جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    من کلیه ام پروتئین دفع می کنه علتدفع پروتئین از کلیه چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      با نمونه برداری از کلیه مشخص میشود
  • تصویر کاربر نرگس یکشنبه ۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    مادر من با خوردن گوشت و سبزيجات و به قول خودشون غذاهايي با مزاج گرم دچار گر گرفتگي و داغ شدن كف پا ميشود
    قبلا اين مشكل كمتر بود ولي جديدا داغ شدن كف پاهاشون و درد گرفتن كف پاهاشون موقع پياده روي بشدت افزايش پيدا كرده
    ممكن اين مشكلات ربطي به نارسايي كليه داشته باشد؟ اين نوع آلرژي به اكثر مواد غذايي و ميوه و حتي تره در سبزي خوردن كه باعث بروز مشكلات زيادي در بدنشون شده و همينطور خشك شدن پوست صورت و بدن بطوري كه در بيشتر روزها يك تا دوكيلو ماست و خنكي ميخوره تا مثلا اثر گرمي يه خرما يا حتي اثر يه پرتغال رو از بين ببره
    ميتونيد بگيد اين نوع آلرژي از كجا نشأت ميگيره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اینها حساسیت هستند وبه دکتر الرژی مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام
    برادر من ١٠سال پيش پيوند كليه كردن دوماه قبل كراتينشون دور و بر ٣بود الان شده ٤
    واي بقيه ازمايشاتش نرمالدر اين وضعيت چيكار بايد كرد؟
    ماي فورتيك روزي ٤عدد و ايمونورعال٧٥ميل صبح و شب ميخوره
    آيا راهي هست كراتينشون بياد پايين يا چيكار بايد كرد؟من آزمايش قبلي شونو ميفرستم ولي جديدشون فعلا ندارم
    1. تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      F56qj381390
    2. تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام
      من ديروز سوالي از شما پرسيدم كه فعلا جواب نگرفتم برادر من الان تهران هستن و چند روز ديگه برميگردن تبريز اگه ممكنه جواب سوالمو زود بدين كه ايشون هم بدونن تكليفشونو و ااينكه اگه لازمه به كجا و كدوم دكتر مراجعه كنن
      در ضمن جواب ازمايششون هم براتون ميفرستم
      لطفا جواب سوالمو سريعتر بدين چون واقعا نگرانيم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام . یکهفته بیش دردشدیدی در ناحیه کلیه چپ داشتم البته میدونم کلیه سنگ داره و داره حرکت میکنه که بعد از 12ساعت درد وتهوع در بیمارستان تشخیص سونو گرافی این بود که سنگ در ابتدا ورود به حالب هستش که بعد از ورزش وخوردن اب فراوان دیگه دردی نداشتم. ولی تا الان شاهد خروج سنگ نشدم . اندازه سنگ14میل میباشد.حال چه اقداماتی رو بایدانجام بدم ؟ لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فردين چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام
    احتراما به استحضار مي رساند كه پا هاي پدرم خصوصا در ناحيه مچ پا (قوزك ) متورم شده است بر اساس نوار عصب ناشي از لخته خون نمي باشد در حال حاضر پدر طيف وسيعي از دارو هاي قلب ، ذپروستات و محرك عصاب به شرح ذيل مصرف مي نمايد لطفا راهنمايي فرماييد
    داروي قلب : آسپرين و سوستاك 2.6و لوزاتان
    داروي پروستات:يوريناسين10 ، تولرين 2 ، ايمي پرامين 25 و پروترال 0.4
    داروي كمر درد:گاباپنتيت 300 ، سل‍ژيلين5،آمورل 100 و مادوپار
    داروي تقويتي : فارماتون و ويتامين B1
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو كالر داپلر كنيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر رضیه یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید من چهل سال دارم الان دوساله که عفونت ادرای دارم اوایل یه جراحی دهانه رحم انجام دادم که گفتن آفت زده ولی مشکل عفونتم برطرف نشددکترهای زیادی مراجعه کردم متخصص کلیه وعفونی وطب سنتی وزنان وپارسال همین موقع سنگ کلیه ام رابالیزر جراحی کردن گفتن شایدمنشا عفونت باشه ولی بازم تاثیرنداشت قرص نیتروفورانتین صدمصرف میکردم که سردردشدیدمیگرفتم الان قطع کردم تورابه خدااگه میتونید ومعالجه قطعی دارین اطلاع بدین بیام مطب واقعاآزاردهنده شده ممنون میشم ازلطفتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد از نظر علت عفونت بررسي شويد
  • تصویر کاربر غلامحسین شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ممنونم از پاسخ گوییتان.
    بنده دارای 55سال سن هستم. و امروز عکس رنگی گرفتم جواب عکس حاکی از وجود سنگ 8mmدر حالب میباشد آیا سنگ مذکور خودش دفع میشه یانه؟
    درضمن بنده دارای پوروستاد هم هستم .متشکرم.محمدی. ضمنا جراح خوب در شهر همدان کسی رو سراغ دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد سريعاTULشويد فيلم عمل من درسايتم فيلم سنگ حالب را ببينيد تماس٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر عطا چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    Atta Zarei:
    باسلام و خسته نباشید
    من حدود یک ماه قبل یک سنگ داخل حالب به اندازه 17میلیمتر را سنگ شکن کردم
    تعداد زیادی خرده سنگ دفع شد
    ولی الان درد شدیدی در ناحیه لگن و مثانه اذیتم می کند وقتی درد شروع می شود اصلا یک قطره ادرار هم ندارم و حالت استفراغ پیدا می کنم و نمی توانم هیچی بخورم تا درد ساکت می شود
    عکس هم گرفتم گفتن سنگ دفع شده است لطفا راهنمائیم کنید چیکار کنم
    من در شهرستان (سنندج) زندگی میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر اسحاق پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    توضیح در مورد عکس بالا
    1. تصویر کاربر اسحاق شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      ببخشید پاسخ بدین لطفا
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      كدام عكس
    3. تصویر کاربر اسحاق چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      نوشته در سونو simple cortical cyst در طرف راست دیده شد و افزایش اکو در هردو طرف کلیه
    4. تصویر کاربر اسحاق چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اکوی پارانشیم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      نياز به درمان ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر کیهان شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من از یک هفته پیش دچار عفونت شدید گوش هم در گوش میانی و هم گوش داخلی یعنی پشت پرده شده ام.و با مراجعه به متخصص کلی دارو داره و 7 روز است در حال استفتاده هستم
    اما امروز صب موقع نماز که بیدار شدم ناگهان در رخت خواب هر دو کلیه ام در عرض یک دقیقه درد شدیدی درش رخ داد و تا 20 دقیقه ادامه داشت و بعد کامل اروم شد.
    تابحال چنین چیزی برایم رخ نداده بود.
    در این یک هفته هم که عفونت گوش دارم بی میل به غذا شده ام گاهی تب میکنم و یک بار هم لرز شدید گرفتم.در ماه هم تقریبا یک یا د وبار با سوزش ادرار مواجه میشم.
    از نظر شما ایا برای کلیه ام مشکلی رخ داده که امروز این درد برایم رخ داد؟ایا نیاز به رجوع به متخصص کلیه هست؟
    متشکرم💁‍♂
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر شك داريد ازمايش بدهيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر