جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هر آنچه که باید درباره سنگ کلیه بدانیم

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
درد سنگ کلیه در کنار درد زایمان و دندان درد یکی از شاه دردهای علم پزشکی است. از مشخصات درد سنگ کلیه این است که ناگهانی بوده با تهوع و استفراغ همراه است.

سنگ کلیه به‌ خصوص در کشور ما یکی از بیماری‌های شایع کلینیک ارولوژی محسوب می‌شود و موادی که از آن با عنوان سنگ کلیه یاد می‌شود واقعاَ سنگ هستند.

درباره این مشکل بسیار شایع و بی‌نهایت دردناک پای صحبت‌های دکتر حسین کرمی نشستیم. وی جراح و متخصص بیماری‌های کلیوی و فوق تخصص اندویورولوژی (درمان اندوسکوپی بیماریهای کلیه) و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است.

آقای دکتر می‌گویند درد سنگ کلیه یکی از شاه‌ دردهای علم پزشکی است؟

بله. درد سنگ کلیه در کنار درد زایمان و دندان درد یکی از شاه دردهای علم پزشکی است. از مشخصات درد سنگ کلیه این است که ناگهانی بوده با تهوع و استفراغ همراه است و حالت موجی دارد یعنی درد اصطلاحا می‌گیرد و ول می‌کند. بیمار به‌شدت بی‌قرار می‌شود و به‌دنبال راهی برای کاهش درد می‌گردد.

یعنی اگر کسی سنگ کلیه داشته باشد الزاما درد هم دارد؟

نه، ممکن است سنگ در کلیه یا سایر بخش‌های سیستم ادراری بیمار گیر کرده باشد و کلیه را از کار انداخته یا به آن صدمه رسانده باشد و کوچکترین علامتی هم نداشته باشد. از طرفی امکان دارد سنگ‌ریزه کوچکی از جای خود حرکت کرده و شدیدترین دردها را در پهلوی بیمار ایجاد کند.

یا اینکه ممکن است فردی به‌طور اتفاقی آزمایش بدهد یا سونوگرافی انجام دهد و متوجه سنگ بزرگ شاخ گوزنی در کلیه خود بشود بدون اینکه کوچکترین علامتی داشته باشد.یکی از نمونه‌های سنگ، تشکیل سنگ در مثانه است که می‌تواند باعث احتباس و قطع ناگهانی ادرار شود. این حالت هم بدون علامت قبلی و به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتد.

سنگ کلیه و سوالات شایع‌ آن

اصلاً به چه دلیلی سنگ کلیه ایجاد می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد. در برخی موارد علت ایجاد سنگ نامعلوم است. اما یک علت ایجاد آن ارث است. در کسانی که پدر یا مادرشان کلیه سنگ‌ساز داشته‌اند احتمال بروز سنگ بالاتر است. در کلیه این افراد کلسیم بیشتری دفع می‌شود یا اینکه موادی به نام مهارکننده در ادرار این افراد وجود ندارد که می‌تواند باعث ایجاد سنگ شود.

برخی بیماری‌های ارثی خاص هم می‌تواند باعث تسریع سنگ‌سازی‌ شود. بیماری‌های مادرزادی و انسداد در سیستم کلیوی و مجاری ادرار هم می‌تواند باعث تشکیل سنگ شود چون ادرار در ناحیه انسداد جمع وته نشین شده و دفع نمی‌شود. همین ته‌نشین‌شدن می‌تواند باعث تسریع سنگ‌سازی‌ شود. علت دیگر شغل است. در کشورهای صنعتی افرادی که پشت میزنشین هستند و شغلشان با تحرک کمی همراه است بیشتر در معرض سنگ کلیه هستند.
رژیم و عادات غذایی هم در ایجاد سنگ کلیه نقش دارد. برخی از افراد پروتئین زیادی مصرف می‌کنند. منظور مصرف زیاد از حد موادی مثل گوشت قرمز، لبنیات، خامه و کله‌پاچه است. در عین حال مصرف زیاد نمک هم مزید بر علت می‌شود. پروتئین و قند و نمک زیاد در کنار مصرف کم آب باعث تسریع سنگ‌سازی‌ می‌شود. یکی دیگر از علت‌های تشکیل سنگ وجود عفونت‌های ادراری مکرر است. وجود برخی از باکتری‌های عفونت‌زا می‌تواند باعث تشدید سنگ‌سازی‌ شود.

آقای دکتر وضعیت آب و هوا در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد؟

ـ بله، مناطق جغرافیایی هم در تشکیل سنگ نقش دارد. سنگ کلیه در ساکنین مناطق گرم و مرطوب بیشتر تشکیل می‌شود مثلاً در شمال ایران.

سونوگرافی کلیه

با توجه به اینکه گفتید ممکن است سنگ کلیه اصلاً علامت نداشته باشد بیمار از کجا باید متوجه چنین مشکلی شود؟

اگر بیمار دردی مشابه آنچه گفتیم داشته باشد احتمال اینکه سنگ کلیه داشته باشد زیاد است. اما جدا از این توصیه می‌کنیم هر فردی حتی اگر هیچ‌گونه علامت و مشکل کلیوی نداشته باشد باید دو بار در سال از نظر وضعیت کلیه و مجاری ادرار معاینه و آزمایش شود. انجام یک سونوگرافی و آزمایش ادرار ساده در بسیاری از مواقع باعث تشخیص سریع بیماری می‌شود.

درباره انواع سنگ‌های کلیه و روش‌های درمانی آنها توضیح دهید.

ببینید سنگ‌های با قطر کمتر از ۴ میلیمتر در ۹۰ درصد موارد اصلا نیازی به درمان ندارد و خودبه‌خود دفع می‌شود. با مصرف مایعات، تحرک و فعالیت بدنی و یکسری از داروها سنگ دفع می‌شود و چون کوچک هستند هنگام دفع، درد خاصی ایجاد نمی‌کند. سنگ‌های بین ۶-۴ میلیمتر تا ۷۰ درصد خودبه‌خود دفع می‌شود. در نتیجه اگر سنگ تشخیص داده شود و اندازه‌اش کمتر از ۶ میلیمتر باشد ۴هفته زمان درنظر می‌گیریم تا دفع شود. در این مدت بیمار مایعات فراوان همراه با دارو مصرف کرده و فعالیت بدنی‌اش را افزایش می‌دهد تا سنگ دفع شود.

اما اگر سنگ بالای ۶‌میلیمتر بود باید درمان دیگری را در نظر بگیریم. در درجه اول اگر علت زمینه‌ای مانند انسداد یا عفونت ادراری وجود داشته باشد سعی می‌کنیم آن را برطرف نماییم.  سپس در مرحله درمان سنگ اگر اندازه سنگ کلیه بین ۶تا۱۵ میلی متر باشد با سنگ‌شکنی برون اندامی در عرض ۳جلسه خرد می‌شود. بیمار به‌صورت سرپایی و بدون گرفتن بی‌هوشی و بدون بستری شدن، زیر دستگاه سنگ شکن می‌خوابد و امواج اولتراسونیک که روی سنگ متمرکز شده آن‌را خرد می‌کند.

آقای دکتر بسیاری از بیماران از روش‌های جراحی برای خارج کردن سنگ وحشت دارند. واقعاً چند درصد از بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند؟

امروزه خوشبختانه بیشتر از ۹۵ درصد از سنگ‌های سیستم ادراری نیاز به جراحی باز ندارد. درگذشته برای خارج کردن این سنگ‌ها از جراحی باز با برش‌های یک وجبی در شکم یا پهلوی بیمار استفاده می‌کردند. در نتیجه همین شکاف جراحی باعث زمینگیر شدن بیمار و درد بیشتر می‌شد و جای ۱۵-۱۰ بخیه روی شکم بیمار اصلاً وضعیت جالبی نداشت.

ولی خوشبختانه در حال حاضر ما روش‌هایی کاملاً محافظه‌کارانه برای درمان سنگ‌های کلیه در اختیار داریم که درد و ناراحتی بیمار در آنها بسیار بسیار اندک بوده و قابل مقایسه با روش‌های قدیمی جراحی باز نیست.

این روش‌ها ی جدید دقیقا چیست؟

ببینید، اگر سنگی در کلیه باشد که بزرگ بوده یا پس از ۳جلسه به روش سنگ شکنی اولیه برون اندامی جواب ندهد با روش غیرتهاجمی سنگ‌شکنی درون اندامی و بدون شکاف جراحی، آن را درمان می‌کنیم. از طریق پوست سوزنی وارد کلیه می‌شود بدون اینکه شکافی روی پوست و عضلات بدهیم. سپس یک دوربین وارد کلیه شده و سنگ با دید مستقیم کاملاً خرد و از همان طریق خارج می‌شود و فقط یک بخیه روی پوست قرار می‌گیرد.

در واقع به‌جای یک شکاف یک وجبی فقط یک سوراخ کوچک ایجاد می‌شود و بیمار به‌جای ۱۵ بخیه فقط یک بخیه می‌خورد. اگر سنگ‌های بزرگ به این روش هم جواب ندهند می‌توان با لاپاراسکوپی سنگ را خارج کرد که این روش هم بدون برش جراحی وسیع و فقط با یک برش بسیار کوچک انجام شده و حداقل درد و ناراحتی را برای بیمار به همراه دارد.

فکر می‌کنم این روش‌های درمانی غیرتهاجمی در بیمارانی که کلیه سنگ‌ساز دارند اهمیت بیشتری داشته باشد؟

دقیقاً. این درمان‌ها وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند که بدانیم. کلیه برخی از بیماران سنگ‌ساز است و شاید لازم باشد چندین بار تحت درمان قرار بگیرند. حالا تصور کنید اگر بخواهیم با روش‌های قدیمی پنج شش بار شکم بیمار را با برش‌های وسیع یک وجبی باز کنیم که دیگر تاب و توانی برای بیمار باقی نمی‌ماند و دائماً باید بستری باشد.

آقای دکتر برای اینکه دچار سنگ کلیه نشویم شما چه مواردی را توصیه می‌کنید؟

برای جلوگیری از سنگ کلیه در وهله اول بررسی‌های منظم سیستم ادراری را توصیه می‌کنم. هر کسی حتی اگر کلیه‌هایش کاملاً سالم باشد باید هر ۶ ماه یک سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهد. نکته دوم اینکه مصرف فراوان مایعات به‌خصوص برای بیماران سنگ‌ساز واجب است. بیماران سنگ‌ساز باید طی شبانه روز ۲ تا ۳ لیتر مایعات مصرف کنند یعنی هر ۵/۱ تا ۲ ساعت یک لیوان آب بخورند و رنگ ادرارشان باید همیشه نزدیک به رنگ آب باشد. نکته سوم کم مصرف کردن نمک است.

نمک‌زدن زیاد به غذا باعث رسوب املاح و تشدید سنگ‌سازی‌ می‌شود. توصیه بعدی تعدیل رژیم غذایی‌است. در گذشته به افرادی که کلیه سنگ‌ساز داشتند می‌گفتند گوشت نخور، نمک نخور، لبنیات نخور، شکلات نخور، تخم مرغ نخور، نوشابه نخور و…

خوب بیمار می‌گفت پس چی بخورم؟! شما فرض کنید یک بیمار جوان که کلیه‌اش سنگ‌ساز است نمی‌تواند چنین رژیم غذایی وحشتناکی را اجرا کند. امروزه توصیه ما تعدیل رژیم غذایی‌است. ما نمی‌گوییم هیچ‌چیز نخور، بلکه می‌گوییم همه چیز بخور ولی در حد اعتدال. مثلاً گوشت و لبنیات یک وعده در روز مصرف شود. البته تمام اینها به شرطی است که بیمار مایعات فراوان مصرف کند. مصرف مایعات اصلی‌ترین کلید سلامت کلیه‌ها است.

نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

برای تامین سلامت کلیه‌ها، یک فرد عادی و سالم باید چقدر در طول روز آب بخورد؟

افراد عادی که کلیه‌های سالمی دارند، در ۲۴ ساعت باید دست کم ۲ لیتر آب مصرف کنند. به عبارت ساده‌تر باید هر سه ساعت یک لیوان آب مصرف شود. این مقدار در ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابد و باید حدود ۳ لیتر در روز باشد. افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند باید بیشتر از افراد عادی مایعات، مصرف کنند. بهترین مایعات آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده است. در کنار آب، چای کمرنگ و ماء‌الشعیر هم مایعات مفیدی هستند ولی هرگز جای آب را نمی‌گیرند.

در ماه‌های سرد سال بسیاری از مردم از نوشیدن آب به مقدار کافی غافل می‌شوند. چطور متوجه شویم که مقدار آبی که مصرف کرده‌ایم کافی بوده یا نه؟

مهم‌ترین معیار، رنگ ادرار است. اگر مایعات به حد کافی مصرف شده باشد ادرار باید صاف، به رنگ زرد روشن و شفاف باشد. ادرار نباید غلیظ و پررنگ باشد. اگر ادرار غلیظ و رنگ آن تیره باشد بدین معناست که فرد مایعات کافی مصرف نکرده است. رنگ ادرار غلیظ و پررنگ به‌مدت طولانی می‌تواند به کلیه صدمه زده و زمینه را برای عفونت‌های ادراری یا تشکیل سنگ فراهم کند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

.

4.3/5 - (120 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارسلان یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جهت چکاپ سونوگرافی شکمی دادم
    که در کلیه چپ یک سنگ به دیامتر 7mm پیلو کالیس حد فاصل پل میانی و تحتانی چپ مشهود است
    اقا هستم 35ساله
    هیچ گونه علایم یا دردی نداشتم
    بهترین تصمیم برای من چیه؟
    ایا داروهای گیاهی برا از بین بردن سنگ مناسب هستن؟
    1. تصویر کاربر ارسلان یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      میشه همینجور باهاش زندگی کنم؟
      بدون سنگ شکن اگه کنده بشه میتونه از حالب رد شه؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      این سنگ تو جایی هست که احتمالا جلوی مسیر رو نمیگیره بنابراین مشکلی ایجاد نخواهد کرد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      میتونید با مصرف داروهای ضد سنگ و مصرف مایعات فراوان از رشدش جلوگیری کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام . سه روز با درد سمت راست کلیه مواجه شدم رفتم سونو گرافی یک سنگ 5 میل از کلیه به مثانه اومده . آیا داروی خاصی . حرکات خاصی مورد نیاز هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام تامسولوسین روزی یک عدد . مصرف مایعات فراوان . اگر همچنان درد دارید یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست دهید 

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    یک سنگ ۱۱م م در پارانشیم میانی کلیه راست دارم به همراه بک کیست با دیامتر ۲۲ م م
    درد ندارم و اینکه پزشک دارو دادن (پتاسیم نیترات ۱۰گرم روزی یکی پلی پیل ای و قطره سنکل )برای پوک و پودر کردنش و گفتن به دلیل نزدیک بودن به کیست نمیشود سنگ شکن کرد یا لیزر
    نگران هستم راهنمایی میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر سنگ در پارانشیم است اقدامی لازم نیست فقط سالیانه از نظر سایز کنترل کنید توصیه میکنم سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید
    2. تصویر کاربر حامد شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سپاس
      آیا با مصرف داروی پزشک امکان کوچک شدن هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      خیر کوچک نمیشه فقط از تشکیل سنگ های دیگر ممکنه جلوگیری کنه که اونم قطعی نیس
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من کلیه راستم ۶نیم وچپ ۴نیم سنگ دارم چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سی تی اسکن بدون کنتراست انجام بدید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من از وقتی هوا گرم شد دچار تعریق زیاد شدم بعد حدود ۶ روز پیش درد کمر و پهلو و کشاله ران داشتم و ادرارمم کم شده بود ینی اب کم میخورم کلن بعد رفتم سونو سنگ ۳ میلی دارم که اب که میخورم حجم ادرار عالیه ولی یکم سرعتش کمه میخاستم بدونم از سنگه بعد بعضی وقتا سمت راستم یکهو تیر میکشه و اروم میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سایز سنگ کوچیکه و نیاز به درمان نداره
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کلیه من سنگ ساز است و الان چندین سنگ از ۴ تا ۱۱ میلی دارم و سنگ ۱۱ میلی در مجاری گیر کرده و فعلا با مسکن آرام است.
    ضمن اینکه من بعلت ای وی آر از قرص وارفارین استفاده میکنم.
    دکترم گفته دو روز وارفارین مصرف نکن بعد با دستگاه بیرون بیاورم.
    آبا میشود طبیعی بیرون بیاید.
    قربون مرامت من چه باید کنم.
    سرباز وطن احمد آرپی جی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      نه باید حتما طبق دستور انجام بدید
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر بنده از تیر ماه درد در ناحیه شکم و سمت راستم ایجاد شد که سونو گرفتم گفتن سنگ کلیه 5 میلی داری
    و چند باری درد گرفت و با مسکن دردش رفع شد تا چند روز گذته درد گرفت سی تی انجام دادم ک ارسال کردم دکتر گفت بزرگ و دفع نمیشه باید عمل tul انجام بدی میخواستم بدونم سنگ 5 میلی دفع نمیشه و یا با سنگ شکن نمیشه دفع کرد الان یک درد کوچولو در ایه زیر شکم و کشاله ران دارم مصرف مایعات بردم بالا ولی تغییری نکرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      باید عمل بشید
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادر59 ساله من که دیابت هم دارد کیستی درقطب فوقانی کلیه چپ به دیامتر 42 میلیمتر وکیست دیگر به قطر 10 میلیمتر درقطب میانی کلیه راست دارد وسنگ به قطر 7میلیمتر درقطب فوقاتی کلیه راست وسنگ 4 میلیمتر درقطب میانی فوقانی کلیه چپ دارد وضخامت پارانشیم درقطب فوقانی کلیه چپ به صورت focal کاهش یافته که 6میلیمتر اندازه گیری شد ولی ضخامت پارنشیم کلیه راست 15 میلیمتر اندازه گیری شده است آیا مادر من عمل نیاز داره یا باسنگ شکنی حل میشه وبرا ی کیست ها چی میخواد ؟ضخامت پارانشیم کلیه چپ کاهش یافته خطرناکه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      خیر،3 ماه بعد سونوگرافی تکرار بشه تا با این سونوگرافی مقایسه بشه
  • تصویر کاربر آیت دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین بنده چند روز قبل یک سنگ دفع کردم و بعد رفتم سونوگرافی متوجه شدم ۲ سنگ به دیامتر ۷ و ۶ میلی متر در کالیس میانی و دو سنگ به دیامتر ۵ و ۶ میلی متر در کالیس تحتانی کلیه راست دارم و یک سنگ به دیامتر ۶ میلیمتر در کلیه سمت چپ در کالیس فوقانی دارم الانم مایعات روزی ۳۰ لیوان استفاده میکنم و قرص رواتینکس و قطره سنکل استفاده میکنم و تحرک پیاده روی تنابم میزنم میخواستم بدونم امکان دفع سنگ میلی وجود داره جنس سنگهای کلیم اگزالات هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      این سنگ ها نیاز به سنگ شکنی نداره
  • تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    باسلام، بنده سنگ های زیادی با سایزهای مختلف در هر دو کلیه ام دارم چون نقرس دارم و سنگ ها نیز از نوع اوریکی هستند، از آنجایی که تعدادشان بسیار زیاد شده بجای درمان با دارو تصمیم گرفتم سنگ شکن کنم چون هرچند وقت یکبار با درد شدید مواجه شده و یک سنگ دفع میکنم، اما سوال اینجاست که یک کیست درون کلیه ام هست که البته دکتر گفتن بی خطر و مشکلی نیست اما آیا با این شرایط میشه سنگ شکن کنم یا ممکنه خطرناک باشه از این جهت که بترکه و دردسر سازشه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بستگی به محل سنگ و سایز سنگ ها داره
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر