جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سنگ شاخ گوزنی کلیه یا قاتل بیرحم کلیه ها

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

وقتی نام شاخ گوزن مطرح می شود، از نظر ذهنی با تجسم شاخ های گوزن، تعجب می کنیم چه ارتباطی می تواند با کلیه داشته باشد. در رابطه با سنگ کلیه شاخ گوزنی چه می دانید؟ سنگ شاخ گوزنی چگونه به وجود می‌آید؟  اگر نیم برش طولی از کلیه ها را ببینیم مثل شکل زیر، داخل کلیه از لگنچه و حفره هایی به نام کالیس تشکیل شده است که در صورت رسوب مواد تشکیل دهنده سنگ در داخل این حفره ها تشکیل می شود که به آن سنگ شاخ گوزنی می گوییم.

دلیل این اسم هم آن است که سنگ شاخ گوزنی، مثل شاخ گوزن، شاخه دار می باشد. اگر این سنگ در همه حفره ها تشکیل شده باشد، به آن سنگ شاخ گوزنی کامل و اگر در بعضی از حفره های کلیه باشد، به آن سنگ شاخ گوزنی ناقص می گویند. مثل شکل زیر:

imagesml.

علت تشکیل این سنگ های به این بزرگی چیست؟

شایعترین علت تشکیل این سنگ ها، عفونت ادراری با یک نوع خاصی از باکتری ها به نام اوره آز هستند، که باعث قلیایی شدن محیط ادراری شده و زمینه تشکیل این سنگ را که ترکیبی از منیزیم و آمونیوم و فسفات هستند، ایجاد می کند. وجود انسداد در مسیر کلیه ها و همچنین، بزرگ شدن تدریجی سنگ های درمان نشده کلیه، (که اجزاء اولیه آنها کلسیمی می باشند) از علل ایجاد کننده سنگ های ادرار شاخ گوزنی می باشند.

آیا سنگ های کوچک درمان نشده در کلیه ها، می توانند با گذر زمان به شاخ گوزنی تبدیل شوند؟

بله، سنگ های کلسیمی کوچک درمان نشده، می توانند به عنوان عامل زمینه ای برای ایجاد عفونت ادراری، و در نهایت با گذر زمان، تبدیل به سنگ شاخ گوزنی شوند. اغلب این سنگ ها در بیماران دارای بیماری های زمینه ای از قبیل انسداد مزمن و مادرزادی کلیه، مثانه های عصبی و آنهایی که از روده برای ترمیم مثانه حالبشان استفاده شده است، دیده می شود که صد برابر در زنان شایعتر از مردان می باشد.

علامت و نشانه های سنگ به این بزرگی در کلیه ها چیست؟

بین اندازه سنگ و علامت، ارتباط معکوس وجود دارد. یعنی هر چه اندازه سنگ کوچکتر باشد، علامت دار ترند به خاطر اینکه کاملاً متحرک هستند. نتیجه می گیریم در سنگ های بزرگ و شاخ گوزنی، چون سنگ حرکت نمی کند و ثابت است علامت آن خیلی کم و در رابطه با عوارض آن می باشد. این سنگ ها را کلیه خراب کن می نامند، چرا که باعث تخریب فعالیت کلیه شده و امروزه یکی از علل از کار افتادگی کلیه ها همین سنگ های شاخ گوزنی هستند.

از علائم دیگر سنگ شاخ گوزنی عفونت های کلیه مقاوم به درمان می باشد. چون باکتری ها به عنوان پناهگاه از این سنگ ها استفاده کرده و پشت سنگ مخفی می شوند و لذا با قطع آنتی بیوتیک بلافاصله عفونت عود می کند پس عفونت ادرار مقاوم به درمان و نارسائی و از کارافتادن کلیه ها و درد مبهم پهلو می تواند علامت و نشانه سنگ شاخ گوزنی کلیه ها باشد.

سنگ کلیه

روش تشخیص سنگ های شاخ گوزنی

به علت اندازه بزرگ و شاخ شاخ بودن سنگ ها، تشخیص آنها با هر وسیله ای از قبیل سونوگرافی، عکس ساده و CT اسکن به سادگی مقدور است.

بهتر است قبل از درمان، حتماً عملکرد کلیه ها نیز بررسی شوند چرا که در بعضی مواقع، این کلیه ها خاموش هستند و کار نمی کنند و لذا بهتر است به جای درمان و خارج کردن سنگ کلیه را برداریم.

روش های درمانی سنگ های شاخ گوزنی کدامند؟

1- عمل جراحی باز

از قدیم بهترین درمان سنگ های شاخ گوزنی، عمل جراحی باز است که در این روش با برش در پهلو و دسترسی به کلیه مبتلا، به وسیله شکاف و قاچ کردن کلیه، سنگ را خارج می کنیم.

2- روش لاپاراسکوپی

امروزه با پیشرفت در تکنولوژی، عمل های لاپاراسکوپی جایگزین عمل های جراحی باز شده است که یکی از این موارد، درمان سنگ های شاخ گوزنی می باشد که به جای عمل جراحی وشکاف بزرگ، سنگ شاخ گوزنی را از سوراخ باریک لاپاراسکوپی خارج می کنند.

حسن این روش عدم شکاف و درد کمتر و زمان برگشت سریع به کار و فعالیت های روزمره است. شرط انجام این عمل تسلط کامل جراح بر عمل های لاپاراسکوپی می باشد.

3- روش PCNL

در این روش نیز به جای شکاف بزرگ پهلو، با ایجاد تونل پوست به کلیه و گشاد کردن مسیر با عبور دوربین به داخل کلیه، سنگ را به روش آندوسکوپی مشاهده و با لیزر یا سنگ شکنی های دیگر خرد کرده و با پنس خارج می کنیم و محل ایجاد تونل پوستی را فقط یک بخیه می زنیم. به علت شاخه شاخه بودن سنگ، ممکن است مجبور شویم از دو یا سه تونل پوستی، جهت خارج کردن سنگ ها استفاده کنیم. مثل شکل زیر:

IMG_0438IMG_0553IMG_0439
در صورت باقی ماندن سنگ پس از آندوسکوپی، می توان آن را با سنگ شکنی برون اندامی کاملاً درمان کرد. روش انجام را در فیلم زیر می بینیم.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    باعرض سلام نماز،روزه،عبادت وطاعات قبول
    بنده30ساله ام مجرد ساکن استان قزوین شهر شریف آباد
    بنده حقیر از بچگی سنگ کلیه داشتم و الان هم دارم و سال90 در بیمارستان هاشمی نژاد تهران5بار عمل شدم مخارج و مبلغ نداشتم دیگه ادامه ندادم و الان سنگ ام شاه گوزنی شده کلیه چپ ام شاه گوزنی هستش درد وحشتانکی میگیره زمین آسمان جیغ میزنم و یکی دوسال کلیه راست ام هم سنگ دارم
    بنده حقیر مشگلات زیاد دارم پول درمان ام ندارم
    اگر راه حلی هستش بهم بگید خودم نجات بدم درد نکشم

    آدرس استان قزوین شهر شریف آباد خیابان مهاجرانی کوچه باهنردوم انتهای کوچه درب قهوه ای پلاک5منزل ذوالقدر

    09191936428
    09379770371
    02832372561
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      مراجعه کنید به درمانگاه من در بیمارستان شهدا ی تجریش ، شنبه ها صبح
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام. قبلاً سنگ کلیه داشتم که با سنگ شکن در بیمارستان هاشمی نژاد دفع شد و از او روز تقریبا هر هفته سنگ دفع میکردم تا اینکه بعد از آخرین سونو مشخص شد یه سنگ ۶ و ۱۰ و ۱۵ میل منطبق بر سینوس کلیه سمت چپ و از نوع شاخ گوزنی است. آیا با سنگ شکن مجدد رفع میشود یا نیازمند روشی دیگر است. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام شود برحسب اون اقدام بعدی گفته می شود
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    دیابتی هستم،درآخرین آزمایش( ۳ ماه پیش)همه آیتم ها خوب وa1c ام کمتر از ۶ بودروزه بودم،روزه سوم(غروب)ادار شدیدا غلیظی به رنگ کلیه ازم خارج شد از آن روز به بعد همرا نفخ شدید زیر شکم وپشت کمر وزیر دنه ام درد طاقت فرسائی گرفت شروع به ورزش وخوردن عرق نعناع زنجبیل نمودم،روز دوم ازدرد بیدار شدم روزه ام رو باز کردم شروع به آب خوردن و ورزش کردم نفخ هم داشتم آبلیمو خوردم شروع استفراغ کردم،نفخم خوب اما دردهام بود شروع به نذر ونیاز کردم غروب سنگ پیوست ازم ادرارم بیرون آمد حدودا ۳/۴ میل هست،الحمدالله ۴الی ۵ روزه خوبم،روزه هم نیستم میخواستم ببینم چیه بود چیه شد،مدت تشکیل سنگ چقدره،الآن چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر داعی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 398 مشاهده پرسش
    باسلام ،جناب دکتر ما زاهدان هستیم،برادرم با چند روز تب شدید دکتر عفونی مراجعه کردن،ایشون انتی بیوتیک سیپروفکت تجویز کردن تب قطع شد،بعد دکتر کلیه رفتن تشخیص سنگ شاخ گوزنی و انفیزماتوزی، دادن یعنی گفتن بین سنگ عفونت هست باکتری و چربی،سونو رنگی وساده آزمایش خون هم دادن،بعد گفتن باید عمل بشین و احتمال زیاد ما کلیه رو برداریم،خیلی ناراحت هستیم برادرم ۳۰سالشونه،آیا راه دیگری وجود ندارد،و میشه من عکس ها وآزمایشات رو براتون بفرستم شما هم نظر بدین،با روش pcnl نمیشه کاری گرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      معمولا اینجور مواقع با توجه به عفونت نیازه که کلیه خارج بشه
    2. تصویر کاربر داعی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جناب دکتر میشه این سی تی اسکن و اخرین ازمایش رو ببینید ،ممنون میشم،شاید راهی بود
    3. تصویر کاربر داعی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارش سی تی رنگی و آزمایش خون و ادرار هست،لطف میکنید نظرتون رو بدید؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به اینکه در کلیه هوا دیده شده ، به نظر خارج سازی کلیه گزینه مناسبی است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من چند روزه درد کلیه سمت راست دارم،چون کلیه م سنگ سازه ،دیشب سونو فست و سیتی اسکن انجام دادم ،گفتن هیدرونفروز متوسط و سنگ تو دیستال حالب وجود داره میخواستم نظر تخصصیه شمارو بدونم،لطف میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما،دردهای شدید پهلوی راست که به شکم و کمر هم میکشه،وقتی درد میگیرم با هیچ مسکنی آروم نمیشم زمان درد کشیدن از چند ساعت تا دو سه روز متغیره ،و در این بین من هیچ غذایی نمیتونم بخورم چون سریعا درد میگیرم و استفراغ ،در سونوگرافی کل کلیه و شکم که دادم ، تشخیص سنگ کلیه 3میل در کالیس تحتانی کلیه راست دادن (همان سمت پهلو که درد میگیره)،رفتم دکتر کلیه میگن سنگ 3میل اینقدر درد ایجاد نمیکنه،تو رو خدا کمکم کنید از شدت درد و غذا نخوردن به خاطر این مشکل شدیدا لاغر شدم..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سی تی اسکن انجام دهید احتمالا در حالب سنگ دارید که در سونوگرافی دیده نشده
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من سنگ کلیه سمت چپ11میل داشتم الان تبدیل شده به 9میل وقسمت upjقرار گرفته دکتر شیراز میگهtulنمیشه اگر بخوای pcnlمیخواستم واقعا نمیشه با tulکنار این 9میل یه 3میل و6میل هم قرار داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 787 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    بنده حسین نوری از اسلامشهر 27 سالمه و خیلی وقته که مشکل سنگ کلیه دارم، دوتا سنگ بزرگ ب اندازه تقریبی 20 و 10 میلیمتر فقط تو کلیه راست خودم دارم. کلیه چپ کاملا سالم و سنگی نداره.
    از طرفی مشکل پلاکت خون دارم.پلاکت خونم تو آخرین آزمایش شده بود 145.
    میخواست از شما خواهش کنم تا منو راهنمایی کنید که چجوری میتونم از شر سنگ کلیه خلاص بشم(احتمال زیاد عمل pcnl) با توجه به اینکه پلاکت خونم پایینه؟
    ممنون آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      عکس ای وی بی بگیرید بفزستید ببینم

  • تصویر کاربر بهاره سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.مردادماه سال پیش همسرم سنگی به بزرگی ۳سانت داشت که دربیمارستان مدرس بستری شد.بعداز اینکه از اتاق عمل اومدبه اندازه۲۰ سانت پهلوی چمش رو شکافته بودند همراه باناله های بسیار زیاد و شکمش داشت بزرگ و بزرگتر میشد که فردای انروز مجدد بردند اتاق عمل و گفتن دبل جی را بد گذاشته اند که مجدد شکافتند.یکماه در بیمارستان بخاطر عفونت بستری بود با زخم باز و درن و سوند مرخص کردند.یک هفته بعد بخاطر تب و لرز شدید مجدد بستری شد یک هفته.این کار ادامه داشت تا سه ماه یک هفته خانه بود یکهفته بیمارستان که همش دبی جی میگذاشتند و خارج میکردند.از برج۹ پارسال دیگر علائم درد نداشت تا اول اردیبهشت امسال.با تب و لرز شدیدمراجعه کردیم به بیمارستان کهبهد از سیتی و سونو گفتند سنگ کلیه ندارد ولی کلیه چپ بادکرده که دبل جی گذاشتن و کشت از عفونت کلیه گرفتن که گفتن منفی است و با قرص کوتریموکسازول۴۰۰ به مدت سه ماه استفاده و استفاده تامسوور به مدت ده روز،مرخص کردند و گفتند سه ماه دیگر مراجعه کنیم برای خروج دبل جی.سوال من از شما اینه که چه بلایی سر کلیش اوردند که همش عفونت میکنه اقای دکتر؟ما باید چیکار کنیم که دیگه اینجوری نشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      نمیدانم باید از پزشگ معالج بپرسید منطقی تر ایت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      ظاهرا علت عفونت بوده
    3. تصویر کاربر بهاره دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      اونها نمیدونن که من از شما پرسیدم دیگه.بعدم میدونم که عفونت هستش اگه بالارو بخونید من چندبار به عفونت اشاره کردم.من میخوام بدونم دلیل اینکه از موقعی که عمل باز کرده چرا همش داره عفونت میکنه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
    5. تصویر کاربر بهاره دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سپاس
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدحسین سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام من حدود60سال سن دارم باسنومشخص شده که توکلیه چپم سنگهای متعددی هست وسنگ شاخ گوزنی هم مشخص است وکلیه راستم سایزش کوچکترشده درمان چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      با عكس بياييد ببينم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر