جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    من در کلیه ها 11 تا سنگ دارم در سمت راست 6 عدد20میلی و 18 میلی و در سمت چپ 5 عدد 10 و 9 میلی هست یک بار عمل باز کردم و 6 بار هم سنگ شکن کردم 20سال هم این مشکل و دارم در صورت امکان راهنمایی کنید بدون عمل مشکلم با دارو حل شود واقعا اذیت می شم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      عكس بفرستيد
  • تصویر کاربر اصغر چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    هزینه عمل pcnl چه قدر میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سلوا پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    . 🌙:
    سلام اقای دکتر شبتون بخیر. مادرم 48 ساله بعد از انجام آزمایش و سونوگرافی، کلیه هاش سنگهای زیادی داره ک بزرگترینش 20 میل هست و باعث بالا رفتن pth شده. برای از بین بردن سنگ چ روشی توصیه میکنین. اینم عکس جواب سونو هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من درمان نياز ندارد
  • تصویر کاربر هیوا چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    ...:
    سلام خسته نباشید
    خواهرم 5سال پیش در سونوگرافی به شیوه‌ای اتفاقی فهمید که کلیه راستش در ناحیه حالب دچار تنگی است. ما در کردستان هستیم و در مراجعه به شهر ارومیه و با تشخیص پزشک معالجش مورد عمل جراحی قرار گرفت که بعد از یکسال و انجام ازمایش عکس رنگی از کلیه فهمیدیم که دوباره حالب دچار تنگی شده است و این بار با گذاشتن لوله در قسمت تنگی مورد معالجه قرار گرفت و بعد از 5 بار دیگر به علت تنگیهای مکرر مجبور به لوله گذاری شد. ماه گذشته که اسکن هسته‌ای از کلیه هایش انجام شده باز متوجه همان تنگی شدم. اندازه کلیه راست که تنگی در ان دیده شده 37میلیمترو کلیه چپ 83. ما دیگر واقعا مستاسل شده‌ایم و نمیدانیم که چه کار کنیم که بعد از این همه معالجه تنگی برطرف شود
    سوال دومم نیز اینست که حالب کلیه راست مشکل دارد اما کلیه چپ نیز کوچک شده است
    خیلی نگرانیم لطفا راهنماییمان کنید و اگر لازم است به تهران بیاییم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      شما نياز به درمان اضافه نداريد
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام چند روز پیش شوهر من با درد زیاد اورژانسی به علت سنگ حالب که قبلا در کلیه بود از راه مجاری ادرار عمل شدند به گفته پزشک سنگ 11میا در 4میل است ولی متاسفانه دکتر نتوانسته سنگ را خارج کنه ودر توضیحات گفت که لوله حالب با ریک بوده ابزار عبور نکرده تا به سنگ برسه وداخل حالب لوله گذاشته اند که قراره یک ماه دیگه در بیاره وگفته اگه نشه باید جراحی بشه راستش قبولش برام سخته که ایا کوتاهی وکمی تبحر بوده یا روند طبیعیشه به خاطر همین میترسیم ادامه درمان را با ایشان چون فرصت تحقیق برای دکتر مناسب نداشتیم و اینکه میشود در این مرحله ادامه کار را با متخصص دیگری پیگیری کرد خواهش میکنم خواهش میکنم راهنماییم کنید خیلی نگرانم وسرگردان بالاخره بحث کلیه در میان است سپاسگزارم.سن همسرم 50
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام IVPبگيريد لياييد بلينم
  • تصویر کاربر مونا چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام من دختر ۲۹ ساله باکره هستم رابطه جنسی کامل نداشتم ؛ ی زگیل روی دستگاه تناسلی زدم که با سوزاندن رفع شد حالا دکترم میگه برو واکسن بزن که دفع بعد نوع پر خطرش نگیری واکسن برای سن من الان مناسب جواب میده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مادر جمعه ۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.مادر من ۸۲سال دارن و تکرر ادرار داشتن و پزشک براشون ویستول تجویز کردن٬ولی مادر من از موقعی که این قرص رو میخورن کنترل ادرار ندارند و زود به زود باید تخلیه کنند و خیلی از این موضوع ناراحت هستند به نظر شما چکار باید بکنند .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      راه درمان جز سوند ندارد

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.با تشکر از زحماتتون.
    میشه یه بار دیگه اندازهای سنگ رو برای شکستن با دستگاه یا روش pcnl بفرمایید.و تا چه اندازه ایی خودش امکان دفع داره. میدونم خیلی گفتین اما من یادم نمونده شرمنده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      بالای یک سانت کلیه
  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۲۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام. اينجانب داراي يك عدد سنگ كليه به ابعاد 4.5 ميلي متر مي باشم. پس از مراجعه به پزشك داروي "اوروسيترا 5 ميلي اكي والان" را روزانه به تعداد هر 12 ساعت 2 عدد تجويز نموده اند. آيا اين دارو داراي عوارض مي باشد و يا در درمان و دفع سنگ كمك قابل ملاحظه اي خواهد نمود؟ با تشكر
    1. تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۲۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام و احترام
      عليرغم پرداخت هزينه، متاسفانه به اين سئوال پاسخي داده نشده است. با تشكر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با پوزش داروها كاملا درس هستند ادامه دهيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهتاب یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام این سونو برای پسرم هست کلیه راست ۵۷ میلیمتر و ضخامت پارانشیم ۹ میلیمترکلیه چپ طول ۶۲و ضخامت ۳ تا ۵ میلیمتر قطر حالب در این سمت ۱۰ میلیمتر و دیامتر لگنچه ۱۰ میلیمتر است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتر تست عکس رنگی ای وی پی بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر