جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

UPJO یا تنگی محل اتصال حالب به کلیه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
تنگی محل حالب به لگنچه در بسیاری از مواقع کاملاً بی علامت می باشد و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس برداری مشخص می شود. درد خفیف و متناوب پهلوها، مخصوصاً بعد از مصرف مایعات یکی دیگر از نشانه های تنگی حالب به لگنچه یا UPJO می باشد.
تاثیر اختلال نعوظ بر دیابت

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UDT

لوله حالب به منزله محل تنفس کلیه ها می باشد که اگر جلو آنها انسداد پیدا کند باعث خفه شدن و از کار افتادن کلیه ها می گردد. تقسیم بندی های مختلفی برای علل انسداد و یا تنگ شدن لوله حالب ذکر شده است که می توان در حالت کلی به دو نوع مادرزادی و اکتسابی آن اشاره کرد.

شایعترین انسداد حالب با منشاء مادرزادی UPJO یا تنگی محل اتصال حالب به کلیه ها می باشد که به علت عبور رگ غیرطبیعی از گلوگاه کلیه و اثر فشاری آن لوله حالب انسداد پیدا کرده و یا تنگ می شود و یا اینکه به علت مادرزادی آن قسمت از داخل تنگ است. این تنگی قبل از تولد و در رحم زن حامله قابل تشخیص می باشد که در سونوگرافی شکمی از زن حامله کلیه ها کاملاً گشاد می باشند.

indep

تنگی لوله حالب به لگنچه کلیه یا UPJO اغلب یک طرفه و در پسر بچه ها شایعتر از دخترها می باشد. در درصد می تواند دوطرفه باشد. انسداد موجود باعث می شود که کلیه ها نتوانند ترشحات ادراری را به مثانه تخلیه کنند و لذا برگشت ادراری باعث آسیب به کلیه و از بین رفتن و خفه شدن کلیه ها می گردد که شدت آسیب بستگی به شدت انسداد دارد. هر چه تنگی بیشتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر خواهد شد.

علامت و نشانه های تنگی حالب به لگنچه کدامند؟

تنگی محل حالب به لگنچه در بسیاری از مواقع کاملاً بی علامت می باشد و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس برداری مشخص می شود. درد خفیف و متناوب پهلوها مخصوصاً بعد از مصرف مایعات یکی دیگر از نشانه های تنگی حالب به لگنچه یا UPJO می باشد. در بعضی از مواقع عفونت اضافه شده به کلیه و تب و لرز می تواند نشانه دیگر باشد. در موارد شدید و بی علامت، زمانی تشخیص داده می شود که کلیه از کار افتاده است.

روش تشخیص محل انسداد حالب به لگنچه

امروزه ساده ترین و ارزانترین روش تشخیص بیماری های کلیه انجام سونوگرافی است. همچنانکه ذکر کردم حتی در دوران حاملگی و شکم بیمار این بیماری با سونوگرافی قابل تشخیص می باشد. در سونوگرافی به هر علتی که مسیر حالب تنگ باشد کلیه ها متورم یا هیدرونفروز پیدا می کنند که هر چه هیدرونفروز شدیدتر باشد نشان دهنده شدت و درجه ی بالای انسداد می باشد.

آیا درمان تنگی محل اتصال حالب به کلیه اورژانسی است؟

در مقدمه عرض کردم هر گونه انسداد حالب به منزله فشار به گلوگاه کلیه جهت خفه کردن کلیه ها می باشد و لذا این انسدادها باید سریعاً از جلو کلیه ها برداشته شوند. اورژانسی و غیراورژانسی بودن درمان بستگی به شدت انسداد و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و شدت خفه گی کلیه ها می باشد. اگر درجه و شدت انسداد بالا باشد، شدت آسیب و از کارافتادگی کلیه ها سریعتر اتفاق خواهد افتاد و لذا باید سریعاً درمان گردد. در موارد خفیف که شدت انسداد کمتر می باشد و کلیه در فشار نمی باشد می توان با درمان نگهدارنده و پیگیری بیمار را تحت نظر گرفت.

قطعی ترین و دقیق ترین معیار برای عمل جراحی و یا تحت نظر گرفتن بیمار انجام عکس برداری IVP و یا DTPA یا مطالعه هسته ای کلیه ها می باشد. در دو روش فوق ماده ی رنگی به داخل رگ ها تزریق می شود و پس از ظاهر شدن آنها در کلیه ها و با عکس برداری تأخیر شدت انسداد و در نتیجه مقدار تخلیه موارد رنگی از کلیه ها به حالب با عکس برداری پیگیری می شود که با انجام مطالعه فوق ما به این سوالها جواب می دهیم:

  • آیا کلیه مبتلا کار می کند؟
  • چند درصد آسیب دیده است؟
  • شدت تنگی حالب به لگنچه چقدر است؟
  • آیا بیمار نیاز به عمل جراحی دارد یا نه ؟

روش های درمان تنگی حالب به کلیه یا UPJO

روش های درمانی تنگی حالب به کلیه عبارتند از:

1- درمان جراحی

درمان جراحی و قطع کردن قسمت تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه که این نوع درمان به صورت عمل جراحی باز و یا لاپاراسکوپی و تحت عنوان پیلوپلاستی انجام می شود و درمان طلائی تنگی حالب به کلیه ها می باشد و درصد موفقیت آن حدود 90-95 درصد می باشد. در این روش که در شکل زیر می بینید محل تنگی قطع شده و قسمت گشاد حالب را به لگنچه کلیه پیوند می زنیم.

این عمل با بیهوشی عمومی انجام می شود و در عمل باز با برش یک وجبی در پهلوها عمل پیوند حالب به کلیه یا پیلوپلاستی انجام می شود. در عمل پیلوپلاستی لاپاراسکوپی به جای برش یک وجبی در پهلوها با عبور تروکار یا لوله های لاپاراسکوپی به شکم بیمار به جای برش 10-25 سانتی عمل به روش بسته انجام می گردد .ه این عمل باید توسط کسانی که دوره فوق تخصص لاپاراسکوپی دارند انجام گردد.

images,lm,;l

2- روش آندوسکوپی درمان تنگی حالب به لگنچه یا UPJO

 دو روش آندوسکوپی درمان تنگی حالب عبارتند از گشاد کردن محل تنگی با بالون که خیلی مؤثر نمی باشد و امروزه به صورت روتین جزء درمان ها نیست. دومین روش، اندوپیلوتومی یا برش محل تنگی با استفاده از دوربین آندوسکوپی که از کلیه ها و یا حالب به محل تنگی وارد می شود و برش محل تنگی با چاقوی آندوسکوپی است که در موارد خفیف تنگی حالب کمک کننده می باشند. همچنانکه ذکر کردم درمان طلائی با درصد موفقیت بالا در حال حاضر عمل جراحی و برداشتن قسمت تنگی می باشد.

AVv

و اما توصیه های اینجانب

  • خانم های حامله باید با انجام سونوگرافی جنین جهت تشخیص و سلامت جنین و کلیه های آن تحت بررسی قرار بگیرند.
  • امروزه بهترین روش تشخیص ابتدائی و به موقع بیماری های کلیه از جمله تنگی، انجام سونوگرافی است. حداقل سالی یکبار با انجام سونوگرافی از سلامتی کلیه هایتان آگاه شوید.
  • در صورت تشخیص اولیه تنگی لوله حالب به کلیه ها باید بررسی کامل از نظر شدت تنگی و درصد آسیب به کلیه ها باید بررسی شود.
  • اگر تنگی شدید باشد و باعث تحریک کلیه ها شود باید بلافاصله اقدام به درمان آن کرد.
  • 5- بهترین روش درمان تنگی شدید عمل جراحی و برداشتن قطعه تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه ها توسط عمل جراحی باز و یا لاپاراسکوپی می باشد.

در صورت داشتن تنگی حالب ، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

3.6/5 - (14 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت جنابتان اینجانب دارای فرزند ۲ ساله پسر میباشم متاسفانه فرزندم داری تنگی حالب در یکطرف میباشد که تمامی درمان ها طبق نظر دکتر انجام شده و نظر دکتر بر عمل جراحی باز میباشد سوال بنده این بوده که در سن ۲ سالگی این عمل انجام می‌شود یا خیر چون یکی از همکاران فرمودن که باید یه سوراخ به حالب زده شود و در ۵ سالگی این عمل انجام شود یعنی در ۲ سالگی نمی‌شود خواهشمندم نظره جنابعالی در این مورد را بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      مدارک رو برام بفرستید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اسرا چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۱۰روز قبل سونوگرافی دادم متوجه شدمسنگ ۸و۴میلی در کالیس میانی و ۳میلی در کالیس فوقانی کلیه چپ و سنگ ۶میلی در کالیس فوقانی و ۴میلی کالیس میانی و ۳/۵میلی در کالیس تحتانی کلیه راست وجود داره و سنگ ۱۵ میلی در upj سمت چپ با ایجاد پیلکتازی رویت می گردد لطفا راهنمایی بفرمایید با دارو گیاهی این سنگ ۱۵ میلی دفع میشه یا حتما سنگ شکنی بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      خیر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سنگ شکنی باید انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام. ۴۲ساله هستم .حدود دوماه پیش به علت بزرگی فیبروم جراحی هیستروکتومی انجام دادم که مشخص شد لوله حالب
    به علت فشار فیبروم چسبندگی پیدا کرده . لذا پیوند حالب و استنت گذاری انجام شد. یک ماه بعد استنت ها خارج شد. یک ماه بعد عکس. رنگی کلیه گرفتم . همچنان هیدرونفروز متوسط داشتم. پزشک جراحم گفت به علت پیوند و ترمیم لوله حالب این هیدرونفروز دایمی هست اما کلیه کارکرد خود را دارد. . آیا راهی برای درمان هیدرونفروز هست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر ممکنه هیدرونفروز باقی بمونه اگر درد ندارید و عملکرد کلیه خوبه مشکل خاصی نیس
    2. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عکس رنگی که فرستادم براتون نوشته احتمال تنگی حالب.از کجا بفهمم عملکرد کلیه خوبه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      اسکن کلیه DTPA
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    حدود دو ماه قبل با انجام سونو مشخص شد مبتلا بهupjo و دارای سنگ ب۱۳ میلمتری می باشم(کلیه چپ) با انجام ivp تنگی مجرا در محل اتصال به لگنچه تایید شد..اول تیرماه با عمل جراحی لاپارسکوپی تنگی برطرف شد...۴ هفته دبل جی کارگذاسته شد و طی دوران دبل جی حجم ادرار زیادی داشتم..بعد از خارج کردن دبل جی متاسفاته حجم ادرار کم شده و رنگ ادرار هم تیره تر شده هر چند من مایعات زیاد مصزف می کنم.با انجام سونو در هفته پنجم عمل و حسب گزارش سونو هیدرونفروز کلیه شدید و تنگی حالب مجددا تشخیص و کلیه هم داره سنگریزه فراوان و با انجام چکاپ کراتین ۱ و میزان اوره نرمال فقط به نقدار کمی باکتری در ادرار داشتم.دکتر برام تامسولسین تجویز ولی واقعیتش با داشتن عوارض زیادی که برام داشت مصرفشو بعد یک هفته قطع کردم.سوالم از شما اینه بعد گذشت ۵ هفته و با سونو میتوان در مورد موفقیت امیز بودن یا نبودن اون تصمیم گیری کرد؟؟برای دفع سنگریزه چکاری باید انجام بدم..حجم ادرار کی به حالت قبل بر میگرده..در ضمن ۳۲ ساله هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام هیدرونفروز که ممکنه تا مدتها باقی بمونه بعد از عمل اینجوری قابل قضاوت نیس . همچنین حجم ادرار هم مهم نیس چون شما ۲ کلیه دارید نمیشه گفت به خوبی تخلیه نمیکنه . به جراحتون مراجعه کنید بررسی های لازم را انجام میدهند
  • تصویر کاربر یعقوب سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلا سلام آقای دکتر وقت بخیر در سونو انجام شده تشخیص هیدرونفروز severeهمراه با کاهش قابل توجه ضخامت پارانشیمال در کلیه راست رویت شد اتساع شدید لگنچه با دیامتر AP=62mm مشهود است اما حالب دیلاته نمیباشد upjoتوصیه می‌شود پروستات با ابعاد افزایش یافته وحجم 33 cc رویت شد ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      چند سالتون هست ؟
  • تصویر کاربر صدف سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من با تشخیص هیدرونفروز کلیه راست در سونوگرافی در پی درد پهلو و عفونت ادراری
    تحت سی تی اسکن قرار گرفتم با تشخیص تنگی مجرای جالب به لگنچه تحت عکس رنگی کلیه قرار گرفتم که نتیجه رو خدمتتون ارسال کردم
    با توجه به اینکه پس از رفع عفونت با انتی بیوتیک درد کلیم کلا از بین رفته ایا نیاز به درمان‌های تکمیلی از جمله جراحی هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام کراتینین چند است ؟ بهتر است یک نوبت داخل حالب بررسی شود
  • تصویر کاربر ساعتچی شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم شخصی که سابقه سنگ کلیه دارد آیا می تواند روزه بگیرد و یا می تواند روزه بگیرد و در طول روز فقط آب بخورد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام به هرحال فردی که سابقه سنگ دارد نیاز به مایعات فراوان در طول روز جهت جلوگیری از تشکیل سنگ دارد . در مورد نحوه روزه گرفتن از مرجع تقلیدتان سوال کنید
  • تصویر کاربر دانیار پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    فرزندم ۶ سالشه و به upjo مبتلاست. کلیه چپ با قطر قدامی_خلفی حالب 7.3mm و راست 5.5 است. از جنینی تشخیص داده شد، تصویر آخرین سونورو فرستادم. لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام نیاز به اسکن کلیه و بررسی عملکرد کلیه ها دارد . DTPA اسکن انجام شود تا برای عمل بررسی شود
    2. تصویر کاربر دانیار پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      اسکن در یک سالگی انجام شده
      نیاز هست تصاویرشو بفرستم؟
    3. تصویر کاربر دانیار پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      اسکن در یک سالگی انجام شده
      نیاز هست تصاویرشو بفرستم؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیر نیاز به اسکن جدید هست ببینیم طی این سال ها چطور شده
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    طبق سونو تورم کلیه دارم، سی تی دادم ظاهرا تنگی حالب دارم لطفا نتیجه سی تی رو ملاحظه بفرمایید، دستور چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید یورتروسکوپی بشید
  • تصویر کاربر زيتون شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    حالب تنگی مجاری ادرار تنگی در ناحیه UPj
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      مدارکتون رو بفرستید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر