جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدطاهر جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر اقای دکتر
    پدرم چند سه سال ست که کلیه شون دچار دفع پروتیین شده و چندین بارم به دکتر مراجعه کردیم و درمان کاملی دریافت نکردیم و الان دچار تورم شدید در ناحیه شکم دست وپا و صورت شده اند و تورم شکمشون خیلی خیلی زیاد شده میخواستم ببینم باید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر نفرولوگ مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر ربابه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    مادرم 88سالشه و کلیه ها دارای سنگ می باشند که تصویر شؤون گرافی را براتون می فرستم با این شرایط مادرم شرایط جراحی را دارند یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اين كليه را خفه ميكند بايد سريعا درمان كنيد به روشpcnlسريعا بياييد تماس02122642744
    2. تصویر کاربر ربابه شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام میشه توضیح بدید عمل به این روش به چه صورت هست؟ و شما چه روزهایی در مطب که آدرس دادید حضور دارید و عمل در کدام بیمارستان انجام میشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    سلام پسر 26 ساله مشکل پاپول مروارید دارم دکتر پوست هم رفتم 2 سری معاینه شدم تشخیص پاپول مروارید هست ولی گفتن چیزی نیست ولی خودم دوست ندارم زبری پوست التم داره میخوام از بین بره که فک کنم راه حلش لیزر باشه تو سایت چیزی که فهمیدم شما انجام میدین لطفا راهنمایی کنید و هزینه هم لطفا بگین
    09217452920
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اینها درمان نمیخواهد
  • تصویر کاربر نصیبه یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر کرمی. بزرگوار. بنده. خانم 48 ساله. ک کلیه بنده. حدودا. 15 درصد کار میکنه. می خواستم. بپرسم. من کاندید پیوند بشم بهتره یا دیالیز ؟
    ی خواهر دارم. حدودا. 8 سال از من بزرگتره. همه ازمایشات رو انجام دادیم. بهم می خوریم. ولی دکتر بنده. منفرد میگه نه. چون. بزرگتره. قبول ندارم

    ممنونم از اینکه پاسخ میدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      بله لهتر است اقدام كنيد
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر کرمی
    به استحضار میرساند پدر اینجانب طبق ستی اسکن درسال 1386 یک کیست به اندازه 25میلی درکلیه سمت راست داشت که برابر ستی اسکن جدید قطر آن 68میلی وباکیستهای دیگرمشاهده شده وپدر اینجانب درسال84سکته کامل مغزی نموده بوده و یک طرف بدنش لمس میباشدومشکلات آن سکته تاحال ادامه دارد ودکترهااعلام نموده اند با این وضعیت بایستی عمل گردد وازطرفی به علت سکته ایشان امکان بیهوشی وجود ندارد با این اوصاف وطبق جوابیه ستی پیوستی خواهشمند است راهنمایی فرمایید آیا امکان عمل برداشت کیستهای فوق وجود دارد یاخیردرصورت مثبت بودن لطف فرموده راه حل را اعلام فرمایید ضمنا"درصورت لزوم می توانیم حضوری جهت درمان خدمتتان برسیم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      با توجه به شرايط بدني درمان نميخواهد
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    بر آمدگی های ریز(مانند جوش ،بعضی سر سفید و به مانند جوش آبدار) اطراف آلت و بیضه و جدیدأ اطراف مقعد دیده میشه
    ممنون میشم کمک و راهنمایی بفرمایید"
    ضمنأ متاهل هستم


    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      از اينها ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3228 مشاهده پرسش
    سلام
    پسری21ساله
    قد164
    وزن53
    بنده 4 سال پیش از عطاری قرصی چاقی چینی به نام دارگون خردیم و بعد از استفاده ادرار بنده شیری رنگ شد وهنوزم ادامه داره یا کل ادرارم یا دو یا 3 بار در طول روز و یا وسط ادرارم شیری رنگ میشه یا اخرش یا کل ادرارم بعضی مواقع هم کدر هست وبعد از ادرار بنده سوزش میگیرم
    و بدنم انگار خالی میکنه وهمیشه خسته کسل وبیحالم به طوری که نمیتونم کار کنم و از پاین کمر تا پاهام احساس خستگی و بیحالی دارم و روشون نمیتونم وایسم
    بعد از ادرار جدیدا چشام سوزش میگره
    وپایین چشام خیای گود رفته جدیدا و چشام خیلی پف میکنه چه اول صبح چه بعد از ادرار بضی مواقع در روز و بدنم از 4 سال پیش هیچ رشدی نکرده و جدیدا احساس میکم بغل موهامم شرو به ریزش کرده تو این چند سالم چند تا دکتر رفتم که گفتن چیزی نیس
    ولی با این عملکرد بدنم نمیتونم هیچ کاری کنم
    باسپاس
    امیدوارم کمکم کنید و جدیدا حافظمم ظعیف شده و اکثر چیزارو یادم میره
    واز مشکل زود انزالی هم رنج میبرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام بايد چكاب كامل كنيد بلينم
  • تصویر کاربر علي دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 529 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دكتر كرمي عزيز
    آقاي دكتر،
    بنده ٢١ سال دارم.
    مشكل من از يكي دو ماه پيش شروع شد كه يك روز از خواب بلند شدم و حس كردم كه نوك آلت ام ميسوزد و در هنگام برخورد با لباس زير بدتر ميشود.
    نشانه ي ظاهري اي وجود نداشت.
    به پزشك اورولوژيست مراجعه كردم، دو قرص تتراسيكلين ٢5٠ و سلكوكسيب ١٠٠ را برايم صبح و شب تجويز كردند و گفتند احتمالا چيز مهمي نيست.
    بعد از آن مدت يكي دو هفته قرص هارا مصرف كردم اما خيلي تغييري حس نكردم
    و خودم رو به بي خيالي زدم
    تا اين كه شب عيدي حس كردم اوضاعم دارد بدتر مي شود و مشاهده كردم كه نوك آلت و اطرافش تا حدودي ملتهب شده و رنگ قرمز و صورتي مانند به خودش گرفته.
    دور تا دور كلاهك آلت نيز يه لايه صورتي رنگ همراه با ترك ايجاد شده كه پايينش هم به نظر صدفك زده.
    بر روي تنه ي آلت هم دون دون هاي سفيد رنگ نقطه مانندي ايجاد شده است.

    از آنجا كه در اين روزهاي عيد پزشك متخصص پيدا نمي شود، به دكتر عمومي مراجعه كردم و ايشان گفت احتمالا عفونت ميكروبي است (البته معاينه باليني نكردند!)
    و سه سرم سفترياكسون و قرص هاي بوتيل برومايد(هيوتكس ١٠) و نيتروفورانتوئين تجويز كردند كه پس از سه چهار روز مصرف و زدن سرم ها هيچ تغييري رخ نداده.
    كماكان التهاب باقي است.
    خواهش ميكنم راهنمايي ام بفرماييد. اگر لازم است عكس هم بفرستم.
    بسيار سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      من در ظاهر موردي نميبينم
  • تصویر کاربر پریناز جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید من طی سالهای اخیر دچار تکرر ادرار میشدم هی ازمایش ادرار میدادم ولی چیزی نشان نمیداد میرفتم دکتر میگفتند عفونت ادراری داری و دارو برام مینوشتن تا اینکه امسال به زور اتفاقی در سونوگراعی متوجه سنگ کلیه در دو کلیه خودم به اندازه سه میلی درکالیس شدم که پیش فوق تخصص رفتم ایشون تمامی ازمایشات از قبیل ادرار 24 ساعت و از خون نوشتن که به مقدار بسیار کم اوره ام زیاد بود دکتر قرص سیستون و رواتینکس تجویز کردن و برای تکرر ادرارم و عدم تخلیه کامل مثانه هم گفتن که از سنگ که وبا حرکتش ایجاد میشه چون بعضا به مدت دو سه هفته تکرر میگیرم بعد خود بخود خوب میشه ولی الان چند وقت دوباره تکرر ادرار امانم بریده تو رو خدا کمک ام کنین درضمن دکتر من بعضا که اب بدنم کم میشه ادرارم میسوزون بعد رابطه هم تکرر ادرارم زیاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام وتبريك سال نو وپوزش از تاخير مصرف اب زياد تكرر مياورد ولي بهترين درمان سوزش است
  • تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    شب یهویی از پهلوی سمت راست درد گرفت که اصلاا سابقه نداشتم داشت منو از پا در می اورد که سریع به درمانگاه بردند و انجا ارامبخش و مسکن تزریق کردن از طریق سرم بعد یک ساعت دردش خوابید و صبح رفتم سونوگرافی..
    نتیجه بر این شد که سنگ 5 میلی در کالیسهای میانی کلیه سمت راست دیده شده است
    هیدرونفروز خفیف راست دیده شده است
    یک سنگ 7 میلی از مثانهدر دیستال حالب راست دیده شده است...
    دکتر عمومی رفتم قطره سنکل داد هر هشت ساعت 30 قطره و رواتینکس دادند هر هشت ساعت یه دونه‌...فعلاا استفاده نکردم چیکار کنم....فرمایش شما در این راستا چیه....
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام وتبریک سال نو وپوزش از تاخیر در جواب به علت مسافرت درماناین سنگ فقط مصرف اب ومصرف کم نمک است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر