جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بی اختیاری لبریزی و بی اختیاری واقعی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بی اختیاری ادراری یکی از مشکلاتی است بیماران به مطب های اورولوژی مراجعه می کنند دراین مقاله سعی می کنم علل و درمان بی اختیاری را برای شما بگویم.

ساختمان فیزیکی مثانه عبارت است از یک کیسه قابل اتساع که مجهز به سلول های حسی و حرکتی می باشند و قسمت خروجی مثانه که دو عدد دریچه یا اسفنکتر خروجی ادراری از مثانه را کنترل می کنند.

در حالت طبیعی سلول های حسی درجات پرشدگی مثانه را توسط سلول های هوشمند به مغز مخابره می کنند و وقتی فرد احساس می کند مثانه اش پر شده است مغز دستور تخلیه ادرار را صادر می کند که باعث می شود:

1- عضلات حرکتی مثانه پمپاژ را شروع کنند.

2- گردن مثانه و اسفنکتر ها همزمان باز می شوند و لذا خروج ادرار صورت می گیرد.

اگر به هر علتی سلول های حسی مثانه:

1- قدرت درک پرشدگی ادرار را از دست بدهند.

2- یا پمپاژ مثانه و سلول های حرکتی کار نکنند.

3- و یا مسیر خروجی مثانه سنگ ادرار وجود داشته باشد، ادرار از مثانه خارج نمی شود و تدریجاً در مثانه جمع می شود و بعد از یک مدت شروع به لبریز شدن در مثانه و به صورت بی اختیاری لبریزی باعث خیس شدن فرد می شود.

در معاینه بالینی شکم بیمار کاملاً برجسته است و اگر برای این بیماران سوند گذاشته شود ممکن است تا 2 لیتر ادرار خارج شود.

علل بی اختیاری لبریزی

بیماری دیابت کنترل نشده، آسیب به اعصاب لگنی و مهره های نخاع و تحریک مرکز پمپاژ مثانه می باشد و یا انسداد و تنگی در محل خروج ادرار از علل شایع بی اختیاری لبریزی می باشند. در بیماری دیابت کنترل نشده حس مثانه و موتور مثانه هر دو تخریب می شوند و لذا در صورت داشتن دیابت باید کاملاً آن را کنترل کرد.

تشخیص بی اختیاری لبریزی

1- تست ارودینامیک

بهترین وسیله تشخیص بی اختیاری لبریزی تست ارودینامیک یا نوار عصبی مثانه است که حس مثانه، حجم مثانه و قدرت پمپاژ مثانه و صحت و سلامت دریچه ادراری و قدرت پمپاژ مثانه و جود تنگی و انسداد در مجرای ادراری را مشخص می کند و جزء ابزارهای طلائی تشخیص می باشد.

2- سیستوسکوپی

تنها مورد کمک کننده سیستوسکوپی، بررسی دقیق از نظر تنگی مجرا و شدت بزرگی پروستات می باشد که در جهت تشخیص دقیق برای پزشک کمک کننده هستند.

درمان بی اختیاری

درمان بر اساس تشخیص تست ارودینامیک و سیستوسکوپی می باشد.

اگر در نوار مثانه مشخص شود که مثانه پمپاژ ندارد باید برای تخلیه مثانه:

1- از CIC یا سونداژ متناوب که در آن به بیمار آموزش می دهیم هر 4 ساعت خودش برای خودش سوند بزند تا تخلیه انجام شود.

2- و یا تعبیه سوند فولی و تعویض هر 10 روز آن توصیه های درمانی قطعی می باشد. در موارد خفیف درمان های دارویی ممکن است کمک کننده باشند که باید با نظر پزشک متخصص تجویز شود.

بی اختیاری واقعی

در این نوع بی اختیاری مثانه قادر به نگاه داشتن ادرار نمی باشد و همه ترشحات خارج شده از کلیه ها که به مثانه می ریزد از آنجا بلافاصله بیرون می ریزد و لذا بیمار همیشه خیس است.

عیب مثانه در این نوع بی اختیاری: تخریب عملکرد دریچه بیرونی مثانه است که دیگر قادر به انقباض و بستن گردن مثانه نیست و در حالت عادی تحت کنترل ما می باشد.

علل بی اختیاری واقعی

شایعترین علت بی اختیاری واقعی جراحی های لگنی است. مثلاً کسانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند و تحت عمل جراحی قرار می گیرند و خانم هایی که مبتلا به سرطان رحمی و عمل جراحی وسیع لگنی قرار می گیرند به علت آسیب وارده به دریچه، فرد مبتلا به بی اختیاری دائمی می شود. در بعضی از مواقع علت بی اختیاری واقعی در خانم ها، آسیب به اسفنکتر و یا دریچه نمی باشد بلکه ایجاد یک سوراخ یا فیستول بین مثانه و مجرا و واژن می باشد که ادرار از مثانه از طریق فیستول مثانه به واژن وارد شده و از آنجا خارج می شود که با تشخیص و بستن سوراخ، مشکل بی اختیاری حل خواهد شد. در بعضی از بیماری های نخاعی از جمله مننگوسل و مننگومیلوسل و ضایعات نخاعی مرکزی ممکن است دریچه یا اسفنکتر مثانه نارسا شده و مادرزادی بی اختیاری واقعی ایجاد کند.

تشخیص بی اختیاری واقعی

در این نوع بی اختیاری با شرح حال بیمار اغلب مشخص می شود. به عنوان مثال: خانم بیمار اظهار می دارد که از واژن وی ادرار خارج می شود و یا مرد بعد از عمل جراحی قادر به کنترل ادرار نیست.

پس از گرفتن شرح حال دو اقدام تشخیصی برای این بیماران ضروری است.

عکس برداری از مثانه

1- سیستوسکوپی

در این روش با عبور دوربین داخل مثانه و مجرا و درخواست از بیمار که خود را منقبض کند، عملکرد اسفنکتر یا دریچه مشاهده می شود که در صورت آسیب قادر به بسته شدن نیست. کمک دیگر سیستوسکوپی مشخص کردن سوراخ یا فیستول های بین مثانه و مجرا و واژن است که با مشخص کردن آن تصمیم درمانی درست اتخاذ می شود.

2- عکس برداری از مثانه

عکس برداری از مثانه یا VCUG یا CT اسکن شکم و لگن به همراه تزریق داخل مثانه که وجود هر گونه سوراخ بین مثانه و مجرا و واژن را مشخص می کند.

3- تست ارودینامیک یا نوار مثانه

با انجام تست ارودینامیک یا نوار عصب مثانه، UPP درصد عملکرد اسفنکتر مثانه و شدت تخریب را مشخص می کنیم که از نظر قانونی بسیار مهم و با ارزش می باشد.

درمان بی اختیاری ادراری واقعی

درمان بر اساس علت بی اختیاری واقعی است.

1- اگر علت بی اختیاری واقعی سوراخ یا فیستول بین مثانه و مجرا و واژن باشد، قطعی ترین درمان بستن این سوراخ با عمل جراحی مجدد می باشد.

2- اگر علت بی اختیاری واقعی آسیب به دریچه و اسفنکتر نگاه دارنده مثانه باشد، تزریق موادی مانند کلاژن و در نهایت تعبیه اسفنکتر مصنوعی جزء درمان های موجود می باشد.

در پایان امیدوارم با اطلاع رسانی آخرین روش های درمانی بی اختیاری به شما بازدیدکنندگان عزیز سایتم قدم مؤثری در رفع مشکل شما برداشته باشم.
در صورت بی اختیاری ادرار و نیاز به درمان ،جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی هستم 33 ساله حدود یک ماه پیش برای اولین باردچار عفونت ادرار شدم همراه درد و سوزش شدید و رنگ ادرارم مثل چای شده بود که با نوشیدن آب و مایعات زیاد و خوردن 10 عدد آموکسی سیلین مشکلم رفع شد. ولی الان مجدد مشکل تکرر ادرار دارم ولی مثل دفعه پیش درد و سوزش ندارم رنگ ادرارم هم نرمال هست ولی دایم احساس ادرار دارم وقتی هم دستشویی میرم مقدار ادرار کم هست و شاید در طول روز بیش از 20 بار دستشویی میرم در طول شب 1 بار در ضمن یک لکه ناگهانی روی چونم ایجاد شده که جایی خوندم با مشکلات مثانه ارتباط داره, من حدود 2 ماه پیش به آمریکا مهاجرت کردم و قبلش همه آزمایشاتم نرمال بوده و تا این سن سابقه چنین مشکلاتی رو نداشتم با ید چی کار کنم به نظر شما, ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر reza شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    با سلام وسپاس
    جناب دکتر جوانی 30 ساله هستم.پس از اجابت مزاج احساس می کنم پس از بلند شدن مایعی خارج می شود.
    یاپس از عطسه کردن این حالت بهم دست می دهد البته این موضوع در فاصله زمانی تا حد اکثر 10دقیقه پس از اجابت مزاج رخ می دهد.البته وقتی می خوام بررسی کنم دقیقا متوجه نمی شوم که آیا این خیسی ورطوبت مربوط به اون قسمته یا از نواحی اطراف به اون قسمت سرایت کرده.به دکتر مراجعه کردم .معاینه کردن وانگشتان دو دست خودش رو روی نواحی مثانه قرار دادوبه من گفت رو کدام نواحی فشار بیشتری احساس می کنی .حقیقتش من فشاربیشتریرو در طرف خاصی احساس نکردم والبته دکتر هم چیز خاصی نگفت. آقای دکتر این موضوع خیلی اذیتم میکنه وباعث شده خیلی دستشوییم طول بکشه به خصوص که به خاطر زانو درد دکتر گفته باید حتما از دستشویی فرنگی استفاده کنی .آیا استفاده از این نوع دستشویی باعث عدم تخلیه کامل مثانه میشود یا ربطی با این موضوع ندارد. آقای دکتر آیا من دچار افتادگی مثانه شده ام.البته من دستور شرعی رو پرسیدم وگفتند استبرا کنید آقای دکتراین روش استبرا که باعث لمس پروستات می شود در دراز مدت باعث بزرگ شدن پروستات نمی شود؟البته آقای دکتر من کلیه چپم دارای 2 سنگ یکی به قطر 3mm در کالیس میانی ودیگری به قطر 5mm در کالیس تحتانی بود .که بعداز سنگ شکن در سونو جدید دیگر 3mm دیده نشد اما 5mm در همان کالیس تحتانی وجود داشت .دکتر گفت که خرد شده اما دستگاه ذرات خرد شده رو به صورت یه تیکه نشون میده . آقای دکتر واقعا این سنگه خردشده چون من بعدازمصرف دارو وانجام سونوی مجدداز سونو گرافی که پرسیدم گفت که نه خرد نشده.جناب دکتر لطف بفرمایید نظر شما راجع به این مشکل چیه سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      شما مشكلتان عصبي و نياز به درمان نداريد
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 4304 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده حدود20 سال پیش جراحی باز تومور مثانه در ناحیه حالب چپ انجام دادم تومور درمان شد اما سوراخ حالب به تدریج مسدود شد. هرچند با وجود بسته بودن دریچه حالب که حتی دو پزشک جراح کلیه هم نتوانستند با سیستوسکوپی آن را پیدا کرده و بازکنند، ادرار به داخل مثانه وارد می شود ولی خیلی مواقع درد پهلودارم و اخیرا کراتینین خونم هم بالا رفته که به نظر می رسد دریچه حالب باید باز شود تا مشکل کلیه حل شود. آیا امکان بازکردن دریچه حالب بدون جراحی باز وجود دارد؟ ضمنا عرق بدن من مدتی است به شدت بدبو شده و دفع کلیه ها هم کم شده . لطف فرموده و بنده را راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید مدارکتان را ببینم
  • تصویر کاربر سیدی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام من32ساله ام.الان حدود چند هفته است که دچار تکرر ادرار شدم اگه یکم مایعات بخورم .یک مرتبه وگاهی خیلی شدید که ازکنترل خارج میشود.ونمیتوانم جلوی ان را بگیرم .البته درد وسوزش ندارم .فقط ادرارم زیاد شده .وهربار هم شدید میگیرد وزیاد هم ادرار میکنم. جرات ندارم مایعات بخورم.بچه شیر میدهم وخیلی تشنه میشوم ..ببخشید.البته شب .هربار که همسرم بهم دست میزند بعد این مشکل برایم پیش میاید واین بار شدید تر شده وطولانیتر.لطفا مراراه راهنمایی کنید.واقعا از شلوار شستن .دستشویی رفتن خسته شدم.
    1. تصویر کاربر سیدی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام اقای دکتر چرا جواب سوالمو ندادین.
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    هفته ۲۶ بارداری آزمایش ادرارم جلوی کلمه blood نوشته trace بعد ماما بهم گفت بازم برو آزمایش واقعا لازمه برم؟ علامت چیه وجود خون ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نیازی نیست
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سللم آقای دکتر من 5ساله ازدواج کردم و الان 7ماه اقدام به بارداری کردم ولی نتیجه نگرفتم .من همه ازمایشات مربوط به زنان رو انجام دادم مانند کیست تخمدان و تیرویید و هورمون پورلاکتین وهمه نرمال بودن آیا لازمه شوهرم آزمایش اسپرم بده یا هنوز زوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      بله باید بررسی شوند
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۳۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام.پسری20ساله هستم مدتی است احساس میکنم گاهی اوقات ادرار کامل تخلیه نمیشود/بعضی مواقع هم هنگام خواب ادرار میکنم.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      شب اذراری نیاز به بررسی و نوار مثانه دارد
  • تصویر کاربر پيمان سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با سلام
    پيمان هستم ٣٠ ساله متاهل، امروز بعد از نزديكي با همسرم متوجه شدم كه سر الت بنده تاول زده دقيقا انگار با بخار اب سوخته و تاول زده زير پوست تاول هم اب جمع شده . نه دردي دارم نه سورش ونه خارش
    حتي در ادرار هم هيچ تغيري نديدم كل اينترنت هم زيرو رو كردم اما فقط از زيگيل ويا چيزهاي ديگه نوشته شده ، من شديدا نگران هستم و نميدونم چيكار كنم ،
    ممنون ميشم راهنماييم بكنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    راهی برای درمان احتلام مکرر درشب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      دیر خوابیدن و اجتناب از صحنه های سکسی و ورزش
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام سن من ۳۰ ساله بعد از دستشویی بخصوص وقتی یه حرکتی مثلا بشینم یا پاشم احساس میکنم قطره ای ادرار میاد دکتر بهم یه قرص قهوهای رنگ داد گفت مجاری را میشوره ادرارم نارنجی میشد ولی همان طوره ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر