جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان بیماری مثانه بیش فعال ( تکرر ادراری) چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیش فعالی مثانه چیست؟ آیا درمان قطعی مثانه بیش فعال امکانپذیر است؟ بیش فعالی مثانه عبارت است از میل شدید ناگهانی (ارجنسی) برای خالی کردن مثانه است که ممکن است با بی اختیاری ادرار همراه باشد. به طور معمول تکرر ادرار و ادرار شبانه نیز از علائم دیگر این بیماری هستند. مجموعه این علائم به علائم ادراری تحتانی تحریکی یا Storage LUTS معروف هستند. اثر عمده این بیماری کاهش کیفیت زندگی بیماران و مغایرت آن با زندگی اجتماعی معمولی می باشد.

برگشت ادراری
برگشت ادراری

میزان ابتلا به بیماری چقدر است؟

این بیماری در عالم از علل عمده صرف هزینه درمانی برای بیمار و سیستم بهداشتی درمانی است. مطالعه ارزیابی بیش فعالی مثانه در سطح ملی در مقیاس وسیع و در افراد اجتماع آمریکا به اندازه گیری شیوع و اثر بیش فعالی مثانه در ایالات متحده اجرا شده است.

در اروپا حدود 49 ملیون و در آمریکا نزدیک به 33 ملیون نفر به علائم بیش فعالی مثانه مبتلا هستند. این نسبت بالاتر از شیوع بیماری فشار خون، آسم و دیابت می باشد! شیوع بیش فعالی مثانه با بالارفتن سن افزایش می یابد و البته این بیماری یک فرآیند طبیعی در نتیجه بالارفتن سن نمی باشد. به نظر می رسد در ایران تعداد این بیماران زیاد است اما تاکنون مطالعه ای در این مورد انجام نشده است.

وضعیت درمانی مبتلایان چگونه است؟

به دلیل ناشناخته ماندن این بیماری و نسبت دادن علائم بیماری به سایر بیماریها، تنها عده معدودی از درمان مناسب بهره می برند.

در تعدادی از این بیماران میزان علائم در حد غیر قابل تحمل بوده و باعث صرف هزینه قابل توجه از جانب بیمار و دستگاه های بهداشتی برای درمان می شود. به علاوه به دلیل وحشت اکثر مردم از بیماریهای کلیه و نسبت دادن علائم ادراری ناشی از بیش فعالی مثانه به احتمال خرابی کلیه، کیفیت زندگی مبتلایان به مقدار بیشتر از معمول صدمه خواهد دید.

در ویدئوی زیر دکتر کرمی زمان مناسب برای تخلیه ی ادرار را بیان می کند.

تشخیص بیماری بیش فعالی مثانه چگونه است؟

شرح حال، معاینه و استفاده از پرسشنامه های تدین شده مناسب اولین قدم در تشخیص بیماری است.

رد عفونت های ادراری و سایر بیماریهای دارای علامت مشابه با آزمایش های مناسب یا بررسی های تصویربرداری مختلف ابتلا به ساکن لازم است. برای تشخیص خود بیماری از تست اورودینامیکی استفاده می شود.

درمان بیش فعالی مثانه چگونه است؟

درمان شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • تغییر در شیوه رفتار شامل اجتناب از مصرف نوشابه و چای و سایر مایعات در مواقع خاص تجویز داروهای آرام کننده عضله و مخاط مثانه.
  • تجویز دارو به داخل مثانه
  • درمان با امواج الکتریکی متعادل کننده ندرتاً استفاده از اعمال جراحی

نتایج درمان چگونه است؟

شناسایی و درمان بیش فعالی مثانه در اوایل بیماری، در مراقبت بیماران نقشی بهتر و در کاهش هزینه ها نیز مؤثرتر خواهد بود. اما در عمل تأخیر زیاد در شناسایی و در تداوم پیگیری درمانی وجود دارد. شناساندن بیماری به افراد جامعه از پدیده “شرم از اعتراف به بیماری” و تسلیم شدن در مقابل این طرز فکر که بی اختیاری بخشی از بالا بردن اعتماد به نفس و کیفیت زندگی مبتلایان کمک خواهد کرد.

آیا بیماری پیش فعالی مثانه ارثی است؟

درمان خانگی مثانه بیش فعال

1- مصرف غذا ها و نوشیدنی هایی را که موجب تحریک مثانه می شوند، کاهش دهید. غذا ها و نوشیدنی های خاصی وجود دارند که مثانه را تحریک می کنند. شما می توانید درمان مثانه بیش فعال را با پرهیز از نوشیدنی های ادرارآور شروع کنید. این نوشیدنی ها حاوی الکل و کافئین هستند که بدن شما را تشویق به تولید ادرار بیشتر می کنند. شما همچنین می توانید چندین غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید، سپس آنها را یکی یکی اضافه کنید.

این کار به شما نشان می دهد که کدام غذاها علائم شما را تشدید می کنند، بنابراین می توانید از مصرف آنها خودداری کنید. شما می توانید برای بهبود هضم غذا، فیبرها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غلات و بلغور جو دو سر بسیار مفید هستند. میوه های تازه و خشک شده، سبزیجات و حبوبات نیز می توانند به شما کمک کنند. بسیاری از افراد، وقتی که روش خوردن و نوشیدن خود را تغییر می دهند، احساس بهتری پیدا می کنند.

برخی از غذاها و نوشیدنی ها که ممکن است مثانه شما را تحت تأثیر قرار دهند:

تاثیر غذاهای تند بر مثانه

2- تعداد دفعات ادرار کردن خود را یادداشت کنید. به مدت چند روز، تعداد دفعات دستشویی رفتن خود را ثبت کنید. این کار به شما کمک می کند که درک بهتری از بدن خود داشته باشید. این یادداشت ها ممکن است به شما نشان دهند که علائم شما بدتر شده است. برای مثال، آیا علائم شما پس از نوشیدن یا خوردن غذاهای خاصی تشدید می شوند؟ وقتی که مایعات کافی نمی نوشید، علائم شما بدتر می شوند؟

3- ادرار کردن مجدد. در این حالت شما دوبار مثانه خود را تخلیه می کنید. این راهکار می تواند برای کسانی که در تخلیه کامل مثانه خود مشکل دارند، مفید باشد. پس از این که به دستشویی می روید، می توانید چند ثانیه منتظر بمانید، سپس دوباره تلاش کنید.

4- به تأخیر انداختن ادرار. قبل از رفتن به دستشویی صبر کنید، حتی اگر نیاز فوری به ادرار کردن دارید. در ابتدا فقط چند دقیقه باید صبر کنید. به تدریج ممکن است قادر باشید دو تا سه ساعت دستشویی رفتن خود را به تأخیر بیندازید. این کار را فقط در صورت توصیه پزشک انجام دهید. برخی از افراد وقتی که بیش از حد برای دستشویی رفتن منتظر می مانند، احساس می کنند که شرایط آنها بدتر شده یا دچار نشت ادرار شده اند.

5- زمان بندی ادرار. این روش به این معناست که برنامه ی دستشویی روزانه داشته باشید. به جای دستشویی رفتن در صورت نیاز، شما باید در طول روز در زمان های مشخصی به دستشویی بروید. شما و پزشکتان یک برنامه ی منطقی تنظیم خواهید کرد و شما باید سعی کنید هر دو تا چهار ساعت یکبار به دستشویی بروید، چه احساس نیاز داشته باشید، چه نداشته باشید. هدف این است که از نیاز مبرم و فوری به ادرار جلوگیری کنید و کنترل آن را دوباره به دست آورید.

مثانه تحریک پذیر

6- تمریناتی برای تقویت عضله ی مثانه.

◾ تمرینات کگل: سفت کردن و محکم نگه داشتن عضلات لگن برای تقویت کف لگن

◾ انقباض های سریع: در این تمرین باید عضلات کف لگن خود را بارها و بارها فشرده و رها کنید. بنابراین، وقتی که نیاز فوری به دستشویی رفتن دارید، چند انقباض سریع می تواند نیاز مبرم به دستشویی رفتن را کنترل کند. پزشک یا فیزیوتراپیست به شما نحوه انجام این حرکات را آموزش می دهد.

تمرینات ذهن آگاهی و بازخورد زیستی نیز به شما در شناخت مثانه کمک می کنند. این روش از صدا ها و نمودارهای کامپیوتری برای بررسی حرکات عضلات استفاده می کند. این تمرینات به شما آموزش می دهند که عضلات لگن چگونه حرکت می کنند و چقدر قوی هستند.

قرص های مناسب برای درمان مثانه بیش فعال

داروهای آنتی کولینرژیک: این داروها می توانند مثانه بیش فعال را درمان کنند و برای بی اختیاری ادراری مفید باشند. اُکسی بوتینین (دیتروپان)، تولترودین (دترول)، داریفناسین (انابلکس)، فسوترودین (توویاز)، سولیفناسین (وزیکر) و کلرید تروسپیوم، نمونه هایی از داروهای آنتی کولینرژیک هستند.

تزریق بوتاکس برای درمان مثانه

یک اورولوژیست یا متخصص زنان می تواند این کار را انجام دهد. آنها ممکن است خدمات بوتاکس مثانه را ارائه دهند. بوتاکس با شل کردن عضله ی دیواره مثانه، بی اختیاری ادرار و نیاز فوری به ادرار را کاهش می دهد. بوتاکس همچنین، از فشار بیش از حد به مثانه جلوگیری می کند. پزشک برای تزریق سم بوتولونیوم به مثانه، از یک سیتوسکوپ برای مشاهده درون مثانه استفاده می کند و سپس مقدار کمی از ماده را به عضله ی مثانه تزریق می کند.

این رویکرد در مطب پزشک با بیحسی موضعی انجام می شود. تأثیر بوتاکس تا 6 ماه دوام دارد. وقتی که علائم مثانه بیش فعال برمی گردد، تکرار درمان ضروری خواهد بود. پس از آن، پزشک شرایط شما را بررسی می کند تا ببیند درمان بوتاکس برای شما تأثیر مثبتی داشته است یا خیر.

او شرایط شما را بررسی می کند تا متوجه شود که مشکل شما رفع شده است یا هنوز هم نمی توانید حجم ادرار زیادی را در خود نگه دارید. اگر ادرار شما به خوبی آزاد نمی شود، ممکن است لازم باشد به طور موقت از یک سوند استفاده کنید.

تزریق بوتاکس برای درمان مثانه

تحریک عصب

درمان دیگر برای افرادی که نیاز به کمک دارند، تحریک عصب می باشد که درمان نورومدولاسیون نیز نامیده می شود. این نوع درمان، پالس های الکتریکی را به عصب هایی می فرستد که مسیر مشترکی به مثانه دارند.

در مشکل مثانه بیش فعال، سیگنال های عصبی بین مثانه و مغز ارتباط درستی ندارند. این پالس های الکتریکی به مغز و عصب ها کمک می کنند تا ارتباط بهتری با مثانه داشته باشند، به طوری که مثانه بتواند عملکرد درستی داشته باشد و علائم بیش فعالی مثانه بهبود پیدا کند.

دو نوع روش تحریک عصب وجود دارد:

تحریک عصب تیبیال از طریق پوست (PTNS): PTNS روشی است که عصب های مثانه را ترمیم می کند و با قرار دادن یک الکترود کوچک در نزدیکی قوزک پا انجام می شود. در این روش، پالس هایی به عصب تیبیال ارسال می شود. عصب تیبیال در امتداد زانو به عصب های پایین کمر می رسد. پالس ها به کنترل سیگنال هایی کمک می کنند که عملکرد درستی ندارند. اغلب اوقات، بیماران بسته به تأثیر درمان، به 12 جلسه درمانی نیاز خواهند داشت.

نورومدلاسیون ساکرال (SNS): این روش نحوه عملکرد عصب ساکرال را تغییر می دهد. این عصب، سیگنال هایی را بین نخاع و مثانه جابه جا می کند. عملکرد این روش، کمک به نگهداری و آزادسازی ادرار می باشد. در بیماری مثانه بیش فعال، این سیگنال های عصبی، وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند. در این روش، از یک ضربان ساز مثانه برای کنترل این سیگنال ها استفاده می شود.

اولین قدم، کاشت یک سیم الکتریکی در زیر پوست پایین کمر می باشد. این سیم در ابتدا به ضربان ساز دستی متصل می شود تا پالس هایی را به عصب ساکرال بفرستد. شما و پزشکتان باید بررسی کنید که آیا این ضربان ساز می تواند به شما کمک کند یا خیر. در صورتی که این روش مؤثر باشد، دومین مرحله، کاشت یک ضربان ساز دائمی است که می تواند ریتم عصب را تنظیم کند.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر sadeghi دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب آقای دکتر
    خانمی 39 ساله هستم با سابقه سندرم شوگرن و تحت نظر پزشک روماتولوژی
    3 هفته پیش دچار دل درد و تکرر ادرارهی شدید شدم و با مراجعه به پزشک و انجام سونو گرافی کیست تخمدان تقریبا 10 سانتی داشتم که مو قع سونو ترکید و چند روز، تحت نظر بودم و جراحی نشدم و کم کم دردهام کم شو وومایع کیست هم تقریبا جذب شد ولی متاسفانه همچنان تکرر ادرار دارم و عفونت ادرار هم نداشتم
    روزهای اول تا روزی 20 مرتبه هم دستشویی میرفتم الان کمتر شده ولی احساس پری مثانه و اینکه با سرفه و عطسه کنترل خودم رو از، دست میدم، ممنون میشم راهنمایی کنید
    چند روزی هست ورزش های کگل رو انجام میدم یه روز خوبم یه روز شدید میشه و گاه گاهی زیر دلم درد میکنه هنوز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام خدمت شما همراه گرامی باید نوار مثانه انجام بدین
  • تصویر کاربر شادی پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی بخیر ،جناب دکتر من ۴۹ سالمه عفونت ادراری تکرار شونده داشتم و همچنین موقع سرفه و عطسه بی اختیاری شدید ، به دستور پزشک اورولوژم سیستوسکوپی کردم الان حدود یک هفتس ،موقع دفع ادرار بسیار سوزش دارم ولی در حالت عادی ندارم پزشکم به بنده نه دارو داد نه پماد ، فقط گفتن افتادگی مثانه داری ،برای رفع سوزش شدید راهنمایی میفرمایید ؟ چون فعلا به پزشکم دسترسی ندارم ممنون میشم 🙏🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      قرص فنازوپیریدین هر ۱۲ ساعت
  • تصویر کاربر M پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۷۸ ساله .سونو تشخیص بزرگی پروستات ۴۰×۴۵×۴۰دادن با حجم ۳۸ سی سی . و باقیمانده ادرار بعد تخلیه ۳۰ سی سی . دکترشون میفرمایند مثانه ضعیفه باید سوند بزاره . آیا واقعا تشخیص شما همینه یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نوار مثانه انجام شده؟ آزمایش psa?
    2. تصویر کاربر M پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام مجدد خیر انجام ندادن . حجم پروستات قبلا ۴۴ بود الان بعد یک ماه و نیم شده ۳۸ . اگر واجبه انجام بدیم ؟ ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      آزمایش psa حتما انجام بدین جوابشو اطلاع بدین جهت هماهنگی های لازم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهربان دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    باسلام و خداقوت استاد عزیز؛
    بنده حدود 6 ساله در شروع ادرار خیلی زمان میبره و تاخیر و اینکه پرش و مقدار خیلی ضعیف. آزمایش و سونو انجام میدم اما جواب میگن خوبه فقط یک مرتبه جواب سونو پروستاتیت بود که آنتی بیوتیک در سرم 10 روز انجام دادم یا کپسول استفاده کردم اما زیاد نتیجه ای ندیم که الان حدود دوهفته هس قرص و کپسول پروستاتان و دم نوش گزنه و خارخاسک و دم گیلاس مصرف میکنم باز در شروع تخلیه ادرار مشکل دارم خسته شدم خسته. رابطه هم داشتم که بعد ببینم بهتر میشه اما نتیجه نداشت الان چیکار کنم؟
    در ضمن اکثر مواقع خودم متوجه میشم که مثانه پر و حالت ادرار دارم وقتی میرم دسشویی برمیگرده و تخلیه میشه چون مثانه خالی میشه بدون ادرار کردن دیگه نمیدونم کجا میره (کلیه - شکم) نمیدونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام دهید
  • تصویر کاربر جعفری جمعه ۲۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    من خانمی ۲۹ساله هستم از نوجوانی به خاطر تکرر ادرار به علت استرس رنج میبرم و انواع آزمایش ها گرافی ها انجام دادم و همیشه همه نرمال بوده و مدام تکرر ادرار دارم .از ترسم نمیتونم ذره ای چای یا قهوه بخورم .قبلا بخاطر ادرار از خواب بیدار نمی‌شدم ولی مدتیه در طول شب یک بار از خواب بیدار میشم ولی نه بیشتر
    ولی خیلی آزار دهنده هست .در طول روز گاهی بیشتر از ۲۰ بار باید تخلیه انجام بدم درصورتی ک اصلا آب هم نمی‌خورم اخرین بار ۳سال پیش سونو انجام دادم و نرمال بود.هاشیموتو استرس وسواس و بیش فعالی هم دارم .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .پروپرانولول لوتیروکسین گاهی فلوکسامین مصرف میکنم ولی سردردم میکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام مشکل اصلی شخصیت استرسی و وسواسی شما هست که تا درستش نکنین این وضعیت بهتر نمیشه . برای بهبود وضعیت ویسول ۱۰ میلی روزی یک عدد بخورید
    2. تصویر کاربر جعفری جمعه ۲۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      ممنونم .
      آقای دکتر من تا چند ماه پیش ادرارم بوی خیلی بدی مثل بوی زباله میداد و علامت دیگه ای نداشتم ولی چند ماهی بهتر شده .بابت این موضوع کاری هست ک انجام بدم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      ازمایش ادرار و کشت ادرار
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید داخل سونوگرافی مادرم نوشته تودا ایزی اکو مشاهده میشه به ابعاد 9 خواستم بدونم این توده های ایزی اکو خطرناک هست ؟
    دکتر گفته باید سیستوسکوپی بشه .
    یه جایی توی سایتتون خوندم که گفته بودید توده های ایزی اکو خطرناک نیست هایپو اکو خطرناکه ... ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      اگر منظور توده کلیه هست که اگر ساده باشه اهمیتی نداره ربطی به سیستوسکوپی هم نداره . عکس سونو را بفرستید دقیق بیینم
    2. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      توده ایزی اکو مثانه هست
    3. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      توده ایزی اکو مثانه هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      اگر مثانه هست که حتما سیستوسکوپی و حتما نمونه برداری بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم من در طول شبانه روز بخصوص شب ها هر یک ربع یا نیم ساعت یک بار دچار احساس ادرار می شوند که گاهی خیلی کم درحد قطره ادارار میکنند برای درمان این بیماری چه کاری باید انجام بدیم ممنون میشم راهنمای کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام چند سالشون هست ؟ از کی ایجاد شده ؟ سونوگرافی جدید و ازمایش ادرار دادن ؟
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام اقتی دکتر من ۲۷ سالمه چند روزی میشه سوزش ادرار دارم وقتی سوزش میگیرم میرم سرویس بهداشتی در هد دو قطر ادرار میکنم هر دقیقه تکرار میشه یبوست هم گرفتم میتونید کمکم کنید برطرف بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام حتما ازمایش ادرار و کشت ادرار انجام بشه احتمالا عفونت ادراریه
  • تصویر کاربر Sh شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام دختری ۲۷ ساله هستم چندساله وقتی ادرار میکنم اولش چندشاخه تخلیه میشه و بعدش باید چندین بار زور بزنم تا باقی مانده تخلیه بشه. سونوگرافی مثانه پر وخالی انجام دادم گفتن مثانه نوروژنیک دارم چندین بار دکتر رفتم قرص تجویز کردن ولی تغییری نکردم ..تست یورودینامیک انجام دادم بعلت استرس هرکار کردم نتونستم ادرارکنم گفتن شاید تنگی مجراداری ، مجرا روهم باز کردن تغییری نکردم ...خیلی اذیتم دائما دستشویی میرم بیرون که میرم همش دنبال سرویس هستم...الان هم قرص فلوکستین ۲۰ و کلومیپرامین ۲۵ مصرف میکنم...خواهش میکنم کمکم کنین باید چکار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام باقی مانده ادرار در سونو چقدر بود ؟ در کل رفتارهای وسواسی زیاد دارید ؟
    2. تصویر کاربر Sh شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      دوبار سونو انجام دادم تقریبا دوسال پیش
      عکسشو خدمتتون ارسال کردم
      کمی وسواس دارم
      ببخشید هردفعه که سرویس میرم باید زور بزنم تا باقی مانده تخلیه بشه اگه نرم خیلی بهم فشار می یاره در حدی که بخواد بریزه
    3. تصویر کاربر Sh شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      عکس سونو اپلود نشده فعلا تولترودین ۱ میلی هر ۱۲ ساعت بخورین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. وقت عالی بخیر.
    من مردی 48 ساله هستم که 5 سال هست مشکل تکرر ادرار، احساس عدم تخلیه کامل مثانه، احساس فشار و ناراحتی در آلت تناسلی و گاهی سوزش بعد از انزال دارم. تا بحال بیش از 10 دوره آنتی بیوتیک مصرف کردم. گاهی چند ماه مشکلی ندارم اما گاهی بعد از رابطه جنسی (محافظت شده یا نشده) شروع میشه. وقتهایی که زیاد روی صندلی می شینم درد و فشار در سر الت تناسلیم بیشتر میشعه. چندین بار آزمایش ادرار و PSA دادم. همه چیز نرمال بود. معمولا احساس اضطرار در ادرار کردن ندارم و میتونم ساعتها خودمو نگه دارم. بیشتر اوقات مقدار ادرارم کم و فشارش ضعیفه. اما بعضی وقتها فشار و حجمش خوبه. بارها سونوگرافی و سی تی شکمی شدم. چیزی دیده نشد. اما مشکلم همچنان پابرجاست. اگر شبها قرص آلپرازولام نخورم، ممکنه تا صبح چند بار بیدار بشم. فرص وزیکر و تامسولوسین رو نمیتونم تحمل کنم چون هم آب مروارید دارم و هم دچار افت فشار خون میشم. من پیش دیابتی هستم و قندم با متفورمین زیر 120 هست معمولا. زندگیم بسیار سخت و ناامیدکننده شده. خواهش میکنم کمکم کنید. میفرمایید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام قدم آخر سیستوسکوپی و بررسی مجرا و مثانه از نظر تنگی و سایر مسائل است
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      منشکرم آقای دکتر. این رو فراموش کردم بگم که من حدودا سه سال پیش RUG گرفتم و تنگی مجرا نداشتم. البته دردش بسیار کشنده بود و تا انتهای مجرا را نتونستن ببینن اما تا اونجایی که تونستم تحمل کنم مشکلی نبود. با این حال باز هم سیستوسکپی لازمه؟
      سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      بله قدم اخر تشخیص است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر