جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهنام یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام. پسر32 ساله از شيراز و مجرد چند روزي هست كه سه الى چهار بار به جاى إدرار كامل خون است مانند جايي كه زخم عميق شده باشد. من بيماري فابيسم نيز دارم. تجربه بعضى چند قطره خون در إدرار است ولى من حتى چند قطره ادرار در اين خون نيست. اين خونريزى باعث تار يا سياه ديدنم شده و بعضى اوقات سرگيچه و خوردن زمين به همراه داشته. پنج روز ميگذرد ولى دكتر نرفتم لطفا راهنمايى كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسب شوید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بررسی
    3. تصویر کاربر بهنام یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      تشكر ميكنم از اينكه وقت گذاشتيد و كمك و راهنمايى كرديد. سپاسگذارم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پورخامنه یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    مادر 80 ساله ای دارم گه مدتی است سوزش ادرار داره تمام ازما یشات خوب بوده فقط کمی جدار مثانه ضخیم است دکتر یوریناسین داده ولی مادرم همیشه سخت ادرار می کنه.ایا این دارو درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر مسلم یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشی
    پدرم 70 ساله بوده جانباز دست چپ و پای راست از زانو و آرنج قطع میباشد. کلیه ها ش از کار افتاده و حدود 6 ماه دیالیز میشود هفته 3 جلسه 4 ساعته .حدود 5 ماه از محل گردن دیالیز میگردید و اخیراً با مشکل مواجه شده و با توجه به وضعیت جسمی انتخاب محل جدید غیر ممکن شده پزشکش میخواهد از رگ مصنوعی استفاده نماید و از محل پای قطع شده اش کتتر نصب کند . در مجموع وضعیت ایشان حاد گردیده است ولی شرایط روحی بسیار خوبی دارد .چکونه مشکل ادامه دالیز ایشان قابل حل میباشد آیا راه حل بهتری وجود دارد.با توجه به این که جانباز میباشد امکان اعزام به خارج از کشور وجود دارد آیا بهتر نیست به خارج اعزام شود.آقای دکتر تحمل دیدن شرایط ایشان سخت است و خواهشمند است راهنمایی بفرمایید . متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      از طریق بنیاد جانبازان پی گیری کنید
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام جوانی 24ساله هستم مدتی هست که دچارتکررادرار،درد،سوزش در ناحیه مقعدوآلت شده ام وهمینطورادرارم قطره قطره میشودوگاهی رنگ آن تغییرمیکند.آزمیشات زیادی انجام دادم همه جواب ها خوب بوده علت چیست؟درضمن تمام مشکلات ازدردناگهانی درناحیه مثانه وبیضه شروع شد.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      در سن شما مشکلی نیست
  • تصویر کاربر فرزانه سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام.مادرم با درد ناگهانی که در عرض چند ساعت شدت پیدا کرد مورد عمل جراحی لاپاراتومی برای خارج کردن آپاندیس قرار گرفتند.با سی تی اسکن مشخص شد یه توده کنار آئورتشون قرار داره.دکتر اورولوژی گفتند که باید به سرعت متخصص قلب مادرم رو ببینه و شریان های خونیو بسوزونه و بعد راجع به اون توده تصمیم گیری بشه.مادرم تا قبل از این عمل هیچ علائمی از بیماری نداشتند.خواهش می کنم منو راهنمایی کنین.ما ساکن اصفهان هستیم نیازی به مراجعه ی حضوری به شما وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی بیشتر انجام شود از قبیل mri
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    چند مدت پیش بعلت سرد بودن هوا از توالت فرنگی استفاده کردم ولی چون احساس میکردم مثانه م کامل خالی نمیشه دیگه از توالت فرنگی استفاده نکردم بعد از اون دچار تکرر و سوزش ادرار شدم که با مصرف دارو خوب شدم اما از اون موقع احساس میکنم موقع ادرار کاملا مثانه م خالی نمیشه و چند دقیقه بعد باید مجددا مثانه م خالی بشه ازمایش ادرار هم انجام دادم ولی ازمایشم خوب بود و مشکلی نداشتم ولی نمیدونم چرا این مشکل وجود داره ؟
    ببخشید خیلی عامیانه نوشتم ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر خادمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر با سلام و تشکر به جهت پاسخگویی به سوال قیلی
    احتراما" بنده 30 روز پیش tul انجام دادم و چند روز پیش خورده سنگی از من دفع شد . منتهی مجددا" درد کمی در کلیه دارم و خونریزی کمی در ادرار
    ظاهرا" باقیمانده سنگ ها است که میخواد دفع بشه ولی هرچی بالا پایین می پرم و آب میخورم دفع نمیشه
    راهی داره که راحت تر بتونم سنگمو دفع کنم؟ یا دارویی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بسته به اندازه سنگ است
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام.پسر مجرد 17 ساله هستم صبح در دستشویی آخر ادرارم دوقطره خون کم رنگ آمد و دیگر تکرار نشد می خواستم ببینم بیماری است چون دچار خیلی استرس شدم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر تکرار شد بگو
  • تصویر کاربر سام سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    درود بر شما.چرا سوزش ادرار پس از نزدیکی ایجاد می شود و پس از چند روز خود به خود مرتفع می شود و راه درمان آن چیست؟با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر نجمه پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام زنی 33ساله و متاهل هستم مدت هشت سال است درست از چند ماهی پس از ازدواج ادرارم روی پاهایم میپاشد و پس از دفع ادرار بقیه آن قطره قطره خارج میشود در سیستوسکوپی تنگی مجرا را تشخیص دادند و دوبار میل زدم و هیچ تغییری نکرده در ضمن در طول روز مدام احساس ادرار کردن و نشت ادرار دارم با توجه به اینکه فرزند شیرخوار دارم آیا داروی خاصی را پیشنهاد می کنید در ضمن التهاب کلیه نیز دارم با سپاس فراوان از زحمات بی دریغ شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      گشاد کردن بهترین درمان است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر