جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باران جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید .
    ببخشید سوالی دارم با عرض معذرت من مدتی هست زمانیکه از امدن از دستشویی احساس میکنم الان ادرار میخواد خارج شه و زمانی از حمام میام بیرون ود ر زمان خشک کردن بدنم این حس تشدید میشود در واقع بعد از امدن حمام ودستشوویی تا یه 15 دقیقیه ای حالت خوبی ندارم و سعی میکنم بنشینم و کمتر راه بروم، قسمت دوم سوالم اینه که اب تا چه مدتی از بدن امکان خروج از بدن داره چون میگن اون اب بدنت هست که ازت خارج میشن به خدا خسته شد م . ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      این حالت وسواسی را در خود تقویت نکنید
  • تصویر کاربر شیرین چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام در آزمایش ادرار گزینه blood نوشته شده trace بقیه گزینه ها نرمال هستند احتیاج به پیگیری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام
    2سال هست که ادرارم کامل دفع نمیشه و کند هستش .ولی وقتی آب روی آلت میگیرم کامل تخلیه میشه و هیچ درد و سوزش ادرار و تکرر ادرار هم ندارم . پیش دکتر رفتم گفتند التهاب پروستات هست دارو هم استفاده کردم ولی خوب نشده .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من ورم كليه داشتم سه سال پيش رفتم دكتر گفتن تنگي لوله حالب داري كارايي كليه كم شده چهار دفعه برام دبل جي گذاشتن ولي فايده نداشته , لطفا من را راهنمايي بفرماييد متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باید اسکن هسته ای بگیرید بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام عکس های هسته ای برای شما ارسال شد.
    3. تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام عکس های هسته ای ارسال شد.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      گزارش را بفرستید
    5. تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام گزارش ارسال شد.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر د.م سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    بنده پس از یک نزدیکی در هشتاد روز پیش بدلیل جلوگیری طبیعی توسط همسرم در حین خارج شدن منی با فشردن ناگهانی الت جهت متوقف کردن خروج منی دچار سوزش ودر نهایت خونریزی چند قطره ای که البته به همانجا ختم شد دچارشدم .والان با مصرف داروی پروستان و چند قرص و اخیر تزریق 6امپول جنت مایسین همچنان بطور خفیف سوزشش پس از ادرار را دارم البته ازمایش کشت ادرار و سونوگرافی پروستات ومثانه و کلیه نیز توسط پزشک بنام و مجرب انجام شده و همش نرمال بوده .لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 821 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی. بنده پسری 29 ساله هستم که 4 ماه پیش عمل یورتروپلاستی خلفی انجام دادم، اما حس می کنم ادرارم خیلی آزاد نیست و با کمی فشار وارد کرد اما هیچ درد و سوزش و تکرر ادراری ندارم و اینکه برخی مواقع غیر از مواقع ادرار در خفیفی در زیر بیضه یا تو آلتم بوجود میاد اما خیلی نیست فکر کنم سه چهار بار شده باشد.و اینکه یک سال پیش عمل واریکوسل دو طرفه سمت راست متوسط و سمت چپ شدید انجام دادم اما وقتی ارضا میشم منی من اول سفید هست و بعدش بی رنگ میشود و اگر فاصله ارضام دو سه روز باشه فقط آب بی رنگ با رگه هایی از منی سفید داخلش دیده میشود. خیلی نگرانم ممنون میشم کمکم کنید. بنده یک سال پیش متاهل شدم اما هنوز برای بچه دار شدن اقدام نکردم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    الا در مثانه من سنگی به ابعاد 3*75 میلیمتر قرار داره درد شدیدی نداره ولی کمر درد و اعصاب سیاتیکمو اذیت میکنه ، البته رفتم دکتر گفت دیسک کمر دارین ولی منداز این سنگ میدونم چون وقتی فشار میاد همون دردارو احساس میکنم

    سونگرافی این متنو برام نوشته
    کلیه سمت چپ در ابعاد 110 میلیمتر میباشد . هیدرویورترونفروزخفیف در کلیه سمت چپ مشاهده شد
    سنگ 3*75میلی متر در UVJسمت چپ رویت شد
    اکوی کورتیکومدولاری و ضخامت پارانشیمال هر کلیه طبیعی است
    مثانه ضخامت جداری طبیعی دارد ، ضایاجعه اینترالومینال در ان دیده نمیشود
    نظریه : شواهد دفع سنگ در سیستم پیلوکالیس سمت چپ به شرح فوق


    اولش سه چهار روز نتونستم ادرار کنم این باعث شد مجاری ادرار و کلیه ها حتی معدم درد کنه فقط یه تیکه 2 میلیمتری سنگ افتاد
    تا حالم با مایعات و ورزش که شده تقریبا 17 روز هنوز خبری نیستو دارم اذیت میشم
    ممنون میشم نظرو راهنماییم کنید
    ودر ضمن امکان داره که قبلا که عمل کردم دوسال پیش ذره ای از سنگ داخل مثانه و گوشت گیر کرده و بزرگ شده باشه

    🌹🌹🌹🌹 البته اینم بگم طی این دوسال هیچ سنگی تولید و خارج نشد تا حدودی پرهیزاتمو نگه میداشتم و کلا قید چای و قندو زدم
    1. تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      پولو گرفتی جوابو بده
      اینم روش جدید برای کلاه برداریه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1549 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر کرمی عزیز
    خانم من نزدیک به 2 سال درگیر بیماری روماتیسم مفصلی و کمی دچار بیماری لوپوس شده اند سن ایشون 29 سال است حدود 9 ماه پیش آنزیم های کبد ایشون بالا بود که دکتر معالج با تجویز قرص پردنیزول 5 و هیدروکسین بصورت یک عدد روز و شب روند بهبود حاصل شد بعد دو ماه. تا اینکه بعد از مدت حدود 6 ماه کنترل این بیماری و مصرف قرض پردنیزول 5 فقط صبح ها در آزمایشات اخیر ایشون دفع پروتیین بالا به میزان1078 و اوره به میزان 1900 کراتنین 833 وکلسترول 227 سایر موارد بدون مشکل مشاهده شده در ادرار 24 ساعته.
    به دو نفر دکتر فوق تخصص کلیه در کرمان مراجعه نمودیم اولی اعلام نموده نسبت به حذف نمک و تجویز قرض والسارتان 80 و رعایت رژیم غذایی مناسب بعد دو ماه تست مجدد 24 ساعته انجام و نتیجه منعکس گردد.دومین نظر اعلام نموده نمونه برداری از کلیه یا تجویز داروهای پر عوارض شیمیایی به این شکل
    قرص پردنیزول5 2 عدد صبح 2 عدد شب
    قرض سلسپت 500 6 عدد روزانه هر وعده 2 عدد
    حال با این تشخیص های عجیب و غریب دکترها مدت 3 هفته خانمم دچار اضطراب شدید از بابت اینکه خدای نکرده نیاز به نمونه برداری نباشد به همین علت دچار سردرگمی زیاد شده ایم نمیدونم دکتر دومی با تجویز چنین نسخه ای می خواهد یکجا رو خوب کند صد جا رو نابود کند!!!!
    لطفا در این خصوص استاد محترم راهنمایی بفرمایید.
    در حال حاضر پردنیزول5 و هیروکسین صبح ها مصرف میکنند.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام . وقت بخیر
    بعد از ادرار کردن احساس میکنم مثانه ام درست تخلیه نشده. بعد از انجام نوار مثانه دکترم گفتن که عصب های مثانه ضعیف شدن و کاری نمیشه انجام داد
    فقط دو قرص باکلوفن و ترازوسین رو تجویز کردن من واقعا اذیت هستم
    نوار مثانه را پیوست کردم.
    ممنون میشم شما هم نظرتون رو بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر خوب تخلیه نشود باید سوند بزنید
  • تصویر کاربر اصغر چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام. مدتی پیش به خاطر تنگ بودن مجرای ادرار عمل سیستوسکپی انجام دادم. قبل از عمل، دفع ادرار و خروج مایع منی هر دو دردناک بودند و بعد از عمل مشکل دفع ادرار تقریبا حل شده ولی هنوز انزال با درد زیادی همراه هست و حجم کمی از مایع منی خارج میشود. میخواستم بدونم علت احتمالی این مسئله چیست و چگونه حل میشود. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر