جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزواسپرمی شایعترین علت نازایی مردان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه نازا به کسی گفته می شود که اصلاٌ نطفه ندارد و در آزمایش اسپرم انجام شده، اسپرم صفر می باشد. اگر کسی اسپرم داشته باشد نازا نبوده و با روش های کمکی می تواند باردار شود.

هر از چند گاهی زوجینی را می بینیم که به حالت ناامیدی مراجعه می کنند و شدیداً نگران و مضطرب هستند، زیرا  در بررسی های انجام شده در آزمایش نطفه، تعداد اسپرم آنها صفر می باشد.

تولید تستوسترون

در حالت طبیعی هر مردی 100میلیون اسپرم دارد که جهت بارداری باید 40 درصد متحرک و شکل طبیعی داشته باشند. در بسیاری از مواقع وقتی آزمایش اسپرم را مطالعه می کنیم اسپرم هم از نظر تعداد و هم شکل و هم حرکت کاملاً پایین است که به آن الیگو اسپرم گفته می شود.

هر چند کیفیت اسپرم پائین باشد شانس باروری پائین تر خواهد بود. در شدیدترین حالت افت کیفیت اسپرم در آزمایش انجام شده همه صفر هستند که به آن آزواسپرمی گفته می شود.

علت نداشتن اسپرم مرد

وقتی آزمایش اسپرم یک مرد صفر است علت های مختلفی در پشت آن وجود دارد:

ترشح هورمون های تحریک کننده بیضه ها از هیپوفیز مغز مشکل دارد. این اختلال در ترشح که اغلب به علت کاهش ترشح هورمونی به نام FSH است. هورمون FSH وظیفه تحریک سلول های نطفه ساز را به عهده دارد. 

تزریق بی رویه تستوسترون که متأسفانه در باشگاه های بدنسازی و سرخودی استفاده می شود، ترشح هورمون تحریک کننده را شدیداً مختل می کند.

ایجاد شدن تومور در غده هیپوفیز به نام پرولاکتنبوما باعث می شود که بیش از حد پرولاکتین ترشح شده و آن هم هورمون تحریک کننده نطفه سازی یا FSH را مختل می کند.

بیضه محل اصلی نطفه سازی مرد می باشد که سلول های نطفه ساز در آن قرار دارند. شایعترین علت آزواسپرمی مردان اختلال در عملکرد بیضه می باشد که 49 تا 93 درصد آزواسپرمی را تشکیل می دهد.

در این حالت سلول های نطفه ساز یا در بیضه به صورت مادرزادی وجود ندارند که تحت عنوان سرتولی سل سندرم گفته می شود که در این صورت فرد نازا است و راهی برای درمان وجود ندارد. علل دیگر آن بیماری ژنتیکی به نام کلاین فیلتر می باشد که در معاینه بیضه ها کاملاً سفت و کوچک هستند و نطفه تولید نمی کنند.

یکی دیگر از علل دیگر از بین رفتن سلول های نطفه ساز بیضه، بیضه های پائین نیامده و نزول نکرده هستند. اگر بیضه بعد از تولد در داخل شکم بماند به کیسه بیضه نرسد با گذشت زمان سلول های نطفه ساز آن از بین خواهد رفت و اگر این امر دوطرفه اتفاق بیافتد فرد مبتلا به آزواسپرمی یا نطفه صفر خواهد شد و لذا در اینجا به والدین عزیز توصیه می کنم هر نوزاد پسر که در معاینه بیضه خالی باشد و بیضه در مسیر نزول گیر افتاده باشد بلافاصله باید پس از سه ماهگی تحت عمل جراحی پائین آوردن بیضه قرار گیرد تا در آینده نابارور نگردد.

از علل دیگر نازایی با منشاء بیضه، بیماری اوریون می باشد که باعث تورم بیضه ها شده و سلول های نطفه ساز را ممکن است تخریب کند.

ضربه به بیضه ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی از عواملی هستند که سلول های نطفه ساز بیضه را خراب می کنند و باعث صفر شدن اسپرم و نازایی مردان می گردند.

واریکوسل که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود، نیز می تواند به آزواسپرمی منجر شود.

لوله هایی به نام منی بر اسپرم را از بیضه ها خارج کرده و به مجرا می آورند که با انزال بیرون می ریزد. به هر عللی انسدادی در مسیر خروج وجود داشته باشد اسپرم ساخته شده محبوس می شود و به بیرون نمی ریزد و لذا باعث صفر شدن آزمایش اسپرم می گردد.

شایعترین علت انسداد متأسفانه انجام وازکتومی یا بستن لوله مردان می باشد که با قطع مسیر لوله های منی بر باعث از بین رفتن همیشگی باروری مردان می شود.

عدم وجود لوله های منی بر و یا انسداد مادرزادی آنها از علل دیگر صفر شدن آزمایش اسپرم مردان است.

 

آیا با اسپرم صفر میتوان باردار شد؟

بلی. درمان آزواسپرمی بستگی به علت آن دارد و در هر مورد متفاوت است. در بیمارانی که بیضه های آنها کوچک است و رشد کافی ندارد، از هورمون استفاده می شود. در این موارد درمان تا 95% موفقیت آمیز است و ظرف مدت 6 ماه و حداکثر 3 سال بیضه ها بزرگ شده، اسپرم ظاهر می شود.

در واریس بیضه ( واریکوسل) عمل جراحی 50 تا 60% موارد موفقیت آمیز بوده و معمولاً پس از 1 تا 3 سال نتیجه داده است. در نازائی های انسدادی، عمل جراحی پیوند مجاری منی بر صورت می گیرد که نتیجه بخش است. امروزه با روشهای جدید مثل لقاح خارج از بدن و انتقال جنین به رحم و یا تزریق اسپرم به داخل تخمک – در مواردی که تعداد اسپرم فوق العاده کم بوده است- امیدواری زیادی برای درمان به وجود آمده است. 

اگر سطح هورمون گنادوتروپین شما بسیار پایین باشد، برای بهبود شانس باروری خود و افزایش تعداد اسپرم میتوانید از داروی گنادوتروپین استفاده کنید. گنادوتروپین هورمونی است که تولید اسپرم را تحریک می‌کند.

در روش IVF، یک تخمک از تخمدان زن برداشته می شود و ،در محیط آزمایشگاه با  اسپرم مرد بارور می‌شود. سپس تخمک بارورشده به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر تعداد اسپرم شما اندکی پایین باشد و حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید شما کاندید مناسبی برای لقاح مصنوعی هستید.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، یک نوع تکنیک IVF است. در این روش یک اسپرم واحد به صورت مستقیم به تخمک زن تزریق می‌شود تا آن را بارور کند. تخمک پس از بارور شدن به رحم زن بازگردانده می‌شود.

شایان به ذکر است که اگر حداقل به مدت دو سال برای فرزنددار شدن به طور طبیعی تلاش کرده اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید و یکی از مشکلات ضعیف بودن کیفیت اسپرم و پایین بودن تعداد اسپرم یا فاقد اسپرم بودن مایع منی را داشته باشید، کاندید مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود.

اهدی اسپرم به معنی استفاده از اسپرم مرد دیگری برای باروری است که اسپرم خود را اهداء می‌کند.

در صورت داشتن مشکل نازایی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (85 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،من الان حدود 3 ماه پیش آزمایش اسپرم دادم و حرکت اسپرمم صفر بود و دکتر ارولوژی رفتم و داروهایی مثله فرتیل اید مردان،ال کارنیتین،جنسینک،ویتامین آ ویتامین ای ویتامین سی و دی و غیره و حتی خشک کننده برام نوشتن اما دوباره امروز آزمایش دادم و حرکتش صفر بود و از نظر حرکت هیچ تغییری نداشتم ،ناگفته نمونه یه واریس خفیف در سمت چپ هم دارم اما بنظر خودم دلیل نمیشه که حرکت اسپرممو صفر کنه چون پارسال که آزمایش دادم از نظر جهش و حرکت هیچ میکلی نداشتم
    لطفا راهنمایی کنید بنظر شما چه دلیلی داره که امسال این مشکل برام پیش اومده،من 31 سالمه و شغل کارمند هستم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام ازدواج کرده اید ؟ تلاش برای بچه دار شدن کرده اید و ناموفق بوده ؟ واریکوسل حتما باید معاینه فیزیکی شود . گاهی اوقات سونوگرافی دقت کافی ندارد .
    2. تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      جناب دکتر در پاسخ به سوالات شما در مورد وضعیتم ،بنده ازدواج کردم،اقدام خاصی برا بارداری تا الان نکردیم در واقع جلوگیری کردیم،اما قصد داریم بزودی اقدام کنیم اما طبق آزمایشی که برا شما فرستادم حرکت اسپرمم این اواخر صفر شده در صورتی که قبلا (پارسال)اینگونه نبود،واریس خفیف در سمت بیضه چپ دارم اما طبق معاینات تخصصی گفتند که نیازی به عمل ندارید،جهت روئیت آزمایشرو هم خدمتتون ارسال نمودم،تنها سوال بنده اینه که به چه دلیل حرکت اسپرمم صفر شده بنظر شما،چه مواردی ممکنه باعث جهش صفر اسپرم رو به جلو بشه؟ممنون
    3. تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      جناب دکتر در پاسخ به سوالات شما در مورد وضعیتم ،بنده ازدواج کردم،اقدام خاصی برا بارداری تا الان نکردیم در واقع جلوگیری کردیم،اما قصد داریم بزودی اقدام کنیم اما طبق آزمایشی که برا شما فرستادم حرکت اسپرمم این اواخر صفر شده در صورتی که قبلا (پارسال)اینگونه نبود،واریس خفیف در سمت بیضه چپ دارم اما طبق معاینات تخصصی گفتند که نیازی به عمل ندارید،جهت روئیت آزمایشرو هم خدمتتون ارسال نمودم،تنها سوال بنده اینه که به چه دلیل حرکت اسپرمم صفر شده بنظر شما،چه مواردی ممکنه باعث جهش صفر اسپرم رو به جلو بشه؟ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      تغییر در قسمت های مختلف ازمایش اسپرم گاهی اوقات علتی پیدا نمیشود . اما به طور کلی انتن های مخابراتی که اطراف منزل هست . استحمام با اب بسیار گرم و جکوزی میتواند روی وضعیت اسپرم اثر بزاره . افرادی که در مشاغل با گرما سروکار دارند . به طور کلی در دنیا شایعترین علت ناباروری قابل درمان در مردان واریکوسل است که اگر داشته باشید و روی ازمایش تاثیر داشته باشد باید عمل شود . شما جهت بچه اوردن سریعا اقدام کنید. داروهایی که بهتون دادن یا اسپریژن استفاده کنید ۳ ماه دیگه ازمایش را تکرار کنید در ازمایشگاه مطمئن
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .ممنون ازوقتی که گذاشتید.بنده سنوگرافی انجام دادم گفتن واریکوسل درجه ۲هست.بعددارو مصرف میکنم ال کارنیتین کوالی فول کوکیوتن ۱۰۰.بعدیک ماه مصرف ازمایش دادم که جوابش براتون ارسال کردم میخاستم ببینم بااین شرایط عمل انجام بدم. دکتر زنان به همسرم گفتند میتونن iuiکنند .میخاستم شما راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ چند وقت هست تلاش میکنین برای بارداری ؟ ازمایش اسپرم در dfi مشکل دارد. واریکوسل باید معاینه بالینی شود تا شدت ان مشخص شود .
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      سن ۳۲سال. ۵ماهه تصمیم گرفتیم..
      واریکوسل معاینه شدم گفتند درجه ۲.هست .چیزی برای Dfiبالا لازمه مصرف کنم
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      ۳۲سالمه ۵ماهه تصمیم داریم‌..
      واریکوسل معاینه شدم گفتند درجه دواست
      برای Dfi چیزی لازمه مصرف کنم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      در صورتی که در معاینه واریکوسل مشهود باشد نیاز به عمل دارید در غیر این صورت بهتر است از روش های کمک باروری استفاده شود . یکبار معاینه شوید حتما ببینیم وضعیت واریکوسل را
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Khoshnam سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده قبلا عمل واریکوسل انجام دادم درسال 89 و 6ماه بعد خانمم باردار شدند الان یک فرزند دارم،
    اما چندسالی هست در اقدام برا فرزند دوم هستیم ولی متاسفانه میزان حرکت اسپرم و تعداد اسپرم با حرکت رو به جلو کاهش یافته.
    چندین متخصص مراجعه کردم ولی بی نتیجه بوده تا کنون.
    درخصوص برگشت واریکوسل هم طبق نظر پزشکان مختلف عود نکرده و مشکا واریکوسل ندارم.
    مدتی هست ساشه فرتومن و پنتوکسی دکتر تجویز کردند ولی متاسفانه پنتوکسی فیلین رو نتونستم تهیه کنم.
    میخواستم نظر شما رو هم در این رابطه بدونم؟
    و سوال دوم اینکه آیا پنتوکسی فیلین با آپو پنتوکسی فیلین فرق داره یا یکی هستند؟ چند وقت دیگه باید آزمایش مجدد بدهم خدمتتان ارسال خواهم کرد.
    باتشکر آزمایش ارسالی قبل از مصرف فرتومن می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      پنتوکسی فیلین بهتره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      عکس آزمایش اسپرم بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام.تقریبا ۷ ماه عمل واریکسل انجام دادم الان مدتی هس که وقتی التم در حالت نعوظ رگ ها بیشتر و بزرگتر نمایان میشن نسبت به قبل عمل و اینکه روی آلت یه چیزی عین لکه یا سوختی ریز بوجود امده که در حالت نعوظ وقتی فشار میارم روش آلتم از شکل نعوظ سریع خارج میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام
    بعد از یکسال تلاش برای بارداری به آزمایشگاه مراجعه کردم و آزمایش اسپرم دادم الان جوابش اومده که تعداد اسپرم صفر هست . یک نکته ای رو از سایت شما خوندم و اون اینکه ممکنه آزو اسپرم به دلیل انسداد مجاری باشه راستش چند وقت پیش دو سه مرتبه بر روی انتهای آلت تناسلیم یه چیزی مانند لوبیا ریز زیر پوست ظاهر میشد و خود به خود هم دفع میشد آیا ممکنه این همان مایع منی باشه که راهش مسدود شده است .
    سوال دوم هم اینکه چقدر احتمال وجود داره که این صفر بودن آزمایش اسپرم خطا باشه و چون من دوبار تلاش کردم که منی با دست خارج بشه و با استرس شدید بودم انسدادی ایجاد شده باشه . چون روز آزمایش اسپرم هم تقریبا مایع منی از همیشه کمتر آمد . البته میزانش رو تو ازمایش نرمال زده بود و لی نزریک به مرز نرمال بود .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید بیوپسی از بیضه گرفته بشه
  • تصویر کاربر محما چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    جناب دکتر پسری 29 ساله هستم که می‌خواهم برای ازدواج اقدام کنم، در میل جنسی هیچ مشکلی ندارم همچنین طول آلت تناسلی ام در حالت نعوظ حدود 10 سانتی متر است ولی به دو دلیل میخواهم از سلامت جنسی ام برای قابلیت باروری اطمینان خاطر پیدا کنم
    1. ریشهای صورتم کم پشت است و در برخی نواحی گونه وجود ندارد، که البته خودم با آن کنار آمده ام.
    2. اسپرم ام زرد رنگ است و سفید نیست.

    ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید حضورا نیاز هست خدمت برسم که کنترل شوم تا خیالم راحت شود برای اقدام به ازدواج
    ممنون و سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آزمایشات کامل هورمونی انجام بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      Fish/Lh/testosteone/estrogen/progestron/prolactine
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر موسویان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام. من هم اکنون اسپرم ضعیف و جهش خیلی پایین اسپرم دارم و همسرم هم pcoمی باشد. ما قصد بارداری داریم و دکترهای اردبیل گفتن باید ای وی اف کنیم میخاستم نظر شما رو بدونم و درصورت امکان بقیه ی مراحل رو باشما ادامه بدهیم و ضمنا من از اردبیل اومدم و درصورت نیاز فردا میتوانیم حضوری خدمت برسیم و آزمایش اسپرم مجدد بدهم. ضمنا من 4 سال پیش عمل واریکوسل دوطرفه گرید یک انجام دادم و الان ی دختر 4 ساله هم دارم. همسرم قبلا کیست داشتن و الانم تحت درمان هستن و طبق گفته ی دکترشون فولیکول مطلوب برای بارداری رو ندارند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر حمزه پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    مجدد ارسال شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بیضه آب آورده و باید جراحی بشید
  • تصویر کاربر خدابزرگه چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 486 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر.بنده برج 2سال1400ازمایش آنالیز اسپرم دادم تعداد اسپرم هام 20میلیون اما حرکتشون صفر بود رفتم پیش پزشک تعدادی آمپول pdperg500برام تجویز کرد بعد از سه ماه دیگه آزمایش آنالیز دادم تعداد اسپرم هام شد28هزار و حرکتشون شد12درصد مجدد رفتم پیش پزشکی دیگر گفت برو آزمایش سنو بده آزمایش دادم گفت که واریکوسل درجه یک داری جوابم بردم پیش پزشک با تمامی آزمایش هام بهم گفت هیچ ربطی ندارد به واریکوسل باید بری برا عمل میکرو اینجکشن .رفتم بیمارستان ناباروری معتضدی کرمانشاه یک آزمایش آنالیز خودشون گرفتن در اول صبح نتیجه آنالیز حر کت اسپرم صفر و شکل غیر طبیعی اسپرم هامو نوشته بود ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره نمونه برداری از بیضه انجام بدید
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    ما 4 ماه برای بچه دار شدن اقدام کردیم
    خودم با توجه به قرص هایی ک برای فعالی تخمدان خوردم مشکلی ندارم ولی شوهرم حرکت اسپرم و تعداد اونا کم هست دارو براش نوشتن خورد البته خیلی با دقت نخورد و برای بار دوم ک آزمایش داد خیلی کمتر از دفعه قبل شده بود و سنو اسکروتال داد خواستم با توجه به آزمایش ها و سنو شما نظرتون چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکس ارسال نشده،مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر چجوری بفرستم؟ باید از اول سوال رو ثبت کنم؟ باید اینجا داخل سایت بفرستم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      همینجا از قسمت ارسال فایل بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر