جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای درمان شلی مثانه چه کنیم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مثانه به منزله کیسه نگه دارنده ادرار است که مجهز به سلول های هوشمند می باشد که لحظه به لحظه مراحل پر شدن ادرار در مثانه را به مغز گزارش می کند. عضلات مثانه مجهز به سلول های حسی و حرکتی و دو عدد اسفنکتر یا دریچه هستند که دریچه اولی در گردن مثانه و دریچه دوم در مجرای ادرار می باشد.

عملکرد دریچه گردن مثانه غیر ارادی ولی عملکرد دریچه دوم اختیاری می باشد. وقتی که مثانه کاملاً پر از ادرار شد پیغام از طریق گیرنده های حسی به کنترل ادرار در مغز صادر و سپس عضلات حرکتی منقبض و گردن مثانه و دریچه ادراری باز شده و تخلیه ادراری صورت می گیرد. هر گونه اختلال در مکانیسم ذکر شده می تواند باعث مشکلات ادراری و شلی مثانه گردد. در حالت طبیعی کنترل ادرار کاملا به دست ماست و در سن بالای 6 سال هر گونه بی اختیاری و خروج غیر ارادی ادراری غیر طبیعی می باشد. در ادامه مطلب، شلی مثانه را توضیح خواهیم داد.

تکرر ادراری

تعریف شلی مثانه

به هر گونه خروج غیر ارادی از مثانه شلی مثانه گفته می شود که بر اساس نوع و شدت و کیفیت آن و فرد به فرد فرق می کند. ممکن است قطراتی از ادرار به صورت غیرارادی از فرد خارج شود یا برعکس فرد همیشه خیس باشد و مقدار زیادی از ادرار به صورت غیر ارادی از مثانه خارج شود.

بی اختیاری استرسی

علت ایجاد کننده بی اختیاری استرسی شل شدن کف عضلات لگن می باشد. در حالت طبیعی عضلات لگن با انقباض ملایم و همیشگی خود باعث تقویت گردن مثانه و واژن خانم ها می شود. در اثر زایمان های سخت، زایمان های متعدد، بالارفتن سن و یا ضعف ژنتیکی در عضلات کف لگن و بعد از یائسگی این عضلات دچار کم کاری و لذا باعث شل شدن گردن مثانه شده و باعث بی اختیاری ادراری می شود.

از مشخصات این بی اختیاری ادراری عبارتند از: با سرفه، خنده و عطسه و هنگام مقاربت جنسی و برداشتن جسم سنگین و هر علتی که باعث بالا رفتن فشار شکم می شود حملات بی اختیاری ادراری اتفاق افتاده و فرد بسته به شدت شل شدن عضلات کف لگن دچار بی اختیاری ضعیف، متوسط یا شدید می شود.

در این حالت به علت شل شدن عضلات لگن همزمان مثانه و واژن خانم ها به طرف پایین لگن افتادگی پیدا می کنند و در نتیجه فشار شکم مستقیم به مثانه منتقل و باعث خروج ادرار می شود. این نوع بی اختیاری دو برابر در خانم ها شایعتر از مردان می باشد. در مردانی که مبتلا به سرطان پروستات بوده و تحت عمل جراحی لگنی قرار می گیرند ممکن است این نوع بی اختیاری مشاهده گردد. در خانم ها قبل از پریود ماهانه و بعد از یائسگی این نوع بی اختیاری شدت پیدا می کند.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان شلی مثانه

علت شلی مثانه که با عطسه، سرفه، خندیدن، زور زدن حین مقاربت اتفاق می افتد، شل شدن عضلات کف لگن و متعاقب آن افتادگی مثانه می باشد و لذا درمان های شلی مثانه عبارتند از:

– تمرین لگنی

در این روش به بیماران توصیه می شود عضلات باسن خود را منقبض کنند و هر بار 10-15 ثانیه نگاه دارند و تعداد آن هر چه بیشتر باشد بهتر خواهد بود. این تمرین باعث تقویت عضلات کف لگن و بهبود نسبی بی اختیاری ادراری می شود. این تمرین اصولاً برای درجات خفیف بی اختیاری استرسی که شدت شل شده گی عضلات لگن خفیف می باشد توصیه می شود و موثر است.

– تعبیه پساری (Pessari)

پساری وسیله ای است باروت شکل که در واژن گذاشته و باعث بالا رفتن نسبی واژن و گردن مثانه می گردد. این وسیله اغلب قبل از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی خانم ها استفاده می شود.

– داروهای تحریک کننده آلفا

از قبیل پسودوافدرین و ایمی پرامین که با تحریک گیرنده های آلفا در گردن مثانه باعث انقباض نسبی گردن مثانه می شوند و در بهبودی نسبی بی اختیاری ادراری از نوع استرسی کمک کننده هستند.

– تزریق کلاژن

در این روش کلاژ و یا چربی فرد را در داخل گردن مثانه تزریق می کنیم که با مکانیسم ایجاد مانع در مقابل خروج غیرطبیعی ادراری به بهبودی نسبی بی اختیاری استرسی کمک می کند. قبل از تزریق این مواد باید تست حساسیت جلدی از عدم ایجاد حساسیت فرد بیمار مطمئن بود.

– درمان های جراحی

چون مکانیسم ایجاد بی اختیاری استرسی شل شدن عضلات و افتادگی گردن مثانه است پس بهترین و قطعی ترین روش درمان بالا کشیدن مثانه و گردن آن به روش های مختلف جراحی می باشد. این عمل ها به روش باز کردن شکمی و یا از طریق واژن می باشد. در هر دو روش هدف نهایی بالا کشیدن گردن مثانه می باشد. در روش شکمی با برش پوستی روی مثانه گردن مثانه را با نخ های غیر قابل جذب به قسمت پشتی عضلات پوبیس بخیه می کنیم که باعث بالا رفتن گردن مثانه می شود.

– در روش Sling

که اغلب از طریق یک نوار و با ایجاد حالت قلاب مانند گردن مثانه را بالا می کشیم.

توصیه های بعد از عمل

به علت بالا کشیده شدن گردن مثانه در هر دو روش ممکن است بعد از عمل چند روز نتوانید ادرار کنید و لذا برای 48 ساعت بعد از عمل برای بیمار سوند داخل مثانه گذاشته می شود که بعد از 3-2 روز خارج می گردد. در افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یا شک به قدرت پمپاژ مثانه داریم باید حتماً قبل از عمل تست و نوار عصب مثانه یا ارودینامیک انجام شود. چرا که اگر مثانه پمپاژ خوب قبل از عمل نداشته باشد بعد از عمل مبتلا به احتباس ادراری خواهد شد که در حقیقت یک مشکلی بر مشکلات بیمار اضافه خواهد شد.

و اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری از بی اختیاری استرسی

  • وزنتان را کم کنید. شکم های چاق باعث تشدید بی اختیاری ادراری می شوند.
  • یبوست باعث افزایش فشار داخل شکمی و تشدید بی اختیاری استرسی خواهد شد پس آن را درمان کنید.
  • سرفه های مزمن به علت بالا بردن فشار شکمی هم باعث ایجاد و تشدید افتاده گی مثانه می شوند پس از مصرف انواع دخانیات سیگار، قلیان و … اجتناب نمایید و سرفه مزمن خود را درمان کنید.
  • از مصرف زیاد چای پررنگ و قهوه که حالت ادرار آوری دارند اجتناب نمایید.
  • پیشگیری بهتر از درمان است و لذا همه خانم ها باید از سنین پایین ورزش لگنی و تقویت عضلات لگن خود را با انقباض عضلات باسن شروع کنند.
  • اگر مبتلا به دیابت و دیسک و بیماری زمینه ای هستید حتماً قبل از عمل بالا کشیدن گردن مثانه انجام نوار مثانه یا تست ارودینامیک را فراموش نکنید.

ادامه بحث بی اختیاری ادراری را در قسمت های بعدی بخوانید.

در صورت داشتن بی اختیاری استرسی، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر f یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    میزان ESR در ازمایش خون من 23 ثبت شده چطور میتونم علت بالا بودن رو پیگیری کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجمدرضاصاعدی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید انشالاه سال نو شاد پربرکت داشته باشید سال نو شما مبارک////اقای دکتر من تصمیم گرفتم عمل وازکتومی ایا شما برای من انجام می دهی هر چقدر هزینه اش بشود من می پردازم مجرد22ساله اقای دکتر تورو خدا کمکم کنید عمل وازکتومی چیز دیگری از شما نمی خاهم خودم خانواده اگر رضایت بدهم ایا شا برایم انجام می دهی خیلی خیلی ازت ممنون می شوم همیشه دست پاهایت می بوسم اقای دکتر کمکم کنید اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام وتبريك سال نو وپوزش از تاخير طبق قانون ممنوع است
  • تصویر کاربر سلام سه شنبه ۱۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    دیدن خواب دیدن خواب ادرار و انجام ان در خواب و بلافاصله بیدار شدن تکرار 4 بار با فاصله زمانی 2 ماهه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    آیا میشود با ترک خودارضایی گودی کمر و تمام عوارضش را برگرداند به حالت اول یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر ناصرپیرزاده پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خداحفظتون کنه . من هر5دقیقه 1بارباید برم دستشوی . ادرارم بامشکل میادانگاربادست وستش روگرفتی ازگوشه هاش میاد.هنگام نزدیکی وخروج اسپرمم مثل قبل نیست به سختی تخلیه میشه.سنوگرافی دادم ازکلیه ومثانه که 2دانسیته2.5_2.5درکلیه راست و3دانسیته2.5-3-4میلی درکلیه راست مشاهده شده.هیچ درمانی هم ندادند.زندگیم سخت شده خودم به پروستات مشکوکم .آزمایش ادرارهم بیماری مقاربتی رانشان نداده .باتشکرمن 26سالم هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام مشكل شما عصب مثانه است بايد نوار مثانه يا تست اروديناميك بگيريد فيلم اروديناميك من در اپارات را ببينيد ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باسلام
    نوجوانی 18 ساله هستم که مدتی است بعد از دستشویی کردن(اغلب هنگامیکه به خود فشار می آورم) بعد از ادرار مایعی شبیه منی که حجم آن نسبتا زیاد است و رنگ کدری دارد بدون جهش از بدنم خارج می شود
    واین ماجرا هرسه-چهار روز یکبار تکرار می شود.
    آیا به بیماری خاصی مبتلا شدم؟
    برای درمان آن چه کنم؟

    با تشکر از وقتی که گذاشتید
    هاشمی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام .خسته نباشید آقای دکتر من تنگی مجرا داشتم و عمل اینترنال انجام دادم و الان هم روزانه دارم cic میشم .قبل از عمل من صبحا بیدار میشدم احساس میکردم شورتم نم داره حتی یک بار یکی از نزدیکان گفت بوی ادرار میاد ولی از دکتر پرسیدم گفت بخاطر تنگی کمی از ادرار قبل از تنگی باقی میماندو در خواب خارج می شود .ولی بعد از عمل هم همین مشکل را دارم نمیدانم ادرار است یا عرق یا هرچیزی و باید برای درمان چیکار کنم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 621 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سالهاست دچار اورتریت هستم(البته تا بحال مقاربت نداشته ام)حدود یک ماه است که پس از ادرار مقداری ادرار در مجاری (در حد یک تا دو قطره )باقی میماند که گاهی اوقات همراه با خون میباشد.آزمایش ادرار مقداری عفونت ادراری نشان میداد که دکتر آنتی بیوتیک تجویز کرد ولی فایده ای نداشته است .لطفا راهنمایی بفرمایید که بنده چه آزمایشی لازم است انجام دهم یا در صورت نیاز به مطب مراجعه کنم.(در ضمن بنده جهت تخلیه کامل ادرار ازمجاری، عمل استبرا را انجام میدهم ولی فایده ای ندارد)با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    4 روز است که احساس درد در مثانه دارم که با نشستن و یا راه رفتن بدتر میشود و گاهی در بیضه ها هم احساس درد میکنم ولی مشکلی در ادرار کردن ویا تکرار ادرارندارم بنظر شما مورد حادی است و باید به پزشک مراجعه کنم یا خود بخود خوب خواهد شد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سونو كنيد
  • تصویر کاربر اولیا چهارشنبه ۱۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    باسلام مادرم خانمی 54 ساله که حدود 15 سال که با بی اختیاری ادرار دست و پنجه نرم میکنه که هر سال بد تر شده طوری که اکنون در تمام ساعات شبانه روز بی اختیاری کامل ادرار داره در ضمن چندین سال که بیماری قند خون ، چربی خون ، فشار خون و قرصهای آرم بخش کلوناز پام هم مصرف میکنه 10 سال که رحم اش رو برداشته چون فیبرون داشته الان هم به خاطر این که پزشک زن در این زمینه وجود نداره حاضر به معاینه نیست ممنون میشم اگه راهنمایی مون کرده در مورد درمان یا لااقل شماره و آدرس یک پزشک زن که در این زمینه تخصص داره به ما معرفی کنید - روان از استان مازندران شهرستان بابلسر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد اول نوار عصب مثانه بگيريد ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر