جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر sh.s یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام می خواستم بدونم اگر مردی ازمابش hpv بده و مثبت باشه.و ضایعه ای در الت تناسلی داشته باشه و پزشک تشخیص و با لیزر ظاهر بیماری را از بین برده باشد.این ویروس از بدن او کاملا رفته و می توان رابطه ی جنسی داشت یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      بله ولی خطر پابرجا است
  • تصویر کاربر سیدحسین یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    برای درمان زود انزالی چه دارویی معرفی میکنید!!?
    برای سفت و سنگ شدن شدن الت چه راه حل و دارویی معرفی میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من را بخوانید
  • تصویر کاربر reza جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 915 مشاهده پرسش
    با سلام. پسری هستم 22 ساله.در زمان اوج نعوظ قبل از انزال <احساس دفع ادرار می کنم و مجبورم ادرارم رو تخلیه کنم و بعد از ان باید از سر به اوج نعوظ برسم.و زمانی که به احساس دفع ادرار پاسخ نمی دهم و بی اعتنا به آن می شوم,دچار زود انزالی می شوم.علت مصرف زیاده مایعات توسط بنده هست؟حتی اگر 6 ساعتم آب و چای ننوشم این مشکل تکرار می شه.آیا ادویه ممسک برای درمان زود انزالی مفیده؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست نکران نباش
  • تصویر کاربر talakian جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام ٢٨سال سن دارم يكباره دچار ضعف جنسي شدم . يا نعوظ نميشود يا اگر شود زود شل ميشه، قبلا خيلي توانمند نبودم ولي خوب بود. وقتي از قرص سيلدنافيل استفاده ميكنم خوبه اما فرداش باز همون ميشه. تازه ازدواج كردم اما يه مدت قبلش اينشكلي شدم،ميل دارم اما توان كم شده، واريكوسل شماره ٢هم دارم نميدونم ربط داره يا نه،ممنون از وقتي كه ميذارين
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر بهاره پنجشنبه ۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قبلا براتون نوشته بودم شرح حالمو نموه برداری انجام دادم ازمایش نشون داد که یه نوع تحریک تو بدنم ایجاد شده و دلیل این جوش یاهمون دونه تحریک بوده چون از نظر پاپیلوما بررسی شدم منفی بود و و تشخیصwART دادن هم دکتر هم متحخصص پاتولوزی و دکتر گفتن که احتمالا عصبی بوده چون من مشکل نورودرماتیت تناسلی و ناحیه پشت سر رانیز دارم.و این تحیرکها هم گفتن یا خوب میشه یااینکه اگ همچنان استرس و عصبی باشم ممکنه بمونه.احساس میکنم به زندگی برگشتم چون رتبطه جنسی تابحال نداشتم و اونقدر ادم وسواسی درتمیزنگه داشتن بدنم هستم که فکر اینارو هم نمیکردم اما ازاینکه دوتا دکتر زنان بهم گفتن تب خال تناسلیه دکتر پوست به ششدت ردش کردن و گفتن احتیاج ب ازمایش هم حتی نیست دررابطه با تب خال.الان خیلی حس خوبی دارم احساس میکنم دوباره متولد شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      کار من نیست
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    لطفا آزمایش هورمونی بنده را هم مشاهده و تفسیر نمایید دکترم گفته درسته آزمایشت لب مرزه ولی غیرنرمال نیس و باید زمان بدیم چون طول میکشه عوارض تزریق تستوسترون از بین بره، شما ببینید اگه لازم میدونید دارو مصرف کنم و یا اقدامی دیگر لطفا اطلاع دهید تا برای دریافت دارو به دکتر مراجعه کنم، و آیا این پایین بودن هورمونها دلیلی بر افت میل جنسی هست؟ متشکرم که جواب میدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      بیشتر عصبی است
  • تصویر کاربر ته چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    باسلام بنده 39سال دارم مدت 14سال است كه ازدواج كردم وهميشه اززودانزالي رنج ميبرم ومدتي است كه آلت تناسليم بعد ازنعوظ .ازنعوظ خارج شده وشل مي شود كه اين امر باعث افسردگي شديد براي من خجالت كشيدن از همسرم شده است
    لطف بفرماييد بنده را راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام مطلب سایت من را بخوانید گویا است
  • تصویر کاربر شاهرخ جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام من 54 سالمه و 8 ساله دیابت دارم الان نزدیک یه ساله دچار اختلالات نعوذ شدهام لطفا راهنمایی فرمایید چیکار کنم و یا چه داروی گیاهی یا پماد یا غیره مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام عارضه دیابت است
  • تصویر کاربر m جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خود ارضایی 7سال
    5یا 6 بار پشت سرهم انجام میدادم
    ایا می تونه باعث بیماری پرستات بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام ترکش کنید
  • تصویر کاربر تهرانی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام. 2 سوال دارم. لطفا به تفکیک برام بگید. تشکر
    بنده مردی 33 سال هستم و نهایتا هفته ای یکبار میتونم انزال داشته باشم. اگر در هفته مثلا بشه 2 بار،زیر چشام وحشتناک گود و سیاه میشه و به طرز فجیعی لاغر میشم، طوریکه همه بهم میگن خیلی لاغر شدی.
    درضمن از بچگی بسیار ضعیف بودم و هنوز هم با هر سرماخوردگی، سیاه و لاغر میشم.
    با اینکه قد من 180 و وزنم 78 هست اما بازم خیلی لاغر بنظر میرسم، مخصوصا بازوانم که خیلی خیلی لاغره. قند خونم هم 85 است.
    اولا: چکار کنم و آیا مکمل و یا مواتی ویتامینی باید مصرف کنم؟
    ثانیا:آیا انزال با قند خون 85 من رابطه داره؟ چرا بعد از 2 انزال در هفته سیاه، ضعیف و شدیدا لاغر میشم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بیشتر تلقین است مبحث انزال زودرس مطلب سایت من را بخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر