جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضااسمعیلی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من روز شنبه هفته پیش عمل مثانه داشتم،گفتن توده چسبیده به مثانه که تراشیدن و تا شنبه این هفته سوند وصل بود که دراوردم. بعدش تا امروز یکی دو قطره آخر ادار میومد کم.
    اما امروز اول فقط خون میومد و خونش بیشتر شده بود.

    خواستم به دکتر مراجعه کنم گفتن امروز بسته ست. به نطرتون چیکار کنم من
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر کریم یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    هر سال ماه رمضان معمولا روزای اخر ماه رمضان ادرار زیاد پیدا میکنم امسال اول ماه رمضان این مشکل برام پیش اومده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر متین سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام . اقای دکتر من ۹ ماه پیش سیستوسکپی کردم تنگی مجرای خلفی و التهاب مجرا و مثانه داشتم. دکتر ۶ تا امپول جنتومایسین داد. و گفت ۶ ماه سند بزن هفته ای یبار. ۲.۳ ماه تکررم بهتر شد. بعدش تکررم زیاد شد بدتر شدم.تا اینکه ۲ ماه پیش سونو دادم دکتر گفت مثانت کوچیک شده هفته ای یبار فقط بین مقعد و بیضه یکم تیر میکشید لحظه ای و تمام ازمایش خون و سونو هم مشکلس نداشت.. باز ۲۰ روز پیش مثانن شروع کرد به تیرکشیدن ول کرد الان ۵.۶ روزه درد دارم تیرمیکشه ادرارمم بدتر و کم فشار شده طوری که تو ۵ دقیقه باید ۲.۳ بار برم تا بتونم بخابم در صورتی که من تکررم نه کامل حل نشده ولی این مشکلم حل شده بود که جدیدا این هم برگشته‌ .چه دارویی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر متین شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      چون قبلا هم این مشکل رو داشتم احساس التهاب دارم ولی قبلا درد مثانه و زیر شکم نداشتم .
    2. تصویر کاربر متین یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جان من شهرستانم دیروز رفتم دکتر بهم کوتریمکسازول ۴۰۰.۸۰ داده با بتانکول ۱۰ گفت بخور بعد یه هفته سونو بگیر بیا. ولی همین الان که ساعت ۵ صب من از خاب پریدم که برم دستشویی ۵ بار رفتم اما‌تخلیه نمیشم. نمیتونم بخابم. 😔😔😔
    3. تصویر کاربر متین یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ۳ بار از قرصا خوردم خوب نشدم. باسنم کامل گز گز میکنه. ببخشید بی ادبیه مدفوع هم با بوی بد.
      لطفا دارو با نحوه مصرف بهم بدید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      عکس مجرا بگیرید و بفرستید ببینم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آذر پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما من تقریبا سه چهار روزه حالت ادرار دارم یعنی دستشویی میرم کارمو انجام میدم ولی میام بیرون دوسه قطره احساس میکنم تخلیه نمیشه .رنگ ادرارم زرد پررنگه .یه ذره حالت سوزش دارم هنگام تخلیه ادرار.خودم سه روزه آزیترومایسین میخورم ولی فک کنم تاثیری نداشته.ممنون میشم راهنمایی کنید.🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من چند ساله تکرر ادرار دارم و ادرارم با تاخیر و کم فشار و قطره قطره میاد سونوگرافی مثانه و سیستوسکوپی کردم تنگی مجاری نداشتم دکتر گفت باید نوار مثانه بدی من بخاطر ترس و درد این آزمایش رو ندادم.نظر جنابعالی چیه و اینکه نوار مثانه با بی حسی یا بی هوشی میشه انجام داد؟بعد از دستشویی وقتی میشینم دو سه قطره نشتی ادرار دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      با بی حسی قابل انجام هست
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام با بی حسی موضعی یا فقط منظورتون لیدوکائین هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      موضعی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Ali جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1976 مشاهده پرسش
    سلام دکتر لطفا بگید مایعی هر روز بعد از ادرار به رنگ سفید و لزج و کدر از من خارج می‌شود آیا غسل دارد و راه درمان آن چیست در ضمن من قبلا بیماری نشت ادرار هم داشتم و قطره قطره آمدن ادرار و که گفتن دکتر از عفونت مجرای ادرار هستشممنون میشوم از پاسختون؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
    2. تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونوگرافی قبلا هم دادم الان ولی خوبم دکت ر گفته سونوگرافی خوبه الان دیگه مایع سفید بعد ادرار به وسیله مدفوع
      نمیبینم که کدر و لزج باشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکسش رو بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر .
    بنده ۳۳ سال سن دارم و متاهلم. سال ها دچار تنگی مجاری ادراری هستم که هر دو سه سالی یک بار سیستوسکوپی میکنم، اخیرا گاهی وقتا بعد از ادرار با اینکه ادرارم خوب میاد درد مثانه دارم و تا نیم ساعت بعد خوب میشم، دردش هم طوریه که از بیضه و تا دو طرف مثانه احساس میکنم، هر موقع بعدش ارضا جنسی میشم تا یک هفته بهترم و دردی ندارم، زمانی که به هر دلیلی عصبانی میشم بعداز ادرار مثانه درد میشم، حس میکنم مثانه درد عصبی میشم. ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      UDS انجام بدید
  • تصویر کاربر Alirezakyani شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    دکتر بنده 21 سالمه
    حدود سه هفته ی پیش احساس کردم که بعد از ادرار کردن مقداری از ادرار باقی میمونه و با زور زدن قطره قطره خارج میشه و این اولین بار بود که همچین اتفاقی برای بنده می افتاد و کمی هم علائم سرما خوردگی داشتم
    اول دردی نداشتم اما بعد از دو سه روز کمی درد هم اضافه شد
    به دکتر عمومی مراجعه کردم ایشون حدث اولیه شون عفونت ادراری بود و برام ازمایش ادرار نوشتن و داخل ازمایش بنده خون دیدن
    گفتن احتمالا سنگ مثانه است و باید برم سونوگرافی هر دو کلیه و مثانه
    وقتی سونوگرافی کردم
    داخل عکس سونو هیچ سنگی نبود و گفتن احتمالا همون عفونته
    به بنده قرص مترونیدازول دادن که بعد از یک هفته کامل کامل خوب شدم
    و تمام علائم بر طرف شد
    اما طبق حرف دکتر که گفته بودن بعد از خوب شدن مراجعه کنم و برای اطمینان دوباره ازمایش بدم عمل نکردم و دیگه مراجعه نکردم تا اینکه مشکلم بعد از یک هفته مجدد برگشت
    حالا بنده مجدد دکتر رفتم و بهم مترونیدازول و یک قرص نارنجی رنگ(که اسمی هم روش نداره) دادن و الان بعد از سه چهار روز مصرف هیچ فرقی نکردم
    میخواستم بدونم قرص مترو برای من درست تجویز شده و اگر مشکلم عفونت باشه من رو درمان میکنه ‌؟
    و اینکه ایا با قرص های دیگه و امپول و سرم میشه روند درمان رو سریع تر کرد؟
    و اگر داروی دیگه ای باید مصرف کنم شما میتونید برای من تجویز کنید؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ابن علایم اغلب در زمینه استرس هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      قرص تولترودین ۱mg هر روز یک عدد مصرف کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود 3 هفته پیش سنگی 5 میل دفع کردم،
    بعد از اون تکرر ادرار و ادرار بادرد داشتم،
    به پزشک مراجعه کردم گفتن سنگ پروستاتو خراش داده،
    قرص افلو ساکسین 200 بهم دادن،
    80 درصد علائم بهتر شد، سوزش و درد رفت،
    اما هنوز بعضی روزها دچاره پر ادراریم،
    یعنی هر یک ساعت دفع زیاد ادرار و گاهیی اخر ادرار خون
    میبینم چند قطره،
    تصویر سونو گرافی براتون ارسال کردم،
    به نظرتون مشکل چیه،
    ایا ممکنه از اعصابم باشه یا نه همچنان زخمو التهابه؟
    درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص ملوکسیکم 7.5 هر 12 ساعت یک عدد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص سیپروفلوکساسین 500 هر 12 ساعت یک عدد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      تا یک ماه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    مدتی است روی الت جوش هایی پدید امده که از سمت پایین شروع شده و رو به بالا افریش پیدا کرده و جوش های قدیمی بزرگ تر شده اند و تا الان 6 ماه است که این اتفاق رخ داده علت و نوع بیماری اطلاع ندارم ممنون میشم کمکم کنید و راه درمان اطلاع دهید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      شستشوی روزانه با شامپو بچه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مصرف قرص سفیکسیم ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت
    3. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      جسارت است اما ماه قبل از داروی سیپروفلکساسین ۵۰۰ استفاده کردم اما هیچ تغییری ایجاد نشد ممنون میشم نام بیماری اعلام بفرمائید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با رعایت موارد گفته شده خوب میشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر