جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مولایی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    M:
    سلام.من مردهستم و37 سالمه.ومدت یک ماه هست که موهای ساق پا و پشت ساق پام می ریزن و دارن رشد می کنن نه کامل خیلی مختصر تر .وزمانی که موهای ساق پام را با دست می کنم خیلی راحت و بدون درد است.لطفا راهنمایی بفرمایید.و
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايشات هورموني وتيروئيد دهيد
  • تصویر کاربر با سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر آزاده رئوفی هستم پزشک عمومی
    چند وقت پیش در سونوگرافی پدرم دو توده درکلیه راست یکی بالا ودیگری پایین کلیه گزارش شد . که متاسفانه در حال حاضر تثویرش در دسترسم نیست
    اما جواب سی تی که بعد از ان درخواست شد را خدمتتان ارسال میکنم .
    سن پدر 80 سال البته خود سی تی الان در اختیارم نیست
    و عجیب اینکه در سی تی انجام شده گزارشی از توده پایینی داده نشده
    در اسرع وقت هم سونو و هم سی تی را ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      لين يك سرطان كليه است ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ سريعا تماس اگر تخرانيد امروز ساعت ٤ عصر با مدارك وپدر بياييد ببينم
  • تصویر کاربر آبتین یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 6530 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسری ۱۷ ساله هستم
    من اخیرا به دکتری مراجعه کردم که بهم توصیه کردن شورت تنگ بپوشم. از این مسئله خیلی تعجب کردن چون مفمولا میگن شورت تنگ مضره. نظر شما چیه؟
    دوم اینکه یه سری درد در ناحیه بیضه و رگ های متصل بهش دارم. سونوگرافی هم انجام دادم واریکوسل نبود پزشکم گفت در این سن طبیعیه و ممکنه به خاطر باقی موندن ترشحات جنسی در بدن باشه. آیا شما حرف ایشون رو تایید میکنید و این باقی موندن ترشحات جمسی توی بدن به چه دلیلیه و آیا مشکلی ایجاد میکنه یا خیر؟
    ممنومم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    vahid yegane:
    با سلام.بنده 27 سالمه الان در حدود 2 ساله سنگ کلیه دارم از نوع اگزالات کلسیم.که تقریبن چند ماه یکبار با درد شدید همراهه..3 بار تا حالا سنگ شکن کردم ک دفع شده اما بازم میسازه...توصیه جنابعالی برای راحت شدن ازین بیماری چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر شعبانی شنبه ۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3044 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من 2 سوال دارم
    1- من کلیه هام شن داره ویه روز حالت بی حالی دارم یه روز نه الان هم احساس میکنم بعضی مواقع پشتم (کلیه ها) حالت گرما دارن و احساس می کنم کلیه هام داره گرم میشه خیلی می ترسم علت چیه؟ سونو هم رفتم گفت فقط شن داری.
    2. در سونوگرافی اگر کلیه از کار افتاده باشه یا بافتش تخریب شده باشه نشون میده؟ متشکرم از جواب شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر آیا شما در بیمارستان میلاد هستید؟ میخواستم ببینم امکانش هست بابا من زیر نظر شما باشه ی هفتست ب خاطر کلیه بستری روزی ی دکتر میاد یکی میگه دیالیز شه یکی میگه خوبه هیچ کسی رسیدگی نمیکنه... میخوام مریض شما باشه امکانش هست؟؟؟؟؟ک هرچی شما صلاح بدونید و تشخیص بدین؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      من خيلي كم ميروم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      دياليز كار من نيست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    با سلام.من نوزادم وقتی ب دنیا اومد بخاطر سنو آنومالی خانمم در بارداری ک متوجه ورم کلیه نوزاد شده بود در بیمارستان سنو انجام دادیم ک دکتر گفت چندین کیست کوچک در هر دو کلیه نوزاد وجود داره .ولی باید یکماه دیگ برای انجام سنو ب ایشون مراجعه بشه.حالا خیلی نگرانم .یعنی این کیست ها برطرف میشه یا نه؟هیچ سابقه ارثی کیست در کلیه خانواده وجود نداره با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      تكرار سونو ٣ ماخ بعد
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام مادرم حدود دوازده سال قبل توسط جنابعالی سنگ شکنی شده است . هم اکنون در کلیه اش سنگ دارد عکس آخرین آزمایش و سونوگرافی اش را برایتان ارسال می کنم لطفا مارا راهنمایی کنید. ممنون وسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      گزارش سونو را بفرستيد ببينم
    2. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام مجدد
      عکس سونوگرافی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام از نظر من درمان از جمله سنگ شكني نميخواهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کمیل جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام مدتی است ادرار من زرد پر رنگ میباشد و بعضی اوقات کف الود و همچنین بعضی وقت ها هردو کلیه ام درد میگیرد. و تعرق دست و پام هم بیشتر شده و مدتی است مشکل نعوظ پیدا کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايش ادرار وخون بدهيد بياييد ببينم
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    فرزند من حدود 13 سال پیش هر دو کلیه اش را بدلیل تنگی مجرای حالب و هیدرونفروز عمل باز کرده است . حالا پس از این همه مدت مجددا دچار تنگی مجرای حالب شده ، آیا امکان عمل مجدد برای تنگی مجرای حالب هست یا باید از روشهای درمانی دیگر استفاده کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مراجعه به دكتر خودتان
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر