جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا واریکوسل می گیریم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

واریکوسل یک رگ گشاد شده درون کیسه بیضه و اطراف بیضه ها است که می تواند باعث احساس درد و سنگینی در این ناحیه شود. رگ های سالم کیسه بیضه دارای دریچه های یک طرفه ای می باشند که به بازگرداندن خون از بیضه ها به قلب، کمک می کنند. در بیماران مبتلا به واریکوسل، این دریچه ها به درستی کار نمی کنند. این نقص موجب انباشتگی خون و در نهایت، بزرگ شدن رگ های این ناحیه می شود.

واریکوسل می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها (آتروفی) شده و خطر ناباروری را افزایش دهد. بعضی از متخصصین بر این باورند که افزایش دمایی که بر اثر تجمع خون در بیضه ها اتفاق می افتد، با پایین آوردن تعداد اسپرم ها و آسیب به اسپرم های باقیمانده می تواند منجر به ناباروری مردان مبتلا به واریکوسل شود.

واریکوسل

واریکوسل با توجه به اندازه در یکی از 3 گروه زیر قرار می گیرد:

بزرگ: به راحتی با یک معاینه ی ساده قابل تشخیص است.

متوسط: با لمس ساده و بدون نیاز به فشار قابل تشخیص است.

کوچک: وریدها در چنین شرایطی در حالت فشار قابل لمس هستند. این فشار که از ناحیه ی شکم وارد می شود، باعث انباشتگی لحظه ای بیشتر و در نتیجه بزرگ تر شدن واریکوسل می شود.

واریکوسل در بیضه ی چپ حدود 80 تا 90 درصد بیشتر از واریکوسل در بیضه ی راست اتفاق می افتد. علت این امر می تواند مربوط به فاکتورهای آناتومی باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

✔️ زاویه ی ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی

✔️ نبود دریچه ی آنتی رفلاکس در محل تقاطع رگ های بیضه و ورید کلیوی

✔️ فشار بیشتر روی رگ های کلیوی به علت قرار گرفتن بین سرخرگ روده ‌بندی بالایی (superior mesenteric artery) و آئورت.

همچنین، لازم به ذکر است معمولاً یک واریکوسل جدی در بیضه چپ، با واریکوسل ضعیف تر در بیضه راست همراه است. حدود 35 الی 40 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل قابل لمس در بیضه چپ می باشند، مبتلا به واریکوسل دوگانه (در هر دو بیضه) هستند، که در معاینات بعدی خود را نشان می دهد.

یک تحقیق در سال 2004  نشان می دهد حدود 80 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل جدی در بیضه ی چپ هستند، طبق معاینات بیشتر و آزمایش های غیر تهاجمی رادیولوژی، متوجه واریکوسل در هر دو بیضه ی خود شده اند.

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

واریکوسل می تواند هر فردی را که بیضه دارد (در هر سنی) مبتلا کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که بسیاری از واریکوسل ها در بدو تولد وجود دارند (مادرزادی). افراد اغلب در سال های نوجوانی متوجه واریکوسل می شوند.

متخصصان گمان می کنند که این مسئله ممکن است مربوط به بلوغ باشد، زمانی که جریان خون در اندام تناسلی شما افزایش می یابد، در برخی موارد واریکوسل می تواند، از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری کند.

علت واریکوسل چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد واریکوسل می شود. برخی فکر می کنند که یک “سوئیچ” (دریچه) معیوب در داخل وریدهای خاصی در طناب اسپرمی، ممکن است باعث ایجاد آنها شود. طناب اسپرماتیک نواری از بافت است که بیضه های شما را در جای خود نگه می دارد. 

این سیاهرگ‌ها خون را از بیضه‌ها به بدن باز می‌گردانند. سوپاپ به عنوان نوعی کلید “روشن/خاموش” عمل می کند و دارای دو ساختار فلپ مانند است که به خون کمک می کند تا به سمت قلب شما برگردد. هنگامی که یک دریچه آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است خون در داخل سیاهرگ های بیضه شما جمع شود. با گذشت زمان، رگ ها متورم می شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

علائم واریکوسل می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد:

درد بیضه ها (به خصوص در زمان ورزش، ایستادن یا نشستن طولانی مدت) می تواند یکی از علائم واریکوسل باشد. علت این درد فشار مداوم روی رگ ها است  که بر اثر انباشتگی ایجاد می شود. بلند کردن اجسام سنگین می تواند علائم آزار دهنده را شدیدتر کرده و حتی علت ایجاد واریکوسل باشد. در برخی موارد، واریکوسل دردناک می تواند ظاهری برجسته و قابل مشاهده داشته باشد.

مشکلات باروری:

بین واریکوسل و ناباروری رابطه ی مستقیمی وجود دارد. کم شدن تعداد اسپرم ها، پایین آمدن قدرت حرکتی و کیفیت اسپرم ها و تغییر شکل اسپرم های باقیمانده، همگی از مواردی هستند که تحت تأثیر واریکوسل اتفاق می افتند. به طور کلی، واریکوسل سبب بالا رفتن دمای بیضه ها می شود. به همین دلیل می تواند شکل، حرکت و عملکرد اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث ناباروری مردان گردد.

کوچک شدن بیضه ها (آتروفی):

کوچک شدن بیضه ها از دیگر علائم واریکوسل می باشد. البته، در صورت درمان، ممکن است بیضه ی آسیب دیده به اندازه ی عادی خود برگردد.

سؤالات متداول درباره ی واریکوسل

ارضا شدن در خواب

در صورتی که واریکوسل درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. 10% مبتلایان به واریکوسل دچار مشکل ناباروری خواهند شد. پس از 16 سالگی، برای تعیین نیاز به درمان واریکوسل، آنالیز منی به افراد توصیه می شود. در صورتی که نتیجه ی آنالیز منی طبیعی باشد، به افراد توصیه می شود هر 2 الی 3 سال آزمایش تکرار شود، زیرا با گذشت زمان کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

پسر نوجوان من به واریکوسل مبتلا شده، آیا اقدام به درمان ضروری است؟

درمان نوجوانان مبتلا به واریکوسل به شرایط بیمار بستگی دارد. حتماً با یک متخصص اورولوژی یا پزشک کودک در این باره مشورت کنید. در موارد زیر بهتر است به فکر درمان واریکوسل باشید:

برخی افراد با وجود خطر کم، درمان زود هنگام را انتخاب می کنند تا احتمال ناباروری در سنین بالاتر را از بین ببرند.

واریکوسل من علائم آزاردهنده ای ندارد، آیا برای بچه دار شدن باید به فکر درمان آن باشم؟

به طور اصولی، واریکوسل هایی که دارای علائم نیستند، نیاز به درمان ندارند. بیشتر متخصصین بر این باورند که این موارد واریکوسل در صورت عدم درمان مشکل ساز نخواهند شد. اگر نگران باروری خود هستنید، می توانید با یک آزمایش ساده ی منی از تأثیر احتمالی واریکوسل روی کیفیت اسپرم های خود مطمئن شوید.

افرادی که به علت واریکسل درد دارند، برای تسکین درد چه کاری می توانند انجام دهند؟

استفاده از لباس زیر مخصوص، به منظور محافظت از کیسه بیضه به درد واریکوسل کمک می کند. خوابیدن به پشت نیز به تخلیه خون واریکوسل کمک کرده و اغلب درد را تسکین می دهد. مصرف داروهای مسکن (مانند استامینوفن و ایبوپروفن) نیز می تواند باعث کاهش درد شود. در نهایت، می توانید با یک متخصص اورولوژی درباره ی درمان کلی واریکوسل مشورت کنید.

می خواهم برای بچه دار شدن مشکل واریکوسل را درمان کنم، چقد طول می کشد تا کیفیت منی و اسپرم به حالت سالم برگردد؟

آزمایش های منی معمولاً 3 تا 4 ماه پس از درمان انجام می شوند. اما کیفیت منی شما معمولاً از ماه ششم ارتقاء پیدا می کند. البته، این زمان در برخی موارد تا یک سال هم طول می کشد.

طی معاینه ی شخصی، یک توده روی بیضه ی خودم احساس کردم. آیا باید نگران باشم؟

ممکن است ناهنجاری ها در دستگاه تولید مثل مردان به صورت توده ای در کیسه بیضه ظاهر شوند. توده ها اغلب نگران کننده نیستند و تأثیر کمی بر سلامتی افراد دارند. اما گاهی توده ها می توانند نشانه ای از بیماری های بسیار خطرناک (که خطر جانی دارند) باشند. یکی از انواع این توده ها سرطان بیضه است که باید آن را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال راهی برای درمان آن باشید. به همین دلیل مراجعه به پزشک در صورت مشاهده توده یا برآمدگی در بیضه بسیار حیاتی است.


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی، از لرستان مزاحم شما شدم، نظر شما درباره جواب آزمایش که براتون ارسال می‌کنم چیه؟ ممنونم 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      آزمایشات نرمال است
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    با سلام
    در خرداد ماه پس از درد به دکتر مراجعه و با انجام سونو واریکوسل یک طرفه با قطر۲.۲۴ و ازمایش اسپرم معمولی داشتم اما پس از مراجعه در آبان ماه با واریکوسل دو طرفه با قطر وریدی ۳.۵ در سمت چپ و گرید ۴ و واریکوسل سمت راست گرید ۲ با رفرنس سارتسچی مواجه شدم آزمایش ها اسپرم‌من به صورت تصادفی بدون هیچگونه مشکلی می باشد یا با تاثیر خفیف در پارامتر های متفاوت در هر آزمایش می باشد
    ایا جز واریکوسل چیز دیگری من را تهدید نمیکند علت پیشرفت با سرعت این بیماری برای من چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ازمایش مایع منی جدید دهید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سونوگرافی به دستگاه و اپراتور وابسته اس و مستقل نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Mohammad سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    متاهل هستم
    ۲ ماهه ک احساس درد میکنم
    سنوگرافی دادم
    گفتن باید عمل کنی
    ولی هنوز انجام ندادم
    ازمایش اسپرم هم دادم اگ امکانش هست هردو رو چک کنید .ببینید ازمایش اسپرمم مشکلی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      عمل واریکوسل کمک چندانی نخواهد کرد به کلینیک های نازایی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر عبداللهی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۱۴ سالشه عمل واریکوسل بیضه چپ انجام شده
    اندکی بیضه چپش کوچک شده
    بیضه سمت راست گرید ۱ بود
    ایا با این جراحی مشکلی در آیند پیش نمیاد
    مثل ناباروری
    وباید همیشه تحت نظر پزشک باشه ؟
    ممنون میشم اگه باسخ بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      احتمال کاهش باروری مطرح هست با توجه به کاهش سایز توصیه میشه در صورت کاهش سایز بیشتر سونوگرافی سالانه انجام دهید در ۱۸ سالگی هم آزمایش مایع منی انجام دهید
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر بنده دو هفته است که سوزش ادرار دارم حدود یک ماه قبل بدلیل سوزش ادرار سی تی انجام دادم اما دکتر اورژانس گفت که سنگ نداری اما باز که دیروز رفتم دکتر برای سوزش ادرار سی تی رو نشون دادم گفتن که سنگ دارم . میخواستم تشخیص جنابعالی رو درباره ی این مشکل بنده بدونم خیلی ممنون جناب دکتر
    لینک سی تی اسکن:

    https://pacs.hkc.ir/metric/rh/3738153646
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      این لینک سی تی رو نشون نداد . گزارش سی تی رو بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      https://pacs.hkc.ir/metric/rh/3738153646
    3. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      متاسفانه گزارشی برای سی تی ندارم ولی لینک مشکلی نداره امکانش هست لینک رو کپی کنید تو مرورگر ببینید ممنونم جناب پروفسور که این لطف رو برای بنده میکنید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      درد پهلو چپ دارید یا داشتید ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    من واریکوسل گرید 1 و dfi 32 دارم سه بار ivf انجام دادم منفی شده . آیا واریکوسل گرید 1 نیاز به عمل داره و اینکه آیا dfi بالا با دارو درمان میشه ؟ اگر dfi رو بیارم پایین احتمال مثبت شدن ivf هست یا نه ؟ یا حتما باید عمل واریکوسل انجام بدم تا ivf مثبت بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام واریکوسل باید با معاینه گریدش مشخص بشه دقیقا و اگر واریکوسل مسجل شد عمل کنید . DFI با دارو پایین نمیاد
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من حدود پنج سال پیش تشخیص واریکوسل گرید ۲ دکتر برام داشت ولی آزمایش دادم و مشکلی نداشتم و سال بعدش نیز آزمایش اسپرم دادم و حضرتعالی فرمودید مقدار خیلی کمی تحرک پایینه که اون هم مشکلی نیست و نیاز به عمل نیست الان که ۲۳ سالمه و قصد ازدواج دارم آزمایش اسپرم دادم ولی باز هم تحرک کمه خواستم بپرسم وضعیت من الان چجوره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام واریکوسل از نزدیک معاینه و اگر تشدید یافته بود عمل کنید در غیر این صورت فعلا قرص بلومکس روزی ۳ عدد بخورید
  • تصویر کاربر دلدار سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسرم با سندروم کلاین شانشی برای پدر شدن دارن یا نه لطف کنید راهنمایی کنید پسرم هشت ساله ازدواج کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر ش سه شنبه ۳۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سال 95 همسرم واریکسول عمل کردند مشکل اسپرم ضعیف و حرکت ضعیف اسپرم و زود انزالی داشتند که با مصرف دارو و عمل یکسال بعد بچه دار شدیم و دوسال پیش هم بچه دار شدیم سقط شد برا بچه دوم اقدام کردیم نشد آزمایش دادند گفتن شما دیگه بچه دار نمیشین الان هم مشکل زود انزالی دارند اگه دارویی لازمه اسم و میزان مصرف بفرمایین ممنون میشم چون سن بنده 35 سال هست وقتمون کمه و درامد برا کاشت نیست وایا نمیشه دوباره عمل کنن بچه دار شیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      عمل مجدد لازم نیست با توجه به سن سریعتر روش های کمک باروری در نظر گرفته سود
  • تصویر کاربر ش سه شنبه ۳۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سال 95 همسرم واریکسول عمل کردند مشکل اسپرم ضعیف و حرکت ضعیف اسپرم و زود انزالی داشتند که با مصرف دارو و عمل یکسال بعد بچه دار شدیم و دوسال پیش هم بچه دار شدیم سقط شد برا بچه دوم اقدام کردیم نشد آزمایش دادند گفتن شما دیگه بچه دار نمیشین الان هم مشکل زود انزالی دارند اگه دارویی لازمه اسم و میزان مصرف بفرمایین ممنون میشم چون سن بنده 35 سال هست وقتمون کمه و درامد برا کاشت نیست وایا نمیشه دوباره عمل کنن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      عمل مجدد که خیر سریعتر روش های کمک باروری را در نظر بگیرید . برای زودانزالی داپوکستین ۳۰ دو ساعت قبل رابطه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر