزه ولی در سوزش هیچ تغییری پیدا نشده
    از طرفی کشاله های رانمم درد گرفته
    ازمایش ادرار و کشتم از لحاظ باکتری منفی است
    سونوگرافی دادم پروستات ۱۴ سی سی
    مثانه و کلیه نرمال هستند
    باقیمانده ادرار در مثانه ۱۷ سی سی هست
    غدد لنفاوی کشاله رانم بصورت اووال شکل لنف نود شدن و التهابی شده اند

    انتی بیوتیک هم اثری نکرده من نمیدونم خیلی نگرانم
    ایا ویروس میتونه باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      رابطه ی جنسی پرخطر داشتی
    2. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله سه روز قبلش
      اما پر خطر ک والا با پارتنرم که دو سال باهاشم
      رابطه هم بیشتر دهانی بوده
    3. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سه روز قبلش بله ولی خب با دختری که ۳ ساله تو رابطه ام
      البته بیشترش هم رابطه اورال بوده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      تاوانکس ۵۰۰ هر روز یک عدد کلیندامایسین ۳۰۰ هم هر ۱۲ ساعت مصرف کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سوزش شدید ادراری دارم الان ۳ روز میشه ازمایش ادرار هم دادم چون فکر میکردم سوزاک هستش
    ازمایش ادرار باکتری و خون توش منفی بود البته جواب کشت ادرار نیومده
    کلاهک الت تناسلی ام یکم باد کرده و قرمز شده
    از طرفی ادرار که میکنم دقیقا نوک مجرام بشدت میسوزه
    اما وقتی اب زیاد میخورم و ادرارم به رنگ زرد کمرنگ در میاد دیگه به هیچ عنوان سوزش ندارم
    خیلی نگرانم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
    2. تصویر کاربر پوریا دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      دکتر ببخشید میشه بگید خطر سرطان الت تناسلی میتونه باشه یا خیر؟
    3. تصویر کاربر پوریا دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      دکتر ببخشید فقط امکان خطر سرطان الت تناسلی میتونه باشه؟ باتوجه به اینکه زگیل یا زخمی رو پوست نیست؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کیوانی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید .. حدود یک هفتس تکرر ادار دارم .. بخاطر کاشت مو که انجام دادم دکتر برام قرص فیناستراد 1 میل تجویز کرده و حدود 12 سال پیش عمل واریکوسل انجام دادم .. میخواستم بدون این تکرر ادرار ربطی به این موارد پیدا میکنه.. و آیا مربوط به پروستات میشه ، اگه ممکنه راهنماییم کنید بسیار تشکر .. سن 37 سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام خیر آزمایش انالیز و کشت ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من سابقه سنگ کلیه دارم وهمیشه در سال حداقل یک سنگ ازکلیه های من دفع میشه ولی الان نزدیک به یک ماه هستش که هرچند روزی سوزش در ناحیه تناسلی دارم مثل اینکه می گیره ول می کنه و قتی که هم ادارات می کنم اخرای ادرام همراه باسوزش هستش میشه لطفا به من کمک بکنید چکار باید بکنم ،ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مصرف مایعات فراوان فعالیت زیاد آنالیز و کشت ادرار و سونوگرافی کلیه های و مجاری ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    در تاریخ1401/09/09عمل تنگی مجرا انجام دادم به دلیل تکرر ادار در شب.از تاریخ1402/05/05به دلیل سوزش در مجرا به دکتر مراجعه کردم.باتجویز داروهای تاوانکس500،پیتوسک40,ریفکساسین500
    مصرف کردن ونخوردن غذاهای گرم ولی تاثیری نداشت.
    گذاشتن سند16درتاریخ1402/06/06با تجوز دکتر انجام دادم تاثیری نداشت
    الان در نایحه مجرا و بیضه دوار سوزش میشم
    دارای حالت تهوه و تب هم بعضی وقت ها دارم
    چکار کنم.
    به چندین دکتر هم مراجعه کردم
    عفونت اداری هم ندارم
    1. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سن 28ساله
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      باید مجدد سیستوسکوپی شوید . کار خود را با یک پزشک ادامه دهید . الان اگر من نیز بخوام کاری انجام بدم قدم اول عکس رنگی مجرا RUG است
    3. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیلی ممنون
      برای برطرف شدن سوزش چکارکنم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خود قطعا به خاطر تنگی یا التهاب پروستات است که باید برطرف بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر