جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با جدیدترین روش های درمانی بی اختیاری ادراری

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بی اختیاری ادراری در زنان امروزه با پیشرفت در تکنولوژی و ابداع روش های مختلف درمانی اقدامات مؤثری برای درمان بی اختیاری ادراری می توان برداشت که به شرح آخرین یافته های درمانی می پردازم. مثانه از اعضاء بسیار حساس بدن ما می باشد که با کوچکترین تغییرات احساسی و هیجانی تحت تأثیر قرار می گیرد.

وقتی ما دچار استرس حاد می شویم حملات تکرر ادراری به ما دست می دهد و لذا اساس درمان در بیماری های بی اختیاری مثانه گرفتن فرمان مثانه به دست بیمار می باشد و یا به اصطلاحی ساده ما نباید تابع دستورات مثانه باشیم بلکه مثانه را به کنترل و فرمان خود دربیاوریم. درمان های بی اختیاری ادرار چند جانبه هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

تکرر ادراری

1- تغییر در سبک و روش زندگی

 یعنی هر عامل تحریک کننده ادراری و بی اختیاری را باید حذف و یا تعدیل کرد که عبارتند از:

  • حذف یا کاهش چای، قهوه، کاکائو و نوشابه های کافئین دار و انرژی زا
  • مصرف سیگار باید ترک شود چرا که با تحریک ریه ها و سرفه های شدید باعث افزایش فشار شکمی و تشدید بی اختیاری می شود.
  • محدودیت مصرف مایعات: مصرف مایعات زیاد در افراد مبتلا به بی اختیاری ادراری با انواع مختلف باعث تشدید آن خواهد شد.
  • کاهش وزن بدن: افرادی که چاق و شکم برجسته دارند به علت فشار بالای شکمی مستعد به بی اختیاری می باشند.
  • داشتن برنامه منظم ورزشی و تقویت عضلات کف لگن: امروزه توصیه می شود که همه خانم های جوان و میانسال ورزش لگنی را به صورت روتین انجام دهند چرا که باعث تقویت عضلات کف لگن شده و از افتادگی مثانه جلوگیری می کند و باعث آرام شدن مثانه می گردد. در این روش باید عضلات باسن و لگن را منقبض و 10 ثانیه نگاه داشته و ول کنید و این کار هر چه بیشتر، مفید تر خواهد بود.

2- انجام فیزیوتراپی

که شامل تقویت عضلات لگن توسط فیزیوتراپیست می باشد که این درمان باید حداقل سه ماه انجام شود که اساس آن تقویت عضلات کف لگن می باشد.

3- رفتار درمانی

 اساس رفتار درمانی به دست گرفتن کنترل فرمان مثانه و زمان دستشویی رفتن می باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به بی اختیاری مخصوصا ًنوع اضطراری یا اورژانسی با کوچکترین احساس پری مثانه سریعا ًبه دستشویی می روند.

ما در روش رفتار درمانی توصیه می کنیم که در مقابل حملات تکرر ادراری مقاومت کنند و این مقاومت را از زمان کم شروع و سپس زیاد کنند. به عنوان مثال از بیمار می خواهیم که از همین امروز وقتی احساس دستشوئی رفتن دارد 5 دقیقه دیر تر برود. فردا 2 دقیقه اضافه کند و به همین روال تا زمانی که فرد بتواند 2-3 ساعت خودش را نگاه دارد.

درمان های دارویی بی اختیاری ادراری

درمان های دارویی اغلب برای درمان بی اختیاری های اضطراری به کار می روند. مکانیسم اثر این داروها مهار کردن تحریک های مثانه و آرام کردن آن می باشد که این داروها باید با تشخیص و تجویز پزشک متخصص تجویز گردد.

دومین دسته داروها شل کننده ها و منقبض کننده های قسمت خروجی ادرار می باشد که در بیماران مبتلا به بی اختیاری فشاری یا استرسی از داروهای منقبض کننده گردن مثانه و در بیماران بی اختیاری با انسداد ادرار و خروجی مجرا از داروهای شل کننده گردن مثانه استفاده می شود.

در زنان بی اختیار که یائسه هستند، کرم ها و قرص های هورمونی استروژن برای درمان بسیار کمک کننده هستد که باید به صورت واژینال استفاده شوند و خوراکی آن شانس سرطان سینه و رحم را بالا می برد و توصیه نمی گردد.

سونداژ متناوب یا CIC :

 هر بیمار مبتلا به بی اختیاری ادراری که مثانه اش کاملاً تخلیه نمی کند و ادرار در پشت مثانه باقی می ماند و باعث تشدید بی اختیاری ادراری و عفونت می شود. باید ادرار باقیمانده با سونداژ توسط خود بیمار خالی شود و بسته به شدت ادرار باقی مانده توصیه می کنیم که بیمار هر 5-4 ساعت خودش با سوند مثانه را تخلیه نماید.

قبل از شروع، روش سوند زدن به بیمار آموزش داده می شود. گذاشتن وسایل داخل واژن از قبیل pessari برای درمان بی اختیاری اصلاً توصیه نمی شود.

درمان های جراحی بی اختیاری ادراری

1- تزریق بوتاکس داخل مثانه

 در بیمارانی که دچار بی اختیاری ادراری اضطراری و بیش فعالی مقاوم به درمان دارویی هستند از روش تزریق بوتاکس داخل مثانه استفاده می شود.تزریق بوتاکس باعث شل شدن و فلج شدن عضلات مثانه شده و تحریک پذیری و تکرر ادراری را کاهش می دهد. ایراد تزریق عدم اطلاع از عوارض دیررس آن می باشد.

2- تحریک عصب خاص Sacral Nerve Stimulation

این روش اغلب برای درمان مثانه های بیش فعال مقاوم به درمان استفاده می شود که به علت جدید بودن آن و نیازمند امکانات تخصصی و هزینه بالا به عنوان روش درمانی روتین استفاده نمی شود.

3- بزرگ کردن مثانه با روده یا عمل Cysto Plasty

 این عمل برای بیماران با مثانه کوچک شده و عصبی و پرفشار که به همه راه های درمانی ذکر شده جواب نداده اند استفاده می شود. در این روش که یک عمل بزرگ و طولانی می باشد، حدود 50-60 سانت روده کوچک بیمار را بریده و به شکل مثانه در آورده و به مثانه بیمار پیوند می زنیم. به علت عدم توانایی انقباض و پمپاژ روده در بسیاری از موارد پس از عمل بیمار باید از سوند جهت تخلیه مثانه استفاده نماییم.

4- عمل جراحی بالا کشیدن گردن مثانه

که شامل TOT و TVT و Sling و برج Burch می باشد که مکانیسم جواب دهی این عمل ها بالا کشیدن گردن مثانه و اصلاح نسبی افتادگی مثانه است که باعث بهبودی در کنترل بیمار می شود. این عمل ها برای درمان بی اختیاری های استرسی و فشاری فقط استفاده می شوند.

5- تزریق مواد حجم دهنده به گردن مثانه از قبیل کلاژن

 این روش درمانی اغلب برای بیماران با بی اختیاری ادراری استرسی و فشاری به کار می رود که مواد حجم دهنده زیر دید دوربین به گردن مثانه تزریق می شود و مانع خروج ادرار از مثانه می گردد. عیب مواد تزریقی عبارتند از: 1- بعد از مدتی از بین می روند. 2- اثر بخشی آن نسبت به عمل جراحی بالا کشیدن گردن مثانه خیلی پایین تر می باشد.

6- کاشتن دریچه مصنوعی

این روش برای کسانی که به علت آسیب جراحی و یا تصادف دریچه کنترل کننده مثانه از بین رفته است استفاده می شود که با عمل جراحی اسفنکتر و دریچه مصنوعی را در گردن مثانه می کاریم و از عوارض آن ایجاد عفونت و نیاز به خارج کردن مجدد آن و همچنین قیمت بسیار بالای آن می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
2.2/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حافظ چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام پسرمن یه ماهه پیوند مغزاستخوان شده بیماریش all چندروز بعداز ترخیص دچارسوزش ادرار وچند قطره خون دیده شد به مرورزمان دچار تکرر ادرار هم شده الان یه هفته س بیمارستانی که پیوند شده بستریه وبا وجود آنتی بیوتیک همچنان عفونتش کم نشده البته سونوگرافی هم چند مرحله شده لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادرار انجام بده و بیارید ببینم
  • تصویر کاربر عیسی شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    در صورت امکان تاریخ عمل داده شود چون از تبریزمیخوام بیام.تست یورودینامیک انحام داده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس گرفته شود
  • تصویر کاربر محمدحسن شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب
    پدر من 83 سال سن دارن هیچ مشکل بیماری ندارن الان یکسال هست که شب هنگام خواب به محض سنگین شدن خوابشون کل ادرارشون تخلیه میشه به دکتر هم مراجعه کردن ولی نتیجه نداشته
    لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از جهت تعیین حجم پروستات و بررسی کلیه ها و مثانه انجام شود. ازمایش ادرار انجام شود
    2. تصویر کاربر محمدحسن شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      تشکر از لطف شما
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      🙏
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام
    میو مننگوسل دارم و الان چندین سال است بی اخیاری ادراری دارم
    سن ۵۰ سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، باید تست ارودینامیک یا نوار عصب مثانه بگیرید جهت تعین وقت با شماره 02122642744 02122647404 09351142080 هماهنگ کنید هر روز از ساعت ۱۰الی۱۲صبح
  • تصویر کاربر mahsa سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    جناب اقای دکتر من الان چندین سال هست که دچار بی اختیاری ادرار شدم وقتی که زیاد میخندم دچار تکرر ادرار میشم بعضی اوقات از دست من خارج میشه و اینکه به دکتر هم مراجعه کردم و ازمایش و فیزیوتراپی هم گرفتم ولی هیچ دارویی برای من تجویز نکردن دکتر رادیولوژی هم رفتم گفتن عضلاتم شل شده میشه یه راهکاری به من معرفی کنین لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر آسمان دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر بنده دختری ۳۰ ساله هستم که حدود ۶ سال دچار بی اختیاری ادرار فوریتی شده ام که با داشتن حجم در حدود ۱۵۰ سی سی ادرار احساس فوریت داشته و گاهی اوقات به دستشویی هم نمیرسم، شبها در صورت داشتن ادرار متوجه نشده و زمانی بیدار میشوم که دیگر به دستشویی نرسیده و سرازیر میشود. تمام آزمایشات اعم از سونو و کشت ادرار و عفونت و خون و ام آر ای ( جهت تشخیص ام اس،) و عکس از کلیه و در نهایت نوار مثانه انجام دادم که هیچ کدام مشکلی نداشتن و نمیدانم مشکل بنده پس چیست که سالهاست درگیر آن هستم و واقعا خسته شدم و گاهی اوقات آرزوی مرگ میکنم، مدتی قرص وزیکر و مدتی هم یوریوناسین مصرف میکنم که مشکلم حل نشده و گاهی اوفات حتی در زمان مصرف هم همچنان مشکل باقی است. الان در آستانه ازدواج هستم و خیلی میترسم چون همچنان دچار بی اختیاری و فوریت و سرازیر شدن هستم
    اگر لطف کنید تو رو خدا یک درمان برای من بفرمایید که واقعا خستم و ماهیچه هام از بس فشار برای عدم تخلیه دادم درد میگیرن. من تا کی باید دارو بخورم هر چند خیلی هم جواب نمیدهد، از همین الان نگران بارداری هستم که قطعا فشار روی مثانه بیشتر است و مصرف قرص غیر ممکن
    با تشکر فراوان از پاسخگوییتان ،و من الله توفیق
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رها شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    جناب آقای دکتر آیا لیزردرمانی را برای رفع مشکل بی اختیاری ادراری توصیه میفرمایید یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر منصور شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1404 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    اقای دکتر بنده نه ماه قبل رابزه ی جنسی داشتم که بعد از یک هفته ترشحاتی از الت تناسلی بنده شروع شد که بلافاصله اقدام به درمان نمودم.
    با گذشت نه ماه هنوز صبح ها حدود یک قطره ترشحات وجود داره.
    در طول این نه ماه دچار تورم پروستات شدم و بستری شده انتی بیوتیک وریدی هم مصرف کردم.
    خیلی نگرانم.ایا سوزاک عیر قابل درمان هست؟
    داروهای زیادی مصرف کردم که هیچ کدام اثر گدار نبودن.
    امپول پنی سیلین
    داکسی سایکلین
    امپول سفتریاکسون
    کپسول فکتیو
    کپسول تاوانکس
    قرص افلوکساسین
    سیپروفلوکساسین وریدی
    کپسول ویموکس
    آمپول اسپکتینومایسین
    قرص نالیدیکسیک اسید
    آقای دکتر تو ردپو خدا منو راهنمایی کنین. زندگیم تو بد وصعیتیه. ممنونم میشم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش وكشت جديد دهيد بفرستيد ببينم
    2. تصویر کاربر منصور چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام اقای دکتر. خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتین و جواب دادین. بنا بر امر شما آزمایش کشت و اسمیر دادم تو نتیجه باکتری (staphylococci aureus) نشون داده.نتیجه رو براتون کامل نوشتم.
      اقای دکتر چون ساکن مناطق مرزی ایرانم امکان اومدن به تهران رو ندارم. نه ماه هستش درگیر هستم و تحت درمان سوزاک.اما بی فایده بوده.لطفا راهنماییم کنید. خیلی ممنونم از شما.

      Culture: staphylococci aureus Growth

      Sensitivie to: Co-trimoxazole & Nitrofurantion & Imipeneme

      Intermediate to: Cefotaxime & CEFOXITIN & Ciprofloxicine

      Resistant to: Nalidixic acid & Ampicillin & Cephalothin
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      تنها راه درمان قطع دارو میباشد وبیخیالی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام مادرم بیماری آلزایمر مبتلا است و در سونوگرافی مشخص شدکه مثانه عصبی دارند و بی اختیاری ادرار هم دارند برای درمان چه شیوه ای برای این نوع بیماران پیشنهاد می‌شود سن 66سال و با دارو های مثل تولترودین و اکسی بوتینین به علت آنتی کولینرژیک بودن به شدت وضعیت حافظه و شناختی دچار اخلال میشود و حالت دلریوم شدید پیدا میکنند .و آیا درمان دارویی به جز این دارو ها و درمان کم دردسر و جراحی های سبک و بدون بیهوشی برای این بیماران وجود دارد.با عرض پوزش از طولانی شدن سوال.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      دكتر اعصاب وروان برويد
  • تصویر کاربر علت شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    درد در پهلوی راست قسمت پائین ، این درد بعد از عمل سزارین شروع شده ، الان حدود 36 روز سزارین شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سونوگرافی کنید بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر