جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای درمان شلی مثانه چه کنیم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مثانه به منزله کیسه نگه دارنده ادرار است که مجهز به سلول های هوشمند می باشد که لحظه به لحظه مراحل پر شدن ادرار در مثانه را به مغز گزارش می کند. عضلات مثانه مجهز به سلول های حسی و حرکتی و دو عدد اسفنکتر یا دریچه هستند که دریچه اولی در گردن مثانه و دریچه دوم در مجرای ادرار می باشد.

عملکرد دریچه گردن مثانه غیر ارادی ولی عملکرد دریچه دوم اختیاری می باشد. وقتی که مثانه کاملاً پر از ادرار شد پیغام از طریق گیرنده های حسی به کنترل ادرار در مغز صادر و سپس عضلات حرکتی منقبض و گردن مثانه و دریچه ادراری باز شده و تخلیه ادراری صورت می گیرد. هر گونه اختلال در مکانیسم ذکر شده می تواند باعث مشکلات ادراری و شلی مثانه گردد. در حالت طبیعی کنترل ادرار کاملا به دست ماست و در سن بالای 6 سال هر گونه بی اختیاری و خروج غیر ارادی ادراری غیر طبیعی می باشد. در ادامه مطلب، شلی مثانه را توضیح خواهیم داد.

تکرر ادراری

تعریف شلی مثانه

به هر گونه خروج غیر ارادی از مثانه شلی مثانه گفته می شود که بر اساس نوع و شدت و کیفیت آن و فرد به فرد فرق می کند. ممکن است قطراتی از ادرار به صورت غیرارادی از فرد خارج شود یا برعکس فرد همیشه خیس باشد و مقدار زیادی از ادرار به صورت غیر ارادی از مثانه خارج شود.

بی اختیاری استرسی

علت ایجاد کننده بی اختیاری استرسی شل شدن کف عضلات لگن می باشد. در حالت طبیعی عضلات لگن با انقباض ملایم و همیشگی خود باعث تقویت گردن مثانه و واژن خانم ها می شود. در اثر زایمان های سخت، زایمان های متعدد، بالارفتن سن و یا ضعف ژنتیکی در عضلات کف لگن و بعد از یائسگی این عضلات دچار کم کاری و لذا باعث شل شدن گردن مثانه شده و باعث بی اختیاری ادراری می شود.

از مشخصات این بی اختیاری ادراری عبارتند از: با سرفه، خنده و عطسه و هنگام مقاربت جنسی و برداشتن جسم سنگین و هر علتی که باعث بالا رفتن فشار شکم می شود حملات بی اختیاری ادراری اتفاق افتاده و فرد بسته به شدت شل شدن عضلات کف لگن دچار بی اختیاری ضعیف، متوسط یا شدید می شود.

در این حالت به علت شل شدن عضلات لگن همزمان مثانه و واژن خانم ها به طرف پایین لگن افتادگی پیدا می کنند و در نتیجه فشار شکم مستقیم به مثانه منتقل و باعث خروج ادرار می شود. این نوع بی اختیاری دو برابر در خانم ها شایعتر از مردان می باشد. در مردانی که مبتلا به سرطان پروستات بوده و تحت عمل جراحی لگنی قرار می گیرند ممکن است این نوع بی اختیاری مشاهده گردد. در خانم ها قبل از پریود ماهانه و بعد از یائسگی این نوع بی اختیاری شدت پیدا می کند.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان شلی مثانه

علت شلی مثانه که با عطسه، سرفه، خندیدن، زور زدن حین مقاربت اتفاق می افتد، شل شدن عضلات کف لگن و متعاقب آن افتادگی مثانه می باشد و لذا درمان های شلی مثانه عبارتند از:

– تمرین لگنی

در این روش به بیماران توصیه می شود عضلات باسن خود را منقبض کنند و هر بار 10-15 ثانیه نگاه دارند و تعداد آن هر چه بیشتر باشد بهتر خواهد بود. این تمرین باعث تقویت عضلات کف لگن و بهبود نسبی بی اختیاری ادراری می شود. این تمرین اصولاً برای درجات خفیف بی اختیاری استرسی که شدت شل شده گی عضلات لگن خفیف می باشد توصیه می شود و موثر است.

– تعبیه پساری (Pessari)

پساری وسیله ای است باروت شکل که در واژن گذاشته و باعث بالا رفتن نسبی واژن و گردن مثانه می گردد. این وسیله اغلب قبل از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی خانم ها استفاده می شود.

– داروهای تحریک کننده آلفا

از قبیل پسودوافدرین و ایمی پرامین که با تحریک گیرنده های آلفا در گردن مثانه باعث انقباض نسبی گردن مثانه می شوند و در بهبودی نسبی بی اختیاری ادراری از نوع استرسی کمک کننده هستند.

– تزریق کلاژن

در این روش کلاژ و یا چربی فرد را در داخل گردن مثانه تزریق می کنیم که با مکانیسم ایجاد مانع در مقابل خروج غیرطبیعی ادراری به بهبودی نسبی بی اختیاری استرسی کمک می کند. قبل از تزریق این مواد باید تست حساسیت جلدی از عدم ایجاد حساسیت فرد بیمار مطمئن بود.

– درمان های جراحی

چون مکانیسم ایجاد بی اختیاری استرسی شل شدن عضلات و افتادگی گردن مثانه است پس بهترین و قطعی ترین روش درمان بالا کشیدن مثانه و گردن آن به روش های مختلف جراحی می باشد. این عمل ها به روش باز کردن شکمی و یا از طریق واژن می باشد. در هر دو روش هدف نهایی بالا کشیدن گردن مثانه می باشد. در روش شکمی با برش پوستی روی مثانه گردن مثانه را با نخ های غیر قابل جذب به قسمت پشتی عضلات پوبیس بخیه می کنیم که باعث بالا رفتن گردن مثانه می شود.

– در روش Sling

که اغلب از طریق یک نوار و با ایجاد حالت قلاب مانند گردن مثانه را بالا می کشیم.

توصیه های بعد از عمل

به علت بالا کشیده شدن گردن مثانه در هر دو روش ممکن است بعد از عمل چند روز نتوانید ادرار کنید و لذا برای 48 ساعت بعد از عمل برای بیمار سوند داخل مثانه گذاشته می شود که بعد از 3-2 روز خارج می گردد. در افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یا شک به قدرت پمپاژ مثانه داریم باید حتماً قبل از عمل تست و نوار عصب مثانه یا ارودینامیک انجام شود. چرا که اگر مثانه پمپاژ خوب قبل از عمل نداشته باشد بعد از عمل مبتلا به احتباس ادراری خواهد شد که در حقیقت یک مشکلی بر مشکلات بیمار اضافه خواهد شد.

و اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری از بی اختیاری استرسی

  • وزنتان را کم کنید. شکم های چاق باعث تشدید بی اختیاری ادراری می شوند.
  • یبوست باعث افزایش فشار داخل شکمی و تشدید بی اختیاری استرسی خواهد شد پس آن را درمان کنید.
  • سرفه های مزمن به علت بالا بردن فشار شکمی هم باعث ایجاد و تشدید افتاده گی مثانه می شوند پس از مصرف انواع دخانیات سیگار، قلیان و … اجتناب نمایید و سرفه مزمن خود را درمان کنید.
  • از مصرف زیاد چای پررنگ و قهوه که حالت ادرار آوری دارند اجتناب نمایید.
  • پیشگیری بهتر از درمان است و لذا همه خانم ها باید از سنین پایین ورزش لگنی و تقویت عضلات لگن خود را با انقباض عضلات باسن شروع کنند.
  • اگر مبتلا به دیابت و دیسک و بیماری زمینه ای هستید حتماً قبل از عمل بالا کشیدن گردن مثانه انجام نوار مثانه یا تست ارودینامیک را فراموش نکنید.

ادامه بحث بی اختیاری ادراری را در قسمت های بعدی بخوانید.

در صورت داشتن بی اختیاری استرسی، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    شکایت از تکرار ادرار
    در مطالعه پورودینامیک " مثانه شل ( بدون انقباض )
    حجم بافی مانده ادرار ی" ۱۵۰ سی سی - ایا این علایم مثانه نوروژنیک میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      یورودینامیک در مرکز معتبر تری انجام شود
    2. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      انجام شده مثانه شل مربوط به نوروژنیک میشه؟
    3. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      ؟۹
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش)
      این جوابی که بهتون دادن اطلاعات ناقصی ارائه میده
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ‌ وقتتون بخیر‌ پدرم ۲ ماه قبل عمل پروستات و تخلیه سنگ مثانه رو انجام دادن،دکترشون اول بهشون قرص ویسول تجویز کردن بعد از اون قرص تولترودین ۱ میل دادن،بی اختیاریشون در حد ۲ یا ۳ دفعه در روز بود که قرص ایمی پرامین هم بهشون دادن منتهی از وقتیکه ایمی پرامین مصرف کردن کلا بی اختیاری داشتن،یک هفته قرصاشون رو قطع کردن و گفتن علتش اینکه دارو باعث شده مثانه شون شل شه و باید ۱۰ روز سوند بذارن که مشکلشون برطرف شه،خواستم از نظر حضرتعالی تجویز دکترشون درسته یا خیر؟
    ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ویسول رو ادامه بدن
  • تصویر کاربر مارال جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده خانومی ۳۶ ساله هستم.با وزن ۹۰ کیلو.
    ۱۶ ماهه ازدواج کردم.
    از قبل ازدواج دچار پرکاری مثانه بودم.یعنی مثانه بیش فعال.
    همیشه احساس ادارار کردن دارم.یک بار سیستوسکوپی انجام دادم.پارسال داروی وزیکر و پروترال مصرف کردم.اما فقط ماه اول یکم بهتر شدم.شبها ۴ الی ۵ بار از خواب بیدار میشم.آدم استرسی و عصبی هستم.روزها هم بیشتر از ده بار دستشویی میرم.خواهش میکنم کمکم کنید.چون زندگیم مختل شده.در ضمن پارسال سونوگرافی هم نشون داده بودکه همیشه حدود ۶۰ سی سی باقیمانده دارم داخل مثانه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص یوریناسین ۱۰ میلیگرم روزی یک عدد استفاده کنین اگر بهتر نشد نوار مثانه انجام شود
  • تصویر کاربر ناصر شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام من از بچه گی شب ادراری داشتم تا 14 سالگی خوب شدم هالا 35 سال دارم گاهی وقتا شب ادراری دارم همش خواب دسشوی میبینم وادار بی اختیار ازمن خارج میشه یا وستای ادرار از جام پا میشم اکثر سالی یکی دوبار برام پیش میا ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر نازنین جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام من با هر بار عطسه و سرفه فورا مقداری آب از بدنم خارج میشه تا امروز ک پام به یه چیری گیر کرد و فودا آب از بدنم خارج سد بعد از چند لحظه کوتاه دیدم آب بیشتری بیرون اومد علت و درمانش چیه. راستی من فایلی ارسالی نداشتم ک بفرستم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص یوریناسین ۵ روزانه مصرف شود
  • تصویر کاربر شبانی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام
    بعضی وقتا ادرار با نشست و برخاست و سرفه و.. به اندازه یه قطره بیرون میاد آیا این میتونه مشکل خاصی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، خیر مشکلی نیست
  • تصویر کاربر Daniyal دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    مثانه سلام دکتر من یه مدت شب ادراری شدید داشتم یه مقدار اب میخوردم باید فوری تخلیه میکردم بعد یهدمدت بهتر شدم اما الان جهش ادرارم خیلی کم شده بیضه هامم یکم بزرگ شده و آلتم هم یکم حالت افتاده داره و هرچی اب بوخورم دیگه زیاد ادرارم نمیاد و مثانه پر نمیشه اب میره تو شکمم و اسهال میشم گاهی وقت ها هم احساس میکنم یکم ادرار در نوک آلتم میماند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر بیمار دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    باسلام.دختر۲۱ساله ای هستم که از چهارسال پیش مبتلابه تکرر ادرار شده ام.اوایل بهتربود اما الان به هیچ عنوان قادر به حفظ ادرار خودبیش از دو ساعت نیستم.
    همه نوع آزمایش خون،کشت ادرار،عکس رنگی مثانه،نوار مثانه و حتی سیستوسکوپی انجام داده ام که همه طبیعی بوده.و مدت زمان زیادی قرص های شل کننده مثانه میخوردم که متاسفانه تاثیری نداشت.
    درنوار مثانه مشخص شد تنگی مجرا دارم که عمل سیستوسکوپی به همین جهت انجام شد اما نتیجه خاصی نداشت.
    از دسشویی رفتن زیاد خسته و بیزار شده ام .اگر شمانظرخاصی دارید ممنون میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید تست نوار مثانه بگیرید تا علت مشخص شود
    2. تصویر کاربر بیمار یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر بالاگفتم نوار مثانه گرفتم گفتن تنگی مجرا دارم
    3. تصویر کاربر بیمار یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر بالا عرض کردم نوار مثانه گرفتم گفتن تنگی مجرا دارم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید با سیستوسکوپی باز کنند
    5. تصویر کاربر بیمار سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جسارتا سیستوسکوپی هم انجام دادم تاثیری نداشت
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      پس بیخیال
    7. تصویر کاربر بیمار دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی نسبت به بی اختیاری ادرارم بی توجهی کنم؟مسئولیت شرعی برگردنم نیست؟
      ایامی که مسابقه واسترس امتحان دارم این حالت تکرر تشدید میشه گویی مجرای مثانه بنده مثل یک شیرآبه که مدام درحال خروج ادراره جوری که طاقت نمیارم و باید در دسشویی مقیم بشم
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      استبرا كن اهميت ندهيد
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام- ایام به کام-وقتی ادرار می کنم احساس فشار در سمت چپ کلیه یا مثانه ام دارم که پس از ادرار آرام می شود و نیز ماهیچه پای چپم هم از فشار می افتد!+اگر منتها الیه کمرم را ماساژ دهم دوباره ادرار با فشار می آید!+اگر مدفوع نمایم پس از خروج از سرویس بهداشتی کمی ادرار ذخیره می ماند!
    پس از خروج از سرویس بهداشتی همزمان با فشار مجدد روی ماهیچه پای چپم بی اختیاری ادراری دارم و پس از ریزش دوباره پایم آرام می شود! و دیگر بی اختیاری تمام می شود
    اگر در حمام کمرم را ماساژ دهم(معمولا با شامپو)کمی ادرار دارم و سپس تمام می شود و دیگر گویا کمرم محکم و مثانه ام مانند مردم عادی سالم می شود
    البته کمی فکرم مشغول و اضطراب نهادینه شده دارم اما بنظرم دلیل خوبی نیست!!!
    آیا نیاز به مراجعه حضوری دارم یا متن مطلب را رساند و پاسخ دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیری۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    N:k:
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من چند وقتی که ترشحات زیاد سبز رنگ و گاهی سفید دارم تکرار ادرار همراه با سوزش وحالا احساس چنگ انداختن در واژن دارم دو روزه که احساس ضربان در اطراف کلیه دارم چه دارویی مصرف کنم؟تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر