جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عفونت کلیه ها چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیمارانی است که در مطب و بیمارستان به اینجانب مراجعه می کنند. یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

کلیه

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

  • از راه خون
  • از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
  • از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد

افرادی که بیشتر در خطر عفونت کلیه از طریق سوراخ مجرای ادراری هستند عبارتند از:

  • خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.
  • بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.
  • افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک ، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علائم و نشانه های عفونت کلیه ها چیست؟

کیست ساده کلیه

عفونت کلیه به دو نوع حاد و ناگهانی و مزمن تقسیم می شود.

علائم و نشانه های عفونت حاد کلیه ها عبارتند از:

  • تب بالای ˚39
  • لرز شدید
  • درد پهلو سه علامت عفونت کلیه می باشند

علائم دیگر شامل تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن، بدبوشدن ادرار، تکرر ادراری، سوزش ادرار و خون در ادرار می باشد. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پائین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

آیا عوامل زمینه ای و مستعد کننده عفونت ادراری وجود دارد؟

بله وجود دارد. عوامل به شرح زیر است:

  • کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن
  • برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها مخصوصاً در اطفال
  • وجود انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها به عنوان مثانه در بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار ، تنگی لوله حالب در محل اتصال آن به کلیه و مثانه
  • مثانه عصبی که ادرار فرد کامل خارج نمی شود و به صورت ادرار باقیمانده در مثانه می ماند
  • حاملگی در خانم ها از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

  نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

توصیه پایانی

  • رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
  • در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
  • عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
  • چکاب منظم هر 6 ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
  • مصرف مایعات و مخصوصاً هر 2 ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
  • در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

در پایان هر سوالی داشتید در قسمت پرسش و پاسخ مطرح فرمائید تا بلافاصله جواب را تقدیم نمایم.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به‌ درستی درمان نشود، می‌ تواند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب برساند. ( باکتری‌ ها می‌توانند به جریان خون سرایت کنند و باعث عفونت تهدید کننده برای شما شوند)

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۷۸ ساله عمل نفرکتومی رادیکال کلیه راست انجام دادند. یک هفته است که مرخص شدن اما بیمارستان گفتندباید رژیم اورمیک بگیره . این رژیم بسیار سخت است چون پروتئین و حبوبات و سیب زمینی و لبنیات منع شده . البته مایعات میخورن و کمی هم راه میروند. هنوز بخیه دارن . میخوام بدونم پیشنهاد شما برای حفظ کلیه چپ چیست ؟ خیلی اندک در مچ‌پا ورم دارن علامت دیگه ای ندارند . به علت سرطان نفرکتومی انجام شده . اگر مواردی لازم است بیان کنید تا انجام دهم سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      آزمایشات دوره ای انجام شود به متخصص تغذیه مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کیهان دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشی و خدا قوت برای وقتی که برای بیماران میگذاری

    بنده هفته قبل عمل tulدرون اندامی انجام دادم ۲ روز کامل فقط خون دفع میکردم و لخته هم داشت الان مقداری کمتر شده ولی چیزهای نرمی مثل پوست گردو خیلی ریز در ادرار میبینم گاهی و بعضی اوقات درد شدیدی دارم اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم چون روستایی دور هستم و دسترسی به جایی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بخاطر فنر درون کلیه هست
  • تصویر کاربر Hanifeh یکشنبه ۱۵ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    لطفا تفسیر جواب اسکن هسته ای کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر عایشه جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    دارای کیست کلیه با بوسنیاک 3 در یکی از کلیه ها می باشم، میخواهم بدانم آیا چند درصد سرطانی است؟ عمل جراحی آن به چه شکل است؟ برای برداشتن کلیه هست یا تنها برای کیست؟ و آیا جواب عمل میدهد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر وقت به خیر.بنده حدود یک سالی هست به طوز متناوب هر چهاز پنج ماه یک بار دچار سوزش ادراری خفیف بی حالی خستگی واحساس لرز میکنم.بدون تب.یک بار قبلا باهمین علایم با مصرف کوتریموکسازول مشکلم حل شد.ازمایش سونو کامل شکمی هم دادم وغیر از دوتا کیست چیز دیگه ای نشون نداده.اندازه پروستات هم25 میل بود ولی به تشخیص دکتر مجاری گفتن میتونه سایز پروستات طبیعی باشه ولی التهاب باشه .قرص پروترال کوتریموکسازول و نیزوپزود5 تجویز کردن وحدود 1 هفته دارم مصرف میکنم توفیر انچنانی ندارم.ازمایش خون وادرار هم دادم که عفونتی نداشتم.لطفا راهنمایی بفرمایید این طولانی شدن حالات دچار افسردگیس کرده منو.ممنونم.بیشترین چیز که اذیتم میکنه لرز دایمی هست که همیشه احساس سرما دارم
    1. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      این زو هم اضافه کنم هنگاه دفع مدفوع هم احساس سوزش رو در مسیر منتهی به مقعد احساس میکنم بعضی وقت ها
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    3. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام جناب دکتر و سپاس از جواب شما.فقط جناب دکتر اول اینکه تشخیص شما بفرمایید چی هستش .واگر التهاب غیر باکتریایی هست نظرتون این داروهایی که یک هفته است مصرف میکنم مثل کوتریموکسازول ونیزوپرود اینها رو متوقف وداروهای مورد نظر شما رو ادامه بدم.ومقدار و طول مصرف دارو رو هم بفرمایید.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      طول درمان فعلا یک ماه بله پروستاتیت غیرباکتریایی مطرحه براتون
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ، وقتتون بخیر
    ببخشید من پدرم سابقه سنگ کلیه داره ، حدودا ۲ ماه پیش کلیه سمت راست سنگی به اندازه ۹ میلیمتر داشته که سنگ شکن انجام داده و الان بعده دوماه دیده سنگ همون جا هست و سنگ شکن اصلا جواب نداده ، به نظرتون مجددا باید سنگ شکن انجام بشه با راه دیگه ای هست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بهتره سی تی اسکن انجام بشه تا کامل و دقیق بررسی بشن لوکیشن و سایز سنگ ها
  • تصویر کاربر فتحعلی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    من مهرماه در قسمت پهلو وکشاله ران دچار دردهایی شدم به همین دلیل به دکتر متخصص کلیه مراجعه کردم و چون سوزش ادرار نداشتم فقط برای من سونوگرافی نوشتند و در سونوگرافی من نوشته شده بود فولنس خفیف در سیستم پیکو کالیس کلیه راست مشهود هست به همین دلیل به دکتر مراجعه کردم که گفتند احتمالا شن ریزه دارم و نیازی به دارو نیست و فقط مایعات مصرف کنم و با مصرف مایعات بعد از دو روز دردهای من خوب شد و به مدت 3 ماه هیچ گونه دردی نداشتم و دوباره درد هام البته با شدت خیلی کمتر شروع شد و به خمین دلیل آزمایش ادرار هم دادم که آزمایش ادرار به این صورت appearance:turbid, epithelial cells:8_10 , crystals amorph urate:many بود و به دکتر دیگری مراجعه کردم و ایشان برایم داروهای لوپراکس 200و باکلوفن 10 و تامسوور0.4 تجویز کردند و فرمودند به مدت 3 هفته این داروها را مصرف کنم و گفتند نه عفونت و نه شن هیج کدام را ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر فتحعلی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      سلام؛ چشم
    3. تصویر کاربر فتحعلی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      عکس آزمایش
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      الان علائمی دارید؟ با توجه به شرح حال و آزمایش و سونوگرافی شما مشکلی ندارید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    سنگ‌کلیه در مثانه دارم که وقتی فعالیت فیزیکی انجام میدم ادرارم خونی میشه. درد هم ندارم. می‌خواستم تجویز شما رو بدونم که چی هستش. سونوگرافی هم انجام دادم می‌تونم عکسش و براتون بفرستم.
    همچنین مشکل پروستات هم دارم که بزرگ شده.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر عباس سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      خدمت شما
    3. تصویر کاربر عباس سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      عکس‌ها خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      شرایط حضور در تهران رو دارید؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    یکسال پیش در کلیه چپ توده بدخیم داشتم جراحی نفروکتومی پرشیال انجام دادم و توده با مقداری از کلیه برداشته شد از آن وقت تا الان هیچ دارویی و کار خاصی انجام ندادم فقط چند وقت یکبار چکاب انجام میدم اخرین چکاب ( سونو و سیتی و ازمایش)ابان ماه امسال بوده الان دو الی سه روزه موقع ادرار ذره های نارنجی در ادرار میبینم و کلیه ها بعضی اوقات تیر میکشه علت چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      عکسها اپلود شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود همینطور سی تی اسکن شکم و لگن با تزریق انجام شود
    4. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      ممنونم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      🌺
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ali شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    کلیه سمت چپ پدرم در تاریخ 1402/4/20 جراحی شده به دلیل توده از نوع انکوسیتوما و جواب اسیب شناسی و ایمونو خدمتتون ارسال شده و همچنین تصویر اخرین سونوگرافی خدمتتون ارسال شده که در ان ضایعه ای هیپواکو به ابعاد 12*22 به صورت bulging پارانشیم میانی کلیه چپ مطرح کننده احتمالی تغییرات postopوبا احتمال کمتر mass رویت شده خواهشمند است در صورت نیاز بودن اقدامی مارا مطلع سازید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      از جراحش بپرسید که از سرجی سل استفاده کرده؟ و اینکه سی تی اسکن شکم و لگن با کنتراست انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر