جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با عوارض عمل پروستات آشنا شوید

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه عمل جراحی پروستات به دو روش باز و بسته انجام می شود که بسته به شدت و حجم و اندازه بزرگی پروستات و شکل رشد پروستات نوع درمان انتخاب می شود. عوارض عمل پروستات چیست؟

عمل پروستات

غده پروستات به اندازه یک گردو کوچک مثل شکل زیرکاملاً دورادور گردن مثانه و قسمت خروجی آن را احاطه کرده است. وقتی غده پروستات بزرگ می شود قسمت خروجی مثانه را تنگ کرده و باعث علائم زیر می شود.

عکس بزرگی پروستات

  • کاهش جریان ادراری
  • قطع و وصل شدن ادرار
  • قطره قطره آمدن ادرار
  • تکرر ادراری
  • سوزش شدید و باریک آمدن ادرار
  • عدم تخلیه خوب مثانه و ادرار باقیمانده بالا در داخل مثانه
  • بیدار شدن های مکرر بیمار از خواب در شب ها جهت دستشوئی

50درصد مردان بالای 50 سال به درجاتی به نشانه های ذکر شده مبتلا می شوند که باید درمان شوند.

عوارض عمل پروستات

آیا عمل پروستات خطرناک است؟ اصولاً عمل جراحی پروستات مثل عمل های دیگر عوارضی دارد که به ذکر آنها می پردازیم:

1- عوارض حین عمل پروستات

بعد از عمل به علت جراحی خونریزی قابل کنترلی ایجاد می شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار شود ولی کاملاً طبیعی است و با گذاشتن سوند به مدت 24-48 ساعت و ایجاد شستشو کاملاً رفع خواهند شد.

2- بی اختیاری ادراری

عموماً در جراحی سرطان پروستات دیده می شود نه در عمل بزرگی خوش خیم. در بزرگی خوش خیم پروستات بعد از عمل احتمال بی اختیاری نزدیک به صفر می باشد و اصلاً نگران نباشید. کسانی ممکن است بی اختیار شوند که مثانه آنها مشکل داشته باشد از قبیل مثانه های کم حجم و عصبی و سرکش. پس نگران بی اختیاری نباشید.

علت بیضه ی نهفته

3- توانایی جنسی

سوالی که معمولا پرسیده می شود این است که ایا عمل پروستات باعث عقیم شدن میشود؟ در جواب باید گفت که در عمل جراحی سرطان پروستات، توان جنسی مرد آسیب می بیند و یا از بین می رود ولی در عمل خوش خیم پروستات توان جنسی شما کاملاً برای بعد از عمل حفظ خواهد شد و به علت باز شدن حفره در غده پروستات بعد عمل مایع منی شما پس از انزال به داخل مثانه می ریزد و با ادرار دفع خواهد شد و این نگرانی قطع شدن مایع منی نیست و در این مورد اصلاً جای نگرانی نیست.

4- ادرار خونی، درد، سوزش و عدم روان آمدن ادرار

بعد از عمل برای 3-4 هفته کاملاً طبیعی است و با خوردن مایعات فراوان و مصرف مسکن کاملاً بهبودی پیدا خواهید کرد.

جلوگیری از بزرگی پروستات

بزرگی پروستات معمولاً به علت بالا رفتن سن است و در نتیجه هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از بزرگی پروستات وجود ندارد.

اگر مبتلا به علائم پروستات شدید، باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکترتان از شما سونوگرافی از کلیه و مثانه و پروستات و بررسی ادرار باقیمانده و تست PSA و آزمایش کامل خون و ادرار درخواست خواهد کرد و در صورت نیاز توسط پزشک معاینه مقعدی پروستات نیز انجام خواهد شد.

درمان پروستات

اول درمان داروئی پروستات است، خط اول درمان داروئی استفاده از داروهای شل کننده گردن مثانه می باشد. مانند پرازوسین، ترازوسین، تامسولوسین و امنیک. این داروها را قبل از خواب به بیماران توصیه می کنیم که استفاده نمایند. اگر شدت تنگی مجرا به علت پروستات بالا باشد و به درمان داروئی جواب ندهند بهترین اقدام درمان جراحی پروستات می باشد.

عمل باز پروستات

امروزه عمل جراحی پروستات به دو روش باز و بسته انجام می شود که بسته به شدت و حجم و اندازه بزرگی پروستات و شکل رشد پروستات نوع درمان انتخاب می شود. درمان طلائی پروستات برای کسانی که 1- حجم پروستات آن ها بالای 60-70 گرم می باشد 2- همزمان با بزرگی پروستات سنگ مثانه بزرگ دارند 3- سمت رشد بزرگی پروستات به داخل مثانه است، عمل جراحی باز می باشد. در این روش با برش کوچکی در بالای استخوان عانه و زیر ناف و با برش کوچک روی مثانه، قسمت هسته ای پروستات را که باعث انسداد مجرا شده است برداشته می شود.

عمل باز پروستات

بهترین درمان و درمان طلائی پروستات های زیر 50 گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرا می شوند عمل TURP یا تراش از داخل مجرا (همان لیزر عامیانه) می باشد. در این روش بدون برش جراحی پوستی با عبور دوربین به مجرا، قسمت هسته ای پروستات را با تراش و تکه تکه کردن آنها بر می داریم مثل شکل و آنها را خارج می کنیم. پس چه در عمل جراحی پروستات باز و چه بسته همه پروستات برداشته نمی شود و فقط هسته انسدادی را بر می داریم.

عمل پروستات با لیزر

لیزر هولمیوم می تواند به روش های مختلف برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات مورد استفاده قرار گیرد. در روش تخریب پروستات به وسیله لیزر هولمیوم (HoLAP) مقدار اضافی بافت پروستات توسط لیزر از بین می رود. این کار نتیجه ای همانند جراحی پروستات چه باز و چه بسته در پی دارد. مزایای عمده روش تخریب پروستات به وسیله لیزر هولمیوم کاهش از دست دادن خون، مدت زمان کمتر کاتتر (لوله) گذاری و کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان می باشد. یک نوع روش تخریب پروستات به وسیله لیزر هولمیوم، برش پروستات به وسیله آن لیزر (HoLRP) است. در این فرایند برای برش بافت اضافی از یک لیزر هولمیوم استفاده می شود.

جراحی پروستات به وسیله لیزر هولمیوم از طریق مجاری ادرار نیز می تواند سبب ایجاد اختلالات نعوظ و انزال معکوس شود. اما از مزایای استفاده از لیزر این است که می توان بافت بیشتری برداشت. همچنین برای مردان با هر اندازه پروستات مناسب است همچنین برای مردان مبتلا به اختلالات خونریزی یا افرادی که دارو های رقیق کننده خون (مانند آسپرین، کلوپیدوگرل و وارفارین) مصرف می کنند؛ مناسب است.

درمان خانگی پروستات

برخی اقدامات احتیاطی می توانند به اجتناب از بدتر شدن علائم بزرگی پروستات و عوارض آن کمک کنند. فرد نباید در هنگام احساس نیاز شدید، دفع ادرار خود را به تاخیر اندازد. باید در هنگام احساس نیاز، هر چه زودتر ادرار دفع شده و مثانه به طور کامل تخلیه شود.

و اما توصیه های اینجانب

  • بهترین و قطعی ترین روش درمان بزرگی پروستات، درمان جراحی آن است. باز یا بسته
  • بزرگی پروستات درمان داروئی ندارد و داروها پروستات را فقط کوتاه مدت شل می کنند و لذا درمان تسکینی هستند.
  • علیرغم پیشرفت تکنولوژی جراحی در حال حاضر بهترین درمان برای پروستات های بزرگ جراحی باز و پروستات تهای زیر 50 گرم عمل بسته TURP یا لیزری می باشد.
  • چکاب منظم PSA را در بالای 50 سال فراموش نکنید.
فیموزیس
  • از عوارض عمل پروستات نترسید چرا که عارضه مهم ندارد و بدون بیهوشی و با یک شب بستری برای همیشه از شر بزرگی پروستات و اختلال در تخلیه ادرار و بدون مصرف قرص راحت می شوید.
  • عمل جراحی خوش خیم پروستات چه باز و چه بسته عود ندارد.
  • در صورت داشتن بزرگی پروستات و اختلالات تخلیه ادراری جهت نوبت دهی با شماره 22642744 تماس بگیرید.
  • جهت آگاهی بیشتر شما فیلم عمل های اینجانب در رابطه با عمل باز و بسته پروستات رانگاه کنید.

ویدیو جراحی پروستات به وسیله دکتر کرمی:

سونوگرافی پروستات چیست؟

سونوگرافی پروستات از امواج صوتی استفاده میکند تا تصویری از غده پروستات مردان  تولید کند و برای کمک به تشخیص علائمی مانند مشکل در ادرار کردن یا بالا بودن نتایج آزمایش خون استفاده میشود. همچنین این آزمایش برای بررسی برآمدگی که هنگام معاینه مقعدی پیدا شده است، مشخص کردن اختلالات و بررسی این که آیا غده بزرگ شده است، استفاده میشود. سونوگرافی ایمن، بدون تهاجم بوده و از اشعه ی رادیواکتیو استفاده نمی کند.

این فرآیند نیاز به آمادگی خاصی ندارد. جواهرات خود را در خانه بگذارید و لباس راحت و گشاد بپوشید. ممکن است از شما خواسته شود تا گان (نوعی لباس مخصوص) بپوشید و به پهلو بخوابید و زانوهایتان را در شکمتان جمع کنید. برای بدست آوردن تصویر هایی با کیفیت بالا، ترنسدیوسر سونوگرافی –یک استوانه پلاستیکی در حدود اندازه انگشت- به مقدار کمی در مقعد شما وارد خواهد شد. اگر انجام نمونه برداری برنامه ریزی شده باشد، ممکن به شما بگویند از مصرف آسپرین و دیگر داروهای رقیق کننده خونی بین 7 تا 10 روز قبل از این فرآیند خودداری کنید. ممکن است از شما خواسته شود که تنقیه کنید تا روده هایتان پاکیزه گردند.

آیا می شود بدون عمل  و با دارو پروستات را درمان کرد. برای آشنایی بیشتر بر روی لینک درمان دارویی بزرگی پروستات کلیک کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (201 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر