جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان بی اختیاری ادراری به صورت اورژانسی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

به دفع اضطراری و ناگهانی و غیرارادی ادرار بی اختیاری اورژانسی یا اضطراری می گویند. در این نوع بی اختیاری فرد به صورت ناگهانی احساس دفع ادرار می کند و چه بسا اگر دیر به دستشویی برود خودش را خیس می کند.

در قسمت قبل درباره بی اختیاری استرسی صحبت شد. در این قسمت می خواهیم به بررسی درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری بپردازیم.

تکرر ادراری

چه عللی باعث بی اختیاری اورژانسی می شوند؟

1- اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

مثل بیماری ms سکته مغزی، پارکینسون و بیماری های مادرزادی ستون فقرات از قبیل: مننگوسل، مننگومیلوسل، تومور نخاعی، آسیب به نخاع پس از ضربه و تصادفات

2- مثانه های بیش فعال

در این بیماران بدون بیماری زمینه ای، مثانه ناگهان و خودبخود منقبض شده و باعث احساس دفع ناگهانی ادرار به فرد دست می دهد.

3- عفونت های مثانه و پیشابراه

عفونت ها به علت تحریک مخاط و حساس شدن مثانه باعث ایجاد بی اختیاری فوریتی به همراه سوزش شدید ادرار می شوند که خوشبختانه موقتی هستند و با درمان خوب می شود.

4- مثانه های عصبی انقباضی یا اسپاستیک

این مثانه ها اغلب به علت بیماری های زمینه ای دستگاه عصبی مرکزی و نخاع ایجاد می شوند و از مشخصات آنها این است که حجم مثانه قدرت کش آمدن مثانه شدیداً کم می شوند و از طرفی قدرت و زمان انقباض مثانه از دست بیمار خارج می شود و لذا این افراد در روز ممکن است بیش از 20 بار به دستشویی بروند و شبها تا صبح به علت تکرر ادراری خواب نداشته باشند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری به چه صورت است؟

اولین قدم درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری، تشخیص درست نوع بی اختیاری ادرار با نوار مثانه یا تست اورودینامیک می باشد. طبق یک قانون: همه بیماران با بی اختیاری ادراری مخصوصاً نوع فورتی آن باید قبل از هر اقدام درمانی تست کامل ارودینامیک انجام دهند.

تست ارودینامیک به صورت سرپایی و یک ربع طول می کشد و با قرار دادن یک سوند باریک در مثانه توسط دستگاه ارودینامیک همه اطلاعات مثانه از قبیل: حس مثانه، حجم مثانه، قدرت کش آمدن مثانه، مثانه های بیش فعال، سلامتی دریچه مثانه، قدرت پمپاژ مثانه، مقدار ادرار باقیمانده اندازه گیری می شوند و لذا طبیب با تشخیص قطعی و درست بیمار به درمان آن می پردازد.

بررسی های دیگر که کمک کننده هستند عبارتند از: آزمایش ساده کشت ادرار، سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و بررسی ادرار باقیمانده و در صورت نیاز جهت بررسی علل بیماری زمینه ای و بررسی سلامت دستگاه عصبی در بعضی بیماران CT اسکن و یا MRI نیز کمک کننده هستند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری چگونه است؟

بسته به شدت بیماری با توجه به نتیجه تست ارودینامیک به درمان بیمار می پردازیم. امروزه داروهای بسیار خوبی که مکانیسم آن آرام کردن عصب مثانه و شل کردن گردن مثانه و پایین آوردنده فشار داخل مثانه، در دسترس می باشد که با تجویز آنها بیماران بهبودی خوب و قابل قبولی پیدا می کنند و لذا بیماران باید در اسرع وقت به پزشک ارولوژی جهت درمان مناسب مراجعه نمایند. و لذا درمان اغلب بیماران با مثانه تحریک پذیر و بیش فعال و بی اختیاری فوریتی، دارویی می باشد.

آیا راه جراحی نیز برای درمان این بیماران وجود دارد؟

بله، در مواردی که بر اساس نتیجه تست ارودینامیک این بیماران:

  • مثانه با حجم و قابلیت کشش خیلی پایین دارند.
  • فشار داخل مثانه خیلی بالا است و خطر آسیب به کلیه ها وجود دارد.
  • به درمان دارویی جواب ندهند.

از روش جراحی بزرگ کردن مثانه برای درمان بی اختیاری فوریتی استفاده می کنیم. در این روش که جراحی پیچیده ای می باشد قسمتی از روده کوچک را برداشته و جهت افزایش حجم مثانه استفاده می کنیم که به آن عمل سیستوپلاستی می گویند که این عمل باعث کاهش فشار مثانه و کاهش علایم تحریک پذیری مثانه می شود.

بی اختیاری ادراری

و اما توصیه های اینجانب

  • در حالت عادی تکرر ادرار بیش از 7 بار در روز و 1 بار در شب غیرطبیعی است، پس باید بررسی شود.
  • در صورت داشتن حملات تکرر ادراری و بی اختیاری حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • حملات تکرر ادراری و بی اختیاری فوریتی می تواند ثانویه به تومورهای نخاغ، مغز و بیماری MS و غیره باشد پس حتماً با مراجعه به پزشک بررسی کامل باید انجام شود.
  • به بیماران داراری تکرر ادراری مزمن و بی اختیاری فوریتی باید از مصرف مایعات زیاد، چای پررنگ، الکل و غیره که ادرار آورند اجتناب نمایید.
  • خوشبختانه خیلی از موارد بی اختیاری اورژانسی با دارو و درمان قابل کنترل هستند
  • در صورت داشتن بی اختیاری فوریتی حتماً اولین وسیله تشخیص شما تست ارودینامیک یا نوار مثانه می باشد و با انجام تست ارودینامیک و تشخیص درست درمان قطعی تری خواهید داشت.

در صورت داشتن تکرر ادرار مزمن و بی اختیاری ادراری فوریتی ،جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (3 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مادر شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکترمن خانمی هستم ۲۹ساله متاهل دوتابچه دارم ..سابقه افسردگی وبیماری روحی هم دارم هنوزهم کامل خوب نشدم..الان یک سالی هست سوزش ادرارشدید وتکررادراردارم چندین بارآزمایش ادراروسونوانجام دادم که آرمایش ادرارمشکلی نداشت ولی سونونوشته مثانه حاوی ذرات اکوژن...داروهای زیادی هم مصرف کردم..متخصص مجاری ادراری گفتن بایدسیستوکپی انجام بدی ولی چون هزینه شونداشتم گفتم فعلن دارویی بده اگه خوب نشدم بعدسیستوکپی انجام میدم..قرص باکلوفن وگاپائین دادن بعدازمصرف تاحدودی بهترشدم ولی گاهی دوباره شدت میگیره..بعدببخشیدمن دررابطه جنسی بدشت درد دارم ومثانه م هم دردمیگیره وهمش احساس ادرارشدیددارم بااینکه قبل ازرابطه دستشویی هم میرم ..بعدازرابطه گاهی اینقددرد مثانه وسوزش ادرارم شدیدمیشه که کارم به بیمارستان میکشه..واقعاقابل تحمل نیست الان دوشبه ازدردوسوزش نخوابیدم..ممنون میشم نظرتون رو درباره ی مشکل من بگید..باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر۱۲ ساعت یک عدد
    2. تصویر کاربر مادر دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      همین قرص روقبلاخوردم فایده ای نداشت..الانم هم دارم میخورم ولی تاثیری نداره..واقعامشکلم داره حادمیشه..تشخیصتون ازبیماری من چی هست..بعدمن رحمم دوشاخ هست بواسیرهم دارم
    3. تصویر کاربر مادر دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      من انواع آنتی بیوتیک استفاده کردم حتی آمپول چرک خشک کن هم زدم.آخه دکترمیگه حتی عفونت ادرارهم ندارم..قرص یوریناسیون..فسکسیم..سفالکسیم..سیپروفلوکساسین..مترونیدازول..اون قرصه که ادراررو نارنجی میکنه دقیق اسمش یادم نیست وچندین قرص دیگه اصلافایده نداشت..فقط باکلوفن بهترم کردکه الان تاثیری نداره دیگه
    4. تصویر کاربر مادر دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      وقتی خیلی خیلی شدیدمیشه آخرادرارم چندقطره خون میاد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی بشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر بهاره شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام
    مادر من ۶۷ سال و اخیرا تشخیص پارکینسون خفیف دادند براشون که یکی از عوارضش بی اختیاری ادرار فوریتی هست و البته دارو مصرف می کنند ولی این موضوع هنوز حل نشده و‌ خیلی اذیتشون می کنه ؛ بدلیل فشار خون ‌‌دیابت نوع ۲ و کلسترولشون هم دارو مصرف می‌کنند که با توجه یه داروهای پارکینسون ، حجم داروها بالاست و آب زیاد مصرف می کنند که همین موضوع هم مزید بر علت ، این بی اختیاری فوریتی رو تشدید کرده ؛ لطفا راهنمایی بفرمایید با دارو مشکلشون حل میشه ؟ چه راه حلی پیشنهاد می کنید ؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا باید برای ایشان نوار مثانه انجام شود . مراجعه کنید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من یه خانم ۴۱ ساله هستم.الان حدود چند ماهی هست که مشکل فوریت ادرار پیدا کردم.تعداد دفعاتی که دستشویی میرم زیاد نیست ولی به محض اینکه احساس کنم ادرار دارم نمیتونم کنترل کنم .گاهی پیش اومده تو ماشین تو مسیر این احساس داشتم در حدی که داشتم خودم خیس میکردم ولی ۵ دقیقه بعدش دیگه اون فوریت نداشتم.ولی من این مشکل رو تا ۶ ماه قبل اصلا نداشتم و اینکه درد مقاربتی هم دارم.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      قدم اول ازمایش ادرار شامل انالیز ادرار و کشت ادرار داده شه و سونوگرافی انجام شه.
  • تصویر کاربر شا یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام
    من دختر ۲۳ ساله هستم که ۶ روز پیش عمل جراحی دیسک انجام دادم اما از روز سوم خیلی بیشتر احساس داشتن ادرار می کنم هم اینکه باید به سرعت خودم و به دستشویی برسونم به شدت نگران هستم لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 543 مشاهده پرسش
    با سلام . اینجانب 25 سالمه هستم مدت هاست وقتی به دسشویی میروم بعد از اینکه بخش عمده ادرار خارج میشود ، بعد از چند ثانیه مجددا مقدار اندک باقیمانده خارج میشود واین عمل بعضا دوبار روی میدهد . بعد از آن احساس باقی ماندن ادرار ندارم و کاملا مثانه تخلیه شده ولی وقتی از دسشویی خارج میشوم در حد چند قطره مجددا خارج میشود .
    هیچگونه سوزش ف
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محيا چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشين من ٢٩ساله هستم و ٥ساله كه ازدواج كردم در طول اين ٥سال مدام درگير عفونت ادراري هستم و انواع انتي بيوتيك ها و امپول هاهم اثري نداشت و بعد مدتي دوباره ازمايش ادرارم دچار حجم زيادي از باكتري است (باكتري مقعدي)و اين در حالي هستش كه من اصلا انال سكس به هيچ عنوان ندارم حالا واقعا عاجزانه خواهش ميكنم راهنماييم كنيد لطفا همين ماه پيش ازمايش دادم و نيتروفورانتوئين مصرف كردم اما دوباده در كمتر از ١ماه دچار عفونت شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر طبا سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر بنده تازه 22 سالم شده و زندگی خیلی سالمی دارم، سیگار هم نمیکشم و تقریبا 7 روز هفته ورزش میکنم، خدمت شما هم قبلا رسیدم و بیضه هایم را نیز معاینه کردید و گفتید نرمال هستند ، مشکلی که فی الحال دارم از حجم ادرار ناراضی هستم، البته در روز های تعطیل و بدون استرس این مشکل را عمدتا ندارم و وقتی مثلا خربزه بخورم به راحتی ادرارم می آید و با حجم بالا.
    مشکلم در روزهایی است که فعالیت دارم و یا استرس دارم مثلا زمانی که استرس داشته باشم نیز حجم ادرارم کم می شود و یا در روزهای عادی نیز گاها این مشکل پیش می آید، و گاها باعث ایجاد درد در ناحیه تناسلیم می شود که این موضوع اذیتم میکند. البته طی معاینه قبلی نیز مشکلم درد در اطراف ناحیه تناسلی و بیضه ها بود که آن ها حل شدند فی الحال کم حجم شدن ادرار مشکل بنده است. تست های ادرار و خون رونیز داده ام وبدون مشکل بوده اند، پیشنهاد شما چیست لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر طبا سه شنبه ۲۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ضمنا زمان هایی که از حجم ادرارم راضی نیستم مثلا مواقع استرس آب بخورم نیز ادرار کمی دارم، ممنون میشم راهنمایی کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ساناز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام دكتر
    ميخواستم بدونم تكرر ادرار از ترس هم ميتونه باشه؟
    همش احساس ادرار دارم و هر دفعه مقدار ادرارم خيلي كمه..من دقيقا بعد از ترسيد از موضوعي اين مشكل برام پيش اومد مي خراستم بدونم امكان بوجود امدن اين مشكل از ترس ميتونه باشه يا خير؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بله در اين حالت طبيعي است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من پسری 28 ساله هستم
    بعد از اتمام ادرار هنگام بلند شدن چند قطره از ادرار تا چند حدود یک دقیقه ادامه داره
    میزان پرتاب ادرار و سایر چیزها خوب هست
    میخواستم راه درمان این مسئله رو بدونم
    بعد از اتمام ادرار هنگام بلند شدن تا یک دقیقه هر چند ثانیه یک قطره میاد سلام و خسته نباشید
    من پسری 28 ساله هستم
    بعد از اتمام ادرار هنگام بلند شدن چند قطره از ادرار تا چند حدود یک دقیقه ادامه داره
    میزان پرتاب ادرار و سایر چیزها خوب هست
    میخواستم راه درمان این مسئله رو بدونم
    بعد از اتمام ادرار هنگام بلند شدن تا یک دقیقه هر چند ثانیه یک قطره میاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بهتر است تست ارودینامیک یا نوار عصب مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر آرزو یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما
    خانم 30ساله هستم که هفت ساله ازدواج کردم و بدون فرزند.از بچگی دچار عفونت های ادراری مکرر و مزمن بودم.بعد از انجام آزمایشات و نوار مثانه و سونو و نهایتا سیستوسکوپی تشخیص رفلکس ادرار داشتن به خاطفرم گلابی شکل مثانه که مادرزادی بود.اما یادمه بعد از سیستوسکوپی دکترم گفتن که اگر احساس ریزش ادرار داری داخل لباس زیرت دستمال بذار و همین حرف باعث شک و تردید و مشکل شدید امروزم شده.حدودا ده ساله که احساس بی اختیاری و ریزش ادرار دارم.این دو ساله اخیر سونو و آزمایش انجام دادم و تست ریزش ادرار با قرصی که رنگ ادرار را عوض میکرد.نهایتا تشخیص پزشک زنان و اورولوژیست این بود که عضلات کف لگنم کمی شل شده و حدود ده سی سی ادرار باقی میمونه ولی حس ریزش ادرارم ذهنیه.اما احساس عدم تخلیه کامل بعد از ادرار و بی اختیاری و ریزش ادرار دارم.البته همیشه خودم را بعد ازحس ریزش چک میکنم و نود درصد موارد خشکم و بقیه موارد هم شک در وجود ترشحات دارم.
    الان به شدت مستاصل شدم و عاجزانه تقاضای راهنمایی و کمک دارم چون دچار وسواس شدید شدم و قرص فلووکسامین میخورم و همه زندگیم دچار مشکل شده.
    در نهایت از جواب و لطفتون سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      با توجه به سن شما همه اين مسايل منشاء روحي ورواني دارد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اهميت ندهيد
    3. تصویر کاربر آرزو شنبه ۱۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بسیار سپاسگزارم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      تشکر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر